Vastattu

Pakkomyydään valheita ja toimimattomia liitttymiä

  • 28 syyskuu 2014
  • 39 kommenttia
  • 5939 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

39 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Minua melkein hävetti, kun narisin parin tunnin jonotuksesta. Minkä jälkeen homma näytti veilä korjaantuva. Paljon hankalampiakin "tarinoita" täältä foorumiltakin löytyy.

Sinänsä kiitosta siitä, että foorumilla pävystävät Elisalaiset pystyvät valillä auttamaan.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 1
Yön nukuttuani pahimmat aggressiot ja turhautumiset pois, soitin nyt aamulla seitsemän pintaan sitten vikapalveluun, jonne eilen illalla asiakaspalvelija käski soittamaan, että "Sieltä se saavat vanhan firmiksen laitettua takaisin kyllä.".

Selitin taas tarinani alusta, ja kerroin miten vielä viikko sitten minulla oli täysin toimiva yhteys, ja kyseinen Ciscon EPC3825 laatikko siltaavana. Ja nyt sitten tämän kaiken Enian/Elisan/Saunalahden aiheuttaman sotkun jälkeen kun laite oli täytynyt resetoida välissä, niin nyt siinä oli taas NAT päällä oletuksena. Ja miten laitetta ei enää saanut siltaavaksi edes tällä HTML injektointi-kikalla, sekin vain ohjasi firmiksen sisäänkoodatulle mustalle '403 Forbidden' -sivulle. "Että voisitteko palauttaa laitteeseen vanhemman firmwaren, jotta saan vaihdettua sen siltaavaksi?" -kysyin.

Vastaus melkein sai minut itkemään. Kuulemma heillä ei ole enää edes olemassa vanhempaa firmistä kyseiseen laitteeseen. On olemassa ainoastaan tämä uusi, jossa siltaavaksi laittaminen on estetty oikein olan takaa. (Minkä ihmeen takia surkeasta tehdään vielä surkeampaa?) Ja kumma kun kuitenkin laitteessa on ollut jo ilmeisesti jonkin aikaa uudempi firmis, mutta vanhan firmiksen konffeilla, ja siltaava tila on toiminut aivan hyvin, kuten aikaisemmin kirjoitinkin.

On se kumma kun laitteita päivitetään vain *****empaan ja *****empaan kuntoon... Aikoinaan kun olen joskus 2013 vuoden kolmannella neljänneksellä modeemin siltaavaksi konffannut, niin sillä se on pysynyt ihme kyllä koko ajan. Vaikka ilmeisesti uusi firmis (epc3825-v302r125573-131211c-ELS) on laitteeseen päässyt valumaan jossain välissä. (Firmware Build Time: Dec 11 10:36:37 2013)
Laitteen ohjesivullakin kerrotaan näin:

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

OhjelmistoversioMuutokset

epc3825-v302r125573-131211c-ELS
  • Parannettu toimintaa Viihteen palveluiden kanssa
  • Parannettu laitteen vakautta
  • IP Pass-through ominaisuus lisätty Applications and Gaming osioon. Ominaisuuden avulla voidaan ohjata liikenne internetistä suoraan haluttuun sisäverkon MAC-osoitteeseen.
epc3825-v302r125533-111003c-ELS-TR69Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.

  • Laite täytyy resetoida päivityksen jälkeen (laite on päivittynyt, kun se on ollut vuorokauden verkossa), jotta uudessa ohjelmistossa olevat asetukset ylikirjoittuvat laitteen alkuperäisten asetusten päälle
Miksi ylipäätänsä edes mainitaan vanhemmasta firmiksestä, jos sitä ei kerran muka ole edes olemassa enää Saunalahdella. Ja muutenkin, kyllä minulla oli silloin vuosi sitten sellainen versio, joissa nuo porttiohjaukset pystyi tekemään, ja sen lisäksi laitteen sai HTML injektoimalla siltaavaksi.

