Vastattu

Pakkomyydään valheita ja toimimattomia liitttymiä

  • 28 syyskuu 2014
  • 39 kommenttia
  • 5951 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Sain viime viikolla soiton Elisalta, että he ovat päivittämässä kaikkia liittymiä, ja kaikkiin liittymiin tulee uusi kaapelimodeemi, ja tarjosivat minulle Elisa-Viihdettä ja samalla uutta kaapelimodeemia. Selitin, ettei minulla ole tarvetta Elisa-Viihteelle, mutta että toimivalle modeemille olisi tarvetta, sillä sen hetkinen Ciscon EPC3825 ei suostu toimimaan kunnolla NATissa. (Se katkeili, ei suostunut välillä lataamaan mitään osotteita, packet lossia oli koko ajan 50-80%. Ainoa tapa jolla sain yhteyden pelaamaan, oli vaihtaa se manuaalisesti siltaavaksi. Tätäkään ei voinut saunalahden custom firmwaresta tehdä suoraan, vaan täytyi FireBugilla, tai vastaavalla DevTools:illa vaihtaa html:n sorsasta NAT-muuttuja nollaksi. Sen jälkeen yhteys toimi moitteetta monta kuukautta, niin kauan kuin se ehti olla minulla käytössä.) Vastahakoisesti suostuin sitten ottamaan uuden modeemin (Pace C2300) kokeiluun, kun puhelimen toisessa päässä ollut ei osannut vastata kysymyksiini, pääsenkö muokkaamaan porttiohjauksia tai vaihtamaan NATista siltaavaksi jne. Sovimme että saan poikkeuksellisesti kuukauden pituisen kokeiluajan, jonka aikana sekä vanha modeemini, että uusi ovat molemmat käytössä, ja voin kuukauden aikana palauttaa Elisa-Viihteen mukana tulleen modeemin ja digiboksin, ja palata heti takaisin vanhaan modeemiini ja liittymääni.

Noh, perjantaina (26.9.2014) hain sitten postissa paketin ja vaihdoin vanhan modeemin paikalle uuden. Ensimmäinen reaktioni oli aika tyrmäävä. Huomasin että uudessa Pace C2300 modeemissa oli Elisan oma firmware, josta ei voinut tehdä ainoatakaan muutosta modeemin asetuksiin. Ainoastaan status-sivu näkyy kun menee modeemin "hallintasivulle". Edes WLANin SSID:tä tai salasanaa, salaustyypistä puhumattakaan ei voinut hallita. Sentään SSID:n ja salasanan pystyi vaihtamaan sitten verkkoasiointi.elisa:sta, mutta ei sieltäkään voinut esimerkiksi kytkeä WLANia pois päältä. Nämä kaksi asetusta ovat tosiaan ainoat mitä koko laitteeseen pystyy tekemään, mistään porttiohjauksista, tai muusta on aivan turha unelmoidakaan. Otin sitten yhteyttä Elisa:an ja monen puhelun siirtämisen ja monen kymmenen minuutin jonotusten jälkeen sain vahvistuksen sille, ettei kyseiselle boksille voi tehdä mitään asetuksia. (Hieno homma, minkä ihmeen takia pitää tehdä omia firmiksiä, vain sitä varten, että modeemista tulee mahdollisimman käyttökelvoton?)

Päätin kuitenkin vielä hetken kokeilla laitetta, ja selvittää omin päin, jos siihen olisi mahdollista laittaa oma firmware, tai tunkea muutoksia jotenkin muuten. Löysin kuin löysinkin tavan tehdä muutoksia modeemin asetuksiin käyttämällä generic.cgi:tä (muotoa: http://192.168.100.1/cgi-bin/generic.cgi?token=xxxxxxx&write={JSON_setting}). Kuitenkaan en saanut mistään esimerkkiä missä muodossa porttiohjaukset tulisi tunkea laitteelle, joten laitoinkin laitevalmistajalle (Pace) viestiä, että mitä key-value pareja PortMapping JSON osio sisältää. Nyt kuitenkin viikonloppuna heilläkään ei ilmeisesti siellä ole ketään vastailemassa kysymyksiin, joten odotan edelleen vastausta.

Nyt viikonlopun aikana olen todennut että yhteydessä on samat ongelmat, kuin aikaisemmin, kun edellinen modeemin oli käytössä NAT tilassa. Tämä uusi modeemi on siis oletuksena NAT:issa eikä sitä voi vaihtaa siltaavaksi. (ehkä generic.cgi:llä kikkailemalla jotenkin, mutta mitä järkeä on laitteessa, joka ei toimi NATissa?) Toisaalta olisin tyytyväinen, jos minulla vain olisi toimiva modeemi ylipäätään, ja voisin hoitaa NATin ja porttiohjaukset erillisellä reitittimellä. Aloinkin siis kallistua siihen, että palautan Elisa-Viihteen mukana tulleen surkean modeemin ja digiboksin ja palaan edelliseen (vaikkakin ainoastaan siltaavana toimivaan) modeemiini.

Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.

Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.

Minulla on ikävä sitä aikaan kun saunalahti oli vielä saunalahti, ja sieltä sai Suomen parhaimman internetyhteyden modeemilla, jota pystyi konffaamaan ihan miten lystäsi porttiohjauksista lähtien, sekä vielä tarjosivat kaupan päälle ssh-oikeudet saunalahden serverille. Nyt Elisa/Saunalagi/Enia/Tiesmikämuusisaryhtiö pakkomyyvät asiakkaille valheita ja toimimattomia rumia laatikoita, joista ei voi edes WLANia laittaa pois päältä, NATin tai porttiohjausten hallitsemisesta puhumattakaan...

Odotan huomiseksi anteeksipyyntöä, sekä vanhan yhteyteni ja sopimusteni palauttamista.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kamilla 3 lokakuu 2014, 11:18

Hieno homma! :smileyazn: Nyt enää kun laite tulisi postissa, niin vihdoin ollaan päästy tilanteeseen missä oltiin ennen tätä sotkua. (Tosin lukuunottamatta erikoistarjouksia jotka nyt menetin tässä. Mutta olkoon, viikon verran taistelua ja toistakymmentä tuntia puheluita saa riittää, en jaksa enää. :smileyevil:)

Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:

Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:

Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:

Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.

Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p

Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:

Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:

Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(

Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)

Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.

Katso alkuperäinen viesti

39 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Näköjään puhelinmyyjien toiminta on edelleenkin samalla tasolla kuin pari vuotta sitten.

Pari vuotta taanepäin minulle myytiin myös 10M tuplalaajakaistan tilalle Elisa Viihde 24M ja luvattiin kuukauden testiaika, jonka selkeästi kerroin edellytykseksi sopimuksen tekemiselle. Olinhan kuitenkin vähän skeptinen 24M adsl-liittymän toimivuudesta yli 2 km kuparipiuhalla...

