Vastattu

Pakkomyydään valheita ja toimimattomia liitttymiä

  • 28 syyskuu 2014
  • 39 kommenttia
  • 6067 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

39 kommenttia

Käyttäjätaso 1
papparainen kirjoitti:


Ymmärrän harmituksesi ja ilmiselvästi myyjän mokastahan on kyse , jolloin operaattorilla on velvollisuus se korjata. Yksi konsti saada asiaa vähän vikkelämmin eteenpäin on laittaa yksityisviestiä vuorossa olevalle modelle. Tänne palstalle nuo viestit tuppaavat hukkumaan kaiken muun roinan joukkoon.


Joo, siis kyllähän tässä on tosiaan soiteltu puhelinlasku kipeäksi eri asiakaspalvelijoille, kirjoiteltu maileja saunalahdelle ja elisalle. Minusta on vain hyvä saattaa myös tätä toimintaa muiden tietoon, sillä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun näiden yritysten kanssa on ongelmia.

Mistä päästäänkin tarinan jatkoon, joka alkaa saada jo surkuhupaisia piirteitä:

Eilen tosiaan aamulla yhdeksältä Janne xxxxx, hän joka minulle tämän sotkun sai aikaiseksi, soitti minulle ja lupasi hoitaa asian kuntoon ja saada vanhan liittymäni ja sopimukseni takaisin. Hän lupasi hoitaa asian ja soittaa minulle takaisin vielä eilen. Hänestä ei kuitenkaan kuulunut mitään enää koko päivänä, eikä liittymää tai sopimusta palautettu. Ainoastaan toinen henkilö soitti minulle samasta asiasta hieman myöhemmin ja kun sanoin että Janne xxxxx oli jo soittanut minulle ja sanonut hoitavansa asiaa, niin ihmetteli hän että miksei tietoa ollut tullut hänelle asti asiasta ollenkaan.

Tänään aamulla koitin sitten soittaa hänelle, puhelin soi, mutta hän ei vastaa. Ilmeisesti mikään mitä hänen suustaan tulee ei pidä paikkaansa. Ei se että molemmat liittymät pysyvät päällä ja minulla on kuukausi aikaa kokeilla Elisa-Viihdettä ja voin palata vanhaan koska tahansa. Ei se että kaikkiin kaapelitalouksiin ollaan päivittämässä kaapelimodeemeja. Ei se että hän sanoo hoitavansa asiaa ja soittavansa takaisin.

Päätin sitten soittaa Elisan asiakaspalveluun (ties kuinka monetta kertaa tässä parin päivän sisään) ja hoitaa asiaa taas itse väkisin eteenpäin. Kerroin taas pitkän tarinani alusta alkaen asiakaspalvelijalle, ja päästyäni loppuun hän sanoi yhdistävänsä Saunalahden asiakaspalveluun, sillä aikasempi liittymäni oli Saunalahden nimissä.

Jonotettuani muutaman minuutin pääsin sitten taas kertomaan tarinaani uudestaan varmaan jo toistakymmenettä kertaa puhelimen toisessa päässä olevalle naiselle. En meinannut oikein saada asiaani ymmärretyksi kunnolla ja asiakaspalvelija koittikin moneen otteeseen saada minua soittamaan OmaGuru palveluun, vaikka kuinka yritin selittää, että minulle on kyllä teknisestä tuesta kerrottu jo muutamaan otteeseen ettei laitetta voi konfiguroida, ja että epäilen että se on Elisan poliittinen päätös enemmänkin, kuin tekninen mahdottomuus. (Modeemiahan pystyy siis konfiguroimaan generic.cgi:n avulla manuaalisesti) Yritin myös selittää, ettei minun ole mitään järkeä soittaa OmaGuru:un asiasta, jonka läpikäymiseen ja sen puhelimessa selittämiseen menisi tuntikausia, ja että olen kyllä lähettänyt OmaGuru:n asiakaspalveluun sähköpostia, mutta he vain ohjasivat sen muualle. (Maksetaankohan asiakaspalvelijoille jotain bonuksia siitä jos he saavat asiakkaat soittamaan ylihinnoiteltuun OmaGuru palveluun, jonka gurujen tietotaito perustuu datanomien koulutuksiin :smileycheesy:)

