Vastattu

Pakkomyydään valheita ja toimimattomia liitttymiä

  • 28 syyskuu 2014
  • 39 kommenttia
  • 5932 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Sain viime viikolla soiton Elisalta, että he ovat päivittämässä kaikkia liittymiä, ja kaikkiin liittymiin tulee uusi kaapelimodeemi, ja tarjosivat minulle Elisa-Viihdettä ja samalla uutta kaapelimodeemia. Selitin, ettei minulla ole tarvetta Elisa-Viihteelle, mutta että toimivalle modeemille olisi tarvetta, sillä sen hetkinen Ciscon EPC3825 ei suostu toimimaan kunnolla NATissa. (Se katkeili, ei suostunut välillä lataamaan mitään osotteita, packet lossia oli koko ajan 50-80%. Ainoa tapa jolla sain yhteyden pelaamaan, oli vaihtaa se manuaalisesti siltaavaksi. Tätäkään ei voinut saunalahden custom firmwaresta tehdä suoraan, vaan täytyi FireBugilla, tai vastaavalla DevTools:illa vaihtaa html:n sorsasta NAT-muuttuja nollaksi. Sen jälkeen yhteys toimi moitteetta monta kuukautta, niin kauan kuin se ehti olla minulla käytössä.) Vastahakoisesti suostuin sitten ottamaan uuden modeemin (Pace C2300) kokeiluun, kun puhelimen toisessa päässä ollut ei osannut vastata kysymyksiini, pääsenkö muokkaamaan porttiohjauksia tai vaihtamaan NATista siltaavaksi jne. Sovimme että saan poikkeuksellisesti kuukauden pituisen kokeiluajan, jonka aikana sekä vanha modeemini, että uusi ovat molemmat käytössä, ja voin kuukauden aikana palauttaa Elisa-Viihteen mukana tulleen modeemin ja digiboksin, ja palata heti takaisin vanhaan modeemiini ja liittymääni.

Noh, perjantaina (26.9.2014) hain sitten postissa paketin ja vaihdoin vanhan modeemin paikalle uuden. Ensimmäinen reaktioni oli aika tyrmäävä. Huomasin että uudessa Pace C2300 modeemissa oli Elisan oma firmware, josta ei voinut tehdä ainoatakaan muutosta modeemin asetuksiin. Ainoastaan status-sivu näkyy kun menee modeemin "hallintasivulle". Edes WLANin SSID:tä tai salasanaa, salaustyypistä puhumattakaan ei voinut hallita. Sentään SSID:n ja salasanan pystyi vaihtamaan sitten verkkoasiointi.elisa:sta, mutta ei sieltäkään voinut esimerkiksi kytkeä WLANia pois päältä. Nämä kaksi asetusta ovat tosiaan ainoat mitä koko laitteeseen pystyy tekemään, mistään porttiohjauksista, tai muusta on aivan turha unelmoidakaan. Otin sitten yhteyttä Elisa:an ja monen puhelun siirtämisen ja monen kymmenen minuutin jonotusten jälkeen sain vahvistuksen sille, ettei kyseiselle boksille voi tehdä mitään asetuksia. (Hieno homma, minkä ihmeen takia pitää tehdä omia firmiksiä, vain sitä varten, että modeemista tulee mahdollisimman käyttökelvoton?)

Päätin kuitenkin vielä hetken kokeilla laitetta, ja selvittää omin päin, jos siihen olisi mahdollista laittaa oma firmware, tai tunkea muutoksia jotenkin muuten. Löysin kuin löysinkin tavan tehdä muutoksia modeemin asetuksiin käyttämällä generic.cgi:tä (muotoa: http://192.168.100.1/cgi-bin/generic.cgi?token=xxxxxxx&write={JSON_setting}). Kuitenkaan en saanut mistään esimerkkiä missä muodossa porttiohjaukset tulisi tunkea laitteelle, joten laitoinkin laitevalmistajalle (Pace) viestiä, että mitä key-value pareja PortMapping JSON osio sisältää. Nyt kuitenkin viikonloppuna heilläkään ei ilmeisesti siellä ole ketään vastailemassa kysymyksiin, joten odotan edelleen vastausta.

Nyt viikonlopun aikana olen todennut että yhteydessä on samat ongelmat, kuin aikaisemmin, kun edellinen modeemin oli käytössä NAT tilassa. Tämä uusi modeemi on siis oletuksena NAT:issa eikä sitä voi vaihtaa siltaavaksi. (ehkä generic.cgi:llä kikkailemalla jotenkin, mutta mitä järkeä on laitteessa, joka ei toimi NATissa?) Toisaalta olisin tyytyväinen, jos minulla vain olisi toimiva modeemi ylipäätään, ja voisin hoitaa NATin ja porttiohjaukset erillisellä reitittimellä. Aloinkin siis kallistua siihen, että palautan Elisa-Viihteen mukana tulleen surkean modeemin ja digiboksin ja palaan edelliseen (vaikkakin ainoastaan siltaavana toimivaan) modeemiini.

Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.

Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.

Minulla on ikävä sitä aikaan kun saunalahti oli vielä saunalahti, ja sieltä sai Suomen parhaimman internetyhteyden modeemilla, jota pystyi konffaamaan ihan miten lystäsi porttiohjauksista lähtien, sekä vielä tarjosivat kaupan päälle ssh-oikeudet saunalahden serverille. Nyt Elisa/Saunalagi/Enia/Tiesmikämuusisaryhtiö pakkomyyvät asiakkaille valheita ja toimimattomia rumia laatikoita, joista ei voi edes WLANia laittaa pois päältä, NATin tai porttiohjausten hallitsemisesta puhumattakaan...

Odotan huomiseksi anteeksipyyntöä, sekä vanhan yhteyteni ja sopimusteni palauttamista.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kamilla 3 lokakuu 2014, 11:18

Hieno homma! :smileyazn: Nyt enää kun laite tulisi postissa, niin vihdoin ollaan päästy tilanteeseen missä oltiin ennen tätä sotkua. (Tosin lukuunottamatta erikoistarjouksia jotka nyt menetin tässä. Mutta olkoon, viikon verran taistelua ja toistakymmentä tuntia puheluita saa riittää, en jaksa enää. :smileyevil:)

Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:

Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:

Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:

Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.

Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p

Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:

Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:

Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(

Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)

Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.