Ja kuten arvata saattaa, liittymä ei toiminut järkevällä nopeudella, nopeus nousi 10 -> 13 M ja koko iptv-härveli ei toiminut kuin satunnaisesti aikaisin aamulla ja myöhään illalla (lue: yöllä). Otin yhteyttä Elisaan ja vetosin tähän minulle luvattuun testiaikaan, ja Elisan vastaus oli "ei sellaista ole olemassakaan, joten ei kukaan sellaista voi luvata".

Tällainen käytös operaattorin puolelta hämmensi minua kovasti, sillä halusinhan vain vanhan, toimivan liittymäni takaisin, en suinkaan ollut irtisanomassa koko liittymää tai muuta vastaavaa... Vielä silloin.

Summa summarum; Elisa kieltäytyi kunnioittamasta luvattua testiaikaa, eivät edes antaneet järkeviä vastauksia reklamaatioihini ja lopulta pääsin toimimattomasta Viihteestä eroon vasta vikailmoituksien kautta kun asentaja kävi testaamassa linjat ja kuittasi, ettei Viihde voi koskaan toimia kunnolla meidän *****.. heikkolaatuisissa kaapeleissamme.

Sivujuonteena voin myös mainita, että tämän asiakaspalvelemattomuuden seurauksena perheen kaikki kännykkäliittymät ja laajakaistat siirtyivät toiselle operaattorille sitä mukaa kun määräaikaisuudet raukesivat. Nykyään ainoa jäljellä oleva palvelu Saunalahdelta on Eliitti-kampanjaliittymä joka on "varaliittymänä" kotona.

Ainiin, ja vielä näiden kaikkien vuosien jälkeen jaksan tätä tarinaa kertoa ihmisille aina kun jostain tällaisesta tulee puhetta. Olen jo toivonut, että meininki olisi muuttunut, mutta ei se näköjään ole.
Ammattimies kirjoitti:
@kamilla Ikävä kuulla, että näin pääsi käymään. Onneksi kuitenkin huomasit tämän ja asia saatiin korjattua. :)

Eikös siinä ole jäänyt vielä kuntoon hoidettavaa ja paljon hyvitettävää.;)

Koko sotkun lopputulos on siis nyt se että menetin viisi päivää työ- ja opiskeluaikaa, minulla kolmattakymmentä tuntia turhaa aikaa kaikkeen säätämiseen, useiden mailien kirjoittamiseen ja kymmenien puheluiden soittamiseen, minulla meni huomattavasti puhelinlaskua monen kymmenen minuuttien puheluihin, ja nyt kaiken lisäksi vielä saan takaisin saman yhteyden mikä minulla oli vielä viikko sitten, mutta ilman puhelinliittymäni 3G nopeutta. Eli sen lisäksi etten ole viiteen päivään pystynyt tekemään töitä, opiskeluasioita, en mitään, niin maksan saman verran ja saan vähemmän..
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Lähetin sinulle uuden modeemin tulemaan postitse. Kyseinen laite on siis tämä Ciscon EPC3825.

    Firmiksestä sen verran, että laitteessa on vakiona tämä sinun haluamasi firmis! 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Joopa joo... Hajoaa pää tämän Elisan/Saunalahden/ties minkä muun *****tusfirman kanssa.. Noh, kun pari päivää F5:sen hakkaamisen oma.saunalahdessa jälkeen vihdoin sivulla näkyi sopimus ja liittymä, ja luki: "Käytössä", ajattelin että joko vihdoin he ovat saaneet palautettua vanhan sopimukseni ja liittymäni. Vaihdoin siis vanhan Ciscon modeemini seinään ja jäin tuijottamaan modeemin valoja. Downstream kanavat löytyivät! Upstream kanavat löytyivät! Vielä kun online valo syttyisi, niin saisin hengähtää.

    Turha toivo.. Online valo välähti hetkeksi, jonka jälkeen modeemi meni virheilmoitustilaan, ja alkoi vilkuttamaan valoja liikenteen forwardoimisen estämisestä, ettei minulla ole muka oikeuksia päästä internettiin. Tietysti koitin heti, että auttaisiko laitteen resetoiminen, mutta lopputulos oli täysin sama. Vaihdoin sitten taas Elisa-Viihteen mukana tulleen Pace C2300:n kiinni seinään, mutta minua odottikin yllätys. Lopputulos oli nyt myös tällä laitteella sama. Ei oikeutta forwardoida liikennettä. Koitin toki myös resetoida tämänkin laitteen, mutta edelleen sama lopputulos. Downstream, sekä upstream kanavat löytyivät ja signaali näytti hyvältä, mutta fyysisen linkin tilana kaunisteli FORWARDING_DISABLED.

    Hienoa, nyt minulla ei sitten ole ollenkaan internet yhteyttä. Ei muuta kun soittoa taas ties kuinka monetta kertaa asiakaspalveluun. Ja taas saan selittää alusta alkaen koko tarinani ihmiselle, joka ei ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhun. Hän ehdottelee, että "Yhteyden muodostamisessa saattaa mennä kauan, ehkä pitää vain odottaa?", kun yritän selittää hänelle, että DS- ja US-kanavat kyllä löytyvät, mutta liikenteen forwardointi on estetty. Sitten pakotan hänet tarkistamaan, että yhteys on sidottu oikeaan MAC-osoitteeseen. Kyllä on. Hän sitten sanoo, että ei osaa sanoa mitään ja haluaa yhdistää minut tekniseen tukeen, jossa he kuulemma osaavat auttaa. Hän sanoo myös että kirjoittaa tietoni, ja myös sen että tarkistimme MAC-osoitteen ja se oli oikein, eteenpäin tekniseen tukeen, jotta he siellä tietäisivät sitten valmiiksi jo jotain. "Pieni hetki" -hän sanoo.

    35 minuutin 'Vanhojapoikia viiksekkäitä' kuuntelemisen jälkeen vihdoin puhelin tuuttaa. Sieltä vastaa nainen. Alan melkein nauramaan, kun ensimmäiseksi hän ehdottaa että tarkastamme MAC-osoitteen, mutta turhautumiseni ja pikku hiljaa kehittyvä vihani tätä sotkua kohtaan estää minua naurahtamasta. Luettelen vihaisena MAC-osoitteen naiselle, joka myös toteaa että kyllä se ihan oikein on. Hän alkaa kysellä, että "Oliko se niin että sinulla oli joku Elisa-Viihde ennen vai miten?" Puren hampaani yhteen ja koitan rauhoittaa turhautumiseni ja alan taas kertomaan tarinaani alusta. Loppuun päästyäni hän sitten tokaisee, "No jos minä selvitän asiaa ja soitan sinulle puolen tunnin päästä niin sinun ei tarvitse tässä puhelimessa roikkua" Ihmettelen tällaista ratkaisua, mutta suostun sitten vastahakoisesti ja vielä varmistan toistamiseen että "Puoli tuntia ja sitten soitat?". Nainen puhelimen toisessa päässä myöntyy ja lopetan puhelun.

