Vastattu

Paras VDSL modeemi?

  • 22 elokuu 2019
  • 12 kommenttia
  • 778 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Hei,

mikä VDSL(2) modeemi on todettu toimivan parhaiten ja vakaiten Elisan kiinteässä laajakaistassa?

Kerrostalossa jossa nykyinen liittymä on yli 40 vuotta vanhat kupariset puhelinjohdot joita kautta liikenne kulkee, joten modeemin pitäisi pystyä olemaan vakaana vaikka virheitä tulee runsaasti.

Nykyinen modeemi on Asuksen DSL-AC88U, mutta yhteys katkeaa erittäin helposti jos lataa paljon ja yhteyksiä on useita auki.

Aikaisemmin käytössä oli Telian liittymä ja liittymä pysyi melko vakaana Thomsonin TG789vn modeemilla.

Liittymän nopeus tippui juuri 90 megasta 50 megaan ja lokissa oli reilusti CRC, HEC, ES, SES ja FEC lukuja. Modeemin resettaus nosti nopeuden takaisin 90 megaan, mutta virheitä tulee lisää.

Tältä näyttää modeemin lokeissa puoli tuntia resettaamisen jälkeen, joten internettiä ei ole edes paljoa ehditty käyttämäään:

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 22 elokuu 2019, 23:13

Tervetuloa OmaYhteisöön @smj86!

Itselläni oli Elisan VDSL -yhteyden perässä vuosia Telewellin TW-EAV510v2 -modeemi, joka nykyisin palvelee anopilla ja toimii sielläkin loistavasti. Tuota modeemia ei ole enää markkinoilla ikänsä vuoksi, mutta uusin malli TW-EAV510AC-B voisi olla kokeilemisen arvoinen. Hintakaan ei ole kovin paha.

Mikäli linja itsessään virheilee, ei siinä välttämättä hyväkään modeemi enää paljoa pelasta tilannetta. Toki kannattaa testata myös toista modeemia. Joskus se ongelman aiheuttaja voikin olla temppuileva modeemi heikon linjan sijaan.

Suosittelen tekemään tuosta jatkuvasta virheilystä ja nopeuksien tippumisesta vikailmoituksen Elisalle. Tähän on monta kanavaa. Voit joko:
  • Lähettää yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Viestiin mukaan asiakasnumero sekä muut yhteystietosi. Kerro myös jo itse tehdyt toimenpiteet ongelman korjaamiseksi.
  • Voit soittaa Elisan asiakaspalvelun numeroon 24/7. Vikapalvelu päivystää tuolla myös asiakaspalvelun ollessa kiinni. Kuuntele vain nauhoite loppuun asti, jolloin puhelu yhdistyy suoraan vikapuolelle. Mikäli päätät soittaa, tee se kotoa laitteiden ääreltä.
  • Voit lähettää viestiä asiakaspalveluun sähköisellä lomakkeella. Vastausaika on todennäköisesti parisen vuorokautta.
Tuo asiakasnumero kannattaa muuten tallentaa omaan profiiliin täällä OmaYhteisössä. Tämä onnistuu klikkaamalla omaa nimimerkkiä sivun oikeasta yläkulmasta ja valitsemalla "Asetukset". Omassa profiilissa oleva asiakasnumero näkyy itsesi lisäksi vain OmaYhteisö-tiimille. Profiilissa oleva asiakasnumero helpottaa ja nopeuttaa asioiden käsittelyä OmaYhteisö-tiimin puolelta.
Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tervetuloa OmaYhteisöön @smj86!

Itselläni oli Elisan VDSL -yhteyden perässä vuosia Telewellin TW-EAV510v2 -modeemi, joka nykyisin palvelee anopilla ja toimii sielläkin loistavasti. Tuota modeemia ei ole enää markkinoilla ikänsä vuoksi, mutta uusin malli TW-EAV510AC-B voisi olla kokeilemisen arvoinen. Hintakaan ei ole kovin paha.