Katso alkuperäinen viesti

39 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Mietin vielä noita sinun erikoistarjouksiasi, mistä mainitsit. Laitatko minulle vaikka yksityisviestillä niistä tarkempaa tietoa, niin katson niiden tilannetta? 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Hieno homma! :smileyazn: Nyt enää kun laite tulisi postissa, niin vihdoin ollaan päästy tilanteeseen missä oltiin ennen tätä sotkua. (Tosin lukuunottamatta erikoistarjouksia jotka nyt menetin tässä. Mutta olkoon, viikon verran taistelua ja toistakymmentä tuntia puheluita saa riittää, en jaksa enää. :smileyevil:)

    Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:

    Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:

    Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:

    Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.

    Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p

    Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:

    Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:

    Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(

    Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)

    Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Kyllä! Oletuksena laitteella on tämä ensimmäinen versio. Jos et resetoi laitetta, uudemman version pitäisi olla tulematta laitteelle. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi tehdä siltaukset ennen verkkoon liittämistä, jos haluat varmistaa sen 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    @Ammattimies eli kysyisin siis mikä on tämän sinun olettamasi minun haluamani firmiksen versio? :smileyrolleyes:
    Käyttäjätaso 1
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Lähetin sinulle uuden modeemin tulemaan postitse. Kyseinen laite on siis tämä Ciscon EPC3825.
    Hienoa! Josko sitä vihdoin saataisiin asiat samalle mallille, mitä ne olivat vielä viime viikon tiistaina! :smileyazn:

    Ammattimies kirjoitti:
    Firmiksestä sen verran, että laitteessa on vakiona tämä sinun haluamasi firmis! :)
    Eli onko siinä nyt siis vanhempi firmware, joka on mahdollista saada siltaavaksi? Eikä siis tämä uudempi epc3825-v302r125573-131211c-ELS? En tiedä tosiaan tarkalleen, mikä firmware laitteessa oli vielä vuosi sitten. Toivottavasti nyt sitten laitteen saa vaihdettua siltaavaksi tällä lähettämäsi laitteen firmiksellä. :smileyshocked:

    PS: Minun ei myöskään varmaan kannata laittaa laitetta kiinni antennipistokkeeseen, ennen kuin olen vaihtanut laitteen siltaavaksi, ettei sieltä sitten ehdi valua taas käyttökelvoton firmis laitteeseen?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Lähetin sinulle uuden modeemin tulemaan postitse. Kyseinen laite on siis tämä Ciscon EPC3825.

    Firmiksestä sen verran, että laitteessa on vakiona tämä sinun haluamasi firmis! 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Sain vihdoin yhteyden toimimaan, ainakin toistaiseksi!

    Päätin tarkastella Wiresharkilla. löytäisinkö sillä syyn, mistä mättää. Capturesin hetken liikennettä ja hakkailin samalla F5:sta selaimessa. Kyllä modeemi sentään ainakin Googlen DNS:iä käyttää nyt kun olen ne asettanut konffeihin, mutta niihinkin tuli välillä Destination unreachablea. Rikkinäisiä paketteja tuli yllättävän paljon. Tuli "Broken TCP. The acknowledge field is nonzero while the ACK flag is not set", sekä "[ETHERNET FRAME CHECK SEQUENCE INCORRECT]", joka toisaalta on ihan normaalia, että näitä virheellisiä paketteja tulee, mutta ei näin paljon, ja ei molempiin suuntiin.

    Sitten aloin pohtimaan, että minulla pyörii suhteellisen paljon liikennettä kaikissa kolmessa koneessani, jotka ovat verkossa kiinni. (+ vielä WLANin kautta oleva puhelin, joka ei tällä hetkellä ole kiinni). Muistin että olin jostain lukenut että NAT:attuna, varsinkin kyseinen Ciscon boksi ei pysty käsittelemään niin paljon liikennettä kerralla, sen takia se olisikin parempi pitää siltaavana ja hoitaa reitittäminen erillisellä reitittimellä. Aloin sitten sulkemaan ja rajoittamaan liikennettä mahdollisimman paljon. Ja kappas, yhtäkkiä yhteys alkoi pelaamaan kunnioitettavasti.

    Kokeilin vielä ottaa modeemin asetuksista Googlen DNS:t pois ja odotin että modeemi haki Elisan DNS osoitteet, ja katselin Wiresharkista, kuinka DNS serverit antavat vain NoReplyä. Ongelma oli siis sekä Elisan DNS:t, että liika tietoliikenteen määrä. Vaihdoin Googlen DNS:t takaisin ja nyt toistaiseksi yhteys on pelannut mukavasti. Tämä tosin vaatii vielä monta tuntia testiä, että voin olla varma asiasta. Mutta toistaiseksi näyttää hyvältä.

    Mutta vaikka nyt sainkin yhteyden käyttökelpoiseksi, niin ei tämän pitäisi silti olla hyväksyttävää. Varsinkin, kun vielä viikko sitten boksi oli siltaavana ja kaikki liikkui kuin kuuma veitsi voissa. Mitään liikennettä ei tarvinnut rajoittaa erikseen ja koneita pystyi käyttämään luontevasti ja huolettomasti. Kyllähän tämän kanssa pystyy jo elämään, mutta en kyllä todellakaan ole tyytyväinen tilanteeseen.

    Viikko sitten minulla oli toimiva internetyhteys, modeemi, joka oli siltaavana, sekä erittäin hyvä sopimus. Nyt minulla on toimiva internetyhteys, silloin kun rajoitan tietoliikennettäni, sama modeemi, jota ei saa enää siltaavaksi, viikon verran turhautumista ja *****usta, sekä menetettyä työ- ja opiskeluaikaa, sekä huomattavasti suurempi puhelinlasku toisenkymmentä tunnin puheluita jälkeen.

    Katsotaan, mitä huominen puhelinsoitto teknisen asiakaspalvelun esimieheltä tuo tullessaan. Mutta juuri nyt en jaksa ajatella enää tämän *****lisen viikon jälkeen mitään. Nyt hengitän ensimmäistä kertaa viikkoon ja menen nukkumaan päiväunet ja aloitan vihdoin tekemään töitä, jotka ovat aika turhan paljon rästissä tämän sotkun takia.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    kamilla kirjoitti:
    kv36 kirjoitti:
    Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

    Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).

    Olet aivan oikeassa. Ehkä muuten en olisi maininnutkaan hänen nimeään, mutta kun maanantaina hänen kanssaan sitten puhuin toistamiseen. Niin hän lupasi ottaa asian hoitaakseen ja hoitaa minulle takaisin vanhan sopimukseni ja yhteyteni, ja lupasi soittaa takaisin vielä samana päivänä. Hän ei kuitenkaan koskaan soittanut, eikä tehnyt mitään asian eteen. Ja seuraavana päivänä hän ei enää vastannut numeroon, jonka hän oli minulle antanut että tästä minut saa kiinni suoraan.

