Packet lossia Tampereella kaapeliverkon huoltotyön jälkeen

  • 18 joulukuu 2016
  • 26 kommenttia
  • 1912 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 15 kommenttia
Tampereen kaapelimodeemiverkkoon tehtiin muutostöitä 5. - 9.12.2016, jonka jälkeen verkossa on ollut säännöllistä pakettia katomista ja korkeita latensseja. Ennen näitä "huoltotöitä" verkossa ei ole ollut minkäälaista ongelmaa. Puhelintuessa osattiin vain kertoa, että laitteita on vaihdettu, mutta linja näyttää olevan ok. Netti toimiikin muuten hyvin ja nopeudet ovat sitä mitä kuulukin olla.

Pakettien katoaminen ei ole jatkuvaa, mutta sitä tapahtuu säännöllisesti useamman kerran päivässä. Katominen tekee käyttännössä kaiken nettipelaamisen mahdottomaksi. Heti huoltotoiden jälkeen netti oli muutamana päivänä myös ihan poikki, mutta nämä olivat 1-15min katkoksia. Netin katkeamista ei ole kuitenkaan enää tapahtunut.

Modeemi on resetoitu useampaan kertaan, käytetty pelkästään sitä ja sitten siltaavassa tilassa toisen reitittimen kanssa. Tällä ei tunnu olevan vaikutusta.


Statistikkkaa lauantai 17.12 Klo 12 - 15

[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 4] 0.00-30.00 sec 35.7 MBytes 1219 KBytes/sec 12.295 ms 683/4565 (15%)
[ 4] Sent 4565 datagrams

[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 4] 0.00-30.00 sec 35.7 MBytes 1218 KBytes/sec 6.067 ms 1043/4562 (23%)
[ 4] Sent 4562 datagrams

[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 4] 0.00-30.00 sec 35.8 MBytes 1220 KBytes/sec 11.971 ms 680/4565 (15%)
[ 4] Sent 4565 datagrams

[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 4] 0.00-30.00 sec 35.8 MBytes 1221 KBytes/sec 9.226 ms 703/4576 (15%)
[ 4] Sent 4576 datagrams

[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 4] 0.00-30.00 sec 4.41 MBytes 1.23 Mbits/sec 55.489 ms 0/564 (0%)
[ 4] Sent 564 datagrams

Pakettien katomisen yhteydessä luonnollisesti myös TCP-liikenteet pingit ovat kohtalaisen suuret, Googlen dns-palvelimelle viiveet ovat olleet 30-200ms

26 kommenttia

Tämän päivän tilanne, 3% packet loss on jo todella paljon.



Mitähän tälle nyt voisi tehdä? Puhelinpalvelussa vedotaan siihen, että kun muut ihmiset tällä alueelle eivät valita aiheesta niin Elisa on kuulemma "kädetön" asian suhteen. 3-5% packet loss on sellainen, että perussuffailussa se ei näy mitenkään, mutta VoIP käytössä ja nettipelailusta tulee jo todella tahmeaa. Asuinalueellani on hyvin pitkälle vain vanhempaa väkeä, joten heidän käytössään verkon tahmailut tuskin ovat näkyneet.
Kunniamerkki +3
Tsekkasin sun asiakastiedoista aiemmin puhelimessa käymäsi keskustelut ja sen, että meidän tekniikka ei ollut siellä mitään vikaa havainnut. Pystytkö suorittamaan tracerouten, että päästään sitä kautta tarkemmin jäljille?
Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1 < 1 ms < 1 ms < 1 ms router.asus.com [192.168.1.1]
2 14 ms 12 ms 10 ms 193.229.31.76
3 * * * Request timed out.
4 10 ms 11 ms 9 ms 213.192.186.78
5 9 ms 9 ms 11 ms 213.192.186.77
6 15 ms 16 ms 15 ms 213.192.184.74
7 15 ms 15 ms 14 ms 74.125.50.145
8 17 ms 18 ms 16 ms 216.239.40.27
9 17 ms 16 ms 15 ms 72.14.234.89
10 15 ms 16 ms 17 ms google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]

Latenssit ovat tosiaan kohtalaiset, kun netti toimii. Juuri tällä hetkellä paketteja ei taas katoa.
Tutkittu vähän lisää...

Eli kyseiset testit tehty siten, että ciscon kaapelimodeemi resetoitu tehdasasetuksiin ja ainoastaan kaksi konetta kytketty suoraan langalla modeemiin.