    35 minuuttia myöhemmin hän sitten soittaa takaisin. Jostain syystä ei ollut ilmeisesti laite rekisteröitynyt heidän verkkoonsa. Mutta nyt he kuulemma saivat sen näkyviin myös heidän päässään. Hän sanoo että "Nyt kun odotat 2-3 tuntia, mikä saattaa yhteyden muodostumiseen mennä, niin pitäisi illalla sitten varmaan toimia." Vastaan hänelle, että "Jos nyt kuitenkin buuttaisin laitteen ensin, kun se on edelleen virhetilassa." Käynnistän laitteen uudelleen, ja odotan hetken kun se hakee kanavat, ja vihdoin olen takaisin internetin ihmeellisessä maailmassa.

    Hän vielä pahoittelee sotkusta aiheutuneita ongelmia ja kertoo että saan tämän kuun kaapeliyhteyden kuukausimaksun (19.90€) ilmaiseksi. Sentään jotain hyvitystä tästä viikon kestäneestä pelleilystä, jonka aikana en ole pystynyt tekemään ollenkaan töitä. Ja olen tuhonnut hermoni selittämällä samat asiat toiselle kymmenelle asiakaspalvelijaa, ja kuluttanut kiitettävän monen tunnin verran puhelinlaskua.

    Mutta ei asia ole vielä kunnossa. Pitäähän minun nyt vielä konffata boksi käyttökelpoiseksi ja toimintakuntoiseksi. Resetoitu laite on tietysti NAT:issa oletuksena, ja se myös hakee DHCP:llä Elisan *****aDNS:t jotka toimivat miten sattuu. Minun pitää nyt joko Developer Tools:ia käyttäen pakottaa laite siltaavaksi muokkaamalla hallintasivun HTML:n sorsia (Koska kyseisessä custom firmiksessä se mahdollisuus on jostain ihmeen syystä piilotettu), tai sitten kokeilla jos yhteys pelaisi kiitettävästi, kun laitan omat DNS osoitteet boksin asetuksiin ja tehdä porttiohjaukset laitteille, joita tarvitsen työ- ja kouluelämässäni (Nyt kun sentään porttiohjausten tekeminen on ylipäätänsä mahdollista).

    Ainakin toistaiseksi yhteys näyttäisi toimivan ilman ongelmia nyt kun vaihdoin DNS:t googlen servereihin. Mutta kyllä tämä vaatii vielä huomiseen testiä, ennen kuin voin olla varma.

    Nyt enää tekemään porttiohjaukset, ja vihdoin voin hengittää,    ..toivottavasti
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Kyllä! Oletuksena laitteella on tämä ensimmäinen versio. Jos et resetoi laitetta, uudemman version pitäisi olla tulematta laitteelle. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi tehdä siltaukset ennen verkkoon liittämistä, jos haluat varmistaa sen 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Tästä *****asta ei tule koskaan loppua.. Nyt kun vihdoin minulla on entinen sopimus ja yhteys käytössä, niin koska tämän sotkun aikana jouduin tekemään resetin modeemiin, niin se tietysti palautti itsensä NAT-tilaan, jonka kanssa yhteys ei toimi kunnolla.

    Aikoinaan sain sen siltaavaan tilaan injektoimalla HTML:ää Developer Tools:illa. (http://ohmsblog.teamohms.org/2012/06/how-to-switch-cisco-dpc3825-epc3825.html) Mutta nyt kun kokeilin samaa, niin saan tulokseksi vain 403 Forbidden -sivun. Asiaa hieman tutkittuani huomasin, että laitteen firmis on päivitetty jossain vaiheessa, ja kyseinen HTML injektointi kikka ei enää toimi uudella firmwarella. (Täällä asiasta englanniksi: http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?t=2056758726&page=32)

    On se kumma kun laitteita päivitetään vain *****empaan ja *****empaan kuntoon... Aikoinaan kun olen joskus 2013 vuoden kolmannella neljänneksellä modeemin siltaavaksi konffannut, niin sillä se on pysynyt ihme kyllä koko ajan. Vaikka ilmeisesti uusi firmis (epc3825-v302r125573-131211c-ELS) on laitteeseen päässyt valumaan jossain välissä. (Firmware Build Time: Dec 11 10:36:37 2013)

    Koitin soittaa taas vaihteeksi asiakaspalveluun, ja koitin selittää asiaani erittäin turhautuneena ja vihaisena tähän kaikkeen *****aan mitä tästä sotkusta on aiheutunut. Kuulemma vikapalveluun pitäisi soittaa, sieltä he osaavat laittaa asiat kuntoon, mutta sinne on tunnin jonot.. Koitin tivata kirjallista lupausta tästä että jos jonotan sen tunnin niin, se myös sieltä tunkevat vanhemman firmiksen laitteeseeni, jotta pääsen tekemään tarvittavat konffit, että vihdoin saisin tehtyä jotain muutakin kuin soitella asiakaspalveluihin, mutta ei hän suostunut minulle sitä kirjallisena antamaan.

    Minulle on valehdeltu niin paljon tämän viikon aikana etten usko enää mitään mitä nämä pellet lupaavat. Odotellaan nyt sitten pari tuntia, että jonot menevät pois ja soitetaan vikapalveluun ja katsotaan oliko tämä kyseinen asiakaspalvelija sanansa mittainen..

    Viikko jo mennyt tässä sotkussa, eikä vieläkään näy loppua.. varmaan pitäisi lakata laskemasta päiviä ja mennä suoraan oikeuteen tämän asian kanssa. Onneksi kuluttaja-asiamieskin kohta ottaa varmaan yhteyttä, kun siitäkin on jo kolmatta päivää kun sinne asiasta otin yhteyttä.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:
    kamilla kirjoitti:
    Eli siis väärinkäsitysten välttämiseksi kerrataan nyt vielä että kyseessä on siis täysin uusi liittymä ja laitteet, ei kaapelimodeemin päivitys vanhaan liittymään (=MAC osoitteen vaihto)

    Tai siis, ainakin näin piti olla ja luvattiin, ja näin olen puhunut edelleen asiakaspalvelijoiden kanssa.

