Kysymys

Saunalahti full rate 24/1 yhteys todella hidas?

  • 6 heinäkuu 2008
  • 16 kommenttia
  • 2777 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Minulla on nytten pari viikkoa ollut saunalahden full rate 24/1 liittymä jonka teoreettinen nopeus pitäisi olla 3/1mb, olen tähän asti saanut maksimissa 950kb/s

käytän wippies modeemia ja modeemi sanoo tämmöstä:



Asun Turussa, Härkämäessa ja mulla on ennen ollut samassa osotteessa 1-4mb yhteyksiä ja ikinä ei ole ollut yli 10% heittoa teoreettisesta nopeudesta.

Eli mistä tommonen 45db heitto voi oikein tulla? ja saakoo noin isoa edes olla?

16 kommenttia

Tarkennetaanpa ensin noista nopeuksista sen verran, että 24 Mbps/1 Mbps- yhteyden teoreettinen nopeus on vastaanotto 24 megabittiä sekunnissa ja lähetys 1 megabitti sekunnissa. Jos ne haluaa väkisin tavuiksi vääntää, niin luvut ovat vastaanotto 2,9 megatavua sekunnissa ja lähetys 120 kilotavua sekunnissa.

Ja sitten itse ongelmaan.

24 Mbps vastaanottonopeus toteutuu käytännön syistä (pitkät kaapelit) tuskin koskaan kokonaisuudessaan. Tyytyväinen saa olla, jos saa linjasta revittyä vastaanottonopeudeksi 20 Mbps. Kuitenkin tuo noin 9 Mbps on aivan liian vähän, eli kannattaa tehdä vikailmoitus asiasta, varsinkin jos boksin uudelleenkäynnistys ei auta. Vaimennuksien perusteella jotain vaikuttaisi kyllä olevan pielessä, että eiköhän vikailmoituksella saada asia korjaantumaan.

Ja kyllä se voi hyvinkin olla niin, että 4 Mbps yhteys toimii, mutta nopeampi ei. Hitaammalle yhteydelle kun riittää "huonompikin" kaapeli.
ja noita CRC erroreita ja muita on sen verta paljon että nyt on linjoissa häikkää.
Hidashan tämä on. Ajattelin että jos oli päässy vaikka 15Mbit nopeuteen, niin olisin ollut tyytyväinen. Jakokaapilta oli kupari poikki ja asentaja tuli selvittelemään vikaa, niin alkoi juttelemaan, että onpas härskiä myyntitoimintaa kun kaupataan 24:sta yhteyttä kahden kilometrin päähän dslamista tjtn. Mittasi nopeudet sitten ja teoreettinen huippu 12Mbit ja toteutuva sillä hetkellä hieman alle 11 Mbit. No onhan tää tavallaan aika edullista vieläkin, mutta pikkaisen voisi Elisa/Saunis panostaa verkkojen kehitykseen, ennenkuin aletaan nopeita yhteyksiä kauppaamaan.
Ja tiedän kyllä että kotitotaali myydään "jopa 24M" lausekkeella. Tilausvaiheessa silti voitaisiin asiasta varoitella, että todelliset nopeudet eivät ole edes puolta markkinoidusta.
Niinhän ne myivät minullekin fullraten, mutta lopulta selvisi, ettei tähän osotteeseen saadakaan kun maksimissaan noin. 7 meganen yhteys, joka tosin käytännössä kättelee n. 5 megasena. Saunavisiota en siis ole viittiny käyttää reiluun viikkoon, kun tallenteiden kattomisesta ei tule yhtään mitään. Kotitotaalipaketti tuli siis hankittua, tosin siitä käytössä nyt vain tämä "laajakaista". Sopimuksen purkamiseen olisi kyllä mahdollisuus, mutta kun tänne periferiaan saatavat muitten palveluntarjoajien yhteydet ovat hitaampinakin kalliimpia kuin saunalahden kotitotaali.
No niin. Tuli mitattua viestintäviraston kautta tämänhetkinen toteutuva nopeus ja jäi alle 8Mbit/s. Täytyy ensi viikko seurailla ja jos ei tilanne muutu miksikään, alkaa keskustelemaan
sopimuksen purkamisesta (mitä en kyllä missään nimessä halua) tai sitten tarvittavista toimista että nopeus saadaan edes likimain järkevälle tasolle tilattuun palveluun nähden. Onneksi sopimusehdoissa selvästi kerrotaan, että jos nopeus jää alle 8Mbit/s on asiakkaalla oikeus katkaista sopimus.
Käyttäjätaso 1

No niin. Tuli mitattua viestintäviraston kautta tämänhetkinen toteutuva nopeus ja jäi alle 8Mbit/s. Täytyy ensi viikko seurailla ja jos ei tilanne muutu miksikään, alkaa keskustelemaan
sopimuksen purkamisesta (mitä en kyllä missään nimessä halua) tai sitten tarvittavista toimista että nopeus saadaan edes likimain järkevälle tasolle tilattuun palveluun nähden. Onneksi sopimusehdoissa selvästi kerrotaan, että jos nopeus jää alle 8Mbit/s on asiakkaalla oikeus katkaista sopimus.