Ilman verkkopelaamista pingit näyttävät seuraavalta:




Steamin verkkopelit päälle, jotka käyttävät seuraavia avaruuksia:
UDP 27000 - 27100
UDP 4380
UDP 3478
UDP 4379
UDP 4380

Tämän jälkeen koneiden pingit näyttävät seuraavalta:




Eli onko tämän huoltotyön yhteydessä verkossa tapahtunut nyt jotain sellasta, joka rajottaisi liikennettä kyseisissä porteissa? Vastaavaa ongelmaa ei ole esim. 4G yhteyden kautta, joten ongelmat verkon päässä tuntuvat ainoalta vaihtoehdolta.

Tilanetta on myös testattu siten, että ciscon modeemi on siltaavassa tilassa ja reititimen virkaa hoitaa Asuksen ac68u. Tällä ei ole vaikutusta

Vastaavat testit tehtiin myös muihin pingtest.netin palveluihin ja lopputulokset ovat samassa linjassa.
Verkkoyhteys on myös ollut poikki viime yönä ainakin seuraavina aikaväleinä:

01:29:34AM - 01:32:34AM
01:44:34AM - 01:47:34AM
05:02:34AM - 05:05:34AM
05:17:34AM - 05:20:34AM
06:18:34AM - 06:21:34AM
Päivitellään vielä tähänkin missä mennään...

Eli YV:llä tämän palstan kautta sain tietää heti Joulukuussa, että tämä on "Elisalla tiedossa oleva ongelma". Ihmeellistä kyllä sain käyttää omaa aikaani noin 10h logeja keräten ja puhelinpalveluissa jonottaen, jotta saan vastaukseksi sen, että meillä on tiedossa jo kyseinen yleinen ongelma. No ei siinä mitään, mutta ongelma ei ole kolmessa kuukaudessakaan korjaantunut.

Tällä hetkellä ilmeisesti vian syy on tiedossa, mutta mitään luvattua korjausaikataulua ei ole kerrottu. Ensimmäinen kaksi kuukautta mentiin niin, että Elisa ei edes tiennyt missä vika on. Ja tosiaankin koko tämän show on alkanut Elisan omasta verkkoinfrapäivityksestä, sitä ennen kaikki on toiminut ongelmitta. Tämän kolmen kuukauden ajan kiinteä netti on ollut omassa käytössäni nyt täysin käyttökelvoton, sillä en juurikaan käytä sitä muuhun kuin verkkopelaamiseen. Kaiken muun saan hoidettua tuplalaajakaistan mobiililiittymällä.
Samaa ongelmaa tuntuu olevan täällä Helsingin päässä. Ainoa syy miksi kiinteän laajakaistan ostin oli verkkopelien tarvimat alhaiset pingit ja nollatoleranssi packet lossille. Modeemin vaihto ei auttanut mitään. Ei paljoa kiinnostaisi puhelurumblaan lähteä mukaan, kun tietää ettei asia tule ratkeamaan ainakaan lyhyellä aikavälillä. Herran vuosi 2017 ja pääkaupungin ghetto.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
@sakarialanne Voisi osata kertoa tähän jotakin? Tai vedellä oikeista naruista jotta vikaa oikeasti alettaisiin korjaamaan? 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@sakarialanne Voisi osata kertoa tähän jotakin? Tai vedellä oikeista naruista jotta vikaa oikeasti alettaisiin korjaamaan? =)

En osaa kommentoida, kamo-tekniikka ei ole ydinosaamistani, mutta laittelen talon sisällä viestiä kulkemaan, josko saataisiin selvyyttä asiaan ja ongelmat kuntoon.
Tämä sama ongelma on havaittu myös Hervannan suunnalla Tampereella. Huoltotyöt ajoittuivat mielestäni tammikuulle. Tämä ilmenee nimenomaisesti nettipelien kanssa ja ongelmat ovat aivan samanlaisia.

Tehnyt seuraavaa debuggausta:
- Kamosta tarkastettu linjan signaalitasot --> Kaikki ok.
- Kun ongelma on päällä ja avaan VPN-yhteyden Espooseen homma korjaantuu.
- Kun ongelma on päällä ja avaan VOIP linjan homma korjaantuu. Vaatii linjan auki kokoajan (eli pitää lähettää puhetta jatkuvasti), että viiveet pysyvät inhimillisinä.

Osaatteko edes kertoa meille mikä tämä tunnistettu ongelma on?
Haiskahtaa siltä, että QoS-asetuksissa joku mättää?
Tein tähän vielä traceroutea, kun ongelmaa ilmeni ja tämän perusteella se olisi interface IP:llä 193.229.31.79.