    Eli se mitä luvattiin oli täysin uusi liittymä kokeiltavaksi kuukauden palautusajalla, ja vanha liittymä ja sopimus piti pitää sen kuukauden päällä.

    Voi olla että tietämätön puhelinmyyjä ei ole asiaa tajunnut ja on tapahtunut juuri näin, että minulle on vaihdettu vanhaan liittymään uusi päätelaite vaihtamalla liittymään kiinnitetty MAC-osoite. Oli miten oli, virhe on joka tapauksessa Elisan/Enian/Saunalahden/Jne., ja he ovat tästä sotkusta vastuussa, sekä korvauksellisesti, että laittamaan asiat kuntoon.

    Eli jos joku Elisan ihminen tätä lukee, niin nyt ne porttiohjaukset, tai laite siltaavaksi heti! tai sitten vanhan sopimuksen ja yhteyden palauttaminen! Nyt on jo viides päivä tätä sotkua.

    Enpä ihmettele noita puhelinmyynnin mokia , sillä aiemminkin on osoittautunut , että heidän asiantuntemuksensa on luokattoman heikkoa.

    Elisa / Saunalahti käyttää kaapelimodeemeissaan heille erikseen räätälöityjä firmiksiä , jotka todellakin ovat täynnä bugeja ja niin riisuttuja , että ei niitä asiakas paljon konffaamaan pysty.

    Hyvä puoli kuitenkin on , että melkein mikä tahansa EuroDOCSIS 3.0-standardia tukeva modeemi toimii heidän verkossaan. Sen toki joutuu itse hankkimaan ja saatavuus on aikalailla kiven alla.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Minua melkein hävetti, kun narisin parin tunnin jonotuksesta. Minkä jälkeen homma näytti veilä korjaantuva. Paljon hankalampiakin "tarinoita" täältä foorumiltakin löytyy.

    Sinänsä kiitosta siitä, että foorumilla pävystävät Elisalaiset pystyvät valillä auttamaan.

    T: Tuokki
    Käyttäjätaso 1
    papparainen kirjoitti:


    Ymmärrän harmituksesi ja ilmiselvästi myyjän mokastahan on kyse , jolloin operaattorilla on velvollisuus se korjata. Yksi konsti saada asiaa vähän vikkelämmin eteenpäin on laittaa yksityisviestiä vuorossa olevalle modelle. Tänne palstalle nuo viestit tuppaavat hukkumaan kaiken muun roinan joukkoon.


    Joo, siis kyllähän tässä on tosiaan soiteltu puhelinlasku kipeäksi eri asiakaspalvelijoille, kirjoiteltu maileja saunalahdelle ja elisalle. Minusta on vain hyvä saattaa myös tätä toimintaa muiden tietoon, sillä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun näiden yritysten kanssa on ongelmia.

    Mistä päästäänkin tarinan jatkoon, joka alkaa saada jo surkuhupaisia piirteitä:

    Eilen tosiaan aamulla yhdeksältä Janne xxxxx, hän joka minulle tämän sotkun sai aikaiseksi, soitti minulle ja lupasi hoitaa asian kuntoon ja saada vanhan liittymäni ja sopimukseni takaisin. Hän lupasi hoitaa asian ja soittaa minulle takaisin vielä eilen. Hänestä ei kuitenkaan kuulunut mitään enää koko päivänä, eikä liittymää tai sopimusta palautettu. Ainoastaan toinen henkilö soitti minulle samasta asiasta hieman myöhemmin ja kun sanoin että Janne xxxxx oli jo soittanut minulle ja sanonut hoitavansa asiaa, niin ihmetteli hän että miksei tietoa ollut tullut hänelle asti asiasta ollenkaan.

    Tänään aamulla koitin sitten soittaa hänelle, puhelin soi, mutta hän ei vastaa. Ilmeisesti mikään mitä hänen suustaan tulee ei pidä paikkaansa. Ei se että molemmat liittymät pysyvät päällä ja minulla on kuukausi aikaa kokeilla Elisa-Viihdettä ja voin palata vanhaan koska tahansa. Ei se että kaikkiin kaapelitalouksiin ollaan päivittämässä kaapelimodeemeja. Ei se että hän sanoo hoitavansa asiaa ja soittavansa takaisin.

    Päätin sitten soittaa Elisan asiakaspalveluun (ties kuinka monetta kertaa tässä parin päivän sisään) ja hoitaa asiaa taas itse väkisin eteenpäin. Kerroin taas pitkän tarinani alusta alkaen asiakaspalvelijalle, ja päästyäni loppuun hän sanoi yhdistävänsä Saunalahden asiakaspalveluun, sillä aikasempi liittymäni oli Saunalahden nimissä.

    Jonotettuani muutaman minuutin pääsin sitten taas kertomaan tarinaani uudestaan varmaan jo toistakymmenettä kertaa puhelimen toisessa päässä olevalle naiselle. En meinannut oikein saada asiaani ymmärretyksi kunnolla ja asiakaspalvelija koittikin moneen otteeseen saada minua soittamaan OmaGuru palveluun, vaikka kuinka yritin selittää, että minulle on kyllä teknisestä tuesta kerrottu jo muutamaan otteeseen ettei laitetta voi konfiguroida, ja että epäilen että se on Elisan poliittinen päätös enemmänkin, kuin tekninen mahdottomuus. (Modeemiahan pystyy siis konfiguroimaan generic.cgi:n avulla manuaalisesti) Yritin myös selittää, ettei minun ole mitään järkeä soittaa OmaGuru:un asiasta, jonka läpikäymiseen ja sen puhelimessa selittämiseen menisi tuntikausia, ja että olen kyllä lähettänyt OmaGuru:n asiakaspalveluun sähköpostia, mutta he vain ohjasivat sen muualle. (Maksetaankohan asiakaspalvelijoille jotain bonuksia siitä jos he saavat asiakkaat soittamaan ylihinnoiteltuun OmaGuru palveluun, jonka gurujen tietotaito perustuu datanomien koulutuksiin :smileycheesy:)

    Perustelut siitäkin, miksi sopimus ja liittymä oli poistettu: "Ei me voida laittaa kahta liittymää samaan aikaan vaikka onki kaapeli", kuulosti enemmänkin pukumiesten *****ilulta ja tietämättömyydeltä kuin oikealta vastaukselta. (Ilmeisesti käsitys kahdesta täysin erillisestä liittymästä kahdessa eri laitteessa on ollut liian vaikea konsepti sekä Enia:n, että Elisan, että Saunalahden asiakaspalvelijoille)

    Yritin sitten saada asiakaspalvelijan ymmärtämään, että haluan vain vanhan sopimukseni ja liittymäni takaisin hyvine etuineen mitä siihen olin onnistunut aikoinaan hankkimaan. Tämä tuntui olevan jotenkin todella vaikea projekti: "Joo, voidaan me siihen toi mäkkiosote vaihtaa siihen vanhaan modeemiin". Jatkoin vielä ja selitin, että haluan sen vanhan Saunalahden sopimuksen takaisin, en halua Elisa-Viihdettä ollenkaan.