Perustelut siitäkin, miksi sopimus ja liittymä oli poistettu: "Ei me voida laittaa kahta liittymää samaan aikaan vaikka onki kaapeli", kuulosti enemmänkin pukumiesten *****ilulta ja tietämättömyydeltä kuin oikealta vastaukselta. (Ilmeisesti käsitys kahdesta täysin erillisestä liittymästä kahdessa eri laitteessa on ollut liian vaikea konsepti sekä Enia:n, että Elisan, että Saunalahden asiakaspalvelijoille)

Yritin sitten saada asiakaspalvelijan ymmärtämään, että haluan vain vanhan sopimukseni ja liittymäni takaisin hyvine etuineen mitä siihen olin onnistunut aikoinaan hankkimaan. Tämä tuntui olevan jotenkin todella vaikea projekti: "Joo, voidaan me siihen toi mäkkiosote vaihtaa siihen vanhaan modeemiin". Jatkoin vielä ja selitin, että haluan sen vanhan Saunalahden sopimuksen takaisin, en halua Elisa-Viihdettä ollenkaan.

Sitten alkoi pikku hiljaa ymmärrys mennä perille: "Siis haluat nyt sen Saunalahden liittymän etkä Elisan?", "Onko sinulla joku syy miksi et halua elisa viihdettä?". Kerroin, etten ollut alunperinkään halunnu Elisa-Viihdettä, olin vain suostunut ottamaan sen kokeiluun, niillä ehdoilla, jotka Enia:n asiakaspalvelija minulle antoi, kun hän oli kuitenkin antanut ymmärtää että kaikkiin kaapelitalouksiin ollaan päivittämässä modeemit, ja että minulla piti olla kuukauden kokeiluaika, jona myös entinen liittymäni pysyy käytettävissä.

Vihdoin aloimme olla samalla sivulla siitä mitä minä halusin. Asiakaspalvelija selvitti saadaanko entinen Saunalahden yhteyteni ja sopimukseni palautettua. Ilmeisesti kuitenkaan ei saada aivan täysin. Nyt nimittäin saan pelkän 100/5 Mpbs kaapelimodeemiyhteyden hintaan 19.90€ ja puhelinliittymäni yhteyden nopeus on vain 2 Mpbs. Yritin selittää, että minulla oli aikaisemmin sopimukset, joihin kuului 100/5 Mpbs kaapeliyhteys 19.90€, sekä puhelinliittymä 3G nopeudella 9.90€, jotka silloinen asiakaspalvelija minulle aikoinaan teki erityispäätöksellä, kun halusin vaihtaa silloisen tuplalaajakaistani laajakaistayhteyteen ja 3G yhteyteen mobiililiittymään. Sain siis alennettuun hintaan 3G:n sopimukseen. "Koitin kyllä katsoa sinun maksamiasi laskuja ja täällä kyllä on 9.90€ kuukaudessa tuo liittymä, eli se olisi tämän hinnaston mukaan se Reilu 2 megan yhteydellä" -yritti taas asiakaspalvelija. Koitin selittää, että tottakai se on samalla hinnalla, kun sehän juuri oli se koko pointti siinä, että olin saanut sen silloin vuosi sitten alennettuun hintaan. Ilmeisesti kuitenkaan tätä alennettua hintaa ja sopimusta ei voida palauttaa, koska ilmeisesti ne kaikki tiedot ja sopimukset tästä ovat poistettu sieltä, kuten en minäkään nähnyt enää sopimuksia ja liittymiäni oma.saunalahdessa. Turhautuneena tähän vääntämiseen luovutin ja sanoin jatkavani asian ajamista eteenpäin kuluttajainasiaviranomaisen kautta ja koitin kääntää puhelun nyt varmistaakseni, että saan ainakin edes entisen kaapeliyhteyteni takaisin.