    Jouduin itse siis soittamaan useita puheluita suoraan Elisalle ja hoitamaan vanhan sopimuksen palauttamista tätä kautta itse. Kyseisestä Jannesta ei ole vielä tähänkään päivään mennessä kuulunut enää mitään.

    kamillan kanssa samaa mieltä asiasta. Jos asia luvataan hoitaa, niin se hoidetaan. Kyllä minä myös syyllistäisin tätä Janne X:ää. Jos omat rahkeet eivät riitä asian hoitamiseen, niin kyllä firmasta varmasti löytyy sellainen henkilö, joka asian voi hoitaa. Tässä casessa tulee mieleen, että Janne X on puhunut ohi paremman tietämyksensä eikä ole uskaltanut ilmoittaa asiaa esimiehelleen.

    Jos kaikki olisi hoitunut siten kuin on puhelimessa luvattu, niin olisiko ollut ongelmaa?

    Itse olen ollut call centerissä duunissa aikoinaan ja markkinoijille painotettiin, että jos et ole varma asiasta, tule kysymään, sitä varten esimiehet ovat täällä. Jos asiaa ei saada selville siinä, niin _asiakkaalle todellakin soitetaan_ ja selvitetään case.
    Käyttäjätaso 1
    kv36 kirjoitti:
    Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

    Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).

    Olet aivan oikeassa. Ehkä muuten en olisi maininnutkaan hänen nimeään, mutta kun maanantaina hänen kanssaan sitten puhuin toistamiseen. Niin hän lupasi ottaa asian hoitaakseen ja hoitaa minulle takaisin vanhan sopimukseni ja yhteyteni, ja lupasi soittaa takaisin vielä samana päivänä. Hän ei kuitenkaan koskaan soittanut, eikä tehnyt mitään asian eteen. Ja seuraavana päivänä hän ei enää vastannut numeroon, jonka hän oli minulle antanut että tästä minut saa kiinni suoraan.

    Jouduin itse siis soittamaan useita puheluita suoraan Elisalle ja hoitamaan vanhan sopimuksen palauttamista tätä kautta itse. Kyseisestä Jannesta ei ole vielä tähänkään päivään mennessä kuulunut enää mitään.
    Käyttäjätaso 1
    Ei ole kuulunut vieläkään teknisen tuen esimieheltä. Soitin sitten taas vaihteeksi asiakaspalveluun. Ja pääsin taas selittämään tarinaani sinne alusta. Yritin kysellä tietoa tilanteesta, että onko tässä nyt yhtään edistytty ja mikä on homman nimi, mutta asiakaspalvelija ei osannut kertoa mitään.

    Sitten pyysin häntä siirtämään puhelun esimiehelle, jotta saisin asiaan selvyyttä, mutta hän vastasi "En minä pysty sinua täältä siirtämään mitenkään esimiehelle" Ihmettelin sitten että "Kumma juttu kun aamulla pystyi siirtämään, mutta enää ei vai tähän aikaan voi siirtää?". Sitten hän vasta kysyi "Hmm, no katsotaas, annatko sun osoitteen?". Annoin osoitteeni ja hän luki hetken tietojani ja sitten, "Joo, odota pieni hetki", ja pääsin jonoon.

    Hetken päästä toisessa päässä vastasi joku nainen, eri henkilö jonka kanssa puhuin aamulla. Selitin hänelle asiani, ja hän sitten katsoi tietojani ja kertoi että laitevalmistajalle on laitettu kyselyä, että vieläkö noita kyseisiä Ciscon EPC3825 bokseja on mahdollista saada, jos minulle saataisiin uusi tilalle. Ihmettelin, että mikä idea tässä nyt uutta laitetta on koittaa hankkia, kun kyse on firmiksestä, ja jos uuteenkin laitteeseen tulee sama, ainoa firmis, joka Saunalahdella nykyään kuulemma enää on, niin eihän se auta asiaa ollenkaan. Vai oliko tarkoitus hankkia laitevalmistajalta laite laitevalmistajan kunnollisella firmiksellä, ja sitten olla päivittämättä siihen Saunalahden omaa *****afirmistä. Nainen vastasi ettei tiedä asiasta mitään, ja että minun täytyy nyt vain odottaa että minuun otetaan yhteyttä. Että hän, joka tätä kyselyä oli laittanut eteenpäin kyllä sitten tietäisi ja osaisi vastata kysymyksiini.

    Kysyin sitten, että kuinka kauan joudun nyt odottamaan soittoa, että tässä alkaa olla aika turhautunut olla kun on jo viikon odottanut ja soitellut joka puolelle ja kirjoitellut maileja, eikä tunnuta saavan oikein mitään aikaiseksi. Hän sitten kertoi että kysely oli laitettu kiirehtimispyynnöllä, ja että normaalisti näihin menee aikaa pari työpäivää, mutta kiirehtimispyynnön kanssa pitäisi huomenna 12:00 mennessä olla tullut vastaus. Hän myös sanoi että "Sinun täytyy nyt vain odottaa kärsivällisesti. Älä soita asiakaspalveluun enää tänään.". No sepä hienoa, nyt minua jo kielletään soittamasta asiakaspalveluun kun yhteys ei toimi, eikä mitään tunnuta saavan aikaiseksi.

    Eikai tässä auta muuta kuin odottaa sitten huomiseen ja toivoa ettei tarvitse taas kerran todeta, että minulle valehdeltiin, kun soittoa ei kuulunutkaan ja sitten soittaa taas vihaisena asiakaspalvelun kautta esimiehille, ja sitten saada tieto että, "Joo, nyt saatiin sinulle tämä uusi modeemi, ehkä se toimii paremmin."... ja vastata aivonyrjähdyksen partaalla, että kai ymmärrätte että kyse on firmwaresta eikä modeemista, ja heittää puhelin seinään ja alkaa itkemään.

    Noh, toivotaan parasta, ettei näin tapahdu, ja huomenna saataisiin tämä asia korjattua.
    Käyttäjätaso 7
    Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

    Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).
    Käyttäjätaso 1
    Räjähtää pää ihan kohta tän *****an kanssa. Mietin tässä että ehkä ainoa tapa saada tämä uusi *****a firmis siltaavaksi, olisi tunkea sinne valmis konffi backuppina, jos saisin sellaisen jostain käsiini.