    Sitten alkoi pikku hiljaa ymmärrys mennä perille: "Siis haluat nyt sen Saunalahden liittymän etkä Elisan?", "Onko sinulla joku syy miksi et halua elisa viihdettä?". Kerroin, etten ollut alunperinkään halunnu Elisa-Viihdettä, olin vain suostunut ottamaan sen kokeiluun, niillä ehdoilla, jotka Enia:n asiakaspalvelija minulle antoi, kun hän oli kuitenkin antanut ymmärtää että kaikkiin kaapelitalouksiin ollaan päivittämässä modeemit, ja että minulla piti olla kuukauden kokeiluaika, jona myös entinen liittymäni pysyy käytettävissä.

    Vihdoin aloimme olla samalla sivulla siitä mitä minä halusin. Asiakaspalvelija selvitti saadaanko entinen Saunalahden yhteyteni ja sopimukseni palautettua. Ilmeisesti kuitenkaan ei saada aivan täysin. Nyt nimittäin saan pelkän 100/5 Mpbs kaapelimodeemiyhteyden hintaan 19.90€ ja puhelinliittymäni yhteyden nopeus on vain 2 Mpbs. Yritin selittää, että minulla oli aikaisemmin sopimukset, joihin kuului 100/5 Mpbs kaapeliyhteys 19.90€, sekä puhelinliittymä 3G nopeudella 9.90€, jotka silloinen asiakaspalvelija minulle aikoinaan teki erityispäätöksellä, kun halusin vaihtaa silloisen tuplalaajakaistani laajakaistayhteyteen ja 3G yhteyteen mobiililiittymään. Sain siis alennettuun hintaan 3G:n sopimukseen. "Koitin kyllä katsoa sinun maksamiasi laskuja ja täällä kyllä on 9.90€ kuukaudessa tuo liittymä, eli se olisi tämän hinnaston mukaan se Reilu 2 megan yhteydellä" -yritti taas asiakaspalvelija. Koitin selittää, että tottakai se on samalla hinnalla, kun sehän juuri oli se koko pointti siinä, että olin saanut sen silloin vuosi sitten alennettuun hintaan. Ilmeisesti kuitenkaan tätä alennettua hintaa ja sopimusta ei voida palauttaa, koska ilmeisesti ne kaikki tiedot ja sopimukset tästä ovat poistettu sieltä, kuten en minäkään nähnyt enää sopimuksia ja liittymiäni oma.saunalahdessa. Turhautuneena tähän vääntämiseen luovutin ja sanoin jatkavani asian ajamista eteenpäin kuluttajainasiaviranomaisen kautta ja koitin kääntää puhelun nyt varmistaakseni, että saan ainakin edes entisen kaapeliyhteyteni takaisin.

    Nyt pitäisi ilmeisesti jossain vaiheessa tulla tekstiviesti kun sopimus Saunalahdelle on tehty, ja yhteys on käytettävissä. Toivotaan, ettei siihe nyt enää kauaa mene, tässä on tuhlaantunut aivan liian paljon aikaa ja rahaa tähän sotkuun, joka on ainoastaan lähtöisin Janne xxxxx:sta, joka lupailee turhia eikä edes enää vastaa puhelimeen.

    Koko sotkun lopputulos on siis nyt se että menetin viisi päivää työ- ja opiskeluaikaa, minulla kolmattakymmentä tuntia turhaa aikaa kaikkeen säätämiseen, useiden mailien kirjoittamiseen ja kymmenien puheluiden soittamiseen, minulla meni huomattavasti puhelinlaskua monen kymmenen minuuttien puheluihin, ja nyt kaiken lisäksi vielä saan takaisin saman yhteyden mikä minulla oli vielä viikko sitten, mutta ilman puhelinliittymäni 3G nopeutta. Eli sen lisäksi etten ole viiteen päivään pystynyt tekemään töitä, opiskeluasioita, en mitään, niin maksan saman verran ja saan vähemmän..

    Että sellaista..

    EDIT: ja siis minulla ei ollut tarkoitus sanoa mitään pahaa asiakaspalvelijasta, joka minua äsken palveli, hän teki vain työtänsä ohjeistuksen mukaan, ja olen iloinen, että hän jaksoi kuunnella minua, vaikka saatoinkin olla kohtuullisen turhautunut tähän koko sotkuun. että kiitos siitä.

    MODE EDIT: Asiakaspalvelijan koko nimi piiloon.
    Käyttäjätaso 7
    Sellainen välihuomautus tähän väliin, että turha sinun on syyttää erityisesti tätä Janne xxx:ää siitä, että hän teki sen mitä hänen on käsketty tehdä. Eli myi sinulle liittymän ja laitteen "lupaamalla vaikka kuun taivaalta, jos se on siitä kiinni". Jos yhtään luet muiden kokemuksia aiheesta, tuo on ihan normaali toimintatapa kyseisessä (ja vähän muissakin) puhelinmyyntifirmassa. Ilmeisesti heidän riskianalyysinsä osoittaa, että tuolla myyntitavalla saatavat tuotot ylittävät muutaman "hankalan asiakkaan" aiheuttamat rahalliset sekä imagolliset tappiot.

    Eli ne syytökset myyntitilanteen vääristä lupauksista pitää osoittaa joko Enian johdolle tai suoraan Elisaan. Yksittäinen myyjä ei voi kauheasti lipsua annetuista ohjeistuksista (vaikka toki tähän vedotaan aina silloin kun käry käy).
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Ikävä kuulla, että näin pääsi käymään. Onneksi kuitenkin huomasit tämän ja asia saatiin korjattua. :)

    Eipä ole asia vieläkään korjattu. Kohta alkaa kuudes päivä.. Luvataan ja luvataan eikä mitään kuitenkaan saada aikaiseksi. Ja edelleen vaikkakin, sitten kun joskus vanha yhteys ja sopimus saadaan palautettua osittain, jään siltikin häviölle tässä jos luit ollenkaan viestiä loppuun asti, kuten @anterokin tästä mainitsee.

    Harmi että asiakaspalvelijan koko nimi täytyi piilottaa, laitoin sen juurikin sitä varten kokonaisuudessa, ettei muiden tarvitse sortua samaisen ihmisen valheisiin. Toivottavasti sentään yritysten sisäinen tarkastelu hoitaa jonkin asteista reklamaatiota kyseiselle henkilölle, kun minulle hän ei enää uskalla vastata edes puhelimeen.