Target Name: google-public-dns-a.google.com
IP: 8.8.8.8
Date/Time: 28.3.2017 18.15.13 - 28.3.2017 18.25.13

Hop Sent PL% Min Max Avg Host Name / [ip]
1 1097 0 0,31 110,15 2,22 192.168.0.1 [192.168.0.1]
2 1097 0 6,74 126,00 15,11 193.229.31.76 [193.229.31.76]
3 1097 38 4,69 2944,79 442,19 193.229.31.79 [193.229.31.79]
4 1097 0 8,22 148,98 15,05 213.192.186.82 [213.192.186.82]
5 1097 0 7,00 121,78 15,60 213.192.186.81 [213.192.186.81]
6 1097 0 14,43 133,00 20,68 213.192.184.74 [213.192.184.74]
7 1097 0 13,21 122,66 20,51 72.14.211.94 [72.14.211.94]
8 1097 0 12,76 143,58 22,21 72.14.234.236 [72.14.234.236]
9 1097 0 11,07 129,00 22,18 209.85.254.13 [209.85.254.13]
10 1097 0 23,00 130,85 28,54 209.85.249.229 [209.85.249.229]
11 1097 0 22,30 136,52 30,07 209.85.244.210 [209.85.244.210]
12 1097 100 0 0 0 [-]
13 1097 100 0 0 0 [-]
14 1097 100 0 0 0 [-]
15 1097 100 0 0 0 [-]
16 1097 100 0 0 0 [-]
17 1097 100 0 0 0 [-]
18 1097 100 0 0 0 [-]
19 1097 100 0 0 0 [-]
20 1097 0 19,92 143,00 29,08 google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
Ootko katsellut MTU arvoja? En tiedä vaikuttaako niiden tweakkaaminen enää tänä päivänä kun tekniikka on jo mennyt menojansa. Joskus aikoinaan vastaavanlaisen tilanteen korjasin seuraavilla ohjeilla:

https://www.sevenforums.com/tutorials/94721-mtu-limit-test-change-your-connections-mtu-limit.html
Ootko katsellut MTU arvoja? En tiedä vaikuttaako niiden tweakkaaminen enää tänä päivänä kun tekniikka on jo mennyt menojansa. Joskus aikoinaan vastaavanlaisen tilanteen korjasin seuraavilla ohjeilla:

https://www.sevenforums.com/tutorials/94721-mtu-limit-test-change-your-connections-mtu-limit.html


En ole kokeillut ja voihan tuota kokeilla.

En usko ongelman kuitenkaan olevan noissa arvoissa, koska muilla ilmenee tismalleen samaa oireilua ja ajoittain yhteys toimii moitteetta. Tämä kaikki on alkanut _todennäköisesti_ noista huoltotöistä. En nyt kuitenkaan 100% varmuudella syytä huoltotyötä, koska telealalla sattumat osuu aina kohdalleen 🙂
"Loistavaa", että löytyy myös kohtalontovereita!

Toissaviikolla oli myös joku huoltotyö ja sen jälkeen ongelmat ovat lieventyneet mutta eivät kokonaan poistuneet. Aikaisemmin pingit huitelivat jatkuvasti yli 100 tai 150, nyt on kyse enemmänkin satunnaisista piikeistä.

Eli verkkopelit päälle ja tällä kertaa google.fi

Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=69ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=84ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=31ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=63ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=15ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=40ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=25ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=82ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=17ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=31ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=28ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=28ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=165ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=42ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=23ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=65ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=41ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=186ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=56ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=24ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=84ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=28ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=12ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=12ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=13ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=11ms TTL=56
Reply from 193.229.108.93: bytes=32 time=41ms TTL=56

Kohta tulee tälle vialle jo puolivuotispäivä, saakohan elisalta jotain lahjaa sen kunniaksi :8
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Samaa vikaa edelleen havaittu Tampereella. 193.229.31.79 laahaa satunnaisesti. Yleinen ping kyseiseen solmuun on 10-15ms, mutta kuten kuvasta näkyy, välillä käydään ihan luokattomissa lukemissa. Testi tehty linuxin mtr-ohjelmalla (pingin ja tracerouten yhdistelmä). Reittiä on siis alla olevassa kuvassa pingattu 655 kertaa, kerran sekunnissa.



Ja vielä toinen testi eri osoitteeseen....vieläkin huonompia arvoja 193.229.31.79 purkilta.



Laitoin tästä pitkään jatkuneesta ongelmasta tiedustelua YV:llä Palstatiimille.
Ollut pidempään poissa kotimodeemin ääreltä ja pienesti uskoin, että tämä olisi jo korjaantunut, mutta mitä vielä...