Myös mitä forumeita olen pystynyt selaamaan, niin ilmeisesti Soneralta ovat asiakkaat saaneet yhdellä puhelinsoitolla asiakaspalveluun firmispäivityksen samantien, jolla laitteen on saanut siltaavaksi. Minkä takia Elisa/Saunalahti haluaa estää siltaavaksi modeemin laittamisen kokonaan, ja varsinkin kun sen vielä vanhalla firmiksellä onnistui tekemään, niin nyt he ovat oikein käyttäneet resursseja siihen että tämä siltaavaksi laittaminen ei ole mitenkään enää mahdollista. Mikä tämän kaiken asiakkaille *****ilun takana oikein on?

Yritin myös löytää ratkaisua ongelmaan, miksi yhteys ei toimi kunnolla NAT-tilassa. Epäilin, että se johtuisi samasta asiasta, kuin tällä Pacen C2300 laitteellakin, joka siis käytti Elisan kusisia DNS osoitteita, ja ei sen takia toiminut kunnolla. (DNS NoReplyä vaan tulee, ja joutuu hakkaamaan parikymmentä kertaa ctrl+F5 ennen kuin laite onnistuu resolvaamaan IP-osoitteen) C2300 boksissahan kun pakotin generic.cgi:llä manuaalisesti laitteen käyttämään Googlen DNS osoitteita, niin ongelma poistui heti ja toimi NATattuna aivan hyvin. Koitin vaihtaa Ciscon boksin LANSetupista LAN 1 Static DNS osoitteet Googlen DNS osoitteiksi. Status sivu kyllä näytti että laite muka olisi käyttänyt Googlen DNSiä tällöin, mutta se ei korjannut toimivuus ongelmaa lainkaan.

Toinen vaihtoehto miksi Ciscon boksi ei toimi kunnolla NATissa on se että kyseinen laite on vain yksinkertaisesti susi. Juurikin Ciscon EPC3825:sta on ollut paljon keskustelua, että mm. NAT ei toimi kunnolla, ja Cisco on pilannut laitteensa koittamalla tunkea siihen mahdollisimman paljon lisäominaisuuksia. Ja että siltaavana se toimii aivan hyvin. (Kuten minullakin se siltaavana on toiminut vuoden täydellisesti)

Kerrottakoon tähän väliin vielä miten tähän siltaavaan ratkaisuun aikoinaan päädyttiin, ettei tule epäselvyyksiä siitä, että minulta on unohtunut vain joku 'IP Flood Detection' päälle tms. Vuosi sitten syyskuussa taistelin samaisen ongelman kanssa, kun yhteys ei pelannut kunnolla. (Kyseessä oli siis tämä samainen EPC3825 mikä nytkin tuossa lattialla makaa) Olin yhteydessä kymmeniä kertoja asiakaspalveluun ja tekniseen tukeen, ja koitimme selvittää yhdessä asiaa. Täällä kävi monta kertaa korjaaja tarkistamassa signaalien voimakkuuksia, sekä huoneistostani, että ullakolla olevasta jakamosta. Ongelmaan ei meinannut löytyä millään ratkaisua. Tämä vianselvitysprosessi meni siihenkin asti, että tämä korjaaja antoi minulle lainaan oman testimodeeminsa, jolla sitten kokeiltiin, olisiko vika laitteessa. Mutta ei, yhteyttä ei saatu toimimaan kunnolla. Sitten löysin ohjeet siitä miten injektoimalla HTML:ää saa kyseisen EPC3825 laitteen vaihdettua siltaavaan tilaan. Kokeilin tietysti hyvikseni tätäkin, ja yllätyksekseni yhteys alkoi toimimaan. Eli jostain syystä yhteys ei vain pelaa laitteessa NAT tilan ollessa päällä. Syytä tähän ei vieläkään ole varmasti selvinnyt. Mutta minulla on vahvat epäilykset että se liittyy juurikin Elisan DNS:iin, jotka joko ovat niin tukossa etteivät ne toimi kunnolla, tai sitten niissä on jotain muuta vikaa. Sillä DNSiä vaihtamalla Pace C2300:een sain laitteen toimiaan myös NAT:attuna.

