Tiedon valtatielle vaiko kärrypolkua museoon?

  • 31 tammikuu 2019
  • 32 kommenttia
  • 1937 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
  • Satunnainen osallistuja
  • 12 kommenttia
Olen Elisan FTTH 100/100 käyttäjä ja hämmästynyt palveluiden viimeaikaisesta kehityksestä huonoon suuntaan. Nykyinen liittymätyyppini on vuodenvaihteessa poistunut valikoimista ja samalla jäänyt hinnallisesti nykytarjontaan verrattuna huonoon asemaan. Tänään testattuna saatavuuskysely ei anna tilata uuden hinnoittelun mukaista 1000/100 liittymää (FTTH) joka sisältäisi tarvitsemani ylävirtanopeuden. Nykyisellään nopein saatavissa oleva liittymä on 100/50. Elisan markkinointi ja tuotteistus on siis tiputtanut pois parhaimman saatavissani olevan liittymän upload nopeutta ilman että uutta korvaavaa tuotetta tuodaan tilalle saataville. Tälläinen korvaava tuote olisi minulle 1000/100 jos sellaisen vaan voisi tilata. Kyseessä on lähes uusi talo ja liittymä. Tulee siis olo että ei ole kunnolla ehtinyt asunnosta maali kuivua kun tekniikka jo vanhenee ja asiakas jää vangiksi vanhaan tarjontaan ja hinnoitteluun.

Tänä samana lyhyenä aikana ollaan jo toistuvasti nostettu kuidun yli toimitettavan kaapeli-TV:n hintaa vedoten laitteiden päivitysten aiheuttamiin kustannuksiin. Missä nämä päivitykset nyt ovat kun niitä tarvitsisin?

Aspan kautta on selvitetty monella eri yhteyskerralla teknistä juurisyytä ja asiaa selitellään vain keskuksien etäisyyksillä ja muilla. Pitäisi siellä toimittajan päässä sen verran tietää että kuidussa eivät samat lainalaisuudet päde kuin VDSL2/ADSL ja muussa kuparitekniikassa jossa nopeus tipahtaa nopeasti kun kytkentäkaapista etäisyys kasvaa. Lisäksi mainittiin että toivottavasti joskus tekniikka keskuksessa päivittyisi. Ei siis mitään tietoa tapahtuuko se ikinä ja mahdollisesti minun elinaikanani vai kenties vasta perillisille?

Tiedän että liittymän voi irtisanoa mutta kun Elisa omistaa tontillani olevan kuidun eikä tarjoa sitä muille operaattoreille sopuhintaan vuokralle niin kokonaisuus tuntuu mielestäni kohtuuttomalle. Uudella hinnoittelulla 1000/100 on halvempi kuin mitä nyt maksan 100/100. Hinnoitteluakaan ei luvattu tarkistaa kun sitä kyselin.

Niin ja pääkaupunkiseudulla (Vantaalla) ollaan.

Enkä ole edes ainoa. Kaverilla on juuri tänään Tuusulaan kytketty uusi Elisa talokuitu valokuituliittymä aika kovaan kytkentähintaan per talous koko tien osalta ja sielläkin kytkentä uudelle liittymälle saatavissa vain museonopeudella 100/50.

Onneksi tiellämme on käynnissä juuri avoin kuitu projekti tässä samalla niin saa nykyaikaistakin tekniikkaa rinnalle. Telian edustajat kovasti ihmettelivät miten voi olla että ei ole 1G kytkinportteja tarjolla lisähintaan niitä tarvitseville.

Kun nyt kerran vuodenvaihteessa tuo 100/100 FTTH näyttää poistuneen niin miksi sivustolla on saatavilla edelleen vain vanha 2017 päivitetty palvelukuvaus jossa se edelleen on listoilla? Entä miksi sivuilla mainitaan 100M liittymä jos se on vain 100/50? Jos vain toinen yhteysnopeussuunta ilmoitetaan niin eikö se voisi olla todenmukaisemmin heikompaa osapuolta suojellen näistä se pienempi? Missä löytyvät lisätiedot/erilliskuvaukset joista 100/50 yhteysnopeus ilmenee? Nykypäivänä liittymät kuitenkin olisi oltava symmetrisiä lisääntyneiden pilven tallennuspalveluiden takia.

Terveisin,
Tomppa

32 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Tuolaiset upload nopeudet ovat yleensä tarjolla vain yritysliittymissä. Bisnes on bisnestä

Elisan FTTB liittymien upload vain 10M
Käyttäjätaso 2
Tässä keskustelussa puhutaan nyt ensinnäkin FTTH liittymistä.

Verrataanpa avoimeen kuituun yksityisliittymiin hintaa ja nopeutta (FTTH) vaikkapa täältä:
https://www.jnt.fi/fi/avoin-kuitu/
Telia Avoin Kuitu hinnat:
100/100 Mbit/s 44,90€/kk
500/100 Mbit/s 54,90€/kk
1000/100 Mbit/s 64,90€/kk

Kyseessä on siis ihan yksityisliittymä ja vastaavia on monia muitakin tarjoajia avoimen kuidun puolella.