Mikäli linja itsessään virheilee, ei siinä välttämättä hyväkään modeemi enää paljoa pelasta tilannetta. Toki kannattaa testata myös toista modeemia. Joskus se ongelman aiheuttaja voikin olla temppuileva modeemi heikon linjan sijaan.

Suosittelen tekemään tuosta jatkuvasta virheilystä ja nopeuksien tippumisesta vikailmoituksen Elisalle. Tähän on monta kanavaa. Voit joko:
  • Lähettää yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Viestiin mukaan asiakasnumero sekä muut yhteystietosi. Kerro myös jo itse tehdyt toimenpiteet ongelman korjaamiseksi.
  • Voit soittaa Elisan asiakaspalvelun numeroon 24/7. Vikapalvelu päivystää tuolla myös asiakaspalvelun ollessa kiinni. Kuuntele vain nauhoite loppuun asti, jolloin puhelu yhdistyy suoraan vikapuolelle. Mikäli päätät soittaa, tee se kotoa laitteiden ääreltä.
  • Voit lähettää viestiä asiakaspalveluun sähköisellä lomakkeella. Vastausaika on todennäköisesti parisen vuorokautta.
Tuo asiakasnumero kannattaa muuten tallentaa omaan profiiliin täällä OmaYhteisössä. Tämä onnistuu klikkaamalla omaa nimimerkkiä sivun oikeasta yläkulmasta ja valitsemalla "Asetukset". Omassa profiilissa oleva asiakasnumero näkyy itsesi lisäksi vain OmaYhteisö-tiimille. Profiilissa oleva asiakasnumero helpottaa ja nopeuttaa asioiden käsittelyä OmaYhteisö-tiimin puolelta.
Tervetuloa OmaYhteisöön @smj86!

Itselläni oli Elisan VDSL -yhteyden perässä vuosia Telewellin TW-EAV510v2 -modeemi, joka nykyisin palvelee anopilla ja toimii sielläkin loistavasti. Tuota modeemia ei ole enää markkinoilla ikänsä vuoksi, mutta uusin malli TW-EAV510AC-B voisi olla kokeilemisen arvoinen. Hintakaan ei ole kovin paha.

Mikäli linja itsessään virheilee, ei siinä välttämättä hyväkään modeemi enää paljoa pelasta tilannetta. Toki kannattaa testata myös toista modeemia. Joskus se ongelman aiheuttaja voikin olla temppuileva modeemi heikon linjan sijaan.

Suosittelen tekemään tuosta jatkuvasta virheilystä ja nopeuksien tippumisesta vikailmoituksen Elisalle. Tähän on monta kanavaa. Voit joko:
  • Lähettää yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Viestiin mukaan asiakasnumero sekä muut yhteystietosi. Kerro myös jo itse tehdyt toimenpiteet ongelman korjaamiseksi.
  • Voit soittaa Elisan asiakaspalvelun numeroon 24/7. Vikapalvelu päivystää tuolla myös asiakaspalvelun ollessa kiinni. Kuuntele vain nauhoite loppuun asti, jolloin puhelu yhdistyy suoraan vikapuolelle. Mikäli päätät soittaa, tee se kotoa laitteiden ääreltä.
  • Voit lähettää viestiä asiakaspalveluun sähköisellä lomakkeella. Vastausaika on todennäköisesti parisen vuorokautta.
Tuo asiakasnumero kannattaa muuten tallentaa omaan profiiliin täällä OmaYhteisössä. Tämä onnistuu klikkaamalla omaa nimimerkkiä sivun oikeasta yläkulmasta ja valitsemalla "Asetukset". Omassa profiilissa oleva asiakasnumero näkyy itsesi lisäksi vain OmaYhteisö-tiimille. Profiilissa oleva asiakasnumero helpottaa ja nopeuttaa asioiden käsittelyä OmaYhteisö-tiimin puolelta.