Siitä lähtien yhteys on pelannut moitteetta laitteen ollessa siltaavana, ja konffit ovat säilyneet uuteenkin firmikseen, kun se on jossain välissä laitteeseen valunut. Joten kaiken järjen mukaan sen ei pitäisi olla teknisesti mahdotonta saada laitetta siltaavaksi. Nyt kuitenkin, jotta pystyisin tekemään töitäni, tarvitsen joko yhteyden toimimaan kun laite on NAT:issa ja porttiohjauksia käyttämällä saan konffattua laitteen tarpeisiini, tai toisena vaihtoehtona laite pitää saada siltaavaksi, jolloin yhteys toimii, ja jolloin en tarvitse porttiohjauksia, ja voin halutessani lyödä laitteeseen kiinni oman switchin/reitittimen ja hoitaa reitittämisen ja porttiohjaukset sillä.

Palatakseni aamuiseen puheluun, jonka soitin vikapalveluun, kun puhuin puhelimen toisessa päässä olleelle henkilölle DNS:istä ja epäilyistäni että liittyisikö ongelmat NAT:issa jotenkin siihen, hän alkoi puhumaan, jostain "Iipeepästru" ominaisuudesta ja että se löytyi nykyään Applications & Gaming osioista ja sieltä pitäisi tehdä muutokset. Ihmettelin että mitäköhän hän nyt oikein selittää, mutta kuvittelin että hänen lausumansa "iipeepästru" tarkoitti jotain DNS asetuskohtaa, ja sanoin että "Kyllä ainakin tässä firmis versiossa mikä minulla on DNS:t laitetaan 'Setup/Lan Setup' -välilehdeltä." Hän siihen sitten että, "No sitten sinun pitää siihen reklamaatioon lisätä sekin, että ne ovat eri paikassa kuin pitäisi, kun täällä ohjeissa sanotaan että ne ovat Applications & Gaming kohdassa". Hän tosiaan sanoi että ainoa mitä voin nyt tehdä on reklamaatio asiasta, että ei hän voi tehdä mitään, kun ei heillä ole enää mitään muuta firmwarea olemassa kuin ainoastaan tuo uusin.

Puhelun sitten lopetettuani menin sitten itse katsomaan laitteen ohjesivua, ja kun vihdoin onnistuin tällä hikisellä yhteydellä sen lataamaan, niin tajusin että olin puhunut jonkun ammattitaidottoman ihmisen kanssa. Ainakin hän oli hyvä puhumaan, sillä puhuin hänelle vaikka mistä asioista NAT:ista porttiohjauksiin ja muuhun, ja luulin että hän oli samalla sivulla kanssani. Huomasin siis, että se mitä hän oli yrittänyt sanoa oli että "IP Pass-through ominaisuudet löytyvät Applications & Gaming välilehdeltä", vaikka minä puhuin koko ajan DNS osoitteiden vaihtamisesta, enkä porttiohjauksista. Hienosti taas annettu nimi port forwarding/mappingille, IP Pass-through ominaisuudet. Ilmeisesti hän ei sittenkään tajunnut mitään mitä olin hänelle puhelun aikana selittänyt, kun hän vain myötäili ja sanoi kyllä.

Noh, olkoon tämä sivutarina taas väärinkäsityksistä ja teknisen tuen ammattitaidottomuudesta tässä. Seuraavaksi soitin sitten vihaisen puhelun asiakaspalveluun, että se on teidän vastuullanne nyt joko hommata minulle firmware jonka saan siltaavaksi, tai sitten te maksatte ja ostatte minulle uuden modeemin, jonka saan siltaavaksi. Että koko sotku ja kaikki on pelkästään Enian/Elisan/Saunalahden aiheuttamaan, ja lähtöisin kaikki tästä Janne xxxxxx:sta, joka minulle tämän *****tuksen alunperin teki. Ilman tätä valehtelua, pakkomyyntiä, sopimusten poistamista ja ties mitä muuta, minulla olisi edelleen täysin hyvin toimiva yhteys samalla Ciscon boksilla, joka olisi siltaavana, kuten vielä viikko sitten olikin. Asiakaspalvelun nainen koitti ohjata minua taas vikapalveluun, että "Sieltä he osaavat sitten auttaa ja neuvoa sinua". Menetin täysin hermoni hänelle ja puoliksi huusin, että "ETKÖ SINÖ OLE KUUNNELLUT YHTÄÄN MITÄÄN MITÄ MINÄ OLEN SINULLE PUHUNUT? OLEN JUURI PUOLI TUNTIA PUHUNUT VIKAPALVELUN KANSSA EIKÄ TEILLÄ OLE ENÄÄ OLEMASSA FIRMISTÄ KYSEISELLE LAITTEELLE JOSTAIN SYYSTÄ. JOS JONNEKIN MINUT YHDISTÄT NIIN YHDISTÄT ESIMIEHELLESI!". Hän sitten samantien vihdoin tajusi asian, ja yhdisti minut käsittääkseni hänen esimiehelleen. (tai ainakin jollekin ylemmän tahon ihmiselle)