    Eli nyt joku jolla on Cisco EPC3825 modeemi epc3825-v302r125573-131211c-ELS firmiksellä, ja edelleen siltaavana kun ei ole firmispäivityksen jälkeen tehnyt muutoksia, niin voisiko ottaa minulle backupin konffista ja lähettää minulle vaikka mailiin sen?

    Myös jos jollain sattuu olemaan vanhempi firmis, jolla tämän siltaavaksi muuttamisen vielä pystyy tekemään (ihan sama millä tavalla, vaikka injektoimalla HTML:ää) niin voisi ottaa backupin konffista kun laite on laitettu siltaavaksi ja lähettää sen minulle, niin voisin kokeilla toimisiko vanhemman firmiksen konffin backuppi tässä uudemmassa?

    Olisin ikuisesti kiitollinen, mikäli saisin jostain käsiini tällaisen backupin konffista, joka on siltaavana, kun ei teknisen tuen esimiehestä vieläkään kuulu mitään, ja alan oikeasti kohta itkeä, kun en voi tehdä tällä *****alla mitään..
    Käyttäjätaso 1
    Yön nukuttuani pahimmat aggressiot ja turhautumiset pois, soitin nyt aamulla seitsemän pintaan sitten vikapalveluun, jonne eilen illalla asiakaspalvelija käski soittamaan, että "Sieltä se saavat vanhan firmiksen laitettua takaisin kyllä.".

    Selitin taas tarinani alusta, ja kerroin miten vielä viikko sitten minulla oli täysin toimiva yhteys, ja kyseinen Ciscon EPC3825 laatikko siltaavana. Ja nyt sitten tämän kaiken Enian/Elisan/Saunalahden aiheuttaman sotkun jälkeen kun laite oli täytynyt resetoida välissä, niin nyt siinä oli taas NAT päällä oletuksena. Ja miten laitetta ei enää saanut siltaavaksi edes tällä HTML injektointi-kikalla, sekin vain ohjasi firmiksen sisäänkoodatulle mustalle '403 Forbidden' -sivulle. "Että voisitteko palauttaa laitteeseen vanhemman firmwaren, jotta saan vaihdettua sen siltaavaksi?" -kysyin.

    Vastaus melkein sai minut itkemään. Kuulemma heillä ei ole enää edes olemassa vanhempaa firmistä kyseiseen laitteeseen. On olemassa ainoastaan tämä uusi, jossa siltaavaksi laittaminen on estetty oikein olan takaa. (Minkä ihmeen takia surkeasta tehdään vielä surkeampaa?) Ja kumma kun kuitenkin laitteessa on ollut jo ilmeisesti jonkin aikaa uudempi firmis, mutta vanhan firmiksen konffeilla, ja siltaava tila on toiminut aivan hyvin, kuten aikaisemmin kirjoitinkin.

    On se kumma kun laitteita päivitetään vain *****empaan ja *****empaan kuntoon... Aikoinaan kun olen joskus 2013 vuoden kolmannella neljänneksellä modeemin siltaavaksi konffannut, niin sillä se on pysynyt ihme kyllä koko ajan. Vaikka ilmeisesti uusi firmis (epc3825-v302r125573-131211c-ELS) on laitteeseen päässyt valumaan jossain välissä. (Firmware Build Time: Dec 11 10:36:37 2013)
    Laitteen ohjesivullakin kerrotaan näin:

    Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

    OhjelmistoversioMuutokset

    epc3825-v302r125573-131211c-ELS
    • Parannettu toimintaa Viihteen palveluiden kanssa
    • Parannettu laitteen vakautta
    • IP Pass-through ominaisuus lisätty Applications and Gaming osioon. Ominaisuuden avulla voidaan ohjata liikenne internetistä suoraan haluttuun sisäverkon MAC-osoitteeseen.
    epc3825-v302r125533-111003c-ELS-TR69Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.

    • Laite täytyy resetoida päivityksen jälkeen (laite on päivittynyt, kun se on ollut vuorokauden verkossa), jotta uudessa ohjelmistossa olevat asetukset ylikirjoittuvat laitteen alkuperäisten asetusten päälle
    Miksi ylipäätänsä edes mainitaan vanhemmasta firmiksestä, jos sitä ei kerran muka ole edes olemassa enää Saunalahdella. Ja muutenkin, kyllä minulla oli silloin vuosi sitten sellainen versio, joissa nuo porttiohjaukset pystyi tekemään, ja sen lisäksi laitteen sai HTML injektoimalla siltaavaksi.

    Myös mitä forumeita olen pystynyt selaamaan, niin ilmeisesti Soneralta ovat asiakkaat saaneet yhdellä puhelinsoitolla asiakaspalveluun firmispäivityksen samantien, jolla laitteen on saanut siltaavaksi. Minkä takia Elisa/Saunalahti haluaa estää siltaavaksi modeemin laittamisen kokonaan, ja varsinkin kun sen vielä vanhalla firmiksellä onnistui tekemään, niin nyt he ovat oikein käyttäneet resursseja siihen että tämä siltaavaksi laittaminen ei ole mitenkään enää mahdollista. Mikä tämän kaiken asiakkaille *****ilun takana oikein on?

    Yritin myös löytää ratkaisua ongelmaan, miksi yhteys ei toimi kunnolla NAT-tilassa. Epäilin, että se johtuisi samasta asiasta, kuin tällä Pacen C2300 laitteellakin, joka siis käytti Elisan kusisia DNS osoitteita, ja ei sen takia toiminut kunnolla. (DNS NoReplyä vaan tulee, ja joutuu hakkaamaan parikymmentä kertaa ctrl+F5 ennen kuin laite onnistuu resolvaamaan IP-osoitteen) C2300 boksissahan kun pakotin generic.cgi:llä manuaalisesti laitteen käyttämään Googlen DNS osoitteita, niin ongelma poistui heti ja toimi NATattuna aivan hyvin. Koitin vaihtaa Ciscon boksin LANSetupista LAN 1 Static DNS osoitteet Googlen DNS osoitteiksi. Status sivu kyllä näytti että laite muka olisi käyttänyt Googlen DNSiä tällöin, mutta se ei korjannut toimivuus ongelmaa lainkaan.