Laitan tuon modeemin harkintaan.

Yhteys on nyt pysynyt yli 10 tuntia ilman hidastumisia ja katkeilua.

Jos nuo ongelmat palautuvat niin teen vikailmoituksen.

Kysyisin näistä virheistä kuitenkin vielä, ovatko ne normaalin tasoisia ottaen huomioon kiinteistön sisäverkon laadun (vanhat kuparijohdot)?

Tältä näyttää noin 10 tunnin aktiivisen netin käytön jälkeen:

Käyttäjätaso 7


Kysyisin näistä virheistä kuitenkin vielä, ovatko ne normaalin tasoisia ottaen huomioon kiinteistön sisäverkon laadun (vanhat kuparijohdot)?

Tältä näyttää noin 10 tunnin aktiivisen netin käytön jälkeen:



Vähän suurelta näyttää FEC-errorien määrä , muut ovat kohtuullisia. Itselläni noin 5h käytössä FEC:jä on DL-suunnassa 0 ja UL-suunnassa 223.

Modeemina on juurikin tuo @Dj_God :n suosittelema TeleWell.

Laitan tuon modeemin harkintaan.

Yhteys on nyt pysynyt yli 10 tuntia ilman hidastumisia ja katkeilua.

Jos nuo ongelmat palautuvat niin teen vikailmoituksen.

Kysyisin näistä virheistä kuitenkin vielä, ovatko ne normaalin tasoisia ottaen huomioon kiinteistön sisäverkon laadun (vanhat kuparijohdot)?




Noista kuparijohdoista.... Onko sinulla monta puhelin pistorasiaa? Ovatko nuo rasiat ketjutettu peräkkäin? Yksi mitä voit kokeilla jos sinulla on monta puhelinrasiaa niin laitat modeemin siihen mikä on lähinnä suoraa yhteyttä verkkoon ja kytket loput rasiat irti(tämä siis jos ne ovat ketjutettu). Tällä pitäisi häiriöt linjassa vähentyä.


Kaverille aikanaan korjasin tuolla tavalla yhteyden kuntoon. Oli (A/V)DSL ollut epävakaa ja ei tullut oikealla nopeudella. Kun kytkin ylinmääräiset pistorasiat pois niin vakaus parani ja nopeus nousi liittymän oikeaan nopeuteen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kaverille aikanaan korjasin tuolla tavalla yhteyden kuntoon. Oli (A/V)DSL ollut epävakaa ja ei tullut oikealla nopeudella. Kun kytkin ylinmääräiset pistorasiat pois niin vakaus parani ja nopeus nousi liittymän oikeaan nopeuteen.


Meillä oli aikoinaan tilanne kotona, että kun ADSL korvattiin VDSL:llä, kytkettiin toinen rasia ketjusta kokonaan pois, että VDSL ylipäätään saatiin toimimaan. ADSL-aikana mitään ongelmaa toisesta rasiasta ei aiheutunut.

Noista kuparijohdoista.... Onko sinulla monta puhelin pistorasiaa?



Yksi puhelinpistorasia löytyy asunnosta. Tätä olen joutunut itse myös korjaamaan, koska johto "roikkui" alunperin kiinni vain yhdellä säikeellä toisesta liittimen kiinnitysruuvista. Johtoa tuli kuorittua enemmän, jotta kaikki säikeet sai kiinnitysruuvin väliin.
Käyttäjätaso 7
Yksi puhelinpistorasia löytyy asunnosta. Tätä olen joutunut itse myös korjaamaan, koska johto "roikkui" alunperin kiinni vain yhdellä säikeellä toisesta liittimen kiinnitysruuvista. Johtoa tuli kuorittua enemmän, jotta kaikki säikeet sai kiinnitysruuvin väliin.
Yksi mahdollinen häiriöiden lähde on myös liitäntäjohto seinärasiasta modeemin DSL-porttiin. Niissä tuppaa olemaan aika sekalaista ja sekunda tavaraa ja kannattaa investoida laadukkaaseen ja sopivan lyhyeen kaapeliin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Aina kun näen otsikossa paras, kysyn: kenen mukaan?