Hetken sain kuunnella taas jonotusmusiikkia, kunnes minulle vastattiin. Aloin taas kertomaani tarinaani pikakelauksella alusta ja keskityin kertomaan NAT/bridged -ongelmasta ja kuinka kaikki tämä on ainoastaan Enian/Elisan/Saunalahden aiheuttamaa. Tuntui, että ensimmäistä kertaa sain puhua ihmisen kanssa joka tiesi mitä tarkoittaa firmware tai siltaava, ja olen tässä viikon aikana puhunut toistakymmentä tuntia sekä asiakaspalveluihmisten, että teknisen tuen kanssa. Puhelu sujui ymmärtävissä ja rauhallisissa merkeissä, ja hän kirjasi tarinaani ja tietojani ylös ja sanoi että ottaa yhteyttä teknisen tuen esimieheen, joka sitten ottaa minuun myöhemmin yhteyttä asian tiimoilta.

Nyt siis odottelen edelleen soittoa teknisen tuen esimieheltä tai muulta vastaavalta esimiestason henkilöltä, ja toivon että asiaan saataisiin pikku hiljaa ratkaisu. Tässä on nyt viikon päivät mennyt jo koko sotkua hoitaessa ja asiakaspalvelijoiden valheita kuunnellessa, enkä vieläkään pysty tekemään töitäni, kun ei ole toimivaa yhteyttä eikä laitetta. Tämä touhu alkaa mennä jo täysin järjettömäksi. Ja kaikki on ainoastaan tämän Janne xxxxxx:n ja hänen valheidensa syytä..
Käyttäjätaso 1
Räjähtää pää ihan kohta tän *****an kanssa. Mietin tässä että ehkä ainoa tapa saada tämä uusi *****a firmis siltaavaksi, olisi tunkea sinne valmis konffi backuppina, jos saisin sellaisen jostain käsiini.

Eli nyt joku jolla on Cisco EPC3825 modeemi epc3825-v302r125573-131211c-ELS firmiksellä, ja edelleen siltaavana kun ei ole firmispäivityksen jälkeen tehnyt muutoksia, niin voisiko ottaa minulle backupin konffista ja lähettää minulle vaikka mailiin sen?

Myös jos jollain sattuu olemaan vanhempi firmis, jolla tämän siltaavaksi muuttamisen vielä pystyy tekemään (ihan sama millä tavalla, vaikka injektoimalla HTML:ää) niin voisi ottaa backupin konffista kun laite on laitettu siltaavaksi ja lähettää sen minulle, niin voisin kokeilla toimisiko vanhemman firmiksen konffin backuppi tässä uudemmassa?

Olisin ikuisesti kiitollinen, mikäli saisin jostain käsiini tällaisen backupin konffista, joka on siltaavana, kun ei teknisen tuen esimiehestä vieläkään kuulu mitään, ja alan oikeasti kohta itkeä, kun en voi tehdä tällä *****alla mitään..
Käyttäjätaso 7
Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).
Käyttäjätaso 1
Ei ole kuulunut vieläkään teknisen tuen esimieheltä. Soitin sitten taas vaihteeksi asiakaspalveluun. Ja pääsin taas selittämään tarinaani sinne alusta. Yritin kysellä tietoa tilanteesta, että onko tässä nyt yhtään edistytty ja mikä on homman nimi, mutta asiakaspalvelija ei osannut kertoa mitään.

