Saunalahti Kotikuitu 1000M nopeus?

  • 24 marraskuu 2019
  • 51 kommenttia
  • 4374 katselukerrat

  • Kommentaattori
  • 28 kommenttia

Kun otin käyttöön Saunalahti Kotikuitu 1000M yhteyden, niin speedtest.net paukutti sujuvasti Elisan palvelimelle 800-900M nopeuksia alaspäin ja 45-50M nopeuksia ylöspäin.

Nyt näyttää sama testi Elisan palvelimelle 16M alaspäin ja 25M ylöspäin. Joskus näyttää aluksi 300-400M alaspäin, mutta putoaa hetken päästä tuonne 20-30M…

Hassua on se, että kun ottaa palvelimeksi jonkun muun, esim TELIAn tai DNAn, niin nopeudet ovatkin 710/28…? Mistähän tuo johtuu? Vielä kun tekee Netflixin nopeustestin fast.com.fi, niin saa nopeudeksi 810M latausnopeuden.


51 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tässä toisessa ketjussa aiheesta lisää keskustelua. Elisa on kaikessa hiljaisuudessa tiputtanut sisääntulevien kanavien määrän 24:stä 16:sta ja tuolla kanavamäärällä 650Mb on maksiminopeus.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/1000m-laajakaista-kaapeliverkossa-517375


Menee vähän ohi aiheen, muttei paljoa…

Selvittelin vähän asiaa ja tosiaan, käytössä ei ole kuin 16 kanavaa. Tein asiasta vikailmoituksen, joka on käsittelyssä. Nähtäväksi jää, mitä tulokseksi saadaan.

 

 

 

 

Kerrothan sitten täälläkin mitä saat vastaukseksi.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4

Speedtest-palvelin toimii normaalisti ainakin täällä :)

Ei Elisan liittymä
Elisan 1000/100 Talokuitu

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Noi toimii vähän jokainen omalla tavallaan. Tehokkaimmat nopeusmittaukset melkein saa kun käyttää Speedtestiä sillain että antaa palvelun arpoa sen palvelimen itse, mutta se antaa käytännössä piikkivalueta eli kuinka kovaksi sitä voi optimaalisissa oloissa tiristää. Tuo on ihan hyvä esimerkiksi QoS arvoja säätäessä toki kun tietää mikä on baseline nopeustestille. Itse olen viime ajat omissa mittauksissa suosinut tuota DSLReportsia kun siinä on multistream eli mittaa useampaa tulosta yhtäaikaa, plus se mittaa Bufferbloattia yms siinä ohessa :) Eli vähän toki makuasioita, toiset tykkää esim. Fast.com testistä mikä taas on simppelimpi käyttöliittymältään :blush:

Edelleen ihmetyttää tuon speedtest.net palvelun erilaiset tulokset käytettäessä ELISAn palvelinta tai sitten jotain muut palvelinta.

Jos antaa palvelun valita automaattisesti palvelimen, sai tänään palvelimeksi ELISAn palvelimen, ja tulos oli tällainen. Jos valitsi esim. Uganda Hosting Limited palvelimen, joka aiemmin antoi “hyviä” tuloksia, niin tulos oli tämmöinen.

Mitään syytähän tuohon eroon ei ole kukaan vielä pystynyt antamaan. Onko kyse palvelimista ja niiden erilaisesta toiminnasta, tulosten “oikeellisuudesta” vai mistä?

No niin! Tänään on jossakin vaiheessa tullut muutos. Nopeus on taas se, mitä on luvattukin. Samoin on kanavia käytössä 24.

Seuraillaan tilannetta...

Taas romahti ELISAn 1000Mb:n nettinopeus Arris boksilla. Eikä palveluntuottajaa kiinnosta pätkääkään…

 

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Edelleen ihmetyttää tuon speedtest.net palvelun erilaiset tulokset käytettäessä ELISAn palvelinta tai sitten jotain muut palvelinta.

Jos antaa palvelun valita automaattisesti palvelimen, sai tänään palvelimeksi ELISAn palvelimen, ja tulos oli tällainen. Jos valitsi esim. Uganda Hosting Limited palvelimen, joka aiemmin antoi “hyviä” tuloksia, niin tulos oli tämmöinen.

Mitään syytähän tuohon eroon ei ole kukaan vielä pystynyt antamaan. Onko kyse palvelimista ja niiden erilaisesta toiminnasta, tulosten “oikeellisuudesta” vai mistä?


Kieltämättä erikoinen homma, samaa ihmettelen itsekin :o

 

Asia on toki selvityksessä, joten palaillaan asiaan vastauksen kera!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tässä toisessa ketjussa aiheesta lisää keskustelua. Elisa on kaikessa hiljaisuudessa tiputtanut sisääntulevien kanavien määrän 24:stä 16:sta ja tuolla kanavamäärällä 650Mb on maksiminopeus.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/1000m-laajakaista-kaapeliverkossa-517375

Käyttäjätaso 3

@DV6 Selvitellääs asiaa vielä lisää! :blush:

 

Pystytkö vielä kokeilemaan kytkemällä tietokoneen suoraan modeemiin? Onko sinun mahdollista ladata tuo speedtest sovellus tietokoneelle, ja tehdä nopestesti sillä? https://www.speedtest.net/apps

Oletko saanut joskus nopeampia tuloksia tuolla liittymällä meidän palvelimelta? Jos olet, milloin huuomasit että tulokset ovat tippuneet?

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Jees, kannattaa tuo testailla :) Palaile toki tähän ketjuun, jos tuo ongelma jatkuilee edelleen.

Lomien jälkeen olen vähän vaihtanut laitteita. Modeemina on nyt FRITZ! 6660 kaapelimodeemi. Laitteessa ei näytä olevan ongelmaa, mutta miksiköhän enää ei pääse yli 650Mb latausnopeuksiin? EI Speedtestillä, eikä esim. Funetin tiedostolatauksella. Onko liittymän teknistä suorituskykyä heikennetty, siitä mitään ilmoittamatta? Jos näin on, niin miksi ELISA ei noudata sopimusta?

Tässä toisessa ketjussa aiheesta lisää keskustelua. Elisa on kaikessa hiljaisuudessa tiputtanut sisääntulevien kanavien määrän 24:stä 16:sta ja tuolla kanavamäärällä 650Mb on maksiminopeus.

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/1000m-laajakaista-kaapeliverkossa-517375


Menee vähän ohi aiheen, muttei paljoa…

Selvittelin vähän asiaa ja tosiaan, käytössä ei ole kuin 16 kanavaa. Tein asiasta vikailmoituksen, joka on käsittelyssä. Nähtäväksi jää, mitä tulokseksi saadaan.

 

 

 

 

Edelleen ihmetyttää tuon speedtest.net palvelun erilaiset tulokset käytettäessä ELISAn palvelinta tai sitten jotain muut palvelinta.

Jos antaa palvelun valita automaattisesti palvelimen, sai tänään palvelimeksi ELISAn palvelimen, ja tulos oli tällainen. Jos valitsi esim. Uganda Hosting Limited palvelimen, joka aiemmin antoi “hyviä” tuloksia, niin tulos oli tämmöinen.

Mitään syytähän tuohon eroon ei ole kukaan vielä pystynyt antamaan. Onko kyse palvelimista ja niiden erilaisesta toiminnasta, tulosten “oikeellisuudesta” vai mistä?


Kieltämättä erikoinen homma, samaa ihmettelen itsekin :o

 

Asia on toki selvityksessä, joten palaillaan asiaan vastauksen kera!


Ja jottei elämä olisi liian yksinkertaista, niin vielä pari tietoa…

Nuo edellä olevat mittaukset on tehty Firefoxin viimeisimmällä Linux versiolla.

Tein mittauksia myös Win10 Firefoxin viimeisimmällä versiolla, ja ne vasta jänniä olivat…

Kun mittasin yhteysnopeutta silloin, kun käytössä on F-Secure Freedome VPN yhteys, niin tulokset olivat tällaisia.

Kun tuo VPN oli pois käytöstä, niin tulos oli tällainen.

Kun kokeilin tuota Uganda Hosting Limited palvelinta, niin VPN käytössä nopeus oli n. 150/50. Ilman VPN yhteyttä nopeudet olivat n. 850/50.

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Jees, kannattaa tuo testailla :) Palaile toki tähän ketjuun, jos tuo ongelma jatkuilee edelleen.

Buutin jälkeen tulee lokiin sama virheilmoitus. Seuraillaan… Taas…, ja edelleen...

 

6/4/2020 15:34 69020600 4

Improper Configuration File CVC Format

Tänään taas tuo yhteys aiheutti ongelmia. Nopeustesti ELISAn speedtest-palveluun antoi tälle 1000 Mb yhteydelle alle 10 Mb nopeuksia. Arriksen buuttaus auttoi asiaa.

 

Vaikka tämän asian esilläpito on sama, kuin tuuleen huutelisi, niin osaakohan kukaan kertoa, miksi modeemin logissa esiintyy buutin jälkeen “Improper Configuration File CVC Format”?


Vaikuttaa siltä, että tuo Arris ei osaa ladata asetuksia oikein kun laite käynnistyy uudelleen. Lisäiletkö MAC-osoitetta ja asiakasnumeroasi profiiliisi, voitaisiin vilkaista tuota linjaa että mistä moiset nopeuden heikkenemiset johtuu?  :thinking:


Lisätty


Kiitoksia. Tutkin asiaa ja yhteyden puolella tuossa kaikki näyttää oikein hyvältä. Olitko tuolle modeemille kokeillut ihan tehdasasetusten palautusta (hammastikulla laitteen takana olevaan RESET-koloon n. 10 sekuntia)?

Episodin alkuaikoina on, useinkin, mutta kokeillaan taas...

Jees, kannattaa tuo testailla :) Palaile toki tähän ketjuun, jos tuo ongelma jatkuilee edelleen.

Buutin jälkeen tulee lokiin sama virheilmoitus. Seuraillaan… Taas…, ja edelleen...

 

6/4/2020 15:34 69020600 4

Improper Configuration File CVC Format

Niin, ja seuraava virheilmoitus on: No Ranging Response received - T3 time-out; ja tämän jälkeen pari MAC numeroa, joista toinen on CM-MAC ja toinen CMTS-MAC, ja näiden jälkeen CM-VER=3.0;

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Hei. Hyvää huomenta.

VPN laskee nopeuksia sillä liikenne kulkee VPN-palvelun kautta. Kokeile toista parempi kapasiteettista (maksullista) VPN:ää tai sitten käytä yhteyttä ilman VPN, kun haluat nopeutta.

Nyt soi Refuzion feat. Fawlin - Miracles (Radio Edit).

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Tuo Arris teki minulla ihan samaa ja kaiken lisäksi hukkasi yhteydet kahdesta kolmeen kertaan vuorokaudessa. Nyt kun elisa sai Fritz!Box 6660:n toimimaan, niin ei ole katkennut enää kertaakaan ja nopeudet paljon paremmat. Arriksen ongelma on, että se sisältää viallisen puma 6 piirisarjan jonka ongelmia ei pysty edes firmis päivityksillä korjaamaan.

@DV6 Selvitellääs asiaa vielä lisää! :blush:

 

Pystytkö vielä kokeilemaan kytkemällä tietokoneen suoraan modeemiin? Onko sinun mahdollista ladata tuo speedtest sovellus tietokoneelle, ja tehdä nopestesti sillä? https://www.speedtest.net/apps

Oletko saanut joskus nopeampia tuloksia tuolla liittymällä meidän palvelimelta? Jos olet, milloin huuomasit että tulokset ovat tippuneet?

 


Eiköhän me työnnetä tämä ongelma sinne minne sen selvittelykin näyttää menevän. Sinne mihin ei aurinko paista…

Vähän alkaa risomaan tuo operaattorin tyyli yrittää vyöryttää ongelman selvittely asiakkaalle, joka kohdentuu operaattorin palvelimen toimintaan.

Ihan selvyyden vuoksi kysyn vielä, että miten minun sisäverkossa oleva, 52Gps kytkentänopeuteen kykenevä, laite vaikuttaa siihen, että ELISAn palvelin antaa erilaisia tuloksia kuin muut palvelut, varsinkin kun muutakaan liikennettä verkossani ei mittaushetkellä ollut?

Jääkää hyvästi. Tyhjän saa pyytämättäkin...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Taas romahti ELISAn 1000Mb:n nettinopeus Arris boksilla. Eikä palveluntuottajaa kiinnosta pätkääkään…

 

Semmonen mikä tuli mieleen ketjua lukiessa että tarkistitko tällöin 192.168.100.1/cgi-bin/status_cgi sivulta että oliko kanavat kiinni kuten pitää ja muutenkin arvot OK?

Tänään taas kerran (en aiemmista ole paljoa kirjoitellut, kun tyhjän saa pyytämättäkin...) netti tahmasi joillakin sivustoilla.

Mittasin nopeuksia SpeedTestillä. Molemmat palvelimet Helsingissä, ja asiakaskone Tampereella kaapeliverkossa. Liittymä 1000Mb.

Onko mitään tietoa (tai edes arvausta), mistä ihmeestä nuo erot johtuvat, ja miksi ihmeessä tuo Arriksen kaapelimodeemi tekee säännöllisen epäsäännöllisesti tuota hidastelua?

 

ELISA ennen Arriksen buuttia
Nebula ennen Arriksen buuttia
ELISA Arriksen buutin jälkeen
Nebula Arriksen buutin jälkeen

 

Osallistu keskusteluun