Vastattu

Piikkiön laajakaista poikki jo kaksi vuorokautta!

  • 19 toukokuu 2016
  • 10 kommenttia
  • 437 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Jo kaksi vuorokautta laajakaista poikki Piikkiössä! Ollaan naapureiden kanssa tehty selvitystyötä mistä vika johtuu ja käytetty paljon aikaa ja vaivaa asian ratkaisemiseksi. Saammeko vastavuoroisesti Elisalta 80€:n korvauksen/naapuri, kun vika ei johdukkaan meidän laitteista?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Tiude- 20 toukokuu 2016, 08:38

Keskustelusi on Ahti nyt siirretty sopivammalle alueelle. Häiriötiedotteet ovat Elisan julkaisemia yleisiä tiedotteita. 🙂

Tuo 80e maksu on mielestäni täysin ymmärrettävä, jos vika rajautuu asiakkaan omiin laitteisiin. Esimerkiksi jos asentaja saapuu paikalle vain huomatakseen, että asiakkaalla ei ole johto kunnolla kiinni, on siinä turhan kallis reissu. Asiakaspalvelussa vika pyritään rajaamaan keskustelemalla asiakkaan kanssa ennen asentajan tilausta mahdollisimman hyvin, jolloin riski tuohon vianrajausmaksuun jää pieneksi. Sitä ei toki ole pakko hyväksyä, mutta siinä tilanteessa asentajaa ei voida tilata. Elisa ei voi vastata esimerkiksi asiakkaan omista kytkennöistä tai talon sisäisestä verkosta.

Mikäli vikailmoitus on jo tehty ja asia on hoidossa, pidän sinulle peukut pystyssä ja toivon nopeaa korjausta. Jos vikaa pitää vielä tutkia, voit laittaa meille yksityisviestiä Palstalla : elisa.to/viestipalstatiimille
Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Asiasi kuuluu laajakaista-asioita sisältävälle keskustelualueelle, tai vaihtoehtoisesti "Aiheen vierestä" tai "Muu keskustelu" -alueille. Mutta ei ainakaan Elisan julkaisemien häiriötiedotteiden joukkoon.

Oletteko siis Elisan pyynnöstä tehneet näitä selvitystöitä, vai ihan oma-aloitteisesti? Normaalistihan homma menee niin, että jos yhteydessä on vikaa, teet vikailmoituksen palveluntarjoajalle, joka sitten omalla työllään selvittää ja korjaa mahdollisen vian. Ei siinä välissä itse asiakkaan tule kummempia säädellä. Korkeintaan jokin modeemin uudelleen käynnistäminen sen jälkeen, kun palveluntarjoaja on ilmoittanut vian korjatuksi.
Elisa ei tiedä vian olemassaolosta omissa laitteissaan, ennenkuin asiakkaat soittavat heille ja itse tutkivat, mistä vika johtuu ja saavat selville vian syyn. Elisa uhkailee 80€ korvauksella, jos vika on asiakkaan omissa laitteissa! Eikö vastavuoroisesti tämän pitäisi toimia myös toisinpäin.
Vähintä, mitä voi vaatia, on että viasta tiedotetaan asiakkaalle.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Keskustelusi on Ahti nyt siirretty sopivammalle alueelle. Häiriötiedotteet ovat Elisan julkaisemia yleisiä tiedotteita. 🙂

Tuo 80e maksu on mielestäni täysin ymmärrettävä, jos vika rajautuu asiakkaan omiin laitteisiin. Esimerkiksi jos asentaja saapuu paikalle vain huomatakseen, että asiakkaalla ei ole johto kunnolla kiinni, on siinä turhan kallis reissu. Asiakaspalvelussa vika pyritään rajaamaan keskustelemalla asiakkaan kanssa ennen asentajan tilausta mahdollisimman hyvin, jolloin riski tuohon vianrajausmaksuun jää pieneksi. Sitä ei toki ole pakko hyväksyä, mutta siinä tilanteessa asentajaa ei voida tilata. Elisa ei voi vastata esimerkiksi asiakkaan omista kytkennöistä tai talon sisäisestä verkosta.