Sitten pyysin häntä siirtämään puhelun esimiehelle, jotta saisin asiaan selvyyttä, mutta hän vastasi "En minä pysty sinua täältä siirtämään mitenkään esimiehelle" Ihmettelin sitten että "Kumma juttu kun aamulla pystyi siirtämään, mutta enää ei vai tähän aikaan voi siirtää?". Sitten hän vasta kysyi "Hmm, no katsotaas, annatko sun osoitteen?". Annoin osoitteeni ja hän luki hetken tietojani ja sitten, "Joo, odota pieni hetki", ja pääsin jonoon.

Hetken päästä toisessa päässä vastasi joku nainen, eri henkilö jonka kanssa puhuin aamulla. Selitin hänelle asiani, ja hän sitten katsoi tietojani ja kertoi että laitevalmistajalle on laitettu kyselyä, että vieläkö noita kyseisiä Ciscon EPC3825 bokseja on mahdollista saada, jos minulle saataisiin uusi tilalle. Ihmettelin, että mikä idea tässä nyt uutta laitetta on koittaa hankkia, kun kyse on firmiksestä, ja jos uuteenkin laitteeseen tulee sama, ainoa firmis, joka Saunalahdella nykyään kuulemma enää on, niin eihän se auta asiaa ollenkaan. Vai oliko tarkoitus hankkia laitevalmistajalta laite laitevalmistajan kunnollisella firmiksellä, ja sitten olla päivittämättä siihen Saunalahden omaa *****afirmistä. Nainen vastasi ettei tiedä asiasta mitään, ja että minun täytyy nyt vain odottaa että minuun otetaan yhteyttä. Että hän, joka tätä kyselyä oli laittanut eteenpäin kyllä sitten tietäisi ja osaisi vastata kysymyksiini.

Kysyin sitten, että kuinka kauan joudun nyt odottamaan soittoa, että tässä alkaa olla aika turhautunut olla kun on jo viikon odottanut ja soitellut joka puolelle ja kirjoitellut maileja, eikä tunnuta saavan oikein mitään aikaiseksi. Hän sitten kertoi että kysely oli laitettu kiirehtimispyynnöllä, ja että normaalisti näihin menee aikaa pari työpäivää, mutta kiirehtimispyynnön kanssa pitäisi huomenna 12:00 mennessä olla tullut vastaus. Hän myös sanoi että "Sinun täytyy nyt vain odottaa kärsivällisesti. Älä soita asiakaspalveluun enää tänään.". No sepä hienoa, nyt minua jo kielletään soittamasta asiakaspalveluun kun yhteys ei toimi, eikä mitään tunnuta saavan aikaiseksi.

Eikai tässä auta muuta kuin odottaa sitten huomiseen ja toivoa ettei tarvitse taas kerran todeta, että minulle valehdeltiin, kun soittoa ei kuulunutkaan ja sitten soittaa taas vihaisena asiakaspalvelun kautta esimiehille, ja sitten saada tieto että, "Joo, nyt saatiin sinulle tämä uusi modeemi, ehkä se toimii paremmin."... ja vastata aivonyrjähdyksen partaalla, että kai ymmärrätte että kyse on firmwaresta eikä modeemista, ja heittää puhelin seinään ja alkaa itkemään.

Noh, toivotaan parasta, ettei näin tapahdu, ja huomenna saataisiin tämä asia korjattua.
Käyttäjätaso 1
kv36 kirjoitti:
Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).

Olet aivan oikeassa. Ehkä muuten en olisi maininnutkaan hänen nimeään, mutta kun maanantaina hänen kanssaan sitten puhuin toistamiseen. Niin hän lupasi ottaa asian hoitaakseen ja hoitaa minulle takaisin vanhan sopimukseni ja yhteyteni, ja lupasi soittaa takaisin vielä samana päivänä. Hän ei kuitenkaan koskaan soittanut, eikä tehnyt mitään asian eteen. Ja seuraavana päivänä hän ei enää vastannut numeroon, jonka hän oli minulle antanut että tästä minut saa kiinni suoraan.