Nyt pitäisi ilmeisesti jossain vaiheessa tulla tekstiviesti kun sopimus Saunalahdelle on tehty, ja yhteys on käytettävissä. Toivotaan, ettei siihe nyt enää kauaa mene, tässä on tuhlaantunut aivan liian paljon aikaa ja rahaa tähän sotkuun, joka on ainoastaan lähtöisin Janne xxxxx:sta, joka lupailee turhia eikä edes enää vastaa puhelimeen.

Koko sotkun lopputulos on siis nyt se että menetin viisi päivää työ- ja opiskeluaikaa, minulla kolmattakymmentä tuntia turhaa aikaa kaikkeen säätämiseen, useiden mailien kirjoittamiseen ja kymmenien puheluiden soittamiseen, minulla meni huomattavasti puhelinlaskua monen kymmenen minuuttien puheluihin, ja nyt kaiken lisäksi vielä saan takaisin saman yhteyden mikä minulla oli vielä viikko sitten, mutta ilman puhelinliittymäni 3G nopeutta. Eli sen lisäksi etten ole viiteen päivään pystynyt tekemään töitä, opiskeluasioita, en mitään, niin maksan saman verran ja saan vähemmän..

Että sellaista..

EDIT: ja siis minulla ei ollut tarkoitus sanoa mitään pahaa asiakaspalvelijasta, joka minua äsken palveli, hän teki vain työtänsä ohjeistuksen mukaan, ja olen iloinen, että hän jaksoi kuunnella minua, vaikka saatoinkin olla kohtuullisen turhautunut tähän koko sotkuun. että kiitos siitä.

MODE EDIT: Asiakaspalvelijan koko nimi piiloon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kamilla kirjoitti:
Tuon MAC osoitteen vaihdon siihen vanhaan laitteeseen saisikin tehtyä heti, mutta ensin haluan todellakin vanhan sopimuksenikin takaisin, jota ei pitänyt todellakaan poistaa. Sopimuksessa kuitenkin oli paljon paremmat ehdot mitä tässä uudessa, joten vaikka MAC osoite vaihdettaisiinkin, niin silti ollaan paljon huonommassa tilanteessa, kuin aikaisemmin. Nyt joutuisin maksamaan siis enemmän (tai saman verran jos otan Elisa-Viihteen pois) samasta yhteydestä kuin aikaisemmin maksoin yhteydestä ja 3G-liittymästä (tuplalaajakaista)..
Ymmärrän harmituksesi ja ilmiselvästi myyjän mokastahan on kyse , jolloin operaattorilla on velvollisuus se korjata. Yksi konsti saada asiaa vähän vikkelämmin eteenpäin on laittaa yksityisviestiä vuorossa olevalle modelle. Tänne palstalle nuo viestit tuppaavat hukkumaan kaiken muun roinan joukkoon.
Käyttäjätaso 1
papparainen kirjoitti:
Hyvä puoli kuitenkin on , että melkein mikä tahansa EuroDOCSIS 3.0-standardia tukeva modeemi toimii heidän verkossaan. Sen toki joutuu itse hankkimaan ja saatavuus on aikalailla kiven alla.

Joo, sehän tässä se naurettavin juttu onkin. Kun juurikin sitä varten tehtiin tämä kuukauden kokeiluaika, että pääsen katsomaan pystyykö laitetta konffata omiin tarpeisiini, kun puhelimen toisessa päässä ollut ei osannut kysymyksiini vastata. Vanhempi boksinihan tosiaan on tuo Ciscon EPC3825, johon porttihohjaukset ja muut tarvittavat konffit saa tehtyä. Sen takia se aiempi sopimus ja liittymä sovittiin pidettävän voimassa, että voin palata siihen samantien, mikäli uuden liittymän mukana tuleva laite ei vastaa tarpeitani.

