Kysymys

Taloyhtiölaajakaista pätkii

  • 5 huhtikuu 2018
  • 2 kommenttia
  • 396 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Käytössä on Elisan 100/10 (kuitu)taloyhtiölaajakaista, johon ilmeni ihmeellinen vika: yhteys katkeaa reilun minuutin välein 5-10 sekunnin ajaksi. Katkoksen aikana ei siis verkkosivut avaudu ja striimit jössähtää.

Paikallistin ongelman ainakin yhdeksi osa-alueeksi reitittimen reititysominaisuuden, minkä kytkemällä pois päältä yhteys toimii niinkuin kuuluukin. (Eli reititin Access Point -tilassa) Tällöin tietysti poistuu käytöstä myös reitittimen palomuuri ja DHCP, mikä tekee kotiverkon laitteiden hallinnoinnista yhtä hernettä ja tietoturvakin heikkenee. Tähän mennessä on jo kokeiltu perinteiset reitittimen resetoinnit, päivitykset sun muut ja lisäksi on kokeiltu kolmea (Asus RT-N18U ja kahta Zyxel NBG6515) eri reititintä ja kaikilla ongelma toistuu tismalleen samanlaisena.

Osaisiko joku antaa jonkinlaista neuvoa? Täällä alkaa olla ideat vähissä ja liittymän vaihto lähellä... Liitteenä PingPlotterin kuva mistä näkyy miten yhteys pätkii.


EDIT: Kirosana -Mits

2 kommenttia

Pieni päivitys aiheeseen siltä varalta että jotakuta meikäläisen ongelma sattuisi kiinnostamaan. (eli luultavasti ei)

Eli ongelmaa voi nähtävästi kiertää laittamalla PC:ssä tai puhelimessa VPN-yhteyden päälle, jolloin pätkiminen loppuu. Käytössä on siis Private Internet Access VPN. Tämä ei tietenkään ratkaise koko ongelmaa, koska esim. pleikkariin tahi älytelkkariin ei tuota VPN-sovellusta saa. Lisäksi VPN:n kanssa surffatessa saa klikkailla joka välissä jotain autoja ja liikennemerkkejä, mikä käy pitemmän päälle aika rasittavaksi...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hankkimalla VPN-reitittimen saat koko kotiverkkosi VPN:n taakse niin halutessasi.

Osallistu keskusteluun