Noh, perjantaina (26.9.2014) hain sitten postissa paketin ja vaihdoin vanhan modeemin paikalle uuden. Ensimmäinen reaktioni oli aika tyrmäävä. Huomasin että uudessa Pace C2300 modeemissa oli Elisan oma firmware, josta ei voinut tehdä ainoatakaan muutosta modeemin asetuksiin. Ainoastaan status-sivu näkyy kun menee modeemin "hallintasivulle". Edes WLANin SSID:tä tai salasanaa, salaustyypistä puhumattakaan ei voinut hallita. Sentään SSID:n ja salasanan pystyi vaihtamaan sitten verkkoasiointi.elisa:sta, mutta ei sieltäkään voinut esimerkiksi kytkeä WLANia pois päältä. Nämä kaksi asetusta ovat tosiaan ainoat mitä koko laitteeseen pystyy tekemään, mistään porttiohjauksista, tai muusta on aivan turha unelmoidakaan. Otin sitten yhteyttä Elisa:an ja monen puhelun siirtämisen ja monen kymmenen minuutin jonotusten jälkeen sain vahvistuksen sille, ettei kyseiselle boksille voi tehdä mitään asetuksia. (Hieno homma, minkä ihmeen takia pitää tehdä omia firmiksiä, vain sitä varten, että modeemista tulee mahdollisimman käyttökelvoton?)
Päätin kuitenkin vielä hetken kokeilla laitetta, ja selvittää omin päin, jos siihen olisi mahdollista laittaa oma firmware, tai tunkea muutoksia jotenkin muuten. Löysin kuin löysinkin tavan tehdä muutoksia modeemin asetuksiin käyttämällä generic.cgi:tä (muotoa: http://192.168.100.1/cgi-bin/generic.cgi?token=xxxxxxx&write={JSON_setting}). Kuitenkaan en saanut mistään esimerkkiä missä muodossa porttiohjaukset tulisi tunkea laitteelle, joten laitoinkin laitevalmistajalle (Pace) viestiä, että mitä key-value pareja PortMapping JSON osio sisältää. Nyt kuitenkin viikonloppuna heilläkään ei ilmeisesti siellä ole ketään vastailemassa kysymyksiin, joten odotan edelleen vastausta.
Nyt viikonlopun aikana olen todennut että yhteydessä on samat ongelmat, kuin aikaisemmin, kun edellinen modeemin oli käytössä NAT tilassa. Tämä uusi modeemi on siis oletuksena NAT:issa eikä sitä voi vaihtaa siltaavaksi. (ehkä generic.cgi:llä kikkailemalla jotenkin, mutta mitä järkeä on laitteessa, joka ei toimi NATissa?) Toisaalta olisin tyytyväinen, jos minulla vain olisi toimiva modeemi ylipäätään, ja voisin hoitaa NATin ja porttiohjaukset erillisellä reitittimellä. Aloinkin siis kallistua siihen, että palautan Elisa-Viihteen mukana tulleen surkean modeemin ja digiboksin ja palaan edelliseen (vaikkakin ainoastaan siltaavana toimivaan) modeemiini.
Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.
Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.
Minulla on ikävä sitä aikaan kun saunalahti oli vielä saunalahti, ja sieltä sai Suomen parhaimman internetyhteyden modeemilla, jota pystyi konffaamaan ihan miten lystäsi porttiohjauksista lähtien, sekä vielä tarjosivat kaupan päälle ssh-oikeudet saunalahden serverille. Nyt Elisa/Saunalagi/Enia/Tiesmikämuusisaryhtiö pakkomyyvät asiakkaille valheita ja toimimattomia rumia laatikoita, joista ei voi edes WLANia laittaa pois päältä, NATin tai porttiohjausten hallitsemisesta puhumattakaan...
Odotan huomiseksi anteeksipyyntöä, sekä vanhan yhteyteni ja sopimusteni palauttamista.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kamilla
Hieno homma! :smileyazn: Nyt enää kun laite tulisi postissa, niin vihdoin ollaan päästy tilanteeseen missä oltiin ennen tätä sotkua. (Tosin lukuunottamatta erikoistarjouksia jotka nyt menetin tässä. Mutta olkoon, viikon verran taistelua ja toistakymmentä tuntia puheluita saa riittää, en jaksa enää. :smileyevil:)
Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:
Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:
Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:
Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.
Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p
Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:
Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:
Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(
Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)
Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.
Katso alkuperäinen viesti
Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:
Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:
Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:
Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.
Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p
Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:
Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:
Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(
Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)
Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.