Paras modeemi, paras on jokaiselle erikseen, toiselle paras on yhdelle huono... Suosittelen päättelemään itse mikä on itselleen parasta. Omasta kokemuksesta sanoisin, että vältä ZYXEL-modeemeita, mutta joistakin ne ovat parhaita, heillä on oikeus hankkia niitä.

VDSL2-modeemeissa mielestäni paras on Elisalta myytävä Huawei. Malli HG635 on todella hyvä modeemi, se on muotoilultaan linjakas, ja oikein hyvin varustettu. Parhaassa modeemissa VDLS2-verkkoon on gigabitin portit, AC Wifi ja ennen kaikkea kyvykäs hallinta.

Parhaan modeemin kysyminen on suotavaa, mutta samoin kuin hinnassa, jää lopputulos käyttäjän tulkinnan varaan. Toiselle 50 euroa halpa, kun toiselle 30 euroa on kallis.

Päätä itse parhaasta, äläkä säästä hinnassa, pallo on sinun ja kerta riittää!

Teet varmasti hyvän valinnan päivittäisiin tietoliikennetarpeisiin vuosiksi.

Nyt soi Refuzion - A Million Voices (Radio Version).

Hyvää illan jatkoa!
Sain tietoa, että tässä nykyisessä Asuksen modeemissa on normaalia nuo suuret FEC virheet (tällä hetkellä 124 tuhatta upstreamissä). Loppuvuodesta tuleva uusi firmware voi tehdä laitteesta vakaamman.

Jos tuota hidastelua ja kaatuilua nyt kuitenkin vielä tulee (ei ole tullut 24 tuntiin) ja Elisan tuki ei löydä heidän puoleltaan mitään vikaa, testaan toista modeemia.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Noista FEC arvoista ei tosiaan kannata säikähtää, se kertoo vain korjattujen virheiden määrän. Pienellä googlailulla löytyi sivu, jossa on suhteellisen selkeästi (englanniksi) nuo eri virheilyt kerrottu, että mikä tarkoittaa mitäkin. Jos näihin siis enemmänkin tahtoo perehtyä, niin kurkkaamisen arvoinen sivu! 🙂
Käyttäjätaso 7
Noista FEC arvoista ei tosiaan kannata säikähtää, se kertoo vain korjattujen virheiden määrän.

Niinpä. Toisaalta se on oire jostakin , että virheitä ylipäätään tarvitsee korjailla. Ei minulla esiinny FEC-erroreita tuosta em kuin ehkä kymmenesosa. Eipä kyllä linja kaatuilekaan eikä pätki.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Jos kuparilinjan laatu on heikko ja/tai matkaa operaattorin keskittimille on paljon. Niin siinä ei modeemi ihmeitä voi tehdä. Eri modeemien nopeuksien erot saman tasoille linjalla ovat lähinnä marginaalisia. En lähtisi metsästäään / vertailemean eri laitteita (jotta nopeutaa saavutettaisiin lisään). Panostaisin siihen osaa mihin voin. Siis laadukas johto rasia / modeemin välillä. Asunnosta poi yrimääräiset rasia ja (varsinkin omakotitalosa), niin jos mahdollista niin koko vanhan puhelinverkon ohitus talon sisällä. Itse kolvasin uuden paksumman sisäjohdon jakorasiaan suoraan (jossa johto kadulta tuli sisään). Sisäverkon puhelinpuhat ovat usein ohkaisia ja niissä on paljon liittoksi (=vaimennusta). Sain ADSL- aikana nostettua nopeutta 14/0,7 > 16/0,9 Mbit/s. VDSL- vaikutus voi olla suurempikin (positiiviseen suuntaan).

T: Tuokki

Osallistu keskusteluun