Tuon MAC osoitteen vaihdon siihen vanhaan laitteeseen saisikin tehtyä heti, mutta ensin haluan todellakin vanhan sopimuksenikin takaisin, jota ei pitänyt todellakaan poistaa. Sopimuksessa kuitenkin oli paljon paremmat ehdot mitä tässä uudessa, joten vaikka MAC osoite vaihdettaisiinkin, niin silti ollaan paljon huonommassa tilanteessa, kuin aikaisemmin. Nyt joutuisin maksamaan siis enemmän (tai saman verran jos otan Elisa-Viihteen pois) samasta yhteydestä kuin aikaisemmin maksoin yhteydestä ja 3G-liittymästä (tuplalaajakaista)..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kamilla kirjoitti:
kamilla kirjoitti:
Eli siis väärinkäsitysten välttämiseksi kerrataan nyt vielä että kyseessä on siis täysin uusi liittymä ja laitteet, ei kaapelimodeemin päivitys vanhaan liittymään (=MAC osoitteen vaihto)

Tai siis, ainakin näin piti olla ja luvattiin, ja näin olen puhunut edelleen asiakaspalvelijoiden kanssa.

Eli se mitä luvattiin oli täysin uusi liittymä kokeiltavaksi kuukauden palautusajalla, ja vanha liittymä ja sopimus piti pitää sen kuukauden päällä.

Voi olla että tietämätön puhelinmyyjä ei ole asiaa tajunnut ja on tapahtunut juuri näin, että minulle on vaihdettu vanhaan liittymään uusi päätelaite vaihtamalla liittymään kiinnitetty MAC-osoite. Oli miten oli, virhe on joka tapauksessa Elisan/Enian/Saunalahden/Jne., ja he ovat tästä sotkusta vastuussa, sekä korvauksellisesti, että laittamaan asiat kuntoon.

Eli jos joku Elisan ihminen tätä lukee, niin nyt ne porttiohjaukset, tai laite siltaavaksi heti! tai sitten vanhan sopimuksen ja yhteyden palauttaminen! Nyt on jo viides päivä tätä sotkua.

Enpä ihmettele noita puhelinmyynnin mokia , sillä aiemminkin on osoittautunut , että heidän asiantuntemuksensa on luokattoman heikkoa.

Elisa / Saunalahti käyttää kaapelimodeemeissaan heille erikseen räätälöityjä firmiksiä , jotka todellakin ovat täynnä bugeja ja niin riisuttuja , että ei niitä asiakas paljon konffaamaan pysty.

Hyvä puoli kuitenkin on , että melkein mikä tahansa EuroDOCSIS 3.0-standardia tukeva modeemi toimii heidän verkossaan. Sen toki joutuu itse hankkimaan ja saatavuus on aikalailla kiven alla.
Käyttäjätaso 1
kamilla kirjoitti:
Eli siis väärinkäsitysten välttämiseksi kerrataan nyt vielä että kyseessä on siis täysin uusi liittymä ja laitteet, ei kaapelimodeemin päivitys vanhaan liittymään (=MAC osoitteen vaihto)

Tai siis, ainakin näin piti olla ja luvattiin, ja näin olen puhunut edelleen asiakaspalvelijoiden kanssa.

Eli se mitä luvattiin oli täysin uusi liittymä kokeiltavaksi kuukauden palautusajalla, ja vanha liittymä ja sopimus piti pitää sen kuukauden päällä.

Voi olla että tietämätön puhelinmyyjä ei ole asiaa tajunnut ja on tapahtunut juuri näin, että minulle on vaihdettu vanhaan liittymään uusi päätelaite vaihtamalla liittymään kiinnitetty MAC-osoite. Oli miten oli, virhe on joka tapauksessa Elisan/Enian/Saunalahden/Jne., ja he ovat tästä sotkusta vastuussa, sekä korvauksellisesti, että laittamaan asiat kuntoon.

Eli jos joku Elisan ihminen tätä lukee, niin nyt ne porttiohjaukset, tai laite siltaavaksi heti! tai sitten vanhan sopimuksen ja yhteyden palauttaminen! Nyt on jo viides päivä tätä sotkua.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
kamilla kirjoitti:
papparainen kirjoitti:
Harmillista , mutta kaapeliliittymässä voi olla provisioituna vain yksi kaapelimodeemi kerrallaan. Jos jotakin muuta myyjä on luvannut , niin hän on kyllä puhunut potaskaa.

Saat vanhan modeemisi kyllä halutessasi käyttöön ilmoittamalla sen MAC-osoitteen asiakaspalveluun. Liittymäsotkusta en osaa sanoa mitään , mutta sekin selvinnee aspan kautta.

Olet väärässä. Kaapeliliittymät ovat MAC-osoite kohtaisia, ja minulla voisi olla täällä vaikka kaksikymmentä kaapelimodeemia, joissa jokaisessa olisi oma liittymä, ja ne kaikki toimisivat aivan hyvin. Toki vain yksi kerrallaan kiinni seinässä tietysti.

Eli tämä ei ole mikään perustelu minkä takia vanha liittymä olisi pitänyt sulkea.

No eikös tuo ollut juuri se, mitä papparainen sanoi? 1 modeemi per liittymä.

Teknisesti niitä voidaan kyllä provisioida useampikin eikä myöskään sille ole esteitä, että käytät kahta modeemia (=kahta liittymää) samassa taloudessa samanaikaisesti.

EDIT: tuossa taisikin olla pieni väärinymmärrys, jonka korjasitkin jo tuossa ylläolevassa viestissä.
Käyttäjätaso 1
Eli siis väärinkäsitysten välttämiseksi kerrataan nyt vielä että kyseessä on siis täysin uusi liittymä ja laitteet, ei kaapelimodeemin päivitys vanhaan liittymään (=MAC osoitteen vaihto)
Käyttäjätaso 1
papparainen kirjoitti:
Harmillista , mutta kaapeliliittymässä voi olla provisioituna vain yksi kaapelimodeemi kerrallaan. Jos jotakin muuta myyjä on luvannut , niin hän on kyllä puhunut potaskaa.

Saat vanhan modeemisi kyllä halutessasi käyttöön ilmoittamalla sen MAC-osoitteen asiakaspalveluun. Liittymäsotkusta en osaa sanoa mitään , mutta sekin selvinnee aspan kautta.

Olet väärässä. Kaapeliliittymät ovat MAC-osoite kohtaisia, ja minulla voisi olla täällä vaikka kaksikymmentä kaapelimodeemia, joissa jokaisessa olisi oma liittymä, ja ne kaikki toimisivat aivan hyvin. Toki vain yksi kerrallaan kiinni seinässä tietysti.

Eli tämä ei ole mikään perustelu minkä takia vanha liittymä olisi pitänyt sulkea.

EDIT: eli joo, tässä taisi olla väärinkäsitys, eli ihan samaa asiaa sanoimme molemmat 🙂
Käyttäjätaso 1
jpuh kirjoitti:
Epäilen, että tuo vain uuden laitteen ja liittymän näkyminen oma-palvelussa johtuu vain siitä yksinkertaisesta syystä, että systeemi pystyy näyttämään vain viimeiset päivitetyt tiedot. Eli poimii vain viimeiset tiedot jollain logiikalla sieltä asiakastietojärjestelmästä. Samasta syystä vanhaa laitetta ei saa toimimaan, eikä sitä voida ohjata oma-palvelusta.

Kaapelimodeemihan pitää olla verkossa "valtuutettuna" MAC-osoitteen perusteella, kun taas xDSL-liittymässä toimisi käytännössä "mikä tahansa" muu laite. 

Operaattorin edustaja varmaan tietäisi, olisiko homma voinut toimia näin, jos uudelle liittymälle olisi ensin avattu uusi asiakasnumero?

