On se liittymän irtisanominen joskus vaikeaa :)

  • 2 joulukuu 2017
  • 9 kommenttia
  • 1036 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
  • Maailmanluokan apuri
  • 1422 kommenttia
Tilanne, kun olin irtisanomassa vanhempieni VDLS- liittymään. Keskustelu Elisan asikaspalvelun kanssa :)

Minä: Irtisanoisin VDSL- yhteyden, koska asuntoon tulee jo Anvia/seutuverkko kuituyhteys (FTTH- tekniikalla).

Asiakaspalvelu: ?!?! Siis haluat irtisanoa kuituyhteyden ?!?!

Minä: Ei haluan irtisanoa ADSL/VDSL- yhteyden, koska asuntoon tulee nyt kaksi yhteyttä. Miksi VDSL:ää ei ole kytketty pois samalla, kun kuitua otettiin käyttöön ?

Asiakaspalvelu: Emme näe vielä Anvia- liittymiä. Mikä se osoite olikaan ?

Minä: Helsingissä xx,xx,xx

Asiakapalvelu: Miten asuntoon voi tulla kaksi kuituyhteyttä ? Onko siellä kaksi puhelinpistoketta, joissa eri yhteydet ?

Minä: Ei kun... Asuntoon tulee yksi puhelinlinja jossa nyt ADSL/VDSL- liittymä ja kuitu, joka tulee kotiin asti (FTTH). Erillisessä päätelaitteessa, jossa kon kiinni valokuitu. Ei puhelinkaapelia !

Asiakaspalvelu: Siirrän puhelin sopimusten käsittelyyn..

Liittymä kuparin kautta saatiin lopulta suljettua, kun oli pariin kertaa vielä jankannut, että tänne ei tule kahta valokuituyhteyttä. VDSL EI OLE valokuituyhteys. Kuten aika moni Elisalla ajattalee. Tämä johtunee siitä, että Elisa on myynyt VDSL muka kuituyhteytenä, jota VDSL ei todellakaan ole.

T: Tuokki

9 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Onneksi Denari tai Telia ei myy kuparia kuituna.. nimimerkillä moneen kertaan Telialta soiteltu 24 megasta kuitua 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Onneksi Denari tai Telia ei myy kuparia kuituna.. nimimerkillä moneen kertaan Telialta soiteltu 24 megasta kuitua :D

Kai ne kaikki kuitupesee kuparin kautta VDSL:ää (FTTC = Fiber to the curp = kuitua jakokaapille). Vähän sama homma, kun aikoinaan 3G dual carrier oli nimetty 4G:si :)

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Oliko nyt kyse normaalista VDSL:n irtisanomisesta vai reklamaatiosta siitä, että VDSL:ää ei oltu irtisanottu, vaikka olisi pitänyt?

Jos kyseessä oli normaali irtisanominen, asiat kannattaa pitää yksinkertaisina. Älä mainitse mitään muista palveluista, vaan keskity siihen, mitä ollaan irtisanomassa. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa miksi olet lopettamassa liittymää.

Nykyään kannattaa myös tarkistaa Oma Elisa, ainakin mobiililiittymät voi irtisanoa suoraan itsepalveluna. Varaudu kuitekin winback-puheluun.

Mikäli kyseessä oli reklamaatio Anvia-Elisan toiminnasta, sitten toki koko tilaushistoria pitää vääntää rautalangasta.

Huomioi myös, että Elisa käyttää jonotilastojen kaunistelemiseksi esivastaajia. Heidän tarkoituksenaan on ainoastaan katkaista ajanotto ja laittaa sinut takaisin jonoon. Esivastaajat eivät pysty tekemään liittymillesi yhtään mitään.

Yhteenvetona, kun soitat Elisalle, ensimmäiselle henkilölle asia kannattaa selittää mahdollisimman yksinkertaisesti "Irtisanon VDSL-liittymäni". Tässä vaihessa ei mukaan ei vielä oteta Anviaa, Vortexia eikä Telstraa.

Vasta kun sinut on laitettu toisen kerran jonoon ja joku muu vastaa puheluun, voit alkaa käsittelemään koko asiaa, mikäli se oli monimutkainen. Yksinkertaisissa asioissa pidä koko asia yksinkertaisena äläkä kerro mitään ylimääräistä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Onneksi Denari tai Telia ei myy kuparia kuituna.. nimimerkillä moneen kertaan Telialta soiteltu 24 megasta kuitua :D

Kai ne kaikki kuitupesee kuparin kautta VDSL:ää (FTTC = Fiber to the curp = kuitua jakokaapille). Vähän sama homma, kun aikoinaan 3G dual carrier oli nimetty 4G:si :)

T: Tuokki


Valokuitu on aina "nopea" ja kyllähän VDSL voi valokuiduksi sanoa kun sehän on kuitua mutta kukaan ei kysynyt minne? Valokuitua kortteliin, taloon tai asuntoon...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Aina sitä kuitua jostakin löytyy. Markinointiosaston tyyliä mukaellen, meille tuli kuitupuhelin jo 1980-luvun lopulla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pahoittelut, että asiakaspalvelija oli ollut hieman hämmentynyt tilanteesta!
Mukava kuitenkin kuulla, että asia hoitui. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Aina sitä kuitua jostakin löytyy. Markinointiosaston tyyliä mukaellen, meille tuli kuitupuhelin jo 1980-luvun lopulla.

RIkkana rokassa oli tokia tämä Avia osuus. Se lienee ymmärrettävää, että tieto ei Avian ja Elisan välillä vielä oikein kulkenut keväällä (kun liittymä tilattiin) vaikka Elisa olikin jo Anvian ostanut.

Osoite lienee sekoitti vielä enemmän, että miten Helsingissä voi olla edes Anvian liittymiä 🙂 Selitys siihen löytyy, että Anvia myy yhteyksiä seutu(kuituverkkojen) kautta. Se kuitenkin riitti sekoittamaan pakan asiakaspavelijan puolelta.

Seutuverkkojen kautta tulevien yhteyksien saatavuus näkyy kohdassa:

https://elisa.fi/kauppa/#!/nettiliittymat/talokaapeli > Viimeisestä kohdasta pitää valita "Seutuverkkojen kuituliittymä" Tästä avautuu sitten Anvian saatavuustietosivut.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 1
Myyntimies tekee mitä tahansa. Muut tekee mitä ne osaa. Myyhän DNA esimerkiksi antenni-TV-verkkoon Full HD antennia.

Eikä myyntimies kerro että se vuonna 1959 mummolan eteläpäätyyn asennettu, Sippolan lähetysasemalle suunnattu, ja paikalleen vuonna 1971 mummon äkillisen pilven päälle muuton vuoksi unohdettu antenni on myös ihan just sellainen Full HD antenni. Vaikka silloin ei edes SD:stä tiedetty.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Oliko nyt kyse normaalista VDSL:n irtisanomisesta vai reklamaatiosta siitä, että VDSL:ää ei oltu irtisanottu, vaikka olisi pitänyt?

Jos kyseessä oli normaali irtisanominen, asiat kannattaa pitää yksinkertaisina. Älä mainitse mitään muista palveluista, vaan keskity siihen, mitä ollaan irtisanomassa. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa miksi olet lopettamassa liittymää.


Ole täysin oikeassa. Olisi kannattanut pitää suu kiinni tuosta oikeasta kuituliittymstä /FTTH) ja irtisanoa vain se VDLS, mutta koska Elisa oli muutamaa kuukautta aikaisemmin ostanut Anvian pelkäsin, että pistävät väärän piuhan poikki (sen oikean kuidun). Eikä tätä "niinsanottua" kuitulutliittymää, joka on oikeasti VDSL- liittymä kuparin ylitse ja kuitua on tuota vain taas askel lähemmäksi asiakasta.

Totta kai operaattorin pitäisi huomioida / huomata, jos samaan asuntoon menee kaksi yhteyttä ja ehdottaa itse tämän toisen "vanhan" liittymän sukkemista. Tosin joskus tämä toinen liittymä on jätetty käyttöön ihan tarkoituksella. Kuitenkin en olettanut / uskonut että Elisa sisällä tuossa vaiheessa tiedetään mitään Anvian yhteyksistä. Tämä olettamus pitikin paikkansa.

Jos olisi tehnyt (oikean) reklamaation olisi toki lähetänyt sen oikeita kanavia pitkin kijallisena. Siis jos olisi halunnut hyvitystä tuosta (turhasta) VDLS- liittymästä. Mutta koska liittymät eivät olleet minun omia vaan toimin tässä avustavassa roolissa. Ei jaksettu lähteä vääntämään muutaman kympin tähden.

T: Tuokki

Osallistu keskusteluun