    Toinen vaihtoehto miksi Ciscon boksi ei toimi kunnolla NATissa on se että kyseinen laite on vain yksinkertaisesti susi. Juurikin Ciscon EPC3825:sta on ollut paljon keskustelua, että mm. NAT ei toimi kunnolla, ja Cisco on pilannut laitteensa koittamalla tunkea siihen mahdollisimman paljon lisäominaisuuksia. Ja että siltaavana se toimii aivan hyvin. (Kuten minullakin se siltaavana on toiminut vuoden täydellisesti)

    Kerrottakoon tähän väliin vielä miten tähän siltaavaan ratkaisuun aikoinaan päädyttiin, ettei tule epäselvyyksiä siitä, että minulta on unohtunut vain joku 'IP Flood Detection' päälle tms. Vuosi sitten syyskuussa taistelin samaisen ongelman kanssa, kun yhteys ei pelannut kunnolla. (Kyseessä oli siis tämä samainen EPC3825 mikä nytkin tuossa lattialla makaa) Olin yhteydessä kymmeniä kertoja asiakaspalveluun ja tekniseen tukeen, ja koitimme selvittää yhdessä asiaa. Täällä kävi monta kertaa korjaaja tarkistamassa signaalien voimakkuuksia, sekä huoneistostani, että ullakolla olevasta jakamosta. Ongelmaan ei meinannut löytyä millään ratkaisua. Tämä vianselvitysprosessi meni siihenkin asti, että tämä korjaaja antoi minulle lainaan oman testimodeeminsa, jolla sitten kokeiltiin, olisiko vika laitteessa. Mutta ei, yhteyttä ei saatu toimimaan kunnolla. Sitten löysin ohjeet siitä miten injektoimalla HTML:ää saa kyseisen EPC3825 laitteen vaihdettua siltaavaan tilaan. Kokeilin tietysti hyvikseni tätäkin, ja yllätyksekseni yhteys alkoi toimimaan. Eli jostain syystä yhteys ei vain pelaa laitteessa NAT tilan ollessa päällä. Syytä tähän ei vieläkään ole varmasti selvinnyt. Mutta minulla on vahvat epäilykset että se liittyy juurikin Elisan DNS:iin, jotka joko ovat niin tukossa etteivät ne toimi kunnolla, tai sitten niissä on jotain muuta vikaa. Sillä DNSiä vaihtamalla Pace C2300:een sain laitteen toimiaan myös NAT:attuna.

    Siitä lähtien yhteys on pelannut moitteetta laitteen ollessa siltaavana, ja konffit ovat säilyneet uuteenkin firmikseen, kun se on jossain välissä laitteeseen valunut. Joten kaiken järjen mukaan sen ei pitäisi olla teknisesti mahdotonta saada laitetta siltaavaksi. Nyt kuitenkin, jotta pystyisin tekemään töitäni, tarvitsen joko yhteyden toimimaan kun laite on NAT:issa ja porttiohjauksia käyttämällä saan konffattua laitteen tarpeisiini, tai toisena vaihtoehtona laite pitää saada siltaavaksi, jolloin yhteys toimii, ja jolloin en tarvitse porttiohjauksia, ja voin halutessani lyödä laitteeseen kiinni oman switchin/reitittimen ja hoitaa reitittämisen ja porttiohjaukset sillä.

    Palatakseni aamuiseen puheluun, jonka soitin vikapalveluun, kun puhuin puhelimen toisessa päässä olleelle henkilölle DNS:istä ja epäilyistäni että liittyisikö ongelmat NAT:issa jotenkin siihen, hän alkoi puhumaan, jostain "Iipeepästru" ominaisuudesta ja että se löytyi nykyään Applications & Gaming osioista ja sieltä pitäisi tehdä muutokset. Ihmettelin että mitäköhän hän nyt oikein selittää, mutta kuvittelin että hänen lausumansa "iipeepästru" tarkoitti jotain DNS asetuskohtaa, ja sanoin että "Kyllä ainakin tässä firmis versiossa mikä minulla on DNS:t laitetaan 'Setup/Lan Setup' -välilehdeltä." Hän siihen sitten että, "No sitten sinun pitää siihen reklamaatioon lisätä sekin, että ne ovat eri paikassa kuin pitäisi, kun täällä ohjeissa sanotaan että ne ovat Applications & Gaming kohdassa". Hän tosiaan sanoi että ainoa mitä voin nyt tehdä on reklamaatio asiasta, että ei hän voi tehdä mitään, kun ei heillä ole enää mitään muuta firmwarea olemassa kuin ainoastaan tuo uusin.

    Puhelun sitten lopetettuani menin sitten itse katsomaan laitteen ohjesivua, ja kun vihdoin onnistuin tällä hikisellä yhteydellä sen lataamaan, niin tajusin että olin puhunut jonkun ammattitaidottoman ihmisen kanssa. Ainakin hän oli hyvä puhumaan, sillä puhuin hänelle vaikka mistä asioista NAT:ista porttiohjauksiin ja muuhun, ja luulin että hän oli samalla sivulla kanssani. Huomasin siis, että se mitä hän oli yrittänyt sanoa oli että "IP Pass-through ominaisuudet löytyvät Applications & Gaming välilehdeltä", vaikka minä puhuin koko ajan DNS osoitteiden vaihtamisesta, enkä porttiohjauksista. Hienosti taas annettu nimi port forwarding/mappingille, IP Pass-through ominaisuudet. Ilmeisesti hän ei sittenkään tajunnut mitään mitä olin hänelle puhelun aikana selittänyt, kun hän vain myötäili ja sanoi kyllä.

    Noh, olkoon tämä sivutarina taas väärinkäsityksistä ja teknisen tuen ammattitaidottomuudesta tässä. Seuraavaksi soitin sitten vihaisen puhelun asiakaspalveluun, että se on teidän vastuullanne nyt joko hommata minulle firmware jonka saan siltaavaksi, tai sitten te maksatte ja ostatte minulle uuden modeemin, jonka saan siltaavaksi. Että koko sotku ja kaikki on pelkästään Enian/Elisan/Saunalahden aiheuttamaan, ja lähtöisin kaikki tästä Janne xxxxxx:sta, joka minulle tämän *****tuksen alunperin teki. Ilman tätä valehtelua, pakkomyyntiä, sopimusten poistamista ja ties mitä muuta, minulla olisi edelleen täysin hyvin toimiva yhteys samalla Ciscon boksilla, joka olisi siltaavana, kuten vielä viikko sitten olikin. Asiakaspalvelun nainen koitti ohjata minua taas vikapalveluun, että "Sieltä he osaavat sitten auttaa ja neuvoa sinua". Menetin täysin hermoni hänelle ja puoliksi huusin, että "ETKÖ SINÖ OLE KUUNNELLUT YHTÄÄN MITÄÄN MITÄ MINÄ OLEN SINULLE PUHUNUT? OLEN JUURI PUOLI TUNTIA PUHUNUT VIKAPALVELUN KANSSA EIKÄ TEILLÄ OLE ENÄÄ OLEMASSA FIRMISTÄ KYSEISELLE LAITTEELLE JOSTAIN SYYSTÄ. JOS JONNEKIN MINUT YHDISTÄT NIIN YHDISTÄT ESIMIEHELLESI!". Hän sitten samantien vihdoin tajusi asian, ja yhdisti minut käsittääkseni hänen esimiehelleen. (tai ainakin jollekin ylemmän tahon ihmiselle)

