Kysymys

Saunalahti Kaapelimodeemi 10/2 & Netflix Super HD & Sony BDP-S390 BlueRay

  • 15 tammikuu 2013
  • 10 kommenttia
  • 6318 katselukerrat

Hei!

Ongelmia ilmaantunut otsikon mukaisella kombinaatiolla.

Netflix ryhtyi hetki sitten jakelemaan tarjontaansa Super HD -laadulla -> https://signup.netflix.com/superhd ja niinkuin kys. sivustolla mainitaan, Saunalahti on kuin onkin Open Connect -verkoston jäsen (mitä esim. Sonera EI ole), joten homma pitäisi olla ok kaikin puolin.

Nyt on kuitenkin niin että tuo Netflixin Super HD on suurimman osan ajasta katselukelvoton vaikka kaapelimodeemin nopeus on enemmän kuin riittävä (http://speedtest.net antaa ~9,5Mbit/s D / 1,9Mbit/s U). Super HD -laadun esittämiseksi Netflixissä yhteysnopeuden tulisi olla SuperHD:lle n. 7Mbit/s joten kaiken pitäisi pelata ok mutta kun ei vaan pelaa. Kovasti striimit pätkii ja bufferoi toistuvasti.

Voiko olla että kyseessä on vain ja ainoastaan kaistanleveys-ongelma? Netflixin supportissa sanoivat että tämä johtunee ainoastaan siitä että jos kaapelimotukkaan on kytkettynä wlanin yli useampi laite niin ne syövät tuota kaistaa (2-3 kännykkää (jouten)+ tietokone (jouten) + ps3 (jouten / pelikäytössä)), jolloin tullee hetkiä jolloin tuo nopeus tipahtaa alle tuon vaaditun 7Mbit/s.

En ole vielä kokeillut sitä että sammutan WLANin ja pistän yhteyden ainoastaan verkkopiuhalla modeemilta BR-soittimeen; sillähän se tietty selviää,  jos streamit toimii ok niin sitten on kaistan jakamis-ongelmia usean laitteen kanssa ja jos ei niin sitten....?!

Olen ymmärtänyt niin että ilmeisesti Netflixin Super HD on toteutettu niin että Netflixin kontentti on osittain Saunalahden servereillä tai välimuistipalvelimissa tms. nopeampaa ja taattua toistoa varten (Open Connect -verkosto), joten voiko olla että ongelma saattaisi juontaa juurensa osittain myös Saunalahdesta?

Auttakaapas nyt miestä mäessä vai onko todellakin niin että joudun hankkimaan nopeamman nettiyhteyden 30/2Mbit/s?

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moromoro!

Kannattaa varmistaa, että kun käytät Netflixiä kaapelimodeemilla, että verkkoa ei kuormita esim. Spotify, muu päätelaite tai toinen kone.

Mikäli tuosta ei ole apua, onhan "IP Flood Detection" -asetus poistettu käytöstä?

"Kirjoita internet-selaimen osoiteriville: http://192.168.0.1 jotta pääset modeemin lähihallintaan. Kirjautuminen tapahtuu DOCSIS WAN-välilehdeltä (ei vaadi tunnuksia), klikkaamalla Log In-painiketta. Yläpalkista valitaan Security ja välilehti Firewall. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta ja valitse Save Settings. HUOM! Asetus palautuu päälle, mikäli modeemi resetoidaan modeemin takaa reset-painikkeesta."

 

Mukavaa elokuvailtaa! Itsekin katson vielä tänään yhden leffan Netflixistä Elisan mobiiliverkolla.

 

Harmi kyllä ei toimi tuo Super HD Windows 7 -tietokoneessa...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Veikkaan, että toimii kun yhdistät sen Sonyn modeemiin kaapelilla. Ciscon EPC3825:n takkuilevasta WLAN:sta on netissäkin paljon juttua, joten modeeminkin vaihtoa toimivampaan kannattaa harkita. Vai onko modeemi joku  muu ?
@hpguru: joo otin flood detectionin heti veke kun motukan sain tossa muutama kk. taaksepäin. Ja nyppäsin tietokoneen ja 2 kännykkää veke wlanista Netflixin ajaksi veke (2 kännykkää oli silti wlanissa) mutta edelleen pätkii & jumittaa.

@PasiS: WLAN tossa Ciscon purkissa on melko heikko esitys mutta joo, olen siis ajanut Netflixiä aiemmin WLANin yli tohon Sonyyn ihan hienosti mutta sitten Super HD:n tultua tyrkylle videot rupesivat pätkimään järjestään joten lykkäsin bluerayn sitten RJ45:n perään ja ensin oletin että se olis riittänyt mutta pätkimiset ja puskuroinnit jatkuivat edelleen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei taas,

Olisiko sinulla mahdollisuutta kokeilla tätä vaikkapa Elisan mobiiliverkossa toimisiko se Super HD tuon kautta paremmin? Jos näin tulee käymään, vika voisi olla kaapelimodeemissa, sen tekniikassa tai itse kaapeliverkossa.

Elisan mobiiliverkossa on myös tuki Netflixin Super HD:lle. Kannattaa testata Nopsalla eli jopa 21 Mbit -mobiiliyhteydellä.

Lisäys 1: Mikäli ongelma ei selviä, kannattaa 30/2-päviityksen sijasta kokeila Elisa Viihde -palvelua. Saat sen mukaan 39,90 euron hinnalla IPTV:n ja 100M/5M-nettiyhteyden kaapelimodeemiverkossa. Lisäksi voit tallentaa tv-ohjelmia nettipilveen eli Elisan palvelimille myöhempää katselua varten. Tulisi halvemmaksi kuin 30/2 noin niin kuin muuten. IPTV-palvelua eli sitä digiboksia ei ole pakko käyttää jos ei halua eli voi käyttää vain nettiä.

Lisäys 2: Avaa Windowsissa resurssienvalvonta ja avaa samalla leffa pyörimään, mikäli mahdollista itse Windowsissa, mitä verkon käyttö näyttää? Ohjelma löytyy kun pistät Windowsin hakuun. Super HD on tosin vain Windows 8:n Netflix-sovelluksessa (Microsoft Kauppa). Jos tuota ei ole mahdollista testata, lataa Funetista vaikka Linux-jakelu ja katso millä nopeudella se lataa ja lataako tasaisesti. Pitäisi ladata noin 1,1 Mt sekunnissa ja tämän pitäisi kyllä riittää Netflixin Super HD:lle. Vaihtoehtoisesti voisit kysyä asiaa Netflixin tuesta tai Saunalahden vikapalvelunumerosta.
@hpguru: Mulla on Saunalahden 3G -tikku myös mutta sehän ei super-hommeleihin riitä (varsinkin kun tässä kylän nurkassa ainoastaan EDGE toimii. Periferia?

Juurikin Elisalta soittelivat ja tarjosivat tuota Viihdettä ensin 30/2 nopeudella (kun tiedoissa oli ilmeisesti että mulla on täällä ADSL?) ja sitten 100/2 -nopeudella kaapelimodeemiin mutta ~44€ hintaan joten tulisihan sille sitten kuitenkin "ylimääräistä" hintaa 7€/kk. Tää nykyinen 10/2 toimii juurikin tuolla 1,1Mt/s latausnopeudella johon olen ollut varsin tyytyväinen....mutta ilmeisesti lisää kaistaa tarvittaisiin.

Mulla oli 2,5 vuotta sitten Elisa Viihde ja siitä sain tuolloin hirmu huonon käyttäjäkokemuksen. Se silloinen ADSL:n päässä oleva musta muovihärpäkkä oli buginen ja kaatuili koko ajan ja tuolloin 3kk ilmaiseksi tulevat HD-kanavat eivät toimineet lainkaan koska tänne aukesi vain ~12Mbit ADSL, joten irtisanoin koko hommelin.

Netflixiin olen ollut yhteydessä ja myös Sonyn asiakaspalveluun (jossa tekninen asiakaspalvelija, tosin ilmeisesti varsin ammattitaitoinen sellainen, totesi että on ihan uusi juttu hänelle tällainen Super HD. Lupasi herättää keskustelua ja palata asiaan uudelleen). Sen jo osasi kuitenkin sanoa että br-laitteessa tuskin on vikaa.

Disabloin muuten wlanin ja koitin pelkän RJ45 kautta ja pätkiminen/bufferointi jatkui edelleen.

Täytyypä soittaa vielä sitten Saunalahteen 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä, EDGE:llä tuskin pyöri. Mulla täällä voimakas HSDPA ja Ntflix HD toimii mukisemassa mobiilisti, tosin Super HD:lle ei ole laitetta. Kysyin aspasta, sanoivat, että Super HD voi olla tuloillaan myöhemmin myös Windows 7:n Netflix-striimiin.

Ihmettelisin kyllä sitä jos ei Super HD näkyisi tuolla 10M-yhteydellä, kun tosiaan toimii jopa Elisan mobiiliverkossa se tavallinen Netflix HD ainakin tällä alueella ja hieman hitaammallakin alueella tuossa ihan parin kilometrin matkan päässä, jossa nopeus 3M-5M, täälläpäin 5M-10M. Suosittelisin konsultoimaan vielä Elisan vikapalvelua. Jossain pullonkaula voisi olla. Oletko muuten kokeillut toistuuko youTuben Full HD mitenkä hyvin? Jos ei siinä ongelmaa, niin voisiko ongelma olla linjoissa Netflixin ja Elisan verkon välillä?
YouTuben full hd toistuu ok mutta veikkaanpa että syynä on juurikin tuo Netflix <--> Elisa / Saunalahti välinen rajapinta, varsinkin kun mitään muuta kuormitusta tuolla modeemilla ei ole, ainoastaan tuo Sony piuhan päässä JA 9,5Mbit/s yhteys täällä päässä. Lisäksi SuperHD / Open Connect -verkko vaatii myös Elisan / Saunalahden konehuoneesta tuen joten voisikohan siinä mättää jokin?

Onko näin että Saunalahdelle on ihan turha soittaa ts. otan yhteyttä suoraan Elisan supportiin?
Käyttäjätaso 5
astro72 kirjoitti:

 

Onko näin että Saunalahdelle on ihan turha soittaa ts. otan yhteyttä suoraan Elisan supportiin?


Soittamisesta välttämättä ei kyllä ole paljoakaan hyötyä, jos nettinopeutesi on 9,5M ja linja toimii muuten kaikin puolin oikein eikä häiriöitä ole ollut, niin epäilen että ei ole tosta kiinni ja muilla asiakkailla ja osalla työntekijöistä täällä tuo Super HD toimii ihan hyvin.

Olit ensimmäisessä postauksessa laittanut, että sinulla on PS3:nen. Oletko sillä kokeillut tuota Super HD:tä?  Netflixin sivulta en ainakaan heti löytänyt,  että mitkä kaikki bluray-soittimet ovat tuettujen listalla.

Kaistan tosiaan pitäisi tuohon riittää ja tässäkin kollegalta kysyin ja hänellä oli PS3 sekä myös kamo 10/1 ja toimii kuulemma tosi hienosti tuo Super HD.

Tietysti on mahdollista myös, että jos vika olisi reitittimessä, ethernet-kaapelissa tai vaikkapa modeemissa. Mutta ensimmäisenä testaisin tuon PS3:n 🙂
Liittymän nopeusluokka vaihtuu piakkoin 30/2, joten toivottavasti tuolla pelittää ok.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Rajoittaako Elisa Netflix-liikennettä?

Ihan tässä kuussa tullut pieniä ongelmia. Netflix-TV toistaa kyllä HD:llä, mutta sitten yhtäkkiä tulee "Ladataan" ja tämän jälkeen se palaa ohjelmaan, mutta laatu on todella huono alkuun, kunnes kohenee Full HD:ksi. Kun testailen samaan aikaan nopeustestillä asiaa, niin tulee 94 meg sisään ja 9 meg ulos. Striimi tulee Ethernetin kautta, joten langattomuus ei tuota aiheuta. Netflix on toiminut Elisa Viihteellä mainiosti jo vuoden, miksi nyt tulee erinäisiä ongelmia?

Elisa Viihdettä minä en tarvitse, joten sen tallenteet eivät kiinnosta pätkääkään, vaikka kyllä toimivat ainakin läppäriin. Onko muilla Netflix-ongelmia Elisan kanssa? Elisan mukaan he eivät rajoita Netflixiä, mutta keskustelevat Netflixin kanssa siitä kuka maksaa liikenteen. Mielestäni jos Elisa myy 100M/10M-letkun, josta maksan 40 eur, minulla on mahdollisuus sitä käyttää myydyllä nopeudella ja paljon. Miksi Elisalla ei enää Netflix toimi tauotta?

http://www.itviikko.fi/uutiset/2014/12/12/televisio-rasittaa-mobiiliverkkoja-elisa-valttelee-datakattoa/201417146/7

Pitää kysyä myös Netflixiltä asiaa... vaikka tuskin ongelma on siinä!!

Osallistu keskusteluun