Eilen pitkästä aikaa verkkopelit päälle ja ensimmäisen tunnin aikana kaikki toimi ok, pingit pyörivät noin 17-22 välillä. Myöhemmin iltapäivästä kuitenkin taas sama vanha vaiva, että pelatassa tolkuton jitter ja pingit sahaavat 50 - 150 väliä, eli sama vanha vaiva vieläkin!

Yöllä verkko oli pätkässyt kokonaan ja nyt kun yritti käydä pelaamassa niin jitteriä ei ollut, mutta pingit noin 100 - 200.

Trace noin 30min sitten:
Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms router.asus.com [192.168.1.1]
2 14 ms 58 ms 49 ms 193.229.31.76
3 * * * Request timed out.
4 57 ms 46 ms 53 ms 213.192.186.82
5 55 ms 72 ms 59 ms 213.192.186.81
6 47 ms 45 ms 46 ms 213.192.184.74
7 112 ms 90 ms 97 ms 72.14.211.94
8 112 ms 138 ms 82 ms 216.239.54.213
9 92 ms 93 ms 77 ms 66.249.95.235
10 44 ms 59 ms 61 ms google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ollut pidempään poissa kotimodeemin ääreltä ja pienesti uskoin, että tämä olisi jo korjaantunut, mutta mitä vielä...

Eilen pitkästä aikaa verkkopelit päälle ja ensimmäisen tunnin aikana kaikki toimi ok, pingit pyörivät noin 17-22 välillä. Myöhemmin iltapäivästä kuitenkin taas sama vanha vaiva, että pelatassa tolkuton jitter ja pingit sahaavat 50 - 150 väliä, eli sama vanha vaiva vieläkin!

Yöllä verkko oli pätkässyt kokonaan ja nyt kun yritti käydä pelaamassa niin jitteriä ei ollut, mutta pingit noin 100 - 200.

Trace noin 30min sitten:
Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms router.asus.com [192.168.1.1]
2 14 ms 58 ms 49 ms 193.229.31.76
3 * * * Request timed out.
4 57 ms 46 ms 53 ms 213.192.186.82
5 55 ms 72 ms 59 ms 213.192.186.81
6 47 ms 45 ms 46 ms 213.192.184.74
7 112 ms 90 ms 97 ms 72.14.211.94
8 112 ms 138 ms 82 ms 216.239.54.213
9 92 ms 93 ms 77 ms 66.249.95.235
10 44 ms 59 ms 61 ms google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]


No kuulostaa kyllä harmilliselta! Oliko nuo testit tehty verkkokaapelia käyttäen modeemista koneelle? Laitatko meille lisäselvitystä varten yksityisviestillä osoitteesi niin jatketaan sitä kautta tarvittaessa.:)
Tässäkö tosissaan pitää vielä ruveta antamaan "lisäselvitystä" ongelmaan, joka on ollut teillä tiedossa jo puoli vuotta? Ensimmäinen 2-3h tuli joulukuussa roikuttua puhelimessa Elisan aspan kanssa, jolloin kyseiset kysymykset on jo käyty läpi.

Ja eiköhän se ole nyt aikaa selvää, jos tracen latenssi on 1ms niin eiköhän tässä kaapelinokassa roikuta...

Minun ja palstatiimin YV-vaihdossa on myös aika paljon lisäinformatiota.
Saadaanko tähän elisalta mitään vastinetta?

Tämä "verkonparannus" aiheuttaa edelleen ongelmaa. Meillä on taloyhtiön laajakaistapalvelut menossa kilpailutukseen ja nykyinen palvelutaso pidetään kyllä mielessä jos näihin ei mitään vastinetta kuulu.

Koko taloyhtiö alkaa olemaan kypsä vastamaan samaan kysymykseen: "onko käytössä wlan?".. Tämä ongelma häiritsee kaikkia Internetin yli toimitettavia palveluita.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Saadaanko tähän elisalta mitään vastinetta?

Tämä "verkonparannus" aiheuttaa edelleen ongelmaa. Meillä on taloyhtiön laajakaistapalvelut menossa kilpailutukseen ja nykyinen palvelutaso pidetään kyllä mielessä jos näihin ei mitään vastinetta kuulu.

Koko taloyhtiö alkaa olemaan kypsä vastamaan samaan kysymykseen: "onko käytössä wlan?".. Tämä ongelma häiritsee kaikkia Internetin yli toimitettavia palveluita.