Jouduin itse siis soittamaan useita puheluita suoraan Elisalle ja hoitamaan vanhan sopimuksen palauttamista tätä kautta itse. Kyseisestä Jannesta ei ole vielä tähänkään päivään mennessä kuulunut enää mitään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
kamilla kirjoitti:
kv36 kirjoitti:
Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).

Olet aivan oikeassa. Ehkä muuten en olisi maininnutkaan hänen nimeään, mutta kun maanantaina hänen kanssaan sitten puhuin toistamiseen. Niin hän lupasi ottaa asian hoitaakseen ja hoitaa minulle takaisin vanhan sopimukseni ja yhteyteni, ja lupasi soittaa takaisin vielä samana päivänä. Hän ei kuitenkaan koskaan soittanut, eikä tehnyt mitään asian eteen. Ja seuraavana päivänä hän ei enää vastannut numeroon, jonka hän oli minulle antanut että tästä minut saa kiinni suoraan.

Jouduin itse siis soittamaan useita puheluita suoraan Elisalle ja hoitamaan vanhan sopimuksen palauttamista tätä kautta itse. Kyseisestä Jannesta ei ole vielä tähänkään päivään mennessä kuulunut enää mitään.

kamillan kanssa samaa mieltä asiasta. Jos asia luvataan hoitaa, niin se hoidetaan. Kyllä minä myös syyllistäisin tätä Janne X:ää. Jos omat rahkeet eivät riitä asian hoitamiseen, niin kyllä firmasta varmasti löytyy sellainen henkilö, joka asian voi hoitaa. Tässä casessa tulee mieleen, että Janne X on puhunut ohi paremman tietämyksensä eikä ole uskaltanut ilmoittaa asiaa esimiehelleen.

Jos kaikki olisi hoitunut siten kuin on puhelimessa luvattu, niin olisiko ollut ongelmaa?

Itse olen ollut call centerissä duunissa aikoinaan ja markkinoijille painotettiin, että jos et ole varma asiasta, tule kysymään, sitä varten esimiehet ovat täällä. Jos asiaa ei saada selville siinä, niin _asiakkaalle todellakin soitetaan_ ja selvitetään case.
Käyttäjätaso 1
Sain vihdoin yhteyden toimimaan, ainakin toistaiseksi!

Päätin tarkastella Wiresharkilla. löytäisinkö sillä syyn, mistä mättää. Capturesin hetken liikennettä ja hakkailin samalla F5:sta selaimessa. Kyllä modeemi sentään ainakin Googlen DNS:iä käyttää nyt kun olen ne asettanut konffeihin, mutta niihinkin tuli välillä Destination unreachablea. Rikkinäisiä paketteja tuli yllättävän paljon. Tuli "Broken TCP. The acknowledge field is nonzero while the ACK flag is not set", sekä "[ETHERNET FRAME CHECK SEQUENCE INCORRECT]", joka toisaalta on ihan normaalia, että näitä virheellisiä paketteja tulee, mutta ei näin paljon, ja ei molempiin suuntiin.

Sitten aloin pohtimaan, että minulla pyörii suhteellisen paljon liikennettä kaikissa kolmessa koneessani, jotka ovat verkossa kiinni. (+ vielä WLANin kautta oleva puhelin, joka ei tällä hetkellä ole kiinni). Muistin että olin jostain lukenut että NAT:attuna, varsinkin kyseinen Ciscon boksi ei pysty käsittelemään niin paljon liikennettä kerralla, sen takia se olisikin parempi pitää siltaavana ja hoitaa reitittäminen erillisellä reitittimellä. Aloin sitten sulkemaan ja rajoittamaan liikennettä mahdollisimman paljon. Ja kappas, yhtäkkiä yhteys alkoi pelaamaan kunnioitettavasti.

Kokeilin vielä ottaa modeemin asetuksista Googlen DNS:t pois ja odotin että modeemi haki Elisan DNS osoitteet, ja katselin Wiresharkista, kuinka DNS serverit antavat vain NoReplyä. Ongelma oli siis sekä Elisan DNS:t, että liika tietoliikenteen määrä. Vaihdoin Googlen DNS:t takaisin ja nyt toistaiseksi yhteys on pelannut mukavasti. Tämä tosin vaatii vielä monta tuntia testiä, että voin olla varma asiasta. Mutta toistaiseksi näyttää hyvältä.

Mutta vaikka nyt sainkin yhteyden käyttökelpoiseksi, niin ei tämän pitäisi silti olla hyväksyttävää. Varsinkin, kun vielä viikko sitten boksi oli siltaavana ja kaikki liikkui kuin kuuma veitsi voissa. Mitään liikennettä ei tarvinnut rajoittaa erikseen ja koneita pystyi käyttämään luontevasti ja huolettomasti. Kyllähän tämän kanssa pystyy jo elämään, mutta en kyllä todellakaan ole tyytyväinen tilanteeseen.

Viikko sitten minulla oli toimiva internetyhteys, modeemi, joka oli siltaavana, sekä erittäin hyvä sopimus. Nyt minulla on toimiva internetyhteys, silloin kun rajoitan tietoliikennettäni, sama modeemi, jota ei saa enää siltaavaksi, viikon verran turhautumista ja *****usta, sekä menetettyä työ- ja opiskeluaikaa, sekä huomattavasti suurempi puhelinlasku toisenkymmentä tunnin puheluita jälkeen.

Katsotaan, mitä huominen puhelinsoitto teknisen asiakaspalvelun esimieheltä tuo tullessaan. Mutta juuri nyt en jaksa ajatella enää tämän *****lisen viikon jälkeen mitään. Nyt hengitän ensimmäistä kertaa viikkoon ja menen nukkumaan päiväunet ja aloitan vihdoin tekemään töitä, jotka ovat aika turhan paljon rästissä tämän sotkun takia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Lähetin sinulle uuden modeemin tulemaan postitse. Kyseinen laite on siis tämä Ciscon EPC3825.

    Firmiksestä sen verran, että laitteessa on vakiona tämä sinun haluamasi firmis! 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Lähetin sinulle uuden modeemin tulemaan postitse. Kyseinen laite on siis tämä Ciscon EPC3825.
    Hienoa! Josko sitä vihdoin saataisiin asiat samalle mallille, mitä ne olivat vielä viime viikon tiistaina! :smileyazn:

    Ammattimies kirjoitti:
    Firmiksestä sen verran, että laitteessa on vakiona tämä sinun haluamasi firmis! :)
    Eli onko siinä nyt siis vanhempi firmware, joka on mahdollista saada siltaavaksi? Eikä siis tämä uudempi epc3825-v302r125573-131211c-ELS? En tiedä tosiaan tarkalleen, mikä firmware laitteessa oli vielä vuosi sitten. Toivottavasti nyt sitten laitteen saa vaihdettua siltaavaksi tällä lähettämäsi laitteen firmiksellä. :smileyshocked:

    PS: Minun ei myöskään varmaan kannata laittaa laitetta kiinni antennipistokkeeseen, ennen kuin olen vaihtanut laitteen siltaavaksi, ettei sieltä sitten ehdi valua taas käyttökelvoton firmis laitteeseen?
    Käyttäjätaso 1
    @Ammattimies eli kysyisin siis mikä on tämän sinun olettamasi minun haluamani firmiksen versio? :smileyrolleyes:
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Kyllä! Oletuksena laitteella on tämä ensimmäinen versio. Jos et resetoi laitetta, uudemman version pitäisi olla tulematta laitteelle. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi tehdä siltaukset ennen verkkoon liittämistä, jos haluat varmistaa sen 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Hieno homma! :smileyazn: Nyt enää kun laite tulisi postissa, niin vihdoin ollaan päästy tilanteeseen missä oltiin ennen tätä sotkua. (Tosin lukuunottamatta erikoistarjouksia jotka nyt menetin tässä. Mutta olkoon, viikon verran taistelua ja toistakymmentä tuntia puheluita saa riittää, en jaksa enää. :smileyevil:)

    Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:

    Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:

    Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:

    Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.

    Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p

    Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:

    Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:

    Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(

    Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)

    Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Mietin vielä noita sinun erikoistarjouksiasi, mistä mainitsit. Laitatko minulle vaikka yksityisviestillä niistä tarkempaa tietoa, niin katson niiden tilannetta? 🙂
  • Osallistu keskusteluun