Elisalla on myöskin itsellään FTTH puolella tarjolla liittymätyyppi 1000/100 ja kyseessä on vain keskusten päivitysaikataulu ja nykyisten 100/100 asiakkaiden tasapuolinen kohtelu siihen asti että keskus on päivitetty. Miltä mahtaa tuntuakaan 10v päästä nykyinen 59.90 hinta 100/100 museoliittymälle?

Miten se menikään että yksityispuolella kilpailu hoitaa tehtävänsä? No eihän se toimi kun yksi toimija omistaa fyysisen siirtotien. Jos kyseisen toimijan riistoviljely ei miellytä niin joutuu kaivamaan tontin uudestaan auki että saa rinnalle toisen kaapelin. Siitä tässä on kyse.

Kuitu on myöskin siirtokapasiteetiltaan rajaton ja asiakkaan päässä on tässä tapauksessa täysin 1G kykenevä kalustus. Kuitu on myyty meille panostuksena tulevaisuuteen. Itselläni oli tulevaisuus mietittynä maalin kuivumista pidemmälle.

Terveisin,
Tomppa
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moro @tomba76 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Jatkoa varten vinkkinä että modepuolella luetaan kyllä keskustelut, ei tarvitse postata samaa tekstiä useampaan paikkaan :)

Ensialkuun pahoittelut hämmennyksistä ja virheellisistä toteamuksista mitä tuossa on meidän puolelta jo näemmä onnistuttu toteamaan. Samat lainalaisuudet ei tosiaan kuidussa päde kuin mitä xDSL pohjaisissa yhteyksissä...

Jotta pääsen vähän tarkemmin tutkiin tilannetta sun kohdalla, niin lisäätkö profiiliisi vielä asiakasnumerosi? Pääsen vähän kyselemään paremmin sitten olisiko noille mitä(än) tehtävissä kun tiedän tarkemman osoitteen ja että mistä keskuksesta linja tulee 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Miten se menikään että yksityispuolella kilpailu hoitaa tehtävänsä? No eihän se toimi kun yksi toimija omistaa fyysisen siirtotien. Jos kyseisen toimijan riistoviljely ei miellytä niin joutuu kaivamaan tontin uudestaan auki että saa rinnalle toisen kaapelin. Siitä tässä on kyse.

Kuitu on myöskin siirtokapasiteetiltaan rajaton ja asiakkaan päässä on tässä tapauksessa täysin 1G kykenevä kalustus. Kuitu on myyty meille panostuksena tulevaisuuteen. Itselläni oli tulevaisuus mietittynä maalin kuivumista pidemmälle.



Hyvä avaus / kirjoitus aiheesta. On itsestäänselvyys, että sinun tapauksessa 100/50 nopeuden tarjoaminen kuidun ylitse johtuu nimenomaan keskuksen ja/tai runkoyheyden heikosta nopeudesta/kapasiteetista. Tuon luulisi korjaantuvan ajan kanssa joka tapauksessa.

Juurisyy miksi näin on juuri se, että vaikka operaattori x- tuoki kuidun (kuluttayhteyden), niin rungon ja keskuksen uusiminen ei välttämättä ole prioriteettillä (eikä koska uusimen tehdään yleensä kukaan osaa / halua vastata). Koska asiakas ei käytännössä voi äänestää lompakollaa. Ei operaattorilla myöskään käytännössä ole pelkoa asiakaspaosta.

Avoin Kuitu- malli voisi olla hyvä, jos siihen vaikka lainsäädännöllä asetettaisiin ehdot ja rajat joilloin viimeinen kilometri kuidusta olisi vaikka kunnan tai voittoa tavoitelematon operaattorien yhteisyriksen hallussa. Aivan kuten sähkön puolella toimitaan (Fingrid) tai pankkit automaattien saralla (Automatia). Kun Avoin kutu on kuitenkin Telian tekemä, niin poliittista syistä mm. DNA ja Elisa on hyvin haluttomia menemään kimppaan. Vaikka luulisi, että se olisi kaikkien alan toimijoiden kannalta hyvä, että ei tehtäisi siten kuvan kaltaisia moninkertaisia verkkoja Tårtta åp tårtta lopputulemalla.

Minulle tuttu hanke Osuuskunta Helsingin valokuidut on päässyt hyvin lähelle tätä ihannetilaa. Vaikka olimme Suomen ensimmäinen (käyttöönotettu) Avoin Kuitu projekti teetimme verkon itse ja omistamme sen. Tämä on mahdollistanut tilanteen, että meillä on 5 eri operaattoria verkossa mukaan lukien Elisa ja Telia. Koska osuuskunta on "puolueeton" talonyhtiötä vastaava toimija. Puolet operaattoreista pystyy myös toimittamaan yritysliittymiä meidän verkkoon. Terkniikka operaattorin rajapinnasta asiakkaalle on meidän hallussa ja meillä on oma ns. kuitutalonmies, joka hoitaa asennusken ja muutokset ja neuvoo osakkaitamme myös muiden laitteiden käytössä ja asennuksessa.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Juurisyy miksi näin on juuri se, että vaikka operaattori x- tuoki kuidun (kuluttayhteyden), niin rungon ja keskuksen uusiminen ei välttämättä ole prioriteettillä (eikä koska uusimen tehdään yleensä kukaan osaa / halua vastata).

Ymmärrät varmasti, että ei kellään operaattorilla ole mahdollisutta investoida rajattomasti ja käydä heti vaihtamassa kytkimiä gigaporttisiksi vaan työtä tehdään ajan kuluessa. Uusia 100M max-porttisia kytkimiä ei ole hetkeen asennettu mutta vanhempaa laitekantaa verkossa toki vielä on. Investointeja tehdään paljon (= vuosittain Elisalla 12-13% liikevaihdosta) ja pitää katsoa kokonaisuutta tarkasti, mihin ne rahat milloinkin laitetaan ja saadaan sillä rahalla eniten hyötyä asiakkaillemme.
Käyttäjätaso 2

Juurisyy miksi näin on juuri se, että vaikka operaattori x- tuoki kuidun (kuluttayhteyden), niin rungon ja keskuksen uusiminen ei välttämättä ole prioriteettillä (eikä koska uusimen tehdään yleensä kukaan osaa / halua vastata).Ymmärrät varmasti, että ei kellään operaattorilla ole mahdollisutta investoida rajattomasti ja käydä heti vaihtamassa kytkimiä gigaporttisiksi vaan työtä tehdään ajan kuluessa. Uusia 100M max-porttisia kytkimiä ei ole hetkeen asennettu mutta vanhempaa laitekantaa verkossa toki vielä on. Investointeja tehdään paljon (= vuosittain Elisalla 12-13% liikevaihdosta) ja pitää katsoa kokonaisuutta tarkasti, mihin ne rahat milloinkin laitetaan ja saadaan sillä rahalla eniten hyötyä asiakkaillemme.


Tätä näkökulmaa ei varmasti kukaan olekaan haastamassa. Kaikki kyllä ymmärtävät että pakettiauto kytkinlastissa ei voi olla matkalla samantien kun jossakin tilausta painetaan.

Se taas mitä en ymmärrä, on se, että maksan nyt 100/100 liittymästä enemmän kuin mitä maksaisin 1000/100 liittymästä jos keskuspäivitys olisikin sattunut ennen vuoden vaihdetta tai tässä lähiaikoina tapahtumaan.

Eli etupäässä kyse on nyt tuotteistusten muutoksista sellaiseen suuntaan joka yhdessä laitteiden elinkaarenhallinnan kanssa ei toimi.

Se että asiakas A maksaa saman tuoteperheen (FTTH) tuotteesta (poistuva) enemmän kuin asiakas B 10x nopeudella toimivasta uudesta tuotteesta ei ole hyväksyttävää (latausnopeus). Poistuvan tuotteen hinta on merkittävästi muita markkinahintoja korkeammalla tasolla. Lisäksi asiakkaalla A ei ole mitään takuita ettei poistuvaa tuotetta päätetä korvata vähäisellä muutoksella korvaamalla se uudella jolloin efektiivisesti lähetysnopeus puolittuu. Tämä ei olisi mikään vähäinen muutos.

Terveisin,
Tomppa
Käyttäjätaso 2
Moro @tomba76 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Jatkoa varten vinkkinä että modepuolella luetaan kyllä keskustelut, ei tarvitse postata samaa tekstiä useampaan paikkaan :)

Ensialkuun pahoittelut hämmennyksistä ja virheellisistä toteamuksista mitä tuossa on meidän puolelta jo näemmä onnistuttu toteamaan. Samat lainalaisuudet ei tosiaan kuidussa päde kuin mitä xDSL pohjaisissa yhteyksissä...

Jotta pääsen vähän tarkemmin tutkiin tilannetta sun kohdalla, niin lisäätkö profiiliisi vielä asiakasnumerosi? Pääsen vähän kyselemään paremmin sitten olisiko noille mitä(än) tehtävissä kun tiedän tarkemman osoitteen ja että mistä keskuksesta linja tulee :)


Nyt pitäisi löytyä.
Käyttäjätaso 2
Elisa ajaa hinnoittelullaan ja ylipäätään ihmeellisellä nihkeydellään valokuitua kohtaan ainakin pääkaupunkiseudulla loppuasiakkaita tehokkaasti Telian syliin, joka sentään pyrkii tarjoamaan moderneja yhteyksiä muuallekin kuin keskustan kerrostaloihin Avoimen Kuidun kautta.

Minulla on myös todella vaikea ymmärtää miten Elisa jaottelee eri asiakasryhmät ja hinnoittelee kuitupalvelut. Samanlaisella vanhalla pientaloalueella jossain tarjotaan Talokuitua parilla tonnilla ja toisella taas pitäisi maksaa lähes 20 000. Lisäksi Taloyhtiölaajakaistalle on jostain syystä asetettu minimirajaksi 15 asunnon yhtiökoko, jolle ei ole mitään järkevää perustetta.

Operaattorien "mobiililaajakaistan" pakkosyöttäminen, vanhentuneen kupariverkon huonosti toimiva tekohengitys ja valokuidun hylkiminen ankkuroivat Suomen yhä tiukemmin tietoliikenteen takapajulaksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Elisa ajaa hinnoittelullaan ja ylipäätään ihmeellisellä nihkeydellään valokuitua kohtaan ainakin pääkaupunkiseudulla loppuasiakkaita tehokkaasti Telian syliin, joka sentään pyrkii tarjoamaan moderneja yhteyksiä muuallekin kuin keskustan kerrostaloihin Avoimen Kuidun kautta.

Minulla on myös todella vaikea ymmärtää miten Elisa jaottelee eri asiakasryhmät ja hinnoittelee kuitupalvelut. Samanlaisella vanhalla pientaloalueella jossain tarjotaan Talokuitua parilla tonnilla ja toisella taas pitäisi maksaa lähes 20 000. Lisäksi Taloyhtiölaajakaistalle on jostain syystä asetettu minimirajaksi 15 asunnon yhtiökoko, jolle ei ole mitään järkevää perustetta.

Operaattorien "mobiililaajakaistan" pakkosyöttäminen, vanhentuneen kupariverkon huonosti toimiva tekohengitys ja valokuidun hylkiminen ankkuroivat Suomen yhä tiukemmin tietoliikenteen takapajulaksi.


Kun asiaa miettiin hyvin lyhyellä tähtäimellä kvartaaliliiketalouden näkökulmasta, niin on tietyllä tavalla järkevää että kupareista revitään rahaa niin kauan kun mahdollista. Tämä on osin mahdollista myös sen takia, että kiinteissä (kuluttaja) yhteyksissä ei käytännössä ole mitään kilpailua. Se kuka kauparin omisaa on operaattori ja jos kyseisessä verkossa edes jollain tavalla toimii nykyiset palvelet ei liiketaloudellisia intressä ole viedä kuitua kiinteistölle asti.

Tämä on kuitenkin vain yksi puoli asiaa, joka itseasiassa aiheuttaa kehityksen hidastumista, vähentää / estää uusien (kaistarohmujen) palveluiden myyntiä. Operaattorin intressi on myös käänteinen asiakkaiden toiveiden ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta. Siksi minusta viimeiset kilometrit pitäisi omistaa jokin muu taho, kun operaattori. Näin kilpailu toimisi, kun operaattorin ei tarvitsisi tehdä kalliita investointeja verkkon. Vaan viimeinen kilometri olisi kunnan vastuulla. Ihan samalla tavalla, kun katu, sähkö, vesi ja viemärit. Mikä tahansa operaattori voisi sitten vuokrata kuitua/putkea samoilla ehdoilla.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moro @tomba76 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Jatkoa varten vinkkinä että modepuolella luetaan kyllä keskustelut, ei tarvitse postata samaa tekstiä useampaan paikkaan :)

Ensialkuun pahoittelut hämmennyksistä ja virheellisistä toteamuksista mitä tuossa on meidän puolelta jo näemmä onnistuttu toteamaan. Samat lainalaisuudet ei tosiaan kuidussa päde kuin mitä xDSL pohjaisissa yhteyksissä...

Jotta pääsen vähän tarkemmin tutkiin tilannetta sun kohdalla, niin lisäätkö profiiliisi vielä asiakasnumerosi? Pääsen vähän kyselemään paremmin sitten olisiko noille mitä(än) tehtävissä kun tiedän tarkemman osoitteen ja että mistä keskuksesta linja tulee :)
Nyt pitäisi löytyä.

Selvitellään tilannetta täällä päässä ja palataan sinulle asiaan kunhan vähän valottuu mysteerien verho 🙂
Niin.. Kyllähän minullekkin lähetettiin kuitutilauksen yhteydessä kirje jossa mainostettiin 1Gbps yhteyttä, mutta ei sitä saatavuus listalla ole. Tässä kun on vertailtu vanhaa 100/100 liittymää 1000/100:seen, niin mikä tuo upload on päivitetyssä 250Mbps liittymässä?
Käyttäjätaso 1
Jaan nyt omia kokemuksiani vaikkakin aloittajan kohdalla tilanne on mennyt ilmeisesti vähän eri tavalla.

Minulla on myös tilanne, että FTTH otettiin käyttöön viimevuoden lopulla. Mittaillessani 250/50M yhteyttäni huomasin että sehän toimiikin käytännössä 100/50M nopeudella. Tarkistin nyt tilanteen ja ainakin tähän osoitteeseen myydään edelleen 50M, 100M, 250M ja 1000M nopeuksia. Kuten kuuluukin.

Elisan kanssa asiaa selviteltyä kävi tosiaan ilmi, että keskuksen päässä on vanha kytkin joka rajaa yhteyden downloadin 100M tasolle. Minun tapauksessani Elisa on hyvittänyt kuukausimaksuissa ja kertonet, että tuo vanha kytkin vaihdetaan uudempaan lähiaikoina. Ymmärrän hyvin että operaattorilla kestää hetki tehdä näitä muutoksia, koska eihän ole järkeä yhden asiakkaan vuoksi heti hälyttää vikapartioita tekemään muutoksia.

Talokuidun tuotekuvauksessahan lukee, että se mahdollistaa 1G nopeuden joten kyllähän nuo muutokset pitää jossain järkevässä aikataulussa tehdä, kerta tuollaisen tuotteen on tilannut. Minua ei haittaa muutaman kuukauden odottelu, kunhan vajaasta nopeudesta vain saa kompensaation. Ilmeisesti keskukselta kuitenkin myydään muilla tekniikoilla 1G yhteyksiä joten minulla on varmaan vaan käynyt kytkimen suhteen huono tuuri.

Omalla kohdallani Elisa on toiminut mielestäni kuitenkin täysin asiallisesti, virheitä sattuu ja joskus vanhaa tekniikkaa jää väliaikaisesti pullonkaulaksi. Oletan tässä että tosiaan tuo kytkin lähiaikoina vaihdetaan...

Keskustelun aloittajan kertomus siitä, että palveluvalikoimaa heikennetään tämän vuoksi tuntuu erikoiselta. Mahtaakohan tuossa olla jotakin muuta taustalla?

Sinänsä olen tyytyväinen 100/50M käyttäjä mutta minullakin on tuolla uusi Edgerouter ajossa juuri tämän kuidun käyttöönoton myötä. Kovasti odottelen että pääsee siitä ottamaan enemmän irti!
Käyttäjätaso 2
Talokuidun tuotekuvauksessahan lukee, että se mahdollistaa 1G nopeuden joten kyllähän nuo muutokset pitää jossain järkevässä aikataulussa tehdä, kerta tuollaisen tuotteen on tilannut. Minua ei haittaa muutaman kuukauden odottelu, kunhan vajaasta nopeudesta vain saa kompensaation.

Kiitokset kommenteista. Samoilla linjoilla ollaan. Minulla tosiaan tilanne eroaa siinä että en voi edes ilmoittaa kiinnostustani 250M tai 1G liittymistä ennakkotilaamalla niitä kuten sinulla on asian laita. Lisäksi maksan tällä hetkellä kalliimpaa hintaa kuin mitä maksaisin 1G liittymästä. Eli minulla kompensaatio on odotusaikana negatiivinen.

Sitten jos tuota tuotteistuksen ja toimituskyvyn saavuttamisen välisen ajankohdan eroavuuden järkevyyttä miettii niin nyt on jo 3v kulunut ja helpostihan sitä menee toinen tai kolmas mokoma jos ei aleta iskeä nyrkkiä pöytään.

Gigan tuotteistuksesta toimituskykyyn

---
3 vuotta sitten
...
Koskas Saunalahti on alkanut tarjota 1Gbit/s liittymää kuluttaja-asiakkaalle?
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne
jikoko kirjoitti:
Aspa sanoi että 1000(/100) yhteyksiä ei ole "tuotteistettu"


Tällä hetkellä menee niin, että on kyllä tuotteistettu FTTH 1G ja 250M -liittymät, mutta osoitekohtainen saatavuus niissä vaihtelee sen mukaan, onko keskuksella 1G vai 100M kykyisiä kytkimiä. Kaikkia 100M kykyisiä kytkimiä ei vielä ole uusittu, jolloin maksimi on siihen asti 100/100.
---

Eli kolmessa vuodessa ei siis ole saatu mitään aikaan! Tärkeämpää on saada kvartaalikohtainen tulos omistajille kuntoon kuin toimitus- ja kilpailukykyä linjaan muiden toimijoiden kanssa.

Viestintävirastohan on myös työstämässä näille toimijoille ukaasia kuidun vuokrahinnan alentamiseksi jotta syntyy kilpailua. On vastattu että eihän meillä Suomessa ole edes kuitumarkkinoita. No milläpä sitä markkinoita syntyisi kun myydään vain eioota?
Käyttäjätaso 1
Ymmärrän hyvin että tämä harmittaa ja odottavan aika on pitkä. Veikkaisin että keskuksia ja kytkimiä on aika paljon, joten en sinänsä ylläty ettei vielä muutamassa vuodessa kaikkia ole vaihdettu. Ympäristönkin kannalta on järkevää, että vaihdetaan niitä sitä mukaa kun 1G nopeuksille tulee tilaajia.
Käyttäjätaso 2
Ymmärrän hyvin että tämä harmittaa ja odottavan aika on pitkä. Veikkaisin että keskuksia ja kytkimiä on aika paljon, joten en sinänsä ylläty ettei vielä muutamassa vuodessa kaikkia ole vaihdettu. Ympäristönkin kannalta on järkevää, että vaihdetaan niitä sitä mukaa kun 1G nopeuksille tulee tilaajia.

Olen samaa mieltä mutta miten niitä tilaajia voi tulla jos mistään ei voi tilata? Ja hinnoittelu tosiaan kyllä pitää odottavilla mukauttaa uuteen tarjontaan. Ei ole mitenkään kohtuullista että joku jätetään vanhaan tarjontaan ja hintaan kiinni vuosiksi mikä voi tarkoittaa aika suurtakin tappiota kun muussa tarjonnassa samaan aikaan nopeudet nousevat ja hinnat laskevat.

Lainaanpa tähän loppuun vielä avoimen kuidun usein kysyttyä: https://www.avoinkuitu.fi/usein-kysytyt-kysymykset
---
Avoin Kuitu tuo kotiisi nyt jo gigan ja tulevaisuudessa jopa 100 gigan laajakaistanopeudet ilman muutoksia rakennettavaan kuituverkkoon. Tulevaisuudessa kuituliittymäsi yhteysnopeutta pystytään nostamaan valokuitupäätelaitetta päivittämällä.
---

Kyllä muut siis pystyvät... Kyse on siitä onko halua vaiko ei.

Jos tuo yllä oleva sattuisi olemaan myös Elisan arvolupaus niin kyllä jotain pitää alkaa nyt tapahtua myös sen pitämiseksi. Jos tekniikka ei nopeasti päivity niin hinnoittelun luulisi voivan korjata välittömästi. Jos nyt yleensä mietitään tuotteiden elinkaarenhallintaa niin en ole ikinä kuullut että jokin viiva päättyisi yhtäkkiä umpikujaan. Vai onko elinkaaresta vastaavilla jäänyt 100/100 viiva vahingossa kohdistamatta korvaavaan tuotteeseen? Tietoliikennekaistan tarve kasvaa koko ajan niin ei Elisa voi mitenkään jäädä paikoilleen tai lähteä soutamaan vastavirtaan. Saman tuotteen asiakkaiden asettaminen eriarvoiseen asemaan ei myöskään ole hyväksyttävää.

Terveisin,
Tomppa
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Jos tuo yllä oleva sattuisi olemaan myös Elisan arvolupaus niin kyllä jotain pitää alkaa nyt tapahtua myös sen pitämiseksi. Jos tekniikka ei nopeasti päivity niin hinnoittelun luulisi voivan korjata välittömästi. Jos nyt yleensä mietitään tuotteiden elinkaarenhallintaa niin en ole ikinä kuullut että jokin viiva päättyisi yhtäkkiä umpikujaan. Vai onko elinkaaresta vastaavilla jäänyt 100/100 viiva vahingossa kohdistamatta korvaavaan tuotteeseen? Tietoliikennekaistan tarve kasvaa koko ajan niin ei Elisa voi mitenkään jäädä paikoilleen tai lähteä soutamaan vastavirtaan. Saman tuotteen asiakkaiden asettaminen eriarvoiseen asemaan ei myöskään ole hyväksyttävää.


Olen hyvin samoilla linjoilla, kun sinä. Toisaalta olen allan "duuneissa" joten tiedän miten raadollista pilkun (=tuoton maksimointi) pörssiyhiöiden toiminta on. Hommassa ei sinänsä ole mitään henkilökohtaista (mihinkään suuntaa). Vaikka joskus ulkopuolisen silmillä katsottuna saattaa jopa tuntua, etta taustalla on strategia suosia vain langatonta ja ajaa kiinteää tehokkaasti alas. Näin ei todellisuudessa ole vaan Elisankin "vasemmat" ja "oikeat" kädet taistelavat (talon sisälläkin) saman lammikon kaloista (asiakkaista). Ei kukaan käytännössä suunnittele koko talon strategiaa (paitsi juhlapuhe tasolla). Vaan ison firman toiminta on aika kaoottista ja osastokohtaitainen maksimaalinen tulos on ainoa asia mikä ohjaa. Tässä pelissä on Elisa menesynyt nykyisen toimitusjohtajan Veli-Matti Mattilan aikana todella hyvin. Sitä ei voi kiistää, mutta HPY:n (osuuskunnan) aikaiset kaikille puhelin mahdollisiman edulliseen hintaa on pitkälle taakse jäänyttä. Vaikka jopa romantisen tuntuinen muisto puhelinosuustoiminnan kulta ajoilta. Jollain kaikista osuuskunnan jäsenistä pidettiin tasapuolisesti huolta.

Se miksi kytkimiä uusitaan suhteellisen hitaasti (varsinkin kuluttajapuolella) on tarve. Harva kuluttaja-asiakas edes osaa haluta, toivoa puhuttakaan vaatia yli 100Mbit/s, koska kysynä ja sitä kautta halu maksaa suuremmista nopeuksista kiinteässä verkossa, niin myös kykimet uusiutuva lähinnä kun niiden elinkaari loppuu. En usko että nykyää laietaan edes mitään (max) 1G- kytkimiä minnekkään vaan taitaa olla 10Gbit/s ja sitä nopeammat jo ihan perus kamaan.

Jos on rahkeita ja riittävän hulluja kavereita 3-6 kpl ympärillä voi joissakin tapauksissa ottaa ohjan omiin käsiin. Kuten me omassa osuuskunnassa tehtiin. Näin ei tarvitse jäädä sen varaan, että suosuuko operaattori toimittamaan tarpeeksi nopean kytkimen. Tällä hetkellä meidän paras nopeus on 1/1Gbi/s, mutta käytännössä 5-10Gbit/s (symmetrisen) nopeuden saisi käyttöön helposti. Kyse on vielä kuitenkin kiinni tarpeesa (joa ei vielä tuollaisille nopeuksille ole) ja toki rahasta siinä mielessä, että jos 1/1Gbit/s yritysliitymä maksaa 600-1000€ (tuosta voi laskea mitä maksaa jos jaetaan vaikka 100 käyttäjän kesken), niin 10Gbi/s on sitten jo selkeästi kalliimpi.

T: Tuokki
Elisahan on viime vuosina tehnyt aika hyvää tulosta eli n. 200 miljoonan voittoja per vuosi. Tuolla saisi aika hyvin paranneltua verkkoja.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisahan on viime vuosina tehnyt aika hyvää tulosta eli n. 200 miljoonan voittoja per vuosi. Tuolla saisi aika hyvin paranneltua verkkoja.

12% liikevaihdosta käytetään Elisassa vuosittain investointeihin ja verkkoihin menee niistä merkittävä osuus.

Elisahan on viime vuosina tehnyt aika hyvää tulosta eli n. 200 miljoonan voittoja per vuosi. Tuolla saisi aika hyvin paranneltua verkkoja.12% liikevaihdosta käytetään Elisassa vuosittain investointeihin ja verkkoihin menee niistä merkittävä osuus.


Mahtaa mennä suurempi osuus mobiilin ylläpitoon ku kiinteään verkkoon. Välillä tuntuu, että hyvä jos edes laskette sitä 3viikkoa eteenpäin kiinteässä verkossa verrattuna mobiiliin.
Käyttäjätaso 2
Keskustelun aloittajan kertomus siitä, että palveluvalikoimaa heikennetään tämän vuoksi tuntuu erikoiselta. Mahtaakohan tuossa olla jotakin muuta taustalla?

Uskoisin että minulla on tässä taustalla se että sopimukseni on tehty Saunalahden puolella ja siellä on ollut saatavilla 100/100 symmetrinen liittymä kun taas Elisan puolella näyttäisi että kaikki symmetriset liittymät ovat yritysliittymiä moninkertaisella hinnalla (59.90 vs ~250 eur).

Taisi siis myös selvitä miksi meille soiteltiin kymmeniä kertoja viime vuoden loppupuoliskolla ja yritettiin saada meitä siirtymään Elisa Viihteen ja 100/10 liittymän pariin. Kerrottiin että ollaan tässä siirtämässä liittymäsopimuksia Elisan puolelle. Motivaatio tälle on näin jälkikäteen päivänselvää. Näin asiakas olisi saatu siirrettyä hallitun toimivan elinkaaren piiriin (100/10 --> 100/50) ilman että Elisalle tulisi ajolähtötilannetta korvaavan liittymän tuottamiseksi poistuvan tilalle. 100/100 kun edellyttää kytkinten päivitystä jotta ylävirraltaan vastaavaa liittymää saadaan tilalle.

Eli tässäkin siis etupäässä on lähdetty asiakkaan palvelun huonontamisen kautta ratkaisemaan mahdollista sopimusongelmaa sen sijaan että pyrittäisiin täyttämään kuidun arvolupaus eteen päin katsoen ja toimitetaan sitä mitä palvelukuvaus lupaa. En ylipäätään ymmärrä miksei keskuksessa voi olla uudempaa kytkinlaitteistoa niitä tarvitseville? Jos valtaosa käyttäjistä on tyytyväinen 100/50 niin eivätkö nämä voi sitten olla vanhemmissa kytkimissä kiinni kunnes aika niistä jättää? Ylipäätään on naurettavaa että kun kallis kaivaminen ja kuidutus on nyt tehty niin museoaikaisten kytkinten päivityksistä aletaan sitten kitisemään. Eikö noista vanhoista satkuista kytkimistä ole poistotkin menneet jo aikoja sitten? Nyt vain halutaan tuottaa maksimaalista voittoa ilman kuluja asiakkaan oikeuksia ja sopimusta polkemalla. Ostavathan ihmiset uusia autojakin vaikka vanhallakin voisi vielä ihan hyvin ajaa. Vihreydenkin taakse voidaan piiloutua silloin kun se sattuu toimittajaa hyödyttämään.

Sitten toista asiaa. Olen myös tänään saanut mielenkiintoista lisätietoa Tuusulalaisten asioiden etenemisistä sekä mafiahenkeen menneistä tapahtumista Järvenpääläisten suunnalta. Näistä lisää tuonnempana.

Elisalta varmasti korjaavat mikäli yllä olevassa on asiavirheitä tai vääriä olettamuksia. Kun avoimuutta tai näkyvyyttä ei kuitutarjontaan ole ja asioiden hoito perustuu tiedon piilottamiseen ja salaisuuksien kuiskutteluun pienessä piirissä niin asiakkaat jäävät näiden arvailujen varaan.

Terveisin,
Tomppa
Käyttäjätaso 2
Päivitetäänpä taas tilannetta. Olen saanut asiakapalvelun kautta lisätietoja:

>Kuten aiemmin mainitsin, valitettavasti teknisesti tällä hetkellä saatavuutta ei ole. Aikataulua >muutokselle ei ole myöskään suunniteltu, koska rakennussuunnitelmia ei vielä ole. >Palvelukuvauksesta olen pistänyt päivityspyynnön eteenpäin, jotta saadaan sekin ajantasalle.

Eli siis valtakunnallinen tuotteistus riittää perusteeksi jotta voidaan nostaa valtakunnallisesti hintoja sillä hetkellä korkeimmalle valtakunnasta löytyvälle tasolle. Hinnan korotuksia perustellaan myös laitteistojen päivityksillä, joiden toteuttamiseksi ei ole siis edes suunnitelmia olemassa.

Toimitettujen liittymien tai uusienkaan elinkaarta ja lähtotilaa sekä asiakkaiden kohtelua ei kuitenkaan siis ole perusteltua yhdenmukaistaa sillä se lisäisi toimittajan kustannuksia. Näen nyt tässä vahvasti huijauksen makua ja seuraavaksi lienee pakollista selvittää onko kyse yksittäistapauksista vaiko järjestelmällisestä toiminnasta.

Ne teistä joita nämä asiat ylipäätään kiinnostavat voivat seurata keskustelua asian tiimoilta myös täältä: https://yhteiso.telia.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Valokuitu-amp-Ethernet-hammastys/m-p/182336/highlight/false#M11072

Terveisin,
Tomppa
Olen seurannut tätä keskustelua mielenkiinnolla, koska minulle toimitettiin juuri mennä viikolla Elisan kotikuitu Tuusulaan. Kun tuo kuitu viimein saatiin kytkettyä (n. 3kk myöhässä ilmoitetusta btw.) pääsin viimein tilaamaan liittymän.

Olin todella pettynyt kun havaitsin, että tarjolla oli ainoastaan 50 ja 100 MB liittymä vaihtoehdot myyntivaihessa toimitetusta liittymä tarjoamasta poiketen. Lisäksi mistään ei selvinnyt, että liittymät ovat epäsymmetrisiä. No tuo 100 liittymä saatiin kyllä melko pikaisesti toimimaan mutta ei valmiiksi kuitattua kaapeli-TV liittymää.

Tämän ensimmäisen vaiheen jälkeen on selvinnyt, että samaan projektiin kuuluville on saatavilla 1000/100 liittymä. Tätäkään asiaa en voinyt ymmärtää tai hyväksyä koska päädymme saman alueen keskukseen ja olemme saman (suolaisen) hinnan tuosta kuidusta maksaneet.

Olen tässä usean päivän aikana yrittänyt tätä tarjoama asiaa ja tuota Kaapeli-TV ongelmaa selvitellä. Näyttäsi siltä, asiakaspalvelulla tai 2 tason tukella ei ole kovin hyvät eväät tehdä työtään asiakkaiden palvelimiseksi näissä kuitu asioissa.

Olen kuitenkin juuri tänään saanut kuitenkin asian nytkähtämään eteenpäin naapureiden ja projetiin osallistuneiden tuella ja vinkeillä. Nyt näyttäsi siltä, että molemmat asiat olisivat ratkeamassa oikean Elisan kontaktin kautta. Ilmeisesti niissäkään tapauksissa, että keskus olisi moderni ja tekniset valmiudet kunnossa on asiakkaan itse tehtävä salapoliisityötä, jotta saatavuus saadaan tilauskäyttöliittymään näkymään.

Keskustelun lukeneena ja omakohtaisten kokemusten perusteella on todettava, että Elisalla on vielä paljon tehtävänä kuitutuotteiden palvelun kehittämisessä ja parantamisessa. Vuonna 2019 ei ole hyväksyttävää, että kuituliittymien nopeudet ovat maksimissaaan tuolla 100/50 tasolla. Toki ymmärrän, että aika ajoin laitteita on uusittava ja se vie aikaa. Mutta nyt ei mielestäni ole kyse siitä, koska tarvittava tekniikkaa on ollut saatavilla pitkään ja kilpailijoilla oikeasti toimitettavissa.


Tervesin,
Jygge
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Olen kuitenkin juuri tänään saanut kuitenkin asian nytkähtämään eteenpäin naapureiden ja projetiin osallistuneiden tuella ja vinkeillä. Nyt näyttäsi siltä, että molemmat asiat olisivat ratkeamassa oikean Elisan kontaktin kautta. Ilmeisesti niissäkään tapauksissa, että keskus olisi moderni ja tekniset valmiudet kunnossa on asiakkaan itse tehtävä salapoliisityötä, jotta saatavuus saadaan tilauskäyttöliittymään näkymään.

Keskustelun lukeneena ja omakohtaisten kokemusten perusteella on todettava, että Elisalla on vielä paljon tehtävänä kuitutuotteiden palvelun kehittämisessä ja parantamisessa. Vuonna 2019 ei ole hyväksyttävää, että kuituliittymien nopeudet ovat maksimissaaan tuolla 100/50 tasolla. Toki ymmärrän, että aika ajoin laitteita on uusittava ja se vie aikaa. Mutta nyt ei mielestäni ole kyse siitä, koska tarvittava tekniikkaa on ollut saatavilla pitkään ja kilpailijoilla oikeasti toimitettavissa.


Tämä onkin erittäin mielenkiinoinen kohta. Meille rakennettