Kysymys

Operaattorin vaihto ja netin katkeaminen

  • 28 helmikuu 2009
  • 13 kommenttia
  • 1002 katselukerrat

Päätinpä taannoin siirtää mökin ADSL-liittymän Elisalta Saunikselle (eli samassa IP-avaruudessa piti pysymän) ja muutosaikaa varattiin reilusti (lähes 2 kk), ettei tule katkoksia.

Vajaa kuukausi sitten tuli vahvistustekstari, että siirto tapahtuu 27.2. noin kello 11.00 (eli vain päivää aikaisemmin, kuin mitä olin itse pyytänyt). Eli kaikki näyttää edelleen hyvältä...

Tuli sitten eilinen 27.2. ja kello oli 9.30 kun yhteys mökille katkesi. Siirron kannaltahan näin pitää käydä (vaikka uusi yhteys tulee edelleen Elisan IP-avaruudesta).

Nyt on jo 28.2. eikä uutta yhteyttä ole noussut pystyyn ja soitto vikailmoitukseen antoi vastaukseksi, ettei mitään voida tehdä, ennen kuin saan tekstarin, että nyt on siirretty  ::) . Asiaan ei siis pysty vaikuttamaan ja nyt sitten ajelen mökin ja kodin väliä ainakin kerran päivässä, kun mökin lämmityksen hallinta ja seuranta, palo-, vesivuoto- ja varashälyyttimet ovat poikki etäyhteyden ollessa alhaalla.

Saas nähdä, koska yhteys nousee. Kustannusten kannalta itselleni on tietysti edukasta, jos kytkentä tapahtuu vasta huomenna, niin saan koko maaliskuun ajan linjan veloituksetta, mutta ihmetyttää mikä maksaa, kun yhteys tulee teknisesti samalta keskittimeltä samasta IP-avaruudesta.

13 kommenttia

Itselleni vastatakseni ei, toimivaa ADSL:ää ei vaan kuulu.  😠
Nyt asiakaspalveluun osui ystävällinen henkilö kohtuu jonotusajan jälkeen. Hän selvitti minne yhteys on kadonnut ja sai selville tuotannosta, että järjestelmävirhehän se oli yhteyden katkaissut. Edellinen yhteydenottohan päättyi lausumaan "Ei voi tehdä mitään kun ei ole vielä toimitettu...". Eli ASPA:n palveluasenteessa olisi varmaan korjattavaa...

Kiitos nyt saamastani ystävällisestä palvelusta!

Nyt täytyy vaan toivoa, että tuotannon lupaama ensiviikolla kytkeytyy on sitten tuo viikko 11. Aikaisemminkin saa tietty kytkeä. En pane vastaan.
Ja jotta täälläkin ympyrä sulkeutuu, alkoi torstaina peleta tuo katkennut yhteys, vaikka uudeksi kytkemisajaksi oli ilmoitettu 13.3. No hyvä näin ja kiitos asian kuntoon saattamisesta. Nyt vaan pidetään sormet ristissä, että perjantai 13. päivä ei enää sotke yhteyttä uudelleen.  😉

Ja jotta täälläkin ympyrä sulkeutuu, alkoi torstaina peleta tuo katkennut yhteys, vaikka uudeksi kytkemisajaksi oli ilmoitettu 13.3. No hyvä näin ja kiitos asian kuntoon saattamisesta. Nyt vaan pidetään sormet ristissä, että perjantai 13. päivä ei enää sotke yhteyttä uudelleen.  ;D


Pah, yhteys nousi melkein heti viimeisen yhteydenoton jälkeen, mutta putosi uudelleen reilusti ennen luvattua 13.3. eikä sitten noussut edes 13.3. takaisin päälle, vaikka asian piti aspan mukaan (tuotannon vahvistama aika!) kytkeytyä ja pelata OK.

Mikä ihme tässä maksaa kun laskutus siirretään konsernin sisällä eikä itse ADSL:ssä tapahdu muutosta (paitsi että nopeus tietty nousee samalla). Saisiko kohta yhteyden päälle??? 😠
ADSL liittymän vaihto DNA:lta Saunalahdelle tilattu 7.2
Saunalahti ilmoitti vaihdon tapahtuvan 9.3
DNA ilmoitti yhteyden katkeavan 18.3
DNA Yhteys katkesi 19.3
Saunalahden ASPA kertoi  19.3 ADSL kytkennän toteutuvan 25.3

Nyt ollaan sitten ilman ADSL yhteyttä, eikä ole luvattua tikkuakaan kuulunut.
Tervetuloa joukkoon.

Nyt menee kuulemma uusimman tiedon mukaan taas 2 viikkoa kun joku järjestelmä tökii.  :'(

Saa nähdä saako sitä bittiä mökille enää takaisin ollenkaan. Alkaa vaikuttaa toivottomalta.
Moro,
Täällä myös samanlainen tarina operaattorivaihdosta;
tilattu Hyvinkään Elisashopista Full Rate 10.2., moneenkertaan selvittäen ja painottaen etten voi olla ilman nettiliittymää. 13.2. Saunalahdelta tulee tekstiviesti, että arvioitu kytkentä tapahtuu 4.3. Tiistaina 17.2. putoaa Elisan 1M liittymä alas ja kun soitan vikapäivystykseen paljastuu, että tilaukseni on kirjattu järjestelmään 'uutena' ja siksi vanha liittymä ajettu alas. Shopitista saadaan asia onneksi hoidettua siten, että vanha liittymä pelaa takaisin seuraavaksi päiväksi. Tulee 4. päivä ja aamulla Elisa putoaa alas 9-10 välillä ja odotan iltapäivään - ei kuulu mitään ja soitan vikapäivystykseen.  'Asennus on kesken, odotellaan' - no minä odotan. Torstaiaamun odotan ja soitan taas illalla, 'kesken on vieläkin'... Perjantaina alan hermostua ja soitan uudestaan puolelta päivin ja saan langan päähän ihmisen, joka tutkiin viivytystä edes vähän tarkemmin - 17. pvnä paljastunut virhe kummittelee järjestelmässä ja siirtotilausta ei ole edes kirjaantunut sisään! Lupaavat kiirehtiä. Soittelen päivittäin tilanteen perään ja saan välillä väärää tietoa, että kytkentä tulisi olemaan 11.3. Ei kuulunut silloinkaan ja 13.3. saan asiakaspalveluvastaavalta uuden päivämäärän 30.3. ja lupauksen kiirehtiä asiaa. Nyt on kulunut 6 viikkoa tilauksesta ja 3 viikkoa luvatusta 1. toimituspäivästä  ja odottelen edelleen - en viitsi enää edes hermostua. Täytyy vain todeta että Saunalahden laatujärjestelmä (jos sellainen edes on olemassa) on todella pahasti retuperällä - myymälöiden koulutus ja työtehtäviin perehdyttäminen  on onnistunut surkeasti, lisäksi palveluhalukkuus ja omien virheiden korjauksiin tarttuminen ja niiden eteenpäin hoitaminen on ala-arvoista. Voin vakuuttaa että tästä keikasta ei ruusuja jaella ja n. 500 hengen työpaikallani kaikki tietävät kenen puoleen laajakaista-asioissa ei kannata kääntyä. Näin etenee kevät Hyvinkäällä.
Kannattaa sitten tarkistaa laskusta etteivät yritä laskuttaa siitä oletetusta ajasta milloin adsl-linjan PITI olla toiminnassa. Itselleni kävi niin että yrittivät laskuttaa siitä kun yhteyttää vielä ollut edes olemassa. http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/puhelinjalaajakaista/kaytannonkysymyksia.html
Elikkä: "Mikäli palvelua ei ole toimitettu sovittuna ajankohtana eikä viivästys johdu käyttäjästä, on toimitus viivästynyt. Olet velvollinen maksamaan sopimukseen perustuvat maksut vasta siitä hetkestä lähtien, kun yhteys on käytettävissä. Tällaisessa tapauksessa voit saada vakiokorvauksen, jonka määrä on vähintään 15 euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta, kuitenkin enintään 120 euroa. "
Juu kiitos vinkistä. Olen kyllä oppinut seurailemaan Sauniksen laskuja, eli tätä tuskin pääsee tapahtumaan.

