Vastattu

Saunalahti Kotikuitu VDSL2: WAN yhteys katkeaa, DSL link down. (ASUS DSL-AC68U)

  • 20 April 2020
  • 9 kommenttia
  • 1629 katselukerrat

Saunalahti Kotikuitu 100M yhteys katkeaa satunnaisesti, laitteena ASUS DSL-AC68U. Asunnon sisällä kytkeytyminen VDSL2:lla (ei ethernet, tai kaapeli). Logeista katsottuna näyttäisi, että Elisan DHCP ei vastaa tai siihen ei saada yhteyttä. ASUS näyttää huutomerkki varoitusta “Your DSL seems unstable”.

DSL linkki katoaa ja WAN tipahtaa. Ongelma ei ole modeemin/reitittimen ja koneiden välissä, sekä WLAN että cat-johdolla toimii.

Liittymä ollut itselläni käytössä n. 3 vuotta, ongelmia ei ole ollut aikaisemmin kuin nyt huhtikuussa. On mahdollista, että yhteys on katkennut aikaisemminkin mutta ei useampaa kertaa päivässä ja siksi olen ongelman havainnut vasta nyt.

ASUS DSL-AC68U system log näyttää katkeamisen hetkellä aina näin:

Apr 19 21:43:53 DSL: Link up -> down

Apr 19 21:43:56 WAN_Connection: ISP's DHCP did not function properly.

Apr 19 21:43:56 nat: apply redirect rules

Apr 19 21:44:01 WAN_Connection: Ethernet link down.

Apr 19 21:44:23 DSL: Link down -> up

 

Esim eilen 19.4. yhteys katkesi 13 kertaa, 18.4. yhteys katkesi 19 kertaa. Katkeamisväli vaihtelee n. 10 minuutista ja useampaan tuntiin, ja välillä yhteys on normaalisti pystyssä puoli päivää. System log:ista katsottuna yhteys katkeaa riippumatta siitä onko sillä hetkellä aktiivista käyttöä vai ei (toki laitteita on WLAN:ssa jotka voivat tehdä päivityksiä myös esim yöllä).

DSL logi näyttää signaalista suht vahvoja arvoja:

  • SNR Margin    
    • Downstream: 6.3-10.7 dB
    • Upstream:   12.2-12.7 dB
  • Line Attenuation    
    • Downstream: 3.3 dB
    • Upstream:     15.0
  • Interleave Depth    
    • Downstream: 641
    • Upstream:     175

Kun DSL linkki / WAN toimii, niin liittymä toimii täysin normaalisti ja nopeudet ovat hyvät (Speedtest keskiarvolta 93Mbps/10Mbps (Kotikuitu 100M = 100 / 10 Mbit/s).

Ongelman haarukoimiseksi DSL asetukset liitteenä (kuva). Nämä arvot automaattisen tunnistuksen/konfiguraation myötä. Näillä asetuksilla yhteys on ollut aikaisemmin ja toiminut niin en alkuun niihin koskenut:

Elisan Saunalahti-liittymät palvelukuvaus listaa että laitteen pitäisi tukea:

ITU-T G.993.2 VDSL2 Profile 17a, VDSL bandplan 998, G.Vector support (G.993.5), SRA (Seamless Rate Adaptation), INP (arvoon kaksi (2) asti), ITU G.998.4 G.inp data packet retransmission, PTM mode, UPBO (Uplink Power Back-Off) and DPBO (Downlink power back-Off)

Nähdäkseni arvot olivat oikein - Kuvassa/asetuksissa VDSL profiili oli konfiguroitu 30a, mutta DSL log näytti Current Profile:ksi 17a eli se tunnistui oikein.

Vaihdoin kuitenkin asetuksia varmuudeksi

  • DSL Modulation: VDSL (auto:n sijaan)
  • VDSL Profile: 17a (30a sijaan)
  • UPBO - Upstream Power Back Off: Enabled (auto:n sijaan)

Mutta näidenkin jälkeen DSL linkin ja WAN:in putoaminen jatkui.