Tämähän ei tietenkään selitä sitä, miksi vanhaa liittymää/laitetta ei ole pyynnöistäsi huolimatta palautettu käyttöön. 

Liittymäthän ovat tosiaan eri paikoissa muutenkin, vanha liittymäni oli oma.saunalahdessa, ja tämä uusi näkyy oma.elisa:ssa, ja sitä kautta verkkoasiointi.elisa:ssa, jonne ilmeisesti kaikki liittymät (myös saunalahden) ollaan jatkossa siirtämässä.

Molemmille liittymille on tosiaan oma asiakasnumerokin. Ja molemmat liittymät olivat tosiaan ensimmäisen päivän kun postista paketin hain näkyvissä kummatkin omilla sivuillaan. Joten ei ole kyse mistään viimeisten tietojen näyttämisestä tai muusta.

Myös sopimus, joka oma.saunalahdessa oli, poistettiin siis kokonaan ensimmäisen päivän jälkeen. Tosiaan eilen aamulla yhdeksältä tämä henkilö, joka minulle tämän sotkun sai aikaan, lupasi että hoitaa asian ja soittaa vielä sen päivän aikana kun sopimukset ja liittymä on palautettu. Ei ole edelleenkään kuulunut asiasta hänen suunnaltaan mitään. Kohta aloitan taas puhelinrumban kaikille mahdollisille asiakaspalvelijoille, jotta saisin taas asiaa hieman eteenpäin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kamilla kirjoitti:Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.

Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.

Harmillista , mutta kaapeliliittymässä voi olla provisioituna vain yksi kaapelimodeemi kerrallaan. Jos jotakin muuta myyjä on luvannut , niin hän on kyllä puhunut potaskaa.

Saat vanhan modeemisi kyllä halutessasi käyttöön ilmoittamalla sen MAC-osoitteen asiakaspalveluun. Liittymäsotkusta en osaa sanoa mitään , mutta sekin selvinnee aspan kautta.
Käyttäjätaso 1
kamilla kirjoitti:
Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.

Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.

  

Odotan huomiseksi anteeksipyyntöä, sekä vanhan yhteyteni ja sopimusteni palauttamista.

Epäilen, että tuo vain uuden laitteen ja liittymän näkyminen oma-palvelussa johtuu vain siitä yksinkertaisesta syystä, että systeemi pystyy näyttämään vain viimeiset päivitetyt tiedot. Eli poimii vain viimeiset tiedot jollain logiikalla sieltä asiakastietojärjestelmästä. Samasta syystä vanhaa laitetta ei saa toimimaan, eikä sitä voida ohjata oma-palvelusta.

Kaapelimodeemihan pitää olla verkossa "valtuutettuna" MAC-osoitteen perusteella, kun taas xDSL-liittymässä toimisi käytännössä "mikä tahansa" muu laite. 

Operaattorin edustaja varmaan tietäisi, olisiko homma voinut toimia näin, jos uudelle liittymälle olisi ensin avattu uusi asiakasnumero?

Tämähän ei tietenkään selitä sitä, miksi vanhaa liittymää/laitetta ei ole pyynnöistäsi huolimatta palautettu käyttöön. 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Näköjään puhelinmyyjien toiminta on edelleenkin samalla tasolla kuin pari vuotta sitten.

Pari vuotta taanepäin minulle myytiin myös 10M tuplalaajakaistan tilalle Elisa Viihde 24M ja luvattiin kuukauden testiaika, jonka selkeästi kerroin edellytykseksi sopimuksen tekemiselle. Olinhan kuitenkin vähän skeptinen 24M adsl-liittymän toimivuudesta yli 2 km kuparipiuhalla...

Ja kuten arvata saattaa, liittymä ei toiminut järkevällä nopeudella, nopeus nousi 10 -> 13 M ja koko iptv-härveli ei toiminut kuin satunnaisesti aikaisin aamulla ja myöhään illalla (lue: yöllä). Otin yhteyttä Elisaan ja vetosin tähän minulle luvattuun testiaikaan, ja Elisan vastaus oli "ei sellaista ole olemassakaan, joten ei kukaan sellaista voi luvata".