    Silloin kun vika on operaattorista ja asiakkaalle aiheutuu asian selvittämisestä puhelinkuluja , operaattori on velvollinen hyvittämään ne seuraavassa laskussa.

    Laitapa kamilla hyvityspyyntö sisään.  😉
    Käyttäjätaso 1
    Ammattimies kirjoitti:
    @kamilla Lähetin sinulle uuden modeemin tulemaan postitse. Kyseinen laite on siis tämä Ciscon EPC3825.
    Hienoa! Josko sitä vihdoin saataisiin asiat samalle mallille, mitä ne olivat vielä viime viikon tiistaina! :smileyazn:

    Ammattimies kirjoitti:
    Firmiksestä sen verran, että laitteessa on vakiona tämä sinun haluamasi firmis! :)
    Eli onko siinä nyt siis vanhempi firmware, joka on mahdollista saada siltaavaksi? Eikä siis tämä uudempi epc3825-v302r125573-131211c-ELS? En tiedä tosiaan tarkalleen, mikä firmware laitteessa oli vielä vuosi sitten. Toivottavasti nyt sitten laitteen saa vaihdettua siltaavaksi tällä lähettämäsi laitteen firmiksellä. :smileyshocked:

    PS: Minun ei myöskään varmaan kannata laittaa laitetta kiinni antennipistokkeeseen, ennen kuin olen vaihtanut laitteen siltaavaksi, ettei sieltä sitten ehdi valua taas käyttökelvoton firmis laitteeseen?
    Käyttäjätaso 1
    kamilla kirjoitti:
    Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.

    Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.

      

    Odotan huomiseksi anteeksipyyntöä, sekä vanhan yhteyteni ja sopimusteni palauttamista.

    Epäilen, että tuo vain uuden laitteen ja liittymän näkyminen oma-palvelussa johtuu vain siitä yksinkertaisesta syystä, että systeemi pystyy näyttämään vain viimeiset päivitetyt tiedot. Eli poimii vain viimeiset tiedot jollain logiikalla sieltä asiakastietojärjestelmästä. Samasta syystä vanhaa laitetta ei saa toimimaan, eikä sitä voida ohjata oma-palvelusta.

    Kaapelimodeemihan pitää olla verkossa "valtuutettuna" MAC-osoitteen perusteella, kun taas xDSL-liittymässä toimisi käytännössä "mikä tahansa" muu laite. 

    Operaattorin edustaja varmaan tietäisi, olisiko homma voinut toimia näin, jos uudelle liittymälle olisi ensin avattu uusi asiakasnumero?

    Tämähän ei tietenkään selitä sitä, miksi vanhaa liittymää/laitetta ei ole pyynnöistäsi huolimatta palautettu käyttöön. 
    Käyttäjätaso 1
    @Ammattimies eli kysyisin siis mikä on tämän sinun olettamasi minun haluamani firmiksen versio? :smileyrolleyes:
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Mietin vielä noita sinun erikoistarjouksiasi, mistä mainitsit. Laitatko minulle vaikka yksityisviestillä niistä tarkempaa tietoa, niin katson niiden tilannetta? 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    kamilla kirjoitti: Nyt enää tekemään porttiohjaukset, ja vihdoin voin hengittää,    ..toivottavasti

    Väärässä olin, ei jostain syystä myöskään Cisco EPC3825 käytä sinne laittamiani DNSiä vaan käyttää silti NATissa ollessaan Elisan *****aDNSiä jotka eivät toimi kunnolla.  Pakko se on ilmeisesti pakottaa siltaavaksi, jotta yhteys on edes käyttökelpoinen...
    Käyttäjätaso 1
    Hieno homma! :smileyazn: Nyt enää kun laite tulisi postissa, niin vihdoin ollaan päästy tilanteeseen missä oltiin ennen tätä sotkua. (Tosin lukuunottamatta erikoistarjouksia jotka nyt menetin tässä. Mutta olkoon, viikon verran taistelua ja toistakymmentä tuntia puheluita saa riittää, en jaksa enää. :smileyevil:)

    Merkitsen tämän nyt ratkaistuksi. Olisi varmaan pitänyt heti ensimmäisinä päivinä vaatia päästä esimiesten juttusille, kun vasta sitten sai asian ymmärtäviä ihmisiä kiinni, ja saatiin asia korjattua. :smileycool:

    Eli kiitos kuuluu ainoastaan näille kahdelle henkilölle, sille ylemmän tahon toimijalle, jolle minut yhdistettiin asiakaspalvelusta, kun pyysin yhdistämään esimiehelle, ja sille, joka sitten laittoin kyselyä laitetoimittajalle ja sitä kautta sitten sai asiaan ratkaisun. :smileyazn:

    Toivottavasti tästä viestiketjusta on jollekin hyötyä, jos ei asiakkaille, niin ehkä Enia-/Elisa-/Saunalahde:lle, asiakaspalvelun kehittämiseen, ja ihmisiä huijaavien puhelinmyyjien kurinapalautukseen. :smileyevil:

    Toivotaan, että tämä oli viimeinen kerta kun joutuu tällaista sotkua selvittelemään. Ainakin opin sen, etten enää usko mitään mitä minulle puhelimessa luvataan, ja jos päätän uskoa, niin vaadin nämä lupaukset ja sopimukset kirjallisena.

    Kiitokset myös niille asiakaspalvelijoille, jotka jaksoivat minun turhautuneisuuttani kuunnella, vaikkakaan emme olleet samalla sivulla koskaan. :p

    Ja vielä vinkki, jolla Elisa/Saunalahti voisi nostaa imagoaan ja palauttaa sen arvostuksen, mikä mm. Saunalahti omasi kymmenen vuotta sitten. Älkää estäkö niistä uusista firmwareista kaikkea mahdollista ja tehkö niistä käyttökelvottomia. Miksi ihmeessä tuhlata resursseja siihen, että tuotteesta tehdään huonompi? Tämä kuulostaa minun korvaani todella huonolta bisnestoiminnalta. :smileyundecided:

    Eivät ne peruskäyttäjät niihin asetuksiin osaa edes mennä koskemaan ja sotkemaan, jättäkää ne sinne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Uskoisin että korjaajat kiroavat aivan yhtä paljon näitä uusia firmwareja, kun asiakas pyytää heitä apuun ja paikan päällä he sitten katsovat laitetta ja toteavat että "Pahoittelen, mutta en voi auttaa sinua, koska en voi minäkään tehdä muutoksia tähän laitteeseen". :smileylipsrsealed:

    Nytkin, mikäli esimerkiksi Elisa-Viihteen mukana tulleessa Pace C2300 laatikossa olisi voinut tehdä porttiohjaukset, niin koko tältä sotkulta olisi vältytty, ja olisitte saaneet yhden erittäin tyytyväisen asiakkaan, ja vielä kaupan päälle puskaradio-huhun siitä, kuinka hyvä firma Elisa/Saunalahti on, ja että heiltä saa laitteen, jota voi konfiguroida, eikä tarvitse itse lähteä hankkimaan omaa modeemia/reititintä. Nyt lopputulos oli täysin päinvastainen. :(

    Nämä siis positiivisessa mielessä annettuna vinkkinä ;)

    Kiitos, että asia saatiin vihdoin ratkaisua.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:Noh, vaihdoin sitten vanhan modeemin takaisin ja odottelin että yhteys muodostuu. Kappas, modeemi alkoi vilkuttamaan merkkivaloa sen merkiksi, ettei sillä ole pääsyoikeutta internettiin. Ihmettelin, että miksi näin, sopimukseenhan kuului, että molemmat modeemit ovat käytössä ja voin palata heti takaisin, jos siltä tuntuu. Vaihdoin sitten takaisin uuden, lähes käyttökelvottoman, modeemin ja menin tietysti sitten katsomaan oma.saunalahteen, että onhan siellä varmasti vanha liittymäni näkyvissä. Meinasin alkaa itkemään kun sivu onnistui vihdoin latautumaan. Liittymä oli kadonnut kokonaan tiedoista, sopimus liittymästä oli myös kadonnut jonnekin bittitaivaaseen. Eli liittymä ja sopimus oli siis poistettu, vaikka aivan toista oltiin luvattu ja sovittu. Minulla oli vielä hyvä tarjous sopimus, mihin kuuluis 100/5 meganen kaapeliyhteys, sekä kaupan päälle 3g liittymä puhelinta varten hintaan 19.90€. Nyt koko sopimus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mikä oikeus ylipäätään heillä voi olla noin vain poistaa sopimuksia, vaikka liittymän sulkemisesta olisikin sovittu. Ja varsinkaan tässä tapauksessa, kun minulle on valehdeltu päin naamaa, että molemmat liittymät pysyvät päällä sen kuukauden kokeiluajan ja voin heti palata takaisin, kun haluan.

    Koitin saman tien soittaa numeroon, joka minulle annettiin, ja sanottiin että saan siitä kiinni suoraan henkilön, joka minulle tämän Elisa-Viihde-*****tuksen on pakkomyynyt. Se sentään soi, mutta ei kukaan vastannut, ja sen jälkeen se meni jonnekin Enia:n vastaajaan. Etsin heti käsiini seuraavaksi Elisan asiakaspalvelunumeron, mutta eihän sekään tietenkään ole käytössä näin viikonloppuna. Olen todella vihainen tällä hetkellä tästä huijauksesta ja päin naamaa valehtelusta. Odotan, että heti huomen aamusta vanha liittymäni on toimintakunnossa ja käytössä, ja vanha sopimukseni, hyvine ehtoineen on palautettu takaisin oma.saunalahteen. Odotan myös että tämä aika, kun minulla ei ole käytännössä toimivaan internetyhteyttä käytössä korvataan minulle rahallisesti. Yhteyden säätämiseen ja muuhun oheistoimintaan on menny useita tunteja aikaa, ja siltikään en pysty tekemään töitäni, kun yhteys ei toimi kunnolla.

    Harmillista , mutta kaapeliliittymässä voi olla provisioituna vain yksi kaapelimodeemi kerrallaan. Jos jotakin muuta myyjä on luvannut , niin hän on kyllä puhunut potaskaa.

    Saat vanhan modeemisi kyllä halutessasi käyttöön ilmoittamalla sen MAC-osoitteen asiakaspalveluun. Liittymäsotkusta en osaa sanoa mitään , mutta sekin selvinnee aspan kautta.
    Käyttäjätaso 1
    jpuh kirjoitti:
    Epäilen, että tuo vain uuden laitteen ja liittymän näkyminen oma-palvelussa johtuu vain siitä yksinkertaisesta syystä, että systeemi pystyy näyttämään vain viimeiset päivitetyt tiedot. Eli poimii vain viimeiset tiedot jollain logiikalla sieltä asiakastietojärjestelmästä. Samasta syystä vanhaa laitetta ei saa toimimaan, eikä sitä voida ohjata oma-palvelusta.

    Kaapelimodeemihan pitää olla verkossa "valtuutettuna" MAC-osoitteen perusteella, kun taas xDSL-liittymässä toimisi käytännössä "mikä tahansa" muu laite. 

    Operaattorin edustaja varmaan tietäisi, olisiko homma voinut toimia näin, jos uudelle liittymälle olisi ensin avattu uusi asiakasnumero?

    Tämähän ei tietenkään selitä sitä, miksi vanhaa liittymää/laitetta ei ole pyynnöistäsi huolimatta palautettu käyttöön. 

    Liittymäthän ovat tosiaan eri paikoissa muutenkin, vanha liittymäni oli oma.saunalahdessa, ja tämä uusi näkyy oma.elisa:ssa, ja sitä kautta verkkoasiointi.elisa:ssa, jonne ilmeisesti kaikki liittymät (myös saunalahden) ollaan jatkossa siirtämässä.

    Molemmille liittymille on tosiaan oma asiakasnumerokin. Ja molemmat liittymät olivat tosiaan ensimmäisen päivän kun postista paketin hain näkyvissä kummatkin omilla sivuillaan. Joten ei ole kyse mistään viimeisten tietojen näyttämisestä tai muusta.

    Myös sopimus, joka oma.saunalahdessa oli, poistettiin siis kokonaan ensimmäisen päivän jälkeen. Tosiaan eilen aamulla yhdeksältä tämä henkilö, joka minulle tämän sotkun sai aikaan, lupasi että hoitaa asian ja soittaa vielä sen päivän aikana kun sopimukset ja liittymä on palautettu. Ei ole edelleenkään kuulunut asiasta hänen suunnaltaan mitään. Kohta aloitan taas puhelinrumban kaikille mahdollisille asiakaspalvelijoille, jotta saisin taas asiaa hieman eteenpäin.
    Käyttäjätaso 1
    papparainen kirjoitti:
    Harmillista , mutta kaapeliliittymässä voi olla provisioituna vain yksi kaapelimodeemi kerrallaan. Jos jotakin muuta myyjä on luvannut , niin hän on kyllä puhunut potaskaa.