    Hetken sain kuunnella taas jonotusmusiikkia, kunnes minulle vastattiin. Aloin taas kertomaani tarinaani pikakelauksella alusta ja keskityin kertomaan NAT/bridged -ongelmasta ja kuinka kaikki tämä on ainoastaan Enian/Elisan/Saunalahden aiheuttamaa. Tuntui, että ensimmäistä kertaa sain puhua ihmisen kanssa joka tiesi mitä tarkoittaa firmware tai siltaava, ja olen tässä viikon aikana puhunut toistakymmentä tuntia sekä asiakaspalveluihmisten, että teknisen tuen kanssa. Puhelu sujui ymmärtävissä ja rauhallisissa merkeissä, ja hän kirjasi tarinaani ja tietojani ylös ja sanoi että ottaa yhteyttä teknisen tuen esimieheen, joka sitten ottaa minuun myöhemmin yhteyttä asian tiimoilta.

    Nyt siis odottelen edelleen soittoa teknisen tuen esimieheltä tai muulta vastaavalta esimiestason henkilöltä, ja toivon että asiaan saataisiin pikku hiljaa ratkaisu. Tässä on nyt viikon päivät mennyt jo koko sotkua hoitaessa ja asiakaspalvelijoiden valheita kuunnellessa, enkä vieläkään pysty tekemään töitäni, kun ei ole toimivaa yhteyttä eikä laitetta. Tämä touhu alkaa mennä jo täysin järjettömäksi. Ja kaikki on ainoastaan tämän Janne xxxxxx:n ja hänen valheidensa syytä..
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Minua melkein hävetti, kun narisin parin tunnin jonotuksesta. Minkä jälkeen homma näytti veilä korjaantuva. Paljon hankalampiakin "tarinoita" täältä foorumiltakin löytyy.

    Sinänsä kiitosta siitä, että foorumilla pävystävät Elisalaiset pystyvät valillä auttamaan.

    T: Tuokki
    Käyttäjätaso 1
    Tästä *****asta ei tule koskaan loppua.. Nyt kun vihdoin minulla on entinen sopimus ja yhteys käytössä, niin koska tämän sotkun aikana jouduin tekemään resetin modeemiin, niin se tietysti palautti itsensä NAT-tilaan, jonka kanssa yhteys ei toimi kunnolla.

    Aikoinaan sain sen siltaavaan tilaan injektoimalla HTML:ää Developer Tools:illa. (http://ohmsblog.teamohms.org/2012/06/how-to-switch-cisco-dpc3825-epc3825.html) Mutta nyt kun kokeilin samaa, niin saan tulokseksi vain 403 Forbidden -sivun. Asiaa hieman tutkittuani huomasin, että laitteen firmis on päivitetty jossain vaiheessa, ja kyseinen HTML injektointi kikka ei enää toimi uudella firmwarella. (Täällä asiasta englanniksi: http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?t=2056758726&page=32)

    On se kumma kun laitteita päivitetään vain *****empaan ja *****empaan kuntoon... Aikoinaan kun olen joskus 2013 vuoden kolmannella neljänneksellä modeemin siltaavaksi konffannut, niin sillä se on pysynyt ihme kyllä koko ajan. Vaikka ilmeisesti uusi firmis (epc3825-v302r125573-131211c-ELS) on laitteeseen päässyt valumaan jossain välissä. (Firmware Build Time: Dec 11 10:36:37 2013)

    Koitin soittaa taas vaihteeksi asiakaspalveluun, ja koitin selittää asiaani erittäin turhautuneena ja vihaisena tähän kaikkeen *****aan mitä tästä sotkusta on aiheutunut. Kuulemma vikapalveluun pitäisi soittaa, sieltä he osaavat laittaa asiat kuntoon, mutta sinne on tunnin jonot.. Koitin tivata kirjallista lupausta tästä että jos jonotan sen tunnin niin, se myös sieltä tunkevat vanhemman firmiksen laitteeseeni, jotta pääsen tekemään tarvittavat konffit, että vihdoin saisin tehtyä jotain muutakin kuin soitella asiakaspalveluihin, mutta ei hän suostunut minulle sitä kirjallisena antamaan.

    Minulle on valehdeltu niin paljon tämän viikon aikana etten usko enää mitään mitä nämä pellet lupaavat. Odotellaan nyt sitten pari tuntia, että jonot menevät pois ja soitetaan vikapalveluun ja katsotaan oliko tämä kyseinen asiakaspalvelija sanansa mittainen..

    Viikko jo mennyt tässä sotkussa, eikä vieläkään näy loppua.. varmaan pitäisi lakata laskemasta päiviä ja mennä suoraan oikeuteen tämän asian kanssa. Onneksi kuluttaja-asiamieskin kohta ottaa varmaan yhteyttä, kun siitäkin on jo kolmatta päivää kun sinne asiasta otin yhteyttä.
    Käyttäjätaso 1
    kamilla kirjoitti: Nyt enää tekemään porttiohjaukset, ja vihdoin voin hengittää,    ..toivottavasti

    Väärässä olin, ei jostain syystä myöskään Cisco EPC3825 käytä sinne laittamiani DNSiä vaan käyttää silti NATissa ollessaan Elisan *****aDNSiä jotka eivät toimi kunnolla.  Pakko se on ilmeisesti pakottaa siltaavaksi, jotta yhteys on edes käyttökelpoinen...
    Käyttäjätaso 1
    Joopa joo... Hajoaa pää tämän Elisan/Saunalahden/ties minkä muun *****tusfirman kanssa.. Noh, kun pari päivää F5:sen hakkaamisen oma.saunalahdessa jälkeen vihdoin sivulla näkyi sopimus ja liittymä, ja luki: "Käytössä", ajattelin että joko vihdoin he ovat saaneet palautettua vanhan sopimukseni ja liittymäni. Vaihdoin siis vanhan Ciscon modeemini seinään ja jäin tuijottamaan modeemin valoja. Downstream kanavat löytyivät! Upstream kanavat löytyivät! Vielä kun online valo syttyisi, niin saisin hengähtää.