Tällainen käytös operaattorin puolelta hämmensi minua kovasti, sillä halusinhan vain vanhan, toimivan liittymäni takaisin, en suinkaan ollut irtisanomassa koko liittymää tai muuta vastaavaa... Vielä silloin.

Summa summarum; Elisa kieltäytyi kunnioittamasta luvattua testiaikaa, eivät edes antaneet järkeviä vastauksia reklamaatioihini ja lopulta pääsin toimimattomasta Viihteestä eroon vasta vikailmoituksien kautta kun asentaja kävi testaamassa linjat ja kuittasi, ettei Viihde voi koskaan toimia kunnolla meidän *****.. heikkolaatuisissa kaapeleissamme.

Sivujuonteena voin myös mainita, että tämän asiakaspalvelemattomuuden seurauksena perheen kaikki kännykkäliittymät ja laajakaistat siirtyivät toiselle operaattorille sitä mukaa kun määräaikaisuudet raukesivat. Nykyään ainoa jäljellä oleva palvelu Saunalahdelta on Eliitti-kampanjaliittymä joka on "varaliittymänä" kotona.

Ainiin, ja vielä näiden kaikkien vuosien jälkeen jaksan tätä tarinaa kertoa ihmisille aina kun jostain tällaisesta tulee puhetta. Olen jo toivonut, että meininki olisi muuttunut, mutta ei se näköjään ole.
Käyttäjätaso 1
Reverse Engineeramisen ja Trial ja Errorin jälkeen olen saanut seuraavat johtopäätökset aikaan.

Kun aikaisemmin mainitsin DNSOverrideAllowed muuttujasta, niin se ilmeisesti määrittää, haetaanko Elisalta kusiset DNS osoitteet ja tungetaan ne myös listaan. Eli se kannattaa ilmeisesti sittenkin jättää 0:ksi.

Sitten porttiohjauksista, joiden kanssa olen tapellut koko päivän ja koittanut saada niitä toimimaan.

PortMapping JSON osion rakenne on seuraavanlainen:

"PortMapping":{
"List":"1",
// Automaattinen muuttuja
"1":{ // Porttiohjauksen numero
"Enable":"1", // Enabled / Disabled
"RemoteHost":"", // Remoten rajaaminen
"ExternalPort":"", // Portti josta tullaan
"InternalPort":"", // Portti johon mennään
"PortSurjection":"0", // Many to One Switch
"Protocol":"udp", // Protokolla UDP / TCP
"InternalClient":"", // Laitteen IP johon ohjaus
"Description":"", // Kuvaus
"User":"1" // Asetuksen käyttöoikeus
}
},
Sen saa alustettua kirjoittamalla WANConnectionDevice_1_PortMapping_N_Enable muuttujaan arvon 1. Missä N 

on 1, 2, 3, jne.

http://192.168.100.1/cgi-bin/generic.cgi?token=xxxxxxx&write=WANConnectionDevice_1_PortMapping_1_Enable:1Tämän jälkeen voidaan muokata porttiohjauksen arvoja, esimerkiksi:

...WANConnectionDevice_1_PortMapping_1_ExternalPort:22
...WANConnectionDevice_1_PortMapping_1_InternalPort:22
...WANConnectionDevice_1_PortMapping_1_Protocol:tcp
...WANConnectionDevice_1_PortMapping_1_InternalClient:192.168.100.20
...WANConnectionDevice_1_PortMapping_1_Description:ssh
Nyt kaiken pitäisi olla kaiken järjen mukaan kunnossa, mutta jostain syystä porttiohjaukset eivät päivity. Ilmeisesti ne pitäisi jollain funktiolla vielä propagatea laitteelle. Olen kokeillut vaikka mitä, mutta en ole vielä onnistunut tässä.