Mikäli vikailmoitus on jo tehty ja asia on hoidossa, pidän sinulle peukut pystyssä ja toivon nopeaa korjausta. Jos vikaa pitää vielä tutkia, voit laittaa meille yksityisviestiä Palstalla : elisa.to/viestipalstatiimille
Käyttäjätaso 1
Pitää hiukan tuota Ahti nimimerkkiä puolustaa, kun hän näyttää joutuneen "Elisa trollin" puristukseen. Ilmeisesti Elisalla ei ole enää kovin lähellä Piikkiötä niitä "kenttäkeskuksia" ja niiden hoitajia, että näkisi kenttäkeskuksen "läppien" putoilevan netinkin vikatilanteessa...
Itse odottelin Elisan vikalinjoilla kuuntelemalla sitä musiikkia kolmeen otteeseen yhteensä pari tuntia ja selvittelin välillä vikaa toisella modeemilla ja soittelemalla toisille naapureille.
Ammatti-ihmisenä odottelin joka kerta asiakaspalvelijan helpot kysymykset; onko resetoitu, palaako mikään valo... ja sitten seuraavan tason kysymykset; onko kokeiltu toisella modeemilla, montako pistorasiaa, kuinka pitkä johto...
Jostain syystä muitakin naapureita myöhemmin "uhkailtiin" 80€ maksulla, jos vika olisikin asiakkaan laitteessa.
Tämän vian laajuuden olisi pitänyt olla tiedossa jo Elisan tietojärjestelmissä, ettei yksittäisiä asiakas "piruparkoja" enää kyykytetä yksinkertaisilla kysymyksillä ja mahdollisilla laskutuksilla.Tiesin heti, ettei vika selviä 24 tunnissa. Tieto viasta, sen aiheuttajasta piti olla kyllä Elisalla tiedossa, kun Eltel näkyi vaihtavan tien yli menevää kaapelia... Itse selvitin asian ajelemalla sopiviin suuntiin autolla... Mutta ilmeisesti Elisan toiminnot ovat Helsingissä eikä enää välitetä vaikka verkon pingaukset eivät mene asiakkaalle saakka, joten aletaan puhumaan 80eurosta.
Osalla naapureista on menossa jo kolmas päivä nettimotissa. Ilmeisesti pitää jakaa kohta oma yhteys Verkkotien toiselle puolen...
Myös netin puolelle pitää saada selkeä käytäntö toiseenkin suuntaan tapahtuvista korvauksista kuten sähköverkkopuolella jo on! Elisan laskutus kyllä pelaa ja varsinkin kun ne saa korjattua ja säädettyä oikeiksi muutaman kuukauden jatkuvan soittelun perusteella (oma kokemus).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Vianrajauksessa joudutaan aina kysymään peruskysymykset, jotta voimme varmistua siitä, ettei vika tosiaan ole asiakkaan laitteissa. Niiden tarkoitus ei ole väheksyä asiakkaan tietämystä, vaan kunnollinen vianrajaus kuuluu mielestämme hyvään asiakaspalveluun. Tämä on myös asiakkaan intresseissä, sillä asentajan lähettäminen paikalle toteamaan että vika olikin modeemissa, sisäverkossa tms. maksaa Elisalle rutosti, mistä osa korvataan tuolla 80€ vianrajausmaksulla, josta pitää aina asiakkaalle mainita kiinteän verkon vikailmoitusta tehtäessä. Kun perusasiat on tarkistettu, voi sitten hyvin mielin tehdä vikailmoituksen tietäen, että tuollaista maksua ei turhaan synny.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Mitenkäs olisi kun asiakas soittaa ja kertoo osoitteensa ja/tai asiakasnumeronsa, niin tämä aspan ensivastaaja/puhelunvälittäjä näkisi tiedot kannattaako kysyä esim. oletko buutannut modeemin?

Itse taistelin uuden digiboksin kanssa ja tuesta ohjeistettiin siltaamaan modeemi. Siihen kommentoin, että kai se yhden portinkin siltaus riittää, muuten minulta loppuu ip-osoitteet. Tähän vastaus oli, että tämä neuvo me yleensä annetaan, kun ei ole tietoa asiakkaan tietoteknisistä kyvyistä. Jos olisin ollut "ohjeen mukaan ja toivotaan parasta" -tyyppi, tietämättä mitään, niin seuraava ihmettelyn aihe olisi ollut miksi 3/4 laitteista ei pääse nettiin ja taas soittoa aspaan.
Tuon digiboksin ongelma tuen oli, että Pacet, joiden MAC-osoite alkaa 54 eivät pysty päivittämään ohjelmistoa ilman flashbuuttia eikä toimi muutenkaan.