Uutta oletettua asennusaikaa ei vain kuulu. Onkohan järjestelmävirhe levinnyt kun mitään ei tapahdu.  ::)

Onko kokemuksia auttaako päivittäinen jonotus aspaan asiassa tai vierailu ElisaShopitissa, kun taitaa olla Sauniksenkin virallinen jälleenmyyjä nykyisin  😉
sama tilanne tilasin 8.2.09 (muistaakseni)
arvioitu oli ett liittymä aukeais 3.3 ei auennut soiteltiin MONTA KERTAA sit selvisi et tilaus oli "hajonnut"
laitteet saatiin toimitettua 13.3 viimein sain netti tikun auki jo onneks kun se kuului pakettiin
kiva vaa nettä WOW pelaamisesta ei tuu mitään kun tikku pätkii ja rätisee latencyt helkkarin kovat
eikä dataa saa siirrrettyä kuin jotain 128kbit sekunnissa pitäs olla 5mb liittymä ja saa
jotain 20KB siirto nopeudeksi todellisuudessa
ARMOA karseeta tehä YHTÄÄN MITÄÄN
no nyt arvioitu aika asennukselle on 3.4.09 jos ei aukee viimestään maanantaina 6.4
saa tilauksen ja tikun työntää H....... alkaa olla jo liian kyrsiintynyt
jos jotain sovitaan niin siitä pitäis pitää kiinni tai sitten yrittää tulla vastaan asiassa
ei pakoilla ja valitella
hyvin alkaa yhteistyö SL kanssa voi voi alkaa tulla Soneraa ikävä
Huh huh, aina vaan paranee tämä juttu...

Eilen sitten siirryin uuteen neuvotteluasentoon, kun mitään ei ole kuulunut edelleenkään.

Nyt ei koko tilausta enää löytynyt, mutta sen sijaan työjonossa näkyi, että toinen kytkentäyritys oli kuitattu tehdyksi perjantaina 13.3., mutta että sitä oli seurannut liittymän irtisanominen (jota ainakaan minä en ole tehnyt) jonka vuoksi liittymä oli lakannut samantien taas toimimasta ja nyt oli näkyvissä uusi asennuspäivä huhtikuun alkuun.

Kohtuullista sentään oli, että minulle tarjottiin kohtuullinen hyvitys, kun oli mennyt niin pahasti reisille tämä siirtotilaus. Nyt pitäisi kytkennän tapahtua 6.4. . Onneksi eilen ei sentään ollut aprillipäivä, muuten olisi ollut vaikea enää tätä uskoa. Saas nähdä, miten äijän käy vai pitääkö 7.4. taas neuvotella aspan kanssa asioiden uudelleenjärjestelystä.  ::)
Sori en vain millää usko et ne saa tehtyä sitä 6.4 mennessä
mullekkin sanottiin et niitten pitäis mulle 10pv aukasta sillon kun viimeksi omaa liittymääni selvitin mutta ei 3.4 asennus arvio (SIIS ARVIO) kun SL kusee niin SL kusee KUNNOLLA
toivottavasti yrittävät hyvittää jotenkin tätä sotkua (epäilempä)
no jaa kattelen tässä pikku hiljaa sopimus apua josko sielt löytys velvotteita toimitukseen...
WOOTH MIRACLE 😮 😮 :o
SL oli vetänyt linjan tänään 2.4 ja yhteys pelaa hyvin atm (testataan)
http://downloadtest.suomi.net/
Nopeustesti
Tarkistetaan pakettikokoa...

Isoin pakettikoko valittu, aloitetaan 2048 KB paketeilla

Testi 1/9 siirretty 2048 KB.. ajassa 0.85 s, siirtonopeus 19380.24 kbits/s
Testi 2/9 siirretty 2048 KB.. ajassa 0.86 s, siirtonopeus 18949.52 kbits/s
Testi 3/9 siirretty 2048 KB.. ajassa 0.84 s, siirtonopeus 19420.75 kbits/s
Testi 4/9 siirretty 4096 KB.. ajassa 2.48 s, siirtonopeus 13186.37 kbits/s
Testi 5/9 siirretty 4096 KB.. ajassa 1.75 s, siirtonopeus 18753.47 kbits/s
Testi 6/9 siirretty 4096 KB.. ajassa 1.99 s, siirtonopeus 16462.45 kbits/s
Testi 7/9 siirretty 8192 KB.. ajassa 3.79 s, siirtonopeus 17279.50 kbits/s
Testi 8/9 siirretty 8192 KB.. ajassa 3.70 s, siirtonopeus 17697.86 kbits/s
Testi 9/9 siirretty 8192 KB.. ajassa 3.80 s, siirtonopeus 17267.87 kbits/s

Siirretty yhteensa: 43008 KB, keskinopeus: 17145.41 kbits/s (2143.18 KB/s)
24mb liittymä hmmm oon tohon tulokseen TYYTYVÄINEN parempi kuin soneran
nyt täytyy sanoo et oon tyytyväinen kunhan linja TOIMII kunnolla TY a lot SL

Osallistu keskusteluun