--

EDIT / Firmware:

ASUS DSL-AC68U firmware uusin versio ollut käytössä. Viimeisenä kokeiltu custom ns. ASUSWRT Merlin firmware (Asuswrt-Merlin, 384.16_0-gnuton1).

DSL Firmware: 1.0.4.9

DSL Firmware Version: FwVer:5.5.2.11_A_A60901 HwVer:T14.F7_0.2

DSL-AC68U, Current version: 384.16_0-gnuton1

--

Onko ideoita, mistä “DSL Link down / WAN_Connection: ISP's DHCP did not function properly.” virhe voisi johtua?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi AKokkonen 21 April 2020, 23:41

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moikka @AKokkonen 
Tervetuloa OmaYhteisöön. 

Hyvin on jo sulla tietoa kerättynä. Mutta lisäiletkö nyt vielä tota sun asiakasnumeroa tonne sun profiiliin niin voidaan vilkaista sitä linjaa tätä kautta? :) 

lisäiletkö nyt vielä tota sun asiakasnumeroa tonne sun profiiliin niin voidaan vilkaista sitä linjaa tätä kautta? :) 

Asiakasnumero: ********



EDIT: As Nro. piiloon /JJesseJ

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

lisäiletkö nyt vielä tota sun asiakasnumeroa tonne sun profiiliin niin voidaan vilkaista sitä linjaa tätä kautta? :) 

Asiakasnumero: ********



EDIT: As Nro. piiloon /JJesseJ

 

Laitoin tosta sun viestistä ton asiakasnumeron piiloon. Lisäile se vielä tonne sun omiin henkilökohtaisiin profiilitietoihin missä se ei näy muille julkisesti :) 

Kyllä tuossa jonkin verran katkoksia näkyy olleen mutta ei ihan noihin samoihin lukemiin päästä mitä itse olit raportoinut :o 
Nyt kun näitä katkoksia sulla alkanut tulla niin oletko kokeillut resettiä tehdä tuolle modeemille? Ja sit kun tuo yhteys katkeaa niin oletko huomannut, että tosta modeemista DSl tai Internet valot sammuu? 

Resetti on modeemille tehty, pariinkin kertaan (kerran ensiyrityksenä, ja toisen kun päivitin firmwaren). Modeemin valoja en ollut katsonut juuri katkon aikana, mutta tsekkaan tuon seuraavan kerran jos/kun yhteys pätkäisee.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Resetti on modeemille tehty, pariinkin kertaan (kerran ensiyrityksenä, ja toisen kun päivitin firmwaren). Modeemin valoja en ollut katsonut juuri katkon aikana, mutta tsekkaan tuon seuraavan kerran jos/kun yhteys pätkäisee.

Seuraile vielä tuo miten niiden valojen käy ja palaile sitten vaikka tänne niin saadaan vähän lisädataa :) 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Jos vielä sattuisi olemaan toinen dsl reititin tallessa sais rajattua boxivian pois. Jos siis toimii samalla tavalla silläkin. Itellä on Elisan zyxeleitä 2kpl nurkissa, että jos satut omistamaan vaikka semmoista.
Saa sen laitevian pois nurkista. Ensin boxi jos on kaapissa ja jos vikaa silläkin vaihtaa vielä dsl piuhan varoiks niin saa piuhankin pois laskuista.

 

Itselläni meni tuossa vaan koko linja nurin jokin aika sitten niin nopeutti asiointia, kun ei millään saanut yhdistettyä. Oli sitten Elisalta kaapissa jotain rikki, kun etäboottikaan ei toiminutkaan 😎 Tosiaan 2 dsl boxsissa sama vika silloin.

