Kysymys

Taloyhtiösopimuksella olevan kuituyhteyden nopeuden nosto, miksi kestää?

  • 4 lokakuu 2013
  • 3 kommenttia
  • 2446 katselukerrat

  • Vakiintunutta kalustoa
  • 8 kommenttia
Tosiaan, asun VOASin kämpässä ja täällä kulkee Saunalahden kuitu, muuttaessani tänne 4kk sitten nopeus oli 10M ja luulin sen olevan perusnopeus. Ilman mitään varoitusta yhteys  tipahti 2 megaiseksi, ja sain hetken ihmetellä että mitäs nyt kunnes tajusin sen olevankin perusnopeus.

 Edit: Taloyhtiösopimuksella meinaan siis Saunalahti Huoneistokaistaa.

Tilasin heti 100M Oma Saunalahti -sivuilta, ja nyt vaivaa miksi sen "kytkemisessä" menee viikko? 2 megaisella on aika tuskaista yrittää tehdä mitään intensiivistä.

Eikös nopeudennosto -prosesesissa vain etähallintapaneelista valitaan asiakkaan huoneisto ja sen rajoitusta nostetaan? Soitin asiakaspalveluunkin jo jos voisi nopeuttaa, mutta vastaus oli "ei voi" ja syytä ei tiedetä, kun yritin saada tarkentavia tietoja prosessista ja että mikä siinä voisi muka kestää viikon.

Kysymykseni on siis: miksi kestää ja millainen nopeudennosto -prosessi on jo valmiiksi kytketyssä liittymässä?

Kysymyksen postaukseen innoituksen sain äskettäisistä IRCistä bongaamistani viesteistä:

17:35 < Eddu> Kellään kokemuksia kauanko normaalisti kestää kuituliittymän avaus? Äsken tein netissä liittymän avauksen. Kyseessä siit taloyhtiösoppari
17:35 < Eddu> Ja sonera.

---
17:43 < Eddu> Jaha nyt rupes netti toimii
17:43 < Eddu> Ei menny ku vartti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Todennäköisesti sinulla on ollut tuo 2M yhteys niin, että et ole rekisteröinyt sitä käyttöösi aiemmin. Nyt kun olet tehnyt tuon 100M liittymän tilauksen, niin se tulee aivan uutena liittymänä.

Tästä johtuen uuteen kuitutilaukseen tehdään aina reititykset sekä tietenkin uusien sopimusten avaukset. Normaalisti näissä kestää 5 vuorokautta.

Pelkkä nopeuden nosto olemassaolevaan liittymään kestäisi vähemmän aikaa, mutta kun asut VOASin asunnossa, niin todennäköisesti sinulla ei ollut rekisteröitynä tätä 2M perusnopeutta käyttöösi. 2M yhteys varmaankin toimi sinulla ilman rekisteröintiä.
Irkistä sainkin jo vastauksen, ilmeisesti VOASilla on oma poju hallitsemassa noita nettiliittymiä yms. joten sen takia Saunalahdelta ei tapahdu tätä hetkessä kuten pitäisi.

Mitkä ihmeen reititykset? Eihän yhteydelle tapahdu yhtään mitään muuta kuin se nopeusrajoitus muutetaan, ja johonkin mappi ö:hön kirjoitetaan että nyt henkilöllä X on Saunalahden Huoneistokaista, anonyymin henkilön sijaan. Amiright?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
bindi kirjoitti:
Irkistä sainkin jo vastauksen, ilmeisesti VOASilla on oma poju hallitsemassa noita nettiliittymiä yms. joten sen takia Saunalahdelta ei tapahdu tätä hetkessä kuten pitäisi.

Mitkä ihmeen reititykset? Eihän yhteydelle tapahdu yhtään mitään muuta kuin se nopeusrajoitus muutetaan, ja johonkin mappi ö:hön kirjoitetaan että nyt henkilöllä X on Saunalahden Huoneistokaista, anonyymin henkilön sijaan. Amiright?

Näissä huoneistoliittymissä on tilaus/toimitusprosessissa joitakin manuaalivaiheita, sen vuoksi ei tapahdu ihan silmänräpäyksessä.

Reitityksellä tarkoitetaan tässä asiayhteydessä dslam-portin varaamista verkkotietojärjestelmässä.

Osallistu keskusteluun