Voisi kuvitella, että laitteen buuttaaminen viimeistään päivittäisi ohjaukset, mutta ei, laite kyllä saa yhteyden internettiin, mutta se menee johonkin virhetilaan, eikä suostu toimimaan. Jolloin mikään muu ei enää auta kuin laitteen resetointi. Epäilen että tämä liittyy jotenkin laitteen etähallintaan, jota Elisa harrastaa oikein toden teolla ilmeisesti. Laitteessa on siis auki koko ajan portti 1901 ulkomaailmaan TR-069 protokollalle etähallintaa varten. Eli Elisa pääsee koska tahansa haluaa laitteisiisi kiinni jos vain haluaa, ja sitä kautta myös tietokoneeseesi. Olen myös koittanut disabloida tämän Elisan pakottaman TR-069 servicen asettamalla WANConnectionDevice_1_Service_1_Enable:n arvoksi 0. Mutta myös tämä ilmeisesti vaatii jonkin propagate funktion vielä päivittyäkseen.

Olisikin erittäin kiitettävää, jos Elisalta voitaisiin vastata minulle aiheeseen liittyen. Tässä alkaa pikku hiljaa jo palaa hermot. Varsinkaan kun aikasempaa sopimusta eikä yhteyttä ole vieläkään palautettu! Vaikka olen koko päivän käynyt keskusteluja eri asiakaspalvelijoiden kanssa, ja lähettänyt useita sähköposteja. Aamulla yhdeksältä henkilö, joka alunperinkin minulle tämän *****tuksen laittoi alulle, lupasi hoitaa asian, ja soittaa vielä myöhemmin tänään, mutta hänestä ei ole kuulunut mitään.. Pelkkää valehtelua koko touhu. Olen nyt ottanut kuluttajansuojaviranomaiseen yhteyttä, joten aletaan asiaa hoitamaan sitten isomman koneiston kautta kun kerran niin halutaan..
Käyttäjätaso 1
Olen mahdollisesti onnistunut selvittämään ongelmien syyn ja korjannut sen! Kuten arvelinkin, ongelma tuntui olevan DNS:issä joita modeemi käytti. Modeemihan oletetusti haki DHCP:llä DNS:t itselleen, ja ne olivat jotain Elisan kusisia DNS:iä jotka tökkivät kuin kuin naarmuuntunut CD-levy konsanaan. Sen takia 50 kertaa F5:sen hakkaamisen jälkeen jokin sivu saattoi latautua.

Noh, entä miten ongelma mahdollisesti korjattiin. Konffataan boksi käyttämään omia DNS:iä (esimerkiksi googlen tai comodon) generic.cgi:tä käyttäen:

Tungetaan googlen DNS osoitteet laitteelle
http://192.168.100.1/cgi-bin/generic.cgi?token=xxxxxxx&write=WANConnectionDevice_1_DNSServers:8.8.8.8,8.8.4.4Laitetaan DNSOverrideAllowed muuttuja true:ksi
http://192.168.100.1/cgi-bin/generic.cgi?token=xxxxxxx&write=WANConnectionDevice_1_DNSOverrideAllowed:1Ainakin toistaiseksi kaikki pelaa kuten pitääkin. Tarvitsen kyllä hieman pidemmän testirupeaman vielä että voin varmasti sanoa kaiken olevan kunnossa, mutta katsotaan.

Vielä kun onnistuisi porttiohjaukset tekemään niin tästä p****laatikostahan saa melkein käyttökelpoisen! ?( ?? ?)?

Kunhan (jos) onnistun tekemään kaikki tarvittavat konffaukset niin lupaan kirjottaa ohjeet tämän *****aboksin omistajille, että saavat omastaan käyttökelpoisen. 

PS: tässä vielä pari WLANiin liittyvää asetusta bonariksi.

WLANInterface_1_Config_HideSSID:1 // Piilota SSID näkyvistä
WLANInterface_1_Enable:0 // WLAN pois päältä Sellasta. Jatkamme tästä

Osallistu keskusteluun