Kysymys

Saunalahden ADSL-laajakaistan toimituksesta

  • 6 lokakuu 2011
  • 4 kommenttia
  • 1285 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Kerronpa tarinani.  10.9 laajakaistalle osoitteenmuutos, toimituspäiväksi sanottiin 3.10. Aikaa valmistella liittymän avausta on siis noilla päivämäärillä  yli 3 viikkoa. Kolmas päivä oli ja meni, soitin asiakas palveluun. Ensimmäisellä kerralla ei aspan tädin yhdistämisyritys onnistunut, joten neuvoivat soittaa kohta uudestaan ja pyytää pääsyä laajakaistoista tajuavalle.  Kotvan kuluttua soitin siis uudestaan. Nyt onnistui yhdistäminen ja sain asiani hoidettua osaavan tuntuisen kaverin kanssa, jolta tuli tieto että 4. tai viimeistään 5. päivä on linja valmis, jostain keskukselta kytkentä kesken.

Eipä näkynyt yhteyttä tänäänkään(6.10) aamulla, joten soittoa aspaan. Sieltä tieto, että asennuspäivä 7.10 eli neljä päivää myöhemmin kuin oli ensialkuun lupailtu. Lupailtu siis yli kolme viikkoa sitten. Niin miksei voi sitä linjaa tehdä valmiiksi sinä kolmen viikon aikana ja sitten vain avata liittymä sanottuna avauspäivänä?  Miksi pitää asiakkaan soitella ja varmistaa, että siellä varmasti on kaikki kytkennät kohdillaan? Osoitteessani ei ollut toista laajakaista liittymää estämässä linjan valmistumista jo etukäteen.

4 kommenttia

Tilailin minäkin laajakaistan siirron 29.8 ja muutto ajankohta 1.10. Päivä on lauantai, mutta eipä aspa siitä herjannut. 1.10 tuli ja muutettiin. Tänään alkoi toimia, jätettyäni muutaman virheilmoituksen. Jokin ihme ongelma siellä oli. Mutta se tässä kyrsii että homma vaatii asiakkaalta aktiivisuutta että asia etenee ja kaista lkaa toimimaan. Ei yhdellä virheiloituksella pärjännyt, kun se oli hukkunut. Vikapalvelun soisi olevan 0800-numeron, operaattorin ongelmista ei asiakkaan pitäisi maksaa. Kolme kertaa olen muuttanut/aloittanut laajakaistan uudessa osoitteessa, eikä yksikään kerta ole sujunut hyvin. Ensimmäisellä kerralla meni noin 8viikkoa vuosia sitten, viime vuonna siirto vei 4 viikkoa ja nyt reilun viikon. Parempaan ollaan menossa, mutta epäilen että ilman omaa aktiivisuutta ei toimisi tänäänkään. Siirron ja sen toimivuuden voisivat tarkistaa ihan käymällä kys. osoitteessa toteamassa se. Mulla saattaisi olla muutakin tekemistä kuin soitella ja jonottaa aspaan!!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Ovat kait sitten hieman suoraviivaistaneet hommia Viestintäviraston vaatimuksesta. Olen ymmärtänyt että tuo kytkentä on ollut suht hidasta ja kankeaa ns. väärillä operaattoreilla.

Tosiaan välillä tulee muuttoja joista ei tiedä kaikkea tarvittavaa etukäteen. Eli sinulla päivä oli tiedossa, mutta osoite ei. Itselläni konsernin toisella tuotteella oli miltei sama tilanne. Tarkka osoite tiedossa, mutta ajankohta summittainen. Nyt sekin on tiedossa ja saas nähdä miten käy.
Käsitän perustelusi, joten muotoilen asiaa hieman paremmin. Eikö saunalahti voisi lähettää tilauksen alihankkijalle jo vaikka viikon sisällä siitä, kun teen muutosilmoituksen? Jotenkin tuntui, että parin soiton jälkeen tilaus lähti kahdessa minuutissa alihankkijalle ja sieltä tuli viesti noin kaksi minuuttia sen jälkeen kun toisen kerran soitin aspaan.  Ennen soittoja kytkeminen olisi saattanut siirtyä vaikka kuinka kauas, sillä aspassa tämä kaveri, joka löysi puuttuvan kytkennän, sanoi ensin että linjan pitäisi olla valmis ja sitten hetken päästä, että kytkentä kesken eli ties koska olisivat huomanneet sieltä ilman soittoja. Onhan toki mahdollista, että kytkentäpyyntö on mennyt paikalliselle alihankkijalle, jossa ovat sen sitten unohtaneet tyystin.  Ja vielä se, että liittymä ei siis ole täysin uusi, kyseessä oli "vain" osoitteenmuutos.

Ymmärrän myös, että toimitusajat voivat olla kohtuullisen pitkät jolloin kannattaisi tilaus laittaa mahdollisimman aikaisin jonoon. Tapauksessani kuitenkin liittymää tarvittiin edellisessä osoitteessa vielä pari päivää ennen muutosilmoitusta ja emme halunneet sulkea liittymää(Saunalahti Kotitotaali), koska olisimme muuten menettäneet tallenteet ja Iso-G-verkkolevyllä olevat tiedostot sekä mahtavan paketin, jota saunalahdelta ei enää käsittääkseni saa. Myös mahdollisia uusia osoitteita oli liittymälle kaksi, joista toiseen sitten päädyimme(toisen osoitteen saimme vasta aivan syyskuun alussa, johtuen muuttajan hieman hitaasta asunnonetsimisestä 🙂 ). Opiskelujeni kannalta on tärkeää, että taloudessani on toimiva internetyhteys.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Tässä pitää muistaa että Elisa tilaa vain kytkentyön. Pahimmillaan Elisa joutuu tilaamaan työn kilpailijalta, joka omistaa verkon. Tämä taas tekee tilauksen asennusyritykseltä. Aikoinaan ellei vieläkin tilauksen yhteydessä ilmoitetaan että toimitusaika voi olla jopa kuusi viikkoa. Tämä juuri tästä että tilauspyyntö kiertää useamman yrityksen kautta. Samalla on otettava huomioon se, että nämä kytkennät eivät liene ihan tärkeimpiä töitä. Edelle menee kaikki vikakorjaukset. Nyt kun on tuullut ja satanut, niin niiden aiheuttamat ongelmat menevät edelle. Valitettavasti voinee olla vielä niin että paikallisen kuparinomistajan työt ovat korkeammalla kuin kilpailijoiden.

En yhtään ihmettele, jos kolmen viikon varoitusajalla ei asennus onnistu. Sitten vasta ymmärtäisin valituksen, jos asennus olisi sovittu 8 viikkoa etukäteen. Itse en lähtisi odottamaan nopeaa onnistumista, mikäli toimitusaika halutaan alle kuukauden päähän tilauksesta.

Osallistu keskusteluun