Vastattu

Nopeus

  • 22 maaliskuu 2017
  • 16 kommenttia
  • 655 katselukerrat

  • Kyselyiässä
  • 20 kommenttia
Mikähän siinä on kun liittymänopeus on tilatessa100mbps laskenut pikkuhiljaa just yli 50 mbps lataus lähetys oli 10mbps nyt 5 mbps tuntuu että joku on vääntänyt ryyvia pienemmälle. Ping oli 20-30 ms nyt 60-70ms.
Iihmetyttää.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ninjatar 19 huhtikuu 2017, 12:43

Langaton verkko on häiriöherkkyytensä vuoksi toisinaan haastava tapaus. Sen toimivuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi naapureiden wlan -verkot, talon rakenteet, muut signaalia lähettävät laittet asunnossa, käytettävien laitteiden määrä jne. Tämän vuoksi emme voi koskaan taata langattoman verkon toimivuutta. Nopeuden tulee olla sopimusehtojen mukainen silloin kun yhteyttä käytetään johdon kanssa. Nopeus harvoin on langattomassa verkossa samalla tasolla kuin johdon kanssa. Langattoman verkon parantamiseen on toki omat konstinsa olemassa.

Jotta saataisiin tuo linjan todellinen nopeus mitattua, olisi kovin tärkeää tehdä mittaus johdon kanssa. Modeemin mukana yleensä toimitetaan yksi ethernet -johto, onko se tallessa? 🙂
Katso alkuperäinen viesti

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
- Mikä yhteystyyppi (kaapeli, kuitu, vdsl, mobiili..)?
- Mikä modeemi / reititin?
- Onko modeemi resetoitu?
- Onko nopeustestit tehty speedtestillä langallisessa verkossa siten, että muut laitteet on sammutettu / irrotettu verkosta?
Kaapeli (eli tv pistorasiassa piuha) just noin aina samanlailla samassa paikassa samalla laitteella , tehty silloin kun avattiin ja ja aina puolenvuoden välein. Alussa tosiaan oli aina vähintään 80mbps ja 8 mbps ja 20-30 ms bing. Cisco modeemi mikä tuli elisa viihteen mukana.on resetoitu useasti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olethan lisännyt asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla? Näin Palstatiimi pääsee kurkkaamaan linjasi vointia.

Asiakasnuneron lisääminen onnistuu klikkaamalla omaa nimimerkkiä sivun oikeasta yläkulmasta ja valitsemalla asetukset. Asiakasnumero löytyy esim. laskusta.
On siellä tiedot sieltä näkyy.:$
Just kurkkasin viimevuoden kesäkuun tietoja oli 90mbps ja9mbps ping 15-19ms .
Kunniamerkki +3
Kaapeli (eli tv pistorasiassa piuha) just noin aina samanlailla samassa paikassa samalla laitteella , tehty silloin kun avattiin ja ja aina puolenvuoden välein. Alussa tosiaan oli aina vähintään 80mbps ja 8 mbps ja 20-30 ms bing. Cisco modeemi mikä tuli elisa viihteen mukana.on resetoitu useasti.

Pystyisitkö testaamaan toimivuutta toisessa pistokkeessa? Vastauksessasi et maininnut sitä, että oletko tehnyt nopeusmittaukset langattomasta verkosta vaiko verkkokaapelilla yhdistettynä. Toimiiko telkkari normaalisti kaikin puolin?
Kun oon testannu samanlailla samassa kohtaa samassapaikassa ei oo järkeä vaihtaa paikkaa ei se pistorasia hajoa itekseen, telkku toimii ok paitsi parina päivänä on ollu häiriötä.
Olethan lisännyt asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla? Näin Palstatiimi pääsee kurkkaamaan linjasi vointia.


Onkohan tota kurkittu onko ok? Harmittaa kun alussa oli tosi nopea ilman viivettä jne,alkaa rassaan moinen olis pitäny pitää anhat tsydeemit toimi hyvin vaikka oli hieman hitaampi.
Noo eipä taida kiinnostaa ketään, ihmetyttää toi vaan tosiaan kun alkuun toimi oli 98mbps ja silleen nyt useimmin alle 50mbps ja lähetys alle 5mbps. Ja ping on nyt tasaseen yli 60ms oli 20ms kieppeillä.
Tän netin käyttö sanotaan irti jahka soppari päättyy jos tarvii kysellä ja kysellä. Miksi neuvot on aina lastentarha luokkaa onko johdot sitä ja tätä onko kokeiltu sieltä ja täältä kyllästyttää.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Pahoittelut, että vastauksessa vierähti! 😞 Mittasin nyt linjaa etänä, ja kyllä se näyttäisi toimivan etämittauksen perusteella ihan normaalisti. Tässä on ainakin se nyt edelleen epäselvää, oletko tehnyt mittauksen johdon kanssa vai langattomassa verkossa? Eli nopeusmittaus tulisi tehdä aina tietokoneella joka on johodolla yhdistetty modeemin takana olevaan lan -porttiin, niin että mikään muu laite ei käytä yhteyttä samanaikaisesti. Vain noin saadaan selville linjan todellinen nopeus. Teethän vielä sen, jos olit tehnyt mittauksen jotenkin muuten?
En tee kun ei oo semmosta ja koska ja miksi se langallisesti pitäs tehdä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Miksi neuvot on aina lastentarha luokkaa onko johdot sitä ja tätä onko kokeiltu sieltä ja täältä kyllästyttää.

Näitä kysellään siksi, että voidaan tehdä vianrajausta. Kysymyksillä pyritään selvittämään vian aiheuttaja mahdollisimman tarkasti ja rajaamaan pois mahdollisia häiriötekijöitä.

Esimerkki:
Yhteys pätkii / modeemi hukkaa yhteyden. Operaattorin puolesta linja on kunnossa. Asiakas ei kuitenkaan ole kokeillut vaihtaa modeemin ja pistorasian välistä johtoa uuteen. Vika voi olla johdossa. Kun asiakas testaa toista johtoa, vikaa ei ilmaannu. Vian aiheuttaja oli siis johto.

Tiedän itsekin, että se toisinaan turhauttaa kun tällaisia asioita kysellään. Itse olen näpertänyt näiden laitteiden kanssa tavalla tai toisella toistakymmentä vuotta. Jos omassa yhteydessä ilmenisi ongelmia, lähtisin ensin ihan omatoimisesti rajaamaan vikaa vaihtamalla johtoja uusiin, resetoimalla modeemia, testaamalla toista modeemia jne. Jos näistä toimenpiteistä ei ole mitään iloa, otan vasta tällöin yhteyden operaattoriin ja kerron heti ensimmäiseksi, että sisäverkossa on tehty kaikki mahdollinen testaus ja vika jatkuu edelleen -> vika ei ole omissa laitteissa tai kaapeleissa vaan linjassa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa asian käsittelyä operaattorin päässä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Langaton verkko on häiriöherkkyytensä vuoksi toisinaan haastava tapaus. Sen toimivuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi naapureiden wlan -verkot, talon rakenteet, muut signaalia lähettävät laittet asunnossa, käytettävien laitteiden määrä jne. Tämän vuoksi emme voi koskaan taata langattoman verkon toimivuutta. Nopeuden tulee olla sopimusehtojen mukainen silloin kun yhteyttä käytetään johdon kanssa. Nopeus harvoin on langattomassa verkossa samalla tasolla kuin johdon kanssa. Langattoman verkon parantamiseen on toki omat konstinsa olemassa.

Jotta saataisiin tuo linjan todellinen nopeus mitattua, olisi kovin tärkeää tehdä mittaus johdon kanssa. Modeemin mukana yleensä toimitetaan yksi ethernet -johto, onko se tallessa? 🙂
No niin sainhan tän nyt sitten toimiin kiitos, siis toimii wifinä niin kuin ennenkin perun kaikki vanhat puheeni.
Ps johtoja ja vehkeitä on myyntiin asti, tapeltiin tässä yksi kerta asentajan kanssa ton kaapeli tv:n kimpussa siis haettiin vikaa ei tapeltu keskenämme vika silloin löyty löysistä kaapeleista jakokeskuksista. Ohjeistettiin vaan räplätä tv:n ja digiboxin johtoja jotka oli kaikki uusia samoin talon sisäiset rasiat. Mutta jokatapauksessa
Homma on ok nyt.
JOKU TÄSSÄ TÖKKII. ON MONTA LAITETTA JA UUSIN ASUS (WIN10) TÖKKII IHAN SIKANA. TULOKSET:

15 ms
Download
12.03 Mbps
Upload
1.25 Mbps

VANHAT TOIMII KYLLÄ, ETENKIN VUODELTA 2012 ACER-LÄPPÄRI, JOHON PISTIN LINUXIN.

MIKÄ NOPEUS PITÄISI OLLA?

Osallistu keskusteluun