Kurkkasin asentajan kirjaukset vikailmoitukselta jonka olet jättänyt aiheesta tuossa keväällä. Sen myötä vahvistinta on käyty säätämässä, ja työn jälkeen linja-arvot on olleet normaalit. Jos liittymä nyt taas temppuilee samaan tapaan, laitatko yv:n http://elisa.fi/palstatiimi , niin jätetään asiasta tarvittaessa uusi vikailmoitus tutkittavaksi. 🙂
Päivitystä oman tilanteeni osalta:

Tosiaan ongelmat ovat kevään ja kesän myötä lieventyneet ja niin rankkaa packet lossia ei tule enää kuin ennen, mutta verkkopelien aikana viiveen vaihteluväli on silti aivan sietämättömällä tasolla. Sain uuden modeemiin testiin, mutta yllätys yllätys sillä ei ollut mitään merkitystä, kun vika jossain ihan muualla. Se tässä nyt häiritsee, että kukaan ei taida osata kertoa teknisellä tasolla mitä on muutettu ja mikä tässä nyt on vikana... Tai ainakaan sitä ei haluta sanoa ääneen.

Käppyröitä muutaman viikon takaa... Ei ole kovin vaikea huomata milloin pelit on laitettu päälle

http://www.imagebam.com/image/b2378d552779213
http://www.imagebam.com/image/3ad083552779223

Elisan oma reititin kuvissa siltaavassa tilassa, toisessa kone suoraan modeemiin toisessa oman reitittimen kautta.
Ja tämän alkukuun statuspäivitys:

Yllätys yllätys mitään ei ole tapahtunut. Hyvin mennyt kun 2v sopimuksesta liittymä on ollut
8kk rikki
Nostellaan tätäkin ketjua välillä, mutta sisältö on aika laimea: netti on vieläkin rikki. 11 kuukausi käynnistyy, kyllä tässä on kaikki surkuhupaisuuden merkit
Nostetaan vähän aihetta, sillä se on vieläkin ajankohtainen.

Tilasin Elisa-viihteen kesän alussa kaapelimodeemi-yhteyden saadakseni ja sain modeemiksi tietenkin Arriksen TG2492s mallin.
Yhteyden DL / UL nopeudet ovat kunnossa, mutta järjetöntä packet lossia puskee. Pingatessa esim. elisa.fi tai google.com/fi, packet loss on päivästä tai kellonajasta riippumatta 0-60%. Tämä on todella paha. Jo 3% packet loss tekee pelaamisesta tai VoIP puheluista ihan muussia. En tiedä milloin packet loss on alkanut, luultavasti heti alusta asti, mutta nyt kesän jälkeen pelaamisen lisäännyttyä olen huomannut sen kyllä jatkuvasti. Välillä saattaa toimia ihan moitteettomasti muutaman tunnin ja pingaukset onnistuvat ilman packet lossia, mutta sitten taas saattaa aloittaa ihan yhtäkkisesti pakettien menettämisen. Yöllä ihan sama ongelma kuin päivällä. On käynnistetty resetattu ja asetuksia vaihdettu modeemista, mutta mikään ei ole tähän mennessä auttanut.
(Pingatessa käytetty tietysti piuhaa ja komentoriviltä n. 30-100 pingausta, esim. ping elisa.fi -n 30)

Tästä eksyinkin tutkimaan aihetta vähän lisää ja ilmeni että Arriksen käyttämä piirisarja Intelin Puma 6 on ilmeisesti syyllinen ja siinä on tyyppivika:

https://www.theregister.co.uk/2017/04/11/intel_puma_6_arris/
http://www.dslreports.com/forum/r31122204-SB6190-Puma6-TCP-UDP-Network-Latency-Issue-Discussion
http://thenitwitts.enjin.com/forum/m/28206608/viewthread/29787370-titanfall-2-lag-which-turns-out-was-my-routerwtf

Samaisesta aiheesta keskustelua:
https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymaet-10/uusi-1gbit-s-kaapelimodeemiyhteys-elisalta-504706/index3.html

Soitinkin äsken Elisalle ja pyysin vanhempaa Ciscon modeemia testiin. Toivottavasti yhteys alkaisi toimimaan modeemin vaihdolla. Cisco ainakin käyttää eri piirisarjaa (Broadcom BCM3380)

-Kohtalotoveri Tampereelta
Käyttäjätaso 2
Vastasin tuonne toiseen threadiin jo mutta sama tänne:

Itsellä myös Arris käytössä tällä hetkellä ja juuri kyseinen ping menossa = 0% loss. Jos en aivan väärin arvaa vika joko itse laitteessa, kaapeleissa tai yhteydessä. Odotellaan Kiskon tuloksia 🙂

Osallistu keskusteluun