Teliasta Saunalahteen, netti ei toimi

  • 26 August 2017
  • 13 kommenttia
  • 2317 katselukerrat

Moi!

Siirryin Telian laajakaista-asiakkaasta Saunalahden laajakaistaan eilen, mutta jostain syystä netti ei toimi vaikka pitäisi, vaan modeemi yhdistää ainoastaan Telian sivulle, jossa lukee: ”Telia Yhteys kotiin: Tervetuloa Telia Laajakaista rekisteröitymissivulle. Ole hyvä ja paina Jatka-näppäintä aloittaaksesi.” Koskapa Telian laajakaistasopimukseni on päättynyt, ei käytössäni tästä huolimatta ole Telian nettiä.

Olen kokeillut resetoida modeemin, mutta ongelma ei katoa. Käytössäni on Telewellin TW-EAV510 -modeemi, jonka pitäisi tukea uutta 50 megan valokuituyhteyttäni. Olen kokeillut myös vaihtaa modeemin APN-tiedon ”internet” muodosta ”internet.saunalahti” muotoon, mutta tällä ei ole ollut vaikutusta. Minulla ei ole testata toista modeemia, eikä lähimmästä Elisan liikkeestä saanut sellaista lainalle. Mikä neuvoksi?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Kun sieltä kerta tulee Telian tervetuloa-sivu niin kuulostaa siltä, että sinulle ei ole vielä kytketty elisaa tai se on kytketty väärin
Kiitos vastauksesta! Kävin tänään kysymässä liikkeessä, että onko yhteys varmasti jo kytketty, mutta sanoivat, että se on kytketty eilen iltapäivästä, joten ehkä asentajalla on sitten käynyt joku moka.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Käytössäsi on siis kiinteä laajakaista? Tällöin mihinkään APN -asetuksiin ei tarvitse kajota. Tuon Telewellin pitäisi tunnistaa linja automaattisesti. Jos näin ei kuitenkaan ole käynyt, kokeilepa resetoida tuo modeemi ja testaa uudelleen. Sinne on ilmeisesti jäänyt vielä Telian VPI ja VCI -arvot kummittelemaan, eikä tuo uusi Elisan laajakaista toimi tämän takia.

Jos linja ei tunnistu resetoinnin jälkeenkään, tsekkaa modeemista seuraavat arvot:
- VPI: 0
- VCI: 100
- Protokolla: RFC 2684 (aiemmin RFC 1483) Bridged
- Framing: LLC/SNAP
- Kättelyprotokolla: ADSL2+ (ADSL-liittymissä) tai VDSL2+ (VDSL-liittymissä)

Jos noiden arvojen muuttaminen ei auta sekään, pistäpä asiasta yksityisviestiä Palstatiimille. He pystyvät tutkimaan, onko tuo linja varmasti ok. Lainalaitteen saaminen lähimmästä Elisa -liikkeestä voi myös onnistua heidän kauttaan, jos liike ei suoraan moista ole suostunut antamaan. Tarvittaessa laittavat tuosta vikailmoituksen vetämään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Käytössäsi on siis kiinteä laajakaista? Tällöin mihinkään APN -asetuksiin ei tarvitse kajota. Tuon Telewellin pitäisi tunnistaa linja automaattisesti. Jos näin ei kuitenkaan ole käynyt, kokeilepa resetoida tuo modeemi ja testaa uudelleen. Sinne on ilmeisesti jäänyt vielä Telian VPI ja VCI -arvot kummittelemaan, eikä tuo uusi Elisan laajakaista toimi tämän takia.

Jos linja ei tunnistu resetoinnin jälkeenkään, tsekkaa modeemista seuraavat arvot:
- VPI: 0
- VCI: 100
- Protokolla: RFC 2684 (aiemmin RFC 1483) Bridged
- Framing: LLC/SNAP
- Kättelyprotokolla: ADSL2+ (ADSL-liittymissä) tai VDSL2+ (VDSL-liittymissä)

Jos noiden arvojen muuttaminen ei auta sekään, pistäpä asiasta yksityisviestiä Palstatiimille. He pystyvät tutkimaan, onko tuo linja varmasti ok. Lainalaitteen saaminen lähimmästä Elisa -liikkeestä voi myös onnistua heidän kauttaan, jos liike ei suoraan moista ole suostunut antamaan. Tarvittaessa laittavat tuosta vikailmoituksen vetämään.


Tarvitseeko noihinkaan asetuksiin koskea? Kyseessä taitaa olla ethernet-talous
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Vaihda eteisen kotijakamosta piuha toiseen nousuun tai kytke modeemi puhelinpistokkeeseen jos kyseessä oli vdsl.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17
Mikäli taloudessa on tosiaan se kuitu eth liittymä ja eteisen jakamossa ne kaksi nousua ,
( jakamo A/B, nousu 1 ja 2. Syöttö 1/2 AB tai N1/N2 S1/S2 tai ihan vaan merkkaamatta kaikki, mutta silti kaksi kpl )
niin silloin voi olla rinnan kahdelta operaattorilta netit ja se meidän tulee toisesta noususta.

Mikäli on vain yksi nousu, vikaroinnin paikka koska silloin asentaja on kytkenyt väärin ( niiden kuvien mukaan jotka se sisäverkon urakoitsija sinne säveltänyt, että ei tahallaan)
Mikäli taloudessa on tosiaan se kuitu eth liittymä ja eteisen jakamossa ne kaksi nousua ,
( jakamo A/B, nousu 1 ja 2. Syöttö 1/2 AB tai N1/N2 S1/S2 tai ihan vaan merkkaamatta kaikki, mutta silti kaksi kpl )
niin silloin voi olla rinnan kahdelta operaattorilta netit ja se meidän tulee toisesta noususta.

Mikäli on vain yksi nousu, vikaroinnin paikka koska silloin asentaja on kytkenyt väärin ( niiden kuvien mukaan jotka se sisäverkon urakoitsija sinne säveltänyt, että ei tahallaan)


Kokeilin modeemia molempiin puhelinpistokkeisiin, mutta tuo Telian tervetulosivu tulee näkyviin molemmista. Kyseessä on siis VDSL-liittymä/laajakaista (ainakin käsittääkseni :D). Asun vanhassa kerrostalossa, joten asunnostani ei löydy kotijakamoa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Käytössäsi on siis kiinteä laajakaista? Tällöin mihinkään APN -asetuksiin ei tarvitse kajota. Tuon Telewellin pitäisi tunnistaa linja automaattisesti. Jos näin ei kuitenkaan ole käynyt, kokeilepa resetoida tuo modeemi ja testaa uudelleen. Sinne on ilmeisesti jäänyt vielä Telian VPI ja VCI -arvot kummittelemaan, eikä tuo uusi Elisan laajakaista toimi tämän takia.

Jos linja ei tunnistu resetoinnin jälkeenkään, tsekkaa modeemista seuraavat arvot:
- VPI: 0
- VCI: 100
- Protokolla: RFC 2684 (aiemmin RFC 1483) Bridged
- Framing: LLC/SNAP
- Kättelyprotokolla: ADSL2+ (ADSL-liittymissä) tai VDSL2+ (VDSL-liittymissä)

Jos noiden arvojen muuttaminen ei auta sekään, pistäpä asiasta yksityisviestiä Palstatiimille. He pystyvät tutkimaan, onko tuo linja varmasti ok. Lainalaitteen saaminen lähimmästä Elisa -liikkeestä voi myös onnistua heidän kauttaan, jos liike ei suoraan moista ole suostunut antamaan. Tarvittaessa laittavat tuosta vikailmoituksen vetämään.


Tarvitseeko noihinkaan asetuksiin koskea? Kyseessä taitaa olla ethernet-talous


Viimeisimmän viestin mukaan linja on "perinteinen" VDSL -yhteys, joka tulee puhelinlinjaa pitkin. Nuo VPI ja VCI -arvot pitää olla kunnossa, jotta yhteys tunnistuu oikein.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17
Mikäli talossa on vanha puh kupari ja liittymänä meiltä VDSL ja saat vain telian sivua, hyvin tod näk on ristissä.

Asentaja käynyt siis talon kellarissa/teletilassa katsomassa / arvailemassa ja nyt sinun asuntoosi ei vieläkään ole osunut. Vikailmoituksiin soitto niin laitetaan tarkistustyö sen modeemin macin kanssa niin löytyy reitti oikein.

Yleisohjeena, meiltä tulee nykyisin automaattisesti tekstiviesti uusien kytkentöjen mukana. Eli kun asentaja kuittaa työn tehdyksi, meiltä lähtee asiakkaalle kysely ja jos siihen vastaa ettei toimi, niin soitellaan kyllä perään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Asentaja käynyt siis talon kellarissa/teletilassa katsomassa / arvailemassa ja nyt sinun asuntoosi ei vieläkään ole osunut. Vikailmoituksiin soitto niin laitetaan tarkistustyö sen modeemin macin kanssa niin löytyy reitti oikein.


Olen joskus yrittänyt oikeasti miettiä, että saastävätkö operaattorit todella jotakin sillä, että ovat ulkoistaneet asennukset. Ennenhän oli Telen, HPY jne.. omia asentajia ja autoja operaattorien logoilla. Ulkoistamista perustellaan useasti sillä, että yrityksen ydinbussinekseen kuulumattomat asiat (tukitoiminnot yms.) kannattaa ulkoistaa. Mietin vain tässä äännen mitkä ovat operaattorin ydinbussinesta jos se ei ole verkon suunnittelu, rakentaminen ja hallinta.

On operaattorien (tai yritysten yleisesti) ydintoimintaa vain päätöksen teko ja resurssivirtojen hallinta. Johtaako äärimmilleen viety ulkoistus oikeasti säästöihin. Ovathan Relacomin ja Empowerin kaltaiset yritykset erittäin hyvin menestyviä (maksaako operaattorit heille liikaa ?).

Toisaalta asennusten laatu, joka on meidänkin projektissa havaittu on heikkoa. Saamme jatkuvasti korjailla näiden "alihankkijoiden" käsien jälkiä. Osuuskuntamme verkossa kun on operaattoreita, jotka antavat vain näiden tahojen tehdä asennuksia. Emme kehtaa päästää tätä laatua läpi asiakkaille. Korjaammeitse väärän porttin kytkennä, asennuksessa katkenneet kuidut, likaiset liittimet ja sikinsokin pujotellut kuidut. Isojen operaattorien urakoitsijat saavat rahat asennuksesta, mutta me korjaamme jäljet. Ei toki tarvitsisi, mutta ... ei kehtaa.. :)

Summa Summarun.. Olisiko kuitenkin niin, että jos operaattoreilla olisi omat asentajat:

- Työn laatu olisi parempi
- Asentajat tuntisivat verkot ja laiteet (vähemmän virheitä)
- Omat asenajat olisivatkin edullisempia operaattoreille, kun ulkositetut tekijät
- Osaaminen myös asentamisesta, laitteista ja fyysistä verkoista pysyisi talossa
- Operaattori pysyisi paremmin asiakkaan pulssilla (mitä asiakas haluaa)
- Kehittäminen / kehittyminen talon sisällä toimisi
- Suunnittelu saisi palautetta asentajilta
- jne...

Luulisi, että ulkoistukseen liittyvät ratkaisut ovat tehty puhtaasti taloudellisista syistä, mutta onko kaikki parametrit otettu Exel- taulukkoon tai edes pysytty oikein / realisesti hinnoittelemaan ?!

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Olen joskus yrittänyt oikeasti miettiä, että saastävätkö operaattorit todella jotakin sillä, että ovat ulkoistaneet asennukset. Ennenhän oli Telen, HPY jne.. omia asentajia ja autoja operaattorien logoilla. Ulkoistamista perustellaan useasti sillä, että yrityksen ydinbussinekseen kuulumattomat asiat (tukitoiminnot yms.) kannattaa ulkoistaa. Mietin vain tässä äännen mitkä ovat operaattorin ydinbussinesta jos se ei ole verkon suunnittelu, rakentaminen ja hallinta.

On operaattorien (tai yritysten yleisesti) ydintoimintaa vain päätöksen teko ja resurssivirtojen hallinta. Johtaako äärimmilleen viety ulkoistus oikeasti säästöihin.


Varmasti säästöä tulee, ainakin jollain mittarilla mitattuna. Mikä on työn laatu, onkin sitten asia erikseen.

Elisan tulisi kilpailuttaa useammin näitä yhteistyökumppaneitaan ainakin jollain tasolla. Aiheesta poiketen, esim. roskapostisuodattimen ylläpito on ulkoistettu kolmannelle osapuolelle. Ikävä kyllä ko. taho ei kykene pitämään kyseistä palvelua edes lähellekään siedettävällä tasolla. Mitä tekee Elisa? Ei ainakaan yritä potkia tätä yritystä **nille, jotta palvelu kuvastaisi edes jollain tasolle sille annettua nimeä. Päinvastoin.. On ok antaa palvelun rapistua käsiin ja antaa maksavien asiakkaiden kärsiä tästä.

En siis ihmettelisi, jos muissakin Elisan toiminnoissa noudatettaisiin samaa kaavaa. Kunhan palvelu toimii edes jollain tasolla "luvattuun suuntaan", on kaikki ok. Ei sillä lopputuloksella niin väliä loppupeleissä. Joku korjaa mokat aina jälkikäteen, jos korjaa.

Löytykö tähän koskaan vastausta?!

Terveisin, telian sivua tuijotellen.. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Kaksi vuotta sitten antamani vastaukset toimii tänäkin päivänä.