Ilmoitus/varoitus 80 € maksusta on kyllä ihan paikallaan.
Käyttäjätaso 1
Eilen meikäläisen langallinen nettiyhteys palautui Piikkiön Puostassa parin vuorokauden jälkeen. Nyt se yhteys sitten taas katkesi. Kolme päivää sitten Elisalle oli tehty ilmoitus Piikkiön joen toisellakin puolella olevasta roikkuvasta kaapelista, joka on tolpasta irronnut.
Kaapelikatkos on kuuleman mukaan kuorma-auton aiheuttama, mutta vikaa korjattiin vain paikallisesti. Auto venytti linjaa pitkältä matkalta!!! Eli nyt kun tietoa saatiin paikallisesti itse levitettyä niin yhdelle naapurille yhteys toimii ja meiltä muilta se yhteys katkesi.
Taas samat kysymykset että onko resetoitu jne. Eikö jo uskota että kaapeli korjataan ja kytketään oikein??? Varmaan viikonloppu taas odotellaan ja maanantaina alkaa tippua viestejä tiuhaan tahtiin: vikaa aletaan korjata. liittyy laajempaan vikaan. Eikö Elisalla työskennellä viikonloppuna vai katkaistaanko yhteys viikonlopuksi ja aloitetaan taas maanantaina?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Pieniä ja rajoitettuja alueita koskevat viat korjataan pääsääntöisesti arkisin ma-pe. Kuluttajien yhteyksissä yleinen käytäntö korjausajoille on 3-5 vrk. Tämä on myös kerrottu sopimusehdoissa. Viestintävirasto on asettanut operaattoreille velvoitteen korvata asiakkaille liittymämaksuja vikojen pitkittyessä, mutta sekin "laukeaa" vasta viikon katkon jälkeen. Tällöin operaattori on velvoitettu korvaamaan 20 eur alkavalta viikolta, enintään kuitenin 160 eur.
Nykyisin Internet-yhteys on niin tärkeä, että kannattaa varautua itsekin operaattorin vikoihin. Eli kiinteän rinnalla voi käyttää vaikkapa prepaid 4G/3G liittymää, jolla vikatilanteissa pärjää ainakin välttävästi.
Vastaavasti jos on vain mobiilin käyttäjä, niin toisen operaattorin prepaid on hyvä vara vikatilanteisiin.
Käyttäjätaso 1
Lueskelin netistä tuosta korvauskäytännöstä. "Alkava viikko" on varsin epämääräinen. Mielelläni katsoisin, että viime viikko ALKOI katkon merkeissä ja niin ALKAA ensi viikkokin, koska viikonloppuna mitään ei tapahdu. Eli kaksi alkavaa viikkoa... Samoin kahdeksan viikon jälkeen ei vikaa enää kannata korjatakaan, kun korvauskatto on tullut täyteen eli 8 viikkoa x 20€/viikko = 160€.... (maksimi)
Jos alkavat viikot laskettaisiin ehdottamallani tavalla, se ehkä hiukan estäisi tiputtamasta hanskoja perjantaisin klo 16:00.
Lienee sähkönsiirtoon neuvoteltu kuluttajan kannalta paremmat ehdot...
Eräässä tositapauksessa pariskunta omisti kolmen operaattorin sim-kortit ja parit mokkulat. Myrsky lopetti mastosta sähkönsyötön ja samalla tyhjenivät varavoiman akut, kaikilta operaattoreilta. Niinpä ei yksikään operaattorien sim-korteista toiminut...
Parisenkymmentä vuotta on kyselty Piikkiön Puostassa valokaapelin perään. Silloin oli sentään paikallinen toimija kenen kanssa keskustella. Nyt on jo vuosi 2016, ei ole kenen kanssa keskustella, eikä valoa näy valokaapelin eikä siten "tunnelin päästä"...
Elisa viihdettä kaupitellaan puhelimessa tuon tuostakin ja puhutaan "uusista tarjouksista". Ehkä joku voisi "tarjouksiin" tarttuakin, jos olisi valokaapeli eikä tarvitsisi jännittää pätkivän narun jatkona tai
mobiilidatan varassa, jonka nopeus sahaa ruuhkailtoina kuin auton tihkukytkin.
Kun lukee tarkkaan sopimuksia, niin minulle jäi käsitys, että ihan sama, onko 50M, 100M tai 150M 4G yhteys, niin MINIMI nopeus on tarkkaan määritelty. Eikä se ole suuri nopeus, oli se sitten ylös tai alaspäin.
Ei kai auta kuin jatkaa soittelua "Elisan valtakunnalliseen yritysnumeroon", milloin laskutuksen, milloin yhteyskatkosten johdosta, niin eikö ne sentit ja eurot kilise lopulta Elisan pussiin?

Kuitenkin hyvää viikonloppua kaikille, myös "trolleille"...! Ei tämä niin vakavaa ole, mutta "muuten olen sitä mieltä, että valokaapelia olisi tarjottava!" Tähän ei ole pakko vastata. Pistäkää sekin viesti mieluummin ylöspäin, johdolle ja laatupäällikölle. Olisin jo aiemmin soitellut edellä mainituille, mutta kuten sanottu, ei löydy numeroita eikä ole siten ketään kenen kanssa keskustelisi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Valokuidun voitte saada parhaiten perustamalla osuuskunnan. Tällöin keräätte rahat osuuskunnan jäseniltä ja saatte mahdollisesti rahoitusta julkisilta tahoilta. Sitten vaan kilpailutatte kaikki operaattorit, kuka edullisimmin tarjoaa verkkoonne palvelut (eli käytännössä Internetin). Jos tuolla alueella ei enää ole puhelinyhdistystä / paikallista puhelinyhtiötä niin käytännössä voitte unohtaa kaikki haaveet kuidusta ilman osuuskuntaa.

Osallistu keskusteluun