Sulla linkin katkeilu saattaa johtua nimenomaan SNR-luvusta ja sekin pitäisi mielellään olla koko aika yli 10dB. Mitä korkeampi nopeus, sen vaativampi se on linjalle.

https://www.giantstride.gr/snr-margin-adsl/

Käyttäjätaso 1

Sama lelu löytyy mutta:

Rx AGC GAIN Adjustment: Stable (jos CRC erroreita niin tämän pitäisi auttaa)

 

Kerran joutunut soittaan Elisalle kun nopeus seilas sinnesuntänne ja resetoivat linjan niin taas on 7-8 kk pelannut ok. ASUS DSL-AC68U on aikas heikko esitys, itsellä oli 3 vuotta pelkkänä reitittimenä ennenkuin alkoi DSL osasto edes jollain tavalla toimiin. n. 2-3 vuotta sitten laitoin DSLn tulille. Esim bootin jälkeen kannattaa pitää DSL piuha irti ja vasta 4-5min. päästä kytkeä puhelinpiuha kiinni niin saa sen linjan nouseen ylös, ainakin mulla tämä on ainoa tapa edes saada se linja nouseen. (Tosin teilläpäin DSLAM saattaa olla eri)

 

Ja Aussien https://forums.whirlpool.net.au/thread/9p24k219 (tässä vimoset 4 vuotta) löytyy aikas paljon kirjoittelua kuinka heikko tämä ASUS on DSL ominaisuuksiltaan. Samalta sivustolta löytyy myös vanhempia kirjoituksia alkuajoilta joissa mainitaan koko laitteen kelpaamattomuus mihinkään DSL käyttöön.

Kuvassa/asetuksissa VDSL profiili oli konfiguroitu 30a, mutta DSL log näytti Current Profile:ksi 17a eli se tunnistui oikein.

Vaihdoin kuitenkin asetuksia varmuudeksi

  • DSL Modulation: VDSL (auto:n sijaan)
  • VDSL Profile: 17a (30a sijaan)
  • UPBO - Upstream Power Back Off: Enabled (auto:n sijaan)

Mutta näidenkin jälkeen DSL linkin ja WAN:in putoaminen jatkui.

Puolitoista vuorokautta ilman katkoja. Sattumaa tai sitten noilla yllä lainatuilla muutoksillani saattoi sittenkin olla vaikutusta. Koska ongelmat olivat aikaisemminkin hiukan satunnaisia niin vielä ei voi sanoa ongelman poistuneen.

 

Rx AGC GAIN Adjustment: Stable (jos CRC erroreita niin tämän pitäisi auttaa)

 

OK, kiitos! Katson ton seuraavaks jos probleemat vielä ilmenee uudestaan.

 

ASUS DSL-AC68U on aikas heikko esitys, itsellä oli 3 vuotta pelkkänä reitittimenä ennenkuin alkoi DSL osasto edes jollain tavalla toimiin. n. 2-3 vuotta sitten laitoin DSLn tulille. Esim bootin jälkeen kannattaa pitää DSL piuha irti ja vasta 4-5min. päästä kytkeä puhelinpiuha kiinni niin saa sen linjan nouseen ylös, ainakin mulla tämä on ainoa tapa edes saada se linja nouseen. (Tosin teilläpäin DSLAM saattaa olla eri)

Ja Aussien https://forums.whirlpool.net.au/thread/9p24k219 (tässä vimoset 4 vuotta) löytyy aikas paljon kirjoittelua kuinka heikko tämä ASUS on DSL ominaisuuksiltaan. Samalta sivustolta löytyy myös vanhempia kirjoituksia alkuajoilta joissa mainitaan koko laitteen kelpaamattomuus mihinkään DSL käyttöön.

Itsellä ASUS toiminut hyvin tähän asti, ja aikaisemmin ADSL oli samaa merkkiä, mutta joo, samaa lukenut tässä kun probleemaa kartoittelin, että DSL:nä ei ASUS ole parhaimmistoa.. noin kauniisti sanottuna :)