Kysymys

Pätkivä boksi ja kiinteä netti

  • 21 elokuu 2016
  • 2 kommenttia
  • 224 katselukerrat

Nyt tänä viikonloppuna on kiinteä 100/10Mbit netti VDSL2 alkanut pätkimään tyyliin 2 tunnin välein mistähän moinen mahtaa johtua, piuhoihinkaan ei ole koskettu, modeemi on Zyxel WMG9325. Toisekseen tämä teidän Netgear N7700 digiboksi on suorastaan ala-arvoinen paska, jumahtaa vähintään kerran päivässä sekä käy erittäin kuumana ja on hitaampi käynnistymään kuin elämä. miten tämmöstä edes tarjotaan kuluttajille? Kolmannekseen voisitte hoitaa asiakaspalvelunne kuntoon joka on paskin ikinä. Omaguruun en todellakaan soita, viihdelinjoillekin soittelu tulee halvemmaksi.

Kiitos etukäteen vastauksista.

2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Aloitetaanpa tuosta nettiyhteydestä:

Mitä valoja modeemissa palaa (ja minkä värisenä) / ei pala silloin kun yhteys katkeaa?

Onko laitteet, joilla pätkimistä tapahtuu langallisessa vai langattomassa verkossa? Mikäli pätkiminen tapahtuu langattomalla yhteydellä, kokeile langallista yhteyttä. Jos yhteys on langallinen, kokeile vaihtaa verkkokaapeli toiseen porttiin modeemissa.

Jos yhteys on langaton, löytävätkö laitteet muita langattomia verkkoja, esim. naapureiden verkkoja? Jos löytävät avaa komentokehote ja kirjoita sinne netsh wlan show all -> listan lopussa näet naapureiden verkkojen käyttämät kanavat. Jos oma verkkosi on samalla kanavalla jonkin muun näkyvän verkon kanssa, vaihda modeemista WLAN -kanava sellaiseksi, jota muut eivät käytä.

Oletko kokeillut resetoida modeemin?

Sitten digiboksiin...

Netgem N7700 on ikävä kyllä "hiukan" hidas käynnistymään. Se ei ole vika vaan ominaisuus. Muutkin ovat raportoineet siitä, että kyseinen laite käy melko lämpöisenä. Tähän voi kuitenkin auttaa se, että digiboksin tassujen alle laittaa jotain, mikä nostaa laitetta hiukan ylöspäin.

Jumiutuuko digiboksi ihan perus tv -kanavia katseltaessa vai pelkästään tallenteita, IPTV:tä, Netflixiä tms. verkkoyhteyttä vaativaa materiaalia katseltaessa? Onko digiboksi langallisen vai langattoman yhteyden päässä? Jos jumiutuminen aiheutuu vain netin yli tulevalla materiaalilla ja digiboksi on langattomassa verkossa, kokeile langallista verkkoa. Toimiiko paremmin?

Myös digiboksin voisi resetoida. Se onnistuu painamalla virtapainiketta viisi kertaa peräkkäin nopeassa tahdissa. Digiboksin kanssa voisi kokeilla myös semmoista kikkaa, että otat virtajohdon irti laitteesta ja kytket sen takaisin painaen samaan aikaan virtapainiketta pohjassa. Tämän pitäisi pakottaa laite päivittäämään itsensä.
Modeemi toimii sekä langallisesti (yhdistetty tv ja pöytäkone) että langattomasti (netgear n7700 sekä puhelin). Huomasin tämän ongelman vasta tänään pöytäkoneessani, ennen en ole moista pätkimistä huomannut tai todennut. Tuntuu että modeemi pätkäsee (ainakin langallinen yhteys) kun dataa siirtyy kaistan täydeltä sekä pätki ainakin tänään ja eilen 2 tunnin välein aika tarkkaan. Modeemi ei kuitenkaan boottaa itseään eli valot mielestäni palavat niinkuin pitääkin. (tämän vielä tarkistan)

Koneen emossa on 2 ethernet liitintä ja vaihdoin nyt piuhan toiseen josko toisessa olisi jotain vikaa. Myös koneen uudelleenkäynnistys saattaisi auttaa mikä on melko epätodennäköistä mutta en sitäkään mielelläni usein tee.

Kyseessä siis 100/10Mbit. portti jossa kone on asetettu siltaavaan tilaan tämän ei luulisi olevan ongelma. eikä nyt modeemiakaan mielestäni tarvisi resetoida "joka viikko" joutuu kuitenkin kaikki asetukset laittamaan uudestaan siihen :)

Tarkkailen nyt vielä tilannetta ja huomenna olen viisaampi asian suhteen.

Sitten digiboksista: tuntuu että boksi vaan käynnistyy uudelleen mitään sanomatta päivällä tai yöllä, sen jälkeen kun jotain ollaan laitettu esim tallennukseen, en ole kuitenkaan huomannut että boksi olisi jättänyt jotain tallentamatta ja ihan perus tv-kanavia katsellessa pätkii.

Osallistu keskusteluun