Tuleeko sinulle tuonne modeemin etusivulle noita virheitä (kuva tuolla ylempänä)? Minulla oli aluksi ongelmaa ja sillion nopeus jäi johonkin 8/512 tienoille ja myös virheitä tuli hirveää kyytiä. Nyt virheitä tulee ehkä muutama tunnissa ja nopeuskin on 20/1.
Ei tule mitään herjoja. Wippiesboksikin toiminut kuin enkeli alusta pitäen. Nyt linja 7.x/0.7 muutaman mittauksen keskiarvolla, kaikki muu liikenne poissuljettuna.
Tänään aamulla toimi hetkittäin jopa 8.3megasena. Nyt kun illalla parit testit rullasin, niin alle kasin taas jäätiin. Jos tästä jokin vääntö tulee, niin pidetäänköhän noita ficoran sivuille tallentuvia tuloksia luotettavina? Wippiesboksi ilmoittaa kättelevänsä kuitenkin reilusti yli 9 megaisena.
Käyttäjätaso 1
Niin kai se yhdistämisnopeus on se nopeus jota tulkitaan, kun TCP:ssä tulee kaikenlaista overheadia siihen päälle, joka tietysti pudottaa nopeutta. Yksi vaihtoehto on, että linjassa on häiriöitä, jotka aiheuttaa packet lossia. Sitä voisi testata esim. pingaamalla gatewaytä vähän isommilla paketeilla, esim. noin windowsissa:

ping -n 100 -l 512

Gatewayn osoitteen saa ipconfigilla ja minulla se on 91.153.160.1. Tässä vielä minun tulokseni:

Ping statistics for 91.153.160.1:
    Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 9ms, Maximum = 21ms, Average = 11ms

Silloin kun yhteydessä oli ongelmia oli packet lossi 10-20%, mutta kun yhteys korjattiin niin nyt packet lossia ei saa aikaiseksi vaikka miten yrittäisi.
Noi pertsan kirjoittelemat jutut menee suoraan sanoen jo liian vaikeeksi mulle kun en ole juuri näihin juttuihin perehtynyt, mutta tuntuu olevan ahdistuksen syynä toi wippies-boksi. Testasin toisella modeemilla samasta pistokkeesta, niin toteutunut nopeus oli jo lähellä kymmentä megaa, eli nopeampi millä wippies kättelee. Pari kolme minuuttia väliä kun virittelin wippies-boksin samalla johdolla samaan pistokkeeseen, niin toteutuneet nopeudet välillä 7.04 ja 7.6Mbit/s. Vinkkejä mitä boksille kannattaisi yrittää tehdä?
Itselläni vaihtui viikko sitten soneran 24/1mb yhteys saunalahden kotitotaali 24/1mb. Soneraa käytin zyxelin boksilla ja otin noin kk ennen netin vaihtoa yhteysnopeustestin ja tallensin siitä kuvankin. Nopeus näytti silloin 18706/862 kb/s. Nyt kun testaan saunalahti yhteydellä wippies boksi kiinni siltaavassa tilassa saan huomattavasti pienemmät tulokset 11156/819 kb/s. Testinä käytin www.speedtest.net.
Ajattelin vkl koittaa mitkä tulokset tulee zyxelin boksilla ja sen jälkeen soittaa aspaan. Jotain häikkää, koska sorella toimi paremmin.
Palailen asiaan, kun selviää jotain.
Mistäs nuo kaikki tiedot näkee noiset sun muut. Itselläni on wippies black box, eikä siinä näy muuta kuin nämä mitä tuolla sivullakin näkyy.
http://forum.wippies.com/wiki/Homebox_-_Paikalliset_laiteasetukset#General_Information_-_Yleist.C3.A4_tietoa_sivu
Käyttäjätaso 1
Wippies asetuksista pitää valita se beta rasti, jotta saa uusimman firmwaren.

Olisi varmaan pikkuhiljaa Saunalahden aika päivittää tuo uusin myös stable versioon...
Noniin tein tuon ja nyt speedtest näyttää 20117kb/s Eli nyt on hyvä :D
Ihmettelen vain miksi ilman tuota beta tuli puolta huonompi tulos?
Käyttäjätaso 1
Hyvä kysymys, myös saunavision käytössä on ollut ongelmia tuolla vanhemmalla ja siltikään tuota beta versiota ei tarjota sinne, vaikka mitään ongelmia ei kuitenkaan taida olla?
Korjausta aiempaan. Eli kone oli kiinni boksissa wlanin kautta, sekä kaapelilla. Koska kaapeliin oli määritetty kiinteä ip, että pääsin boksiin kiinni. Aiempi mittaustulos tehtiin wlanin yli ja toinen kaapelin yli. Tästä tuli nämä suuret tuloserot. Nyt mietinkin, että miksi wlanin yli saan vain tuon noin 11-13000kb/s. Wlanin yli en pysty katsomaan nettivisiotav vaan kuvassa nökyy vihreää pikselimössöä, kaapelilla näkyy hyvin.

Osallistu keskusteluun