Vastattu

Ping heittelee, välillä jopa +300ms

  • 14 lokakuu 2015
  • 13 kommenttia
  • 1920 katselukerrat

Mistä johtuu rajustikin heittelevä ping? Luku välillä tosiaan yli kolme sataa ms. Speed Testin mukaan. Muut lukemat suht ok 12/1 (netti 20 m). Esim Viaplayn katsominen on mahdotonta näillä lukemilla. 

 
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ammattimies 15 lokakuu 2015, 08:59

  • Vilkaisin tuota linjaasi asiakasnumerosi perusteella ja nopeudet kyllä näyttää täältä päästä katsottuna hyviltä. Ootko mitannut yhteysnopeuttasi? Kannattaa olla ylimääräiset laitteet pois verkosta, kun teet mittauksen.

    Ootko huomannut, että esim. modeemin resetointi auttaisi ongelmaan? Onko mahdollisuutta kokeilla toimivuutta toisella modeemilla? 🙂
  • Katso alkuperäinen viesti

    13 kommenttia

    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Voi johtua vaikka mistä tuommoinen, onko alkanut viime aikoina? Oletko testannut palveluja suoraan piuhalla (ilman wifiä)? Lisää vaikka asikasnumero profiiliisi, niin pääsemme tarvittaessa katsomaan tuota netin toimivuutta suoraan 🙂
    Alkoi viikonloppuna, välissä parin päivän lomareissu, jonka aikana modeemi kokonaan sammutettuna ja piuhat irti. Koitettu sekä wifissä että piuhan päässä, ei apua ongelmaan. Lisäsin tuon asiakasnumeron profiiliin. Nyt ping 123, down/up 11.67m/0.35m (ei tuokaan häävi lukema?).
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Oletko testannut palvelujen toimintaa ja/tai tehnyt nopeustestejä muilla laitteilla samassa langattomassa verkossa? Esiintyykö sama ongelma myös niillä?

    Tämä helpottaisi vian rajaamista.
    Jep, puhelin on parempi pitää pois wifistä, mikäli haluaa katsoa sillä vaikkapa tuota yllämainittua Viaplaytä. Eli hidasta on myös muilla laitteilla samassa verkossa.
    Jep, puhelin on parempi pitää pois wifistä, mikäli haluaa vaikkapa katsoa tuota aiemmin mainittua Viaplaytä sillä. Eli hidasta on muillakin päätelaitteilla samassa verkossa.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Vilkaisin tuota linjaasi asiakasnumerosi perusteella ja nopeudet kyllä näyttää täältä päästä katsottuna hyviltä. Ootko mitannut yhteysnopeuttasi? Kannattaa olla ylimääräiset laitteet pois verkosta, kun teet mittauksen.

    Ootko huomannut, että esim. modeemin resetointi auttaisi ongelmaan? Onko mahdollisuutta kokeilla toimivuutta toisella modeemilla? 🙂
  • Käyttäjätaso 1
    Itse jos mittaan nopeuden ja wifissä sekä langalla on kiinni pari puhelinta,ps4 ja tietokone.
    Niin speedtest ottaa kaikki mahdollisen kaistan käyttöön eli saan saman nopeuden kun et tekisin testin niin että yksi laite käyttää vaan nettiä.
    Pahimillaa muut laitteet siis kun ne on käytössä vie noin 4-5Mbps kaistaa.
    Pingi asiaan vaikuttaa se laatu/häiriöt kaapeleissa boksista elisaan päin.
    Olettaen et mikää laite ei vie tyylii koko sitä sun kaistaa.
    10Mbps pitäis niin ja näin riittää viaplayhin mutta itse palvelu on huonosti tehty ja saattaa tietyissä olo suhteissa pätkiä.
    Toinen mikä saattaa olla nii sun koneen tehot ei riitä puskuroimaa hd tasosta kuvaa.
    Kokeille tätä https://youtu.be/mnFD4kghhyg laita maksmi reso videosta ja 60fps anna videon latautuu hyvän tovin ja sen jälkee fullscreen ja play.
    Jos pätkii nii kannattaa alkaa miettii että onko liian raskas virustorjunta käytössä tai jtn muuta esim onko koneen alustus tarpeelista.
    Kolmas liian tehoton kone eli uus kone hankintaan.
    Modeemin resetoinnilla en ole huomannut olevan vaikutusta. Nyt sain kuitenkin käsiini vanhan, Wippies-aikaisen, modeemin, jolla sain äsken tulokseksi 68ms 13,57m/0,34m. Mutta koska luvut heittelivät edellisenkin modeemin kanssa, otan uuden lukeman hieman myöhemmin. Tuokaan ei kuitenkaan käsittääkseni ole hyvä ping? Muita laitteita verkossa ei tällä hetkellä ole. 
    Konehan on iäkäs, ja tuo Viaplay vaan esimerkki (sitä ei juuri koneella tule edes katsottua). Ongelmana siis selkeästi hidastunut (jopa pätkivä) netti, ja ongelmat alkoivat tosiaan noin viikko sitten. Netti oli välillä niin hidas, että edes nettisivut eivät meinnannet aueta, joten ajoin tuon Speedtestin, joka paljasti varsin järkyttävän pingin.
    Käyttäjätaso 1
    Paljos puhelimella on mitattu nopeudet ja pingit?
    Tiukkoja kyssäreitä muutama: onko käytössä elisa viihde? Jos on, syynä mahdollisesti interleavingin tiukemmat säädöt. Millaset pingit on aiemmin ollu ja onko esiintyny packetlossia? Jos on niin yhteyttä tekniseen tukeen ja asentaja tarkistamaan dslam ja sen asetukset.
    Tämä ratkesi modeemin vaihdolla. Käytössäni oli siis valkoinen BeWAN iBox, joka on saatu Elisalta muutama vuosi sitten, mutta ollut käyttämättömänä tämän vuoden helmikuuhun asti. Nyt tuli sitten ilmeisesti jo tunnit täyteen tuolla laatikolla... Nyt mennään vielä paljon vanhemmalla mustalla Wippies-laatikolla, joka on ollut käytössäkin useita vuosia, mutta toimii näemmä edelleen ok. Kiitos avusta kaikille!  
    Niin ja lukemat nyt luokkaa 30ms 17,21/0,84.

    Osallistu keskusteluun