    Saat vanhan modeemisi kyllä halutessasi käyttöön ilmoittamalla sen MAC-osoitteen asiakaspalveluun. Liittymäsotkusta en osaa sanoa mitään , mutta sekin selvinnee aspan kautta.

    Olet väärässä. Kaapeliliittymät ovat MAC-osoite kohtaisia, ja minulla voisi olla täällä vaikka kaksikymmentä kaapelimodeemia, joissa jokaisessa olisi oma liittymä, ja ne kaikki toimisivat aivan hyvin. Toki vain yksi kerrallaan kiinni seinässä tietysti.

    Eli tämä ei ole mikään perustelu minkä takia vanha liittymä olisi pitänyt sulkea.

    EDIT: eli joo, tässä taisi olla väärinkäsitys, eli ihan samaa asiaa sanoimme molemmat 🙂
    Käyttäjätaso 1
    Eli siis väärinkäsitysten välttämiseksi kerrataan nyt vielä että kyseessä on siis täysin uusi liittymä ja laitteet, ei kaapelimodeemin päivitys vanhaan liittymään (=MAC osoitteen vaihto)
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:
    papparainen kirjoitti:
    Harmillista , mutta kaapeliliittymässä voi olla provisioituna vain yksi kaapelimodeemi kerrallaan. Jos jotakin muuta myyjä on luvannut , niin hän on kyllä puhunut potaskaa.

    Saat vanhan modeemisi kyllä halutessasi käyttöön ilmoittamalla sen MAC-osoitteen asiakaspalveluun. Liittymäsotkusta en osaa sanoa mitään , mutta sekin selvinnee aspan kautta.

    Olet väärässä. Kaapeliliittymät ovat MAC-osoite kohtaisia, ja minulla voisi olla täällä vaikka kaksikymmentä kaapelimodeemia, joissa jokaisessa olisi oma liittymä, ja ne kaikki toimisivat aivan hyvin. Toki vain yksi kerrallaan kiinni seinässä tietysti.

    Eli tämä ei ole mikään perustelu minkä takia vanha liittymä olisi pitänyt sulkea.

    No eikös tuo ollut juuri se, mitä papparainen sanoi? 1 modeemi per liittymä.

    Teknisesti niitä voidaan kyllä provisioida useampikin eikä myöskään sille ole esteitä, että käytät kahta modeemia (=kahta liittymää) samassa taloudessa samanaikaisesti.

    EDIT: tuossa taisikin olla pieni väärinymmärrys, jonka korjasitkin jo tuossa ylläolevassa viestissä.
    Käyttäjätaso 1
    kamilla kirjoitti:
    Eli siis väärinkäsitysten välttämiseksi kerrataan nyt vielä että kyseessä on siis täysin uusi liittymä ja laitteet, ei kaapelimodeemin päivitys vanhaan liittymään (=MAC osoitteen vaihto)

    Tai siis, ainakin näin piti olla ja luvattiin, ja näin olen puhunut edelleen asiakaspalvelijoiden kanssa.

    Eli se mitä luvattiin oli täysin uusi liittymä kokeiltavaksi kuukauden palautusajalla, ja vanha liittymä ja sopimus piti pitää sen kuukauden päällä.

    Voi olla että tietämätön puhelinmyyjä ei ole asiaa tajunnut ja on tapahtunut juuri näin, että minulle on vaihdettu vanhaan liittymään uusi päätelaite vaihtamalla liittymään kiinnitetty MAC-osoite. Oli miten oli, virhe on joka tapauksessa Elisan/Enian/Saunalahden/Jne., ja he ovat tästä sotkusta vastuussa, sekä korvauksellisesti, että laittamaan asiat kuntoon.

    Eli jos joku Elisan ihminen tätä lukee, niin nyt ne porttiohjaukset, tai laite siltaavaksi heti! tai sitten vanhan sopimuksen ja yhteyden palauttaminen! Nyt on jo viides päivä tätä sotkua.
    Käyttäjätaso 1
    papparainen kirjoitti:
    Hyvä puoli kuitenkin on , että melkein mikä tahansa EuroDOCSIS 3.0-standardia tukeva modeemi toimii heidän verkossaan. Sen toki joutuu itse hankkimaan ja saatavuus on aikalailla kiven alla.

    Joo, sehän tässä se naurettavin juttu onkin. Kun juurikin sitä varten tehtiin tämä kuukauden kokeiluaika, että pääsen katsomaan pystyykö laitetta konffata omiin tarpeisiini, kun puhelimen toisessa päässä ollut ei osannut kysymyksiini vastata. Vanhempi boksinihan tosiaan on tuo Ciscon EPC3825, johon porttihohjaukset ja muut tarvittavat konffit saa tehtyä. Sen takia se aiempi sopimus ja liittymä sovittiin pidettävän voimassa, että voin palata siihen samantien, mikäli uuden liittymän mukana tuleva laite ei vastaa tarpeitani.

    Tuon MAC osoitteen vaihdon siihen vanhaan laitteeseen saisikin tehtyä heti, mutta ensin haluan todellakin vanhan sopimuksenikin takaisin, jota ei pitänyt todellakaan poistaa. Sopimuksessa kuitenkin oli paljon paremmat ehdot mitä tässä uudessa, joten vaikka MAC osoite vaihdettaisiinkin, niin silti ollaan paljon huonommassa tilanteessa, kuin aikaisemmin. Nyt joutuisin maksamaan siis enemmän (tai saman verran jos otan Elisa-Viihteen pois) samasta yhteydestä kuin aikaisemmin maksoin yhteydestä ja 3G-liittymästä (tuplalaajakaista)..
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    kamilla kirjoitti:
    Tuon MAC osoitteen vaihdon siihen vanhaan laitteeseen saisikin tehtyä heti, mutta ensin haluan todellakin vanhan sopimuksenikin takaisin, jota ei pitänyt todellakaan poistaa. Sopimuksessa kuitenkin oli paljon paremmat ehdot mitä tässä uudessa, joten vaikka MAC osoite vaihdettaisiinkin, niin silti ollaan paljon huonommassa tilanteessa, kuin aikaisemmin. Nyt joutuisin maksamaan siis enemmän (tai saman verran jos otan Elisa-Viihteen pois) samasta yhteydestä kuin aikaisemmin maksoin yhteydestä ja 3G-liittymästä (tuplalaajakaista)..
    Ymmärrän harmituksesi ja ilmiselvästi myyjän mokastahan on kyse , jolloin operaattorilla on velvollisuus se korjata. Yksi konsti saada asiaa vähän vikkelämmin eteenpäin on laittaa yksityisviestiä vuorossa olevalle modelle. Tänne palstalle nuo viestit tuppaavat hukkumaan kaiken muun roinan joukkoon.

    Osallistu keskusteluun