Saunalahti Kotikuitu 1000M nopeus?

  • 24 marraskuu 2019
  • 51 kommenttia
  • 4374 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

51 kommenttia

Tässä on hyvä kaapelimodeemi koska siinä on Puma 7 piirisarja ja tämä toimii hyvin Elisan verkossa ja sen voi itse päivittää.

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/150835/20002857/avm-fritz-box-6591-cable-kaapelimodeemi-valkoinen-punainen

Taas romahti ELISAn 1000Mb:n nettinopeus Arris boksilla. Eikä palveluntuottajaa kiinnosta pätkääkään…

 

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Jees, kannattaa tuo testailla :) Palaile toki tähän ketjuun, jos tuo ongelma jatkuilee edelleen.

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Jees, kannattaa tuo testailla :) Palaile toki tähän ketjuun, jos tuo ongelma jatkuilee edelleen.

Buutin jälkeen tulee lokiin sama virheilmoitus. Seuraillaan… Taas…, ja edelleen...

 

6/4/2020 15:34 69020600 4

Improper Configuration File CVC Format

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Jees, kannattaa tuo testailla :) Palaile toki tähän ketjuun, jos tuo ongelma jatkuilee edelleen.

Buutin jälkeen tulee lokiin sama virheilmoitus. Seuraillaan… Taas…, ja edelleen...

 

6/4/2020 15:34 69020600 4

Improper Configuration File CVC Format

Niin, ja seuraava virheilmoitus on: No Ranging Response received - T3 time-out; ja tämän jälkeen pari MAC numeroa, joista toinen on CM-MAC ja toinen CMTS-MAC, ja näiden jälkeen CM-VER=3.0;

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Tuo Arris teki minulla ihan samaa ja kaiken lisäksi hukkasi yhteydet kahdesta kolmeen kertaan vuorokaudessa. Nyt kun elisa sai Fritz!Box 6660:n toimimaan, niin ei ole katkennut enää kertaakaan ja nopeudet paljon paremmat. Arriksen ongelma on, että se sisältää viallisen puma 6 piirisarjan jonka ongelmia ei pysty edes firmis päivityksillä korjaamaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Taas romahti ELISAn 1000Mb:n nettinopeus Arris boksilla. Eikä palveluntuottajaa kiinnosta pätkääkään…

 

Semmonen mikä tuli mieleen ketjua lukiessa että tarkistitko tällöin 192.168.100.1/cgi-bin/status_cgi sivulta että oliko kanavat kiinni kuten pitää ja muutenkin arvot OK?

Taas romahti ELISAn 1000Mb:n nettinopeus Arris boksilla. Eikä palveluntuottajaa kiinnosta pätkääkään…

 

Semmonen mikä tuli mieleen ketjua lukiessa että tarkistitko tällöin 192.168.100.1/cgi-bin/status_cgi sivulta että oliko kanavat kiinni kuten pitää ja muutenkin arvot OK?

Arvot olivat kuten muulloinkin. Pannaan tähän vielä se sama, mitä olen koko ajan jankuttanut: Ongelma näkyy ELISAn speedtest-palvelimella. Muilla palvelimilla nopeus on OK. Samoin funetin tiedostolataus näyttää hyviä lukemia.

Ongelma alkaa näkyä joidenkin sivustojen alisisvujen huonona latautumisena, ne aukeavat hitaasti tai tulee ilmoitus että sivua ei löydy, sivua aukeaa uudelleen yrittämällä. Modeemin buuttaus auttaa aina muutamaksi viikoksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Äh,  sori :( Vähän turhan hätäiseen lukaisemalla nyt palasin ketjuun :/ Mutta joo, toi on kyllä outo jos yhteys rupeaa laahamaan mutta modeemi pitää linjat kuitenkin hyvillä arvoillaa auki. Suoraan en kyllä keksi mikä tuota aiheuttaisi, jokin siellä lähinnä modeemin puolella nyt tuntuisi hirttävän kiinni kerta modeemin bootilla tuosta tokenee niinkin helpolla :/ Mahdollisia solmukohtia tässä kun mietin niin yksi mikä tulee mieleen (lähinnä kun sivut aukeaa huonosti) olisi että auttaisko tuossa jos DNS resolveria vaihtaisi?

Käyttäjätaso 2

Minullekin on noita virheilmoituksia tullut niin kauan kuin muistan. Liittymä ollut käytössä 2-3 vuotta, mutta koskaan ei ole yhteyden kanssa ollut ongelmia. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä nuo virheet ovat. Koskaan ei ole tänne palstalle tainnut tulla tietoa mitä ne ovat, ja miksi Arris niistä niin kovasti ilmoittelee.

Äh,  sori 😞 Vähän turhan hätäiseen lukaisemalla nyt palasin ketjuun 😕 Mutta joo, toi on kyllä outo jos yhteys rupeaa laahamaan mutta modeemi pitää linjat kuitenkin hyvillä arvoillaa auki. Suoraan en kyllä keksi mikä tuota aiheuttaisi, jokin siellä lähinnä modeemin puolella nyt tuntuisi hirttävän kiinni kerta modeemin bootilla tuosta tokenee niinkin helpolla 😕 Mahdollisia solmukohtia tässä kun mietin niin yksi mikä tulee mieleen (lähinnä kun sivut aukeaa huonosti) olisi että auttaisko tuossa jos DNS resolveria vaihtaisi?


Kaikenlaista kun olen kokeillut, niin myös työasemalla eri DNS palveluita. Olen kokeillut (häiriön päällä ollessa) 1.1.1.1, 8.8.8.8 ja tietenkin ELISAn omia, mutta niillä ei ole ollut vaikutusta.

Tuon modeemin DNS asetusta en ole muuttanut. Voisiko sillä olla merkitystä siihen, että ELISAn speedtest-palvelu ja jotkin sivustot toimivat ‘oudosti’ verrattuina muihin?

Edit: Eihän noita modeemin DNS osoitteita taida saadakaan vaihdettua.

Edit2: No saahan ne. Katsoin väärää sivua. En kuitenkaan usko tällä olevan merkitystä, jos(kun työasemassa on kiinteät verkkoasetukset.

Ettei totuus unohtuisi…

Tänään näkyi taas hidastelua joissakin yhteyksissä, ja speedtest näyttää ELISAn palvelimelle tällaisen tuloksen.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

No johan nyt… Onko sulla mikä DNS nyt asetettuna modeemiin? Joko tuo nopeus tokeni?

No johan nyt… Onko sulla mikä DNS nyt asetettuna modeemiin? Joko tuo nopeus tokeni?


Ihan nuo operaattorin oletukset 193.229.0.40 ja 193.229.0.42.

Eihän tuo itsestään tokene. Buutattava se on, kuten aina ennenkin vastaavassa tilanteessa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Pystytkö vielä testiksi vaihtamaan modeemista tuon DNS:n? Joku nyt on mitä ei vielä ole huomattu yhtälössä

Pystytkö vielä testiksi vaihtamaan modeemista tuon DNS:n? Joku nyt on mitä ei vielä ole huomattu yhtälössä


Muutin nuo modeemin DNS asetukset. Mennee joitakin viikkoja, että loman takia pääsen taas asiaa seuraamaan. Mikä muuten on tuon DNS relay -asetuksen merkitys? Sehän on oletuksena pois päältä.

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tässä toisessa ketjussa aiheesta lisää keskustelua. Elisa on kaikessa hiljaisuudessa tiputtanut sisääntulevien kanavien määrän 24:stä 16:sta ja tuolla kanavamäärällä 650Mb on maksiminopeus.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/1000m-laajakaista-kaapeliverkossa-517375

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tässä toisessa ketjussa aiheesta lisää keskustelua. Elisa on kaikessa hiljaisuudessa tiputtanut sisääntulevien kanavien määrän 24:stä 16:sta ja tuolla kanavamäärällä 650Mb on maksiminopeus.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/1000m-laajakaista-kaapeliverkossa-517375


Menee vähän ohi aiheen, muttei paljoa…

Selvittelin vähän asiaa ja tosiaan, käytössä ei ole kuin 16 kanavaa. Tein asiasta vikailmoituksen, joka on käsittelyssä. Nähtäväksi jää, mitä tulokseksi saadaan.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tässä toisessa ketjussa aiheesta lisää keskustelua. Elisa on kaikessa hiljaisuudessa tiputtanut sisääntulevien kanavien määrän 24:stä 16:sta ja tuolla kanavamäärällä 650Mb on maksiminopeus.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/1000m-laajakaista-kaapeliverkossa-517375


Menee vähän ohi aiheen, muttei paljoa…

Selvittelin vähän asiaa ja tosiaan, käytössä ei ole kuin 16 kanavaa. Tein asiasta vikailmoituksen, joka on käsittelyssä. Nähtäväksi jää, mitä tulokseksi saadaan.

 

 

 

 

Kerrothan sitten täälläkin mitä saat vastaukseksi.

Osallistu keskusteluun