    Turha toivo.. Online valo välähti hetkeksi, jonka jälkeen modeemi meni virheilmoitustilaan, ja alkoi vilkuttamaan valoja liikenteen forwardoimisen estämisestä, ettei minulla ole muka oikeuksia päästä internettiin. Tietysti koitin heti, että auttaisiko laitteen resetoiminen, mutta lopputulos oli täysin sama. Vaihdoin sitten taas Elisa-Viihteen mukana tulleen Pace C2300:n kiinni seinään, mutta minua odottikin yllätys. Lopputulos oli nyt myös tällä laitteella sama. Ei oikeutta forwardoida liikennettä. Koitin toki myös resetoida tämänkin laitteen, mutta edelleen sama lopputulos. Downstream, sekä upstream kanavat löytyivät ja signaali näytti hyvältä, mutta fyysisen linkin tilana kaunisteli FORWARDING_DISABLED.

    Hienoa, nyt minulla ei sitten ole ollenkaan internet yhteyttä. Ei muuta kun soittoa taas ties kuinka monetta kertaa asiakaspalveluun. Ja taas saan selittää alusta alkaen koko tarinani ihmiselle, joka ei ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhun. Hän ehdottelee, että "Yhteyden muodostamisessa saattaa mennä kauan, ehkä pitää vain odottaa?", kun yritän selittää hänelle, että DS- ja US-kanavat kyllä löytyvät, mutta liikenteen forwardointi on estetty. Sitten pakotan hänet tarkistamaan, että yhteys on sidottu oikeaan MAC-osoitteeseen. Kyllä on. Hän sitten sanoo, että ei osaa sanoa mitään ja haluaa yhdistää minut tekniseen tukeen, jossa he kuulemma osaavat auttaa. Hän sanoo myös että kirjoittaa tietoni, ja myös sen että tarkistimme MAC-osoitteen ja se oli oikein, eteenpäin tekniseen tukeen, jotta he siellä tietäisivät sitten valmiiksi jo jotain. "Pieni hetki" -hän sanoo.

    35 minuutin 'Vanhojapoikia viiksekkäitä' kuuntelemisen jälkeen vihdoin puhelin tuuttaa. Sieltä vastaa nainen. Alan melkein nauramaan, kun ensimmäiseksi hän ehdottaa että tarkastamme MAC-osoitteen, mutta turhautumiseni ja pikku hiljaa kehittyvä vihani tätä sotkua kohtaan estää minua naurahtamasta. Luettelen vihaisena MAC-osoitteen naiselle, joka myös toteaa että kyllä se ihan oikein on. Hän alkaa kysellä, että "Oliko se niin että sinulla oli joku Elisa-Viihde ennen vai miten?" Puren hampaani yhteen ja koitan rauhoittaa turhautumiseni ja alan taas kertomaan tarinaani alusta. Loppuun päästyäni hän sitten tokaisee, "No jos minä selvitän asiaa ja soitan sinulle puolen tunnin päästä niin sinun ei tarvitse tässä puhelimessa roikkua" Ihmettelen tällaista ratkaisua, mutta suostun sitten vastahakoisesti ja vielä varmistan toistamiseen että "Puoli tuntia ja sitten soitat?". Nainen puhelimen toisessa päässä myöntyy ja lopetan puhelun.

    35 minuuttia myöhemmin hän sitten soittaa takaisin. Jostain syystä ei ollut ilmeisesti laite rekisteröitynyt heidän verkkoonsa. Mutta nyt he kuulemma saivat sen näkyviin myös heidän päässään. Hän sanoo että "Nyt kun odotat 2-3 tuntia, mikä saattaa yhteyden muodostumiseen mennä, niin pitäisi illalla sitten varmaan toimia." Vastaan hänelle, että "Jos nyt kuitenkin buuttaisin laitteen ensin, kun se on edelleen virhetilassa." Käynnistän laitteen uudelleen, ja odotan hetken kun se hakee kanavat, ja vihdoin olen takaisin internetin ihmeellisessä maailmassa.

    Hän vielä pahoittelee sotkusta aiheutuneita ongelmia ja kertoo että saan tämän kuun kaapeliyhteyden kuukausimaksun (19.90€) ilmaiseksi. Sentään jotain hyvitystä tästä viikon kestäneestä pelleilystä, jonka aikana en ole pystynyt tekemään ollenkaan töitä. Ja olen tuhonnut hermoni selittämällä samat asiat toiselle kymmenelle asiakaspalvelijaa, ja kuluttanut kiitettävän monen tunnin verran puhelinlaskua.

    Mutta ei asia ole vielä kunnossa. Pitäähän minun nyt vielä konffata boksi käyttökelpoiseksi ja toimintakuntoiseksi. Resetoitu laite on tietysti NAT:issa oletuksena, ja se myös hakee DHCP:llä Elisan *****aDNS:t jotka toimivat miten sattuu. Minun pitää nyt joko Developer Tools:ia käyttäen pakottaa laite siltaavaksi muokkaamalla hallintasivun HTML:n sorsia (Koska kyseisessä custom firmiksessä se mahdollisuus on jostain ihmeen syystä piilotettu), tai sitten kokeilla jos yhteys pelaisi kiitettävästi, kun laitan omat DNS osoitteet boksin asetuksiin ja tehdä porttiohjaukset laitteille, joita tarvitsen työ- ja kouluelämässäni (Nyt kun sentään porttiohjausten tekeminen on ylipäätänsä mahdollista).

    Ainakin toistaiseksi yhteys näyttäisi toimivan ilman ongelmia nyt kun vaihdoin DNS:t googlen servereihin. Mutta kyllä tämä vaatii vielä huomiseen testiä, ennen kuin voin olla varma.

    Nyt enää tekemään porttiohjaukset, ja vihdoin voin hengittää,    ..toivottavasti
    Eiköhän joku moderaattori voisi ottaa tämän selvitettäväksi.

    Saunalahtihan on  vain osa Elisaa ja Eniakin sen tytäryhtiö, joka hoitaa Elisan telemarkkinointia ja jolla täytyy olla Elisan valtuutus hoitaa näitä liittymäasioita yms. Elisan puolesta.
    Käyttäjätaso 1
    Joo, voi olla vaikeaa ylipäätänsä näyttää toteen oletettuja menetettyjä ansioita. 

    Sopimusehdoissa tosiaan sanotaan kyllä näin.

    Välillisistä vahingoista kuten käyttöhyödyn olennaisesta menetyksestä tai ansion menetyksestä korvataan vain ne menetykset, jotka johtuvat Saunalahden huolimattomuudesta sopimuksen täyttämisessä.
    Ja tässä on kyllä Enia/Elisa/Saunalahti se, jonka "huolimattomuudesta" (tai kun sovituista ja luvatuista asioista ei ole pidetty kiinni) koko sotku johtuu. Noh, katsotaan. Kunhan nyt saisin ensin takaisin sen vanhan sopimukseni ja yhteyden... Vai olikohan taas vain joku katteeton lupaus mitä eilen luvattiin... :smileyangry:
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:
    papparainen kirjoitti:
    Silloin kun vika on operaattorista ja asiakkaalle aiheutuu asian selvittämisestä puhelinkuluja , operaattori on velvollinen hyvittämään ne seuraavassa laskussa.

    Laitapa kamilla hyvityspyyntö sisään.  ;)

    Näin minäkin sen näen että se on palveluntarjoajan velvollisuus korvata heidän toiminnastaan aiheutuneet kulut. :smileyevil: Täytyy tehdä puhelinlaskujen lisäksi vielä joku arvio menetetyistä tuloista, mitä tässä kuuden päivän aikana on mennyt ohi, kun ei ole pystynyt töitä tekemään. Mietin vain että kenenköhän vastuulla se nyt näistä tyttäristä on, kun Enia:n Janne xxxxxx on se joka sotkun sai aikaan, mutta sitten en tiedä onko se Saunalahden vai Elisan vai Enia moka joka sitten miksi loppujen lopuksi näin on käynyt.

    Ehkä laitan vain suosiolla kaikille korvausvaatimuksen / hyvityspyynnön :smileycheesy:

    Kyllä se vastuu on yksiselitteisesti operaattorin. Enia ei ole operaattori.

    Käsittääkseni vain suorat puhelinkulut on aiemmin korvattu , mutta muiden kulujen osalta on vähän vaikeampaa. Ainakin asiakkaalla on velvollisuus näyttää toteen ne muut kulut.

    Katsopa sopimusehtojen kohta 5.3

    http://saunalahti.fi/attachment/content/Saunalahden_yleiset_sopimusehdot.pdf
    Käyttäjätaso 1
    papparainen kirjoitti:
    Silloin kun vika on operaattorista ja asiakkaalle aiheutuu asian selvittämisestä puhelinkuluja , operaattori on velvollinen hyvittämään ne seuraavassa laskussa.

    Laitapa kamilla hyvityspyyntö sisään.  ;)

    Näin minäkin sen näen että se on palveluntarjoajan velvollisuus korvata heidän toiminnastaan aiheutuneet kulut. :smileyevil: Täytyy tehdä puhelinlaskujen lisäksi vielä joku arvio menetetyistä tuloista, mitä tässä kuuden päivän aikana on mennyt ohi, kun ei ole pystynyt töitä tekemään. Mietin vain että kenenköhän vastuulla se nyt näistä tyttäristä on, kun Enia:n Janne xxxxxx on se joka sotkun sai aikaan, mutta sitten en tiedä onko se Saunalahden vai Elisan vai Enia moka joka sitten miksi loppujen lopuksi näin on käynyt.

    Ehkä laitan vain suosiolla kaikille korvausvaatimuksen / hyvityspyynnön :smileycheesy:
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Ikävä kuulla, että näin pääsi käymään. Onneksi kuitenkin huomasit tämän ja asia saatiin korjattua. :)

    Eipä ole asia vieläkään korjattu. Kohta alkaa kuudes päivä.. Luvataan ja luvataan eikä mitään kuitenkaan saada aikaiseksi. Ja edelleen vaikkakin, sitten kun joskus vanha yhteys ja sopimus saadaan palautettua osittain, jään siltikin häviölle tässä jos luit ollenkaan viestiä loppuun asti, kuten @anterokin tästä mainitsee.

    Harmi että asiakaspalvelijan koko nimi täytyi piilottaa, laitoin sen juurikin sitä varten kokonaisuudessa, ettei muiden tarvitse sortua samaisen ihmisen valheisiin. Toivottavasti sentään yritysten sisäinen tarkastelu hoitaa jonkin asteista reklamaatiota kyseiselle henkilölle, kun minulle hän ei enää uskalla vastata edes puhelimeen.

    Silloin kun vika on operaattorista ja asiakkaalle aiheutuu asian selvittämisestä puhelinkuluja , operaattori on velvollinen hyvittämään ne seuraavassa laskussa.

    Laitapa kamilla hyvityspyyntö sisään.  😉
    Käyttäjätaso 1
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Ikävä kuulla, että näin pääsi käymään. Onneksi kuitenkin huomasit tämän ja asia saatiin korjattua. :)

    Eipä ole asia vieläkään korjattu. Kohta alkaa kuudes päivä.. Luvataan ja luvataan eikä mitään kuitenkaan saada aikaiseksi. Ja edelleen vaikkakin, sitten kun joskus vanha yhteys ja sopimus saadaan palautettua osittain, jään siltikin häviölle tässä jos luit ollenkaan viestiä loppuun asti, kuten @anterokin tästä mainitsee.

    Harmi että asiakaspalvelijan koko nimi täytyi piilottaa, laitoin sen juurikin sitä varten kokonaisuudessa, ettei muiden tarvitse sortua samaisen ihmisen valheisiin. Toivottavasti sentään yritysten sisäinen tarkastelu hoitaa jonkin asteista reklamaatiota kyseiselle henkilölle, kun minulle hän ei enää uskalla vastata edes puhelimeen.
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Ikävä kuulla, että näin pääsi käymään. Onneksi kuitenkin huomasit tämän ja asia saatiin korjattua. :)

    Eikös siinä ole jäänyt vielä kuntoon hoidettavaa ja paljon hyvitettävää.;)

    Koko sotkun lopputulos on siis nyt se että menetin viisi päivää työ- ja opiskeluaikaa, minulla kolmattakymmentä tuntia turhaa aikaa kaikkeen säätämiseen, useiden mailien kirjoittamiseen ja kymmenien puheluiden soittamiseen, minulla meni huomattavasti puhelinlaskua monen kymmenen minuuttien puheluihin, ja nyt kaiken lisäksi vielä saan takaisin saman yhteyden mikä minulla oli vielä viikko sitten, mutta ilman puhelinliittymäni 3G nopeutta. Eli sen lisäksi etten ole viiteen päivään pystynyt tekemään töitä, opiskeluasioita, en mitään, niin maksan saman verran ja saan vähemmän..
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Ikävä kuulla, että näin pääsi käymään. Onneksi kuitenkin huomasit tämän ja asia saatiin korjattua. 🙂
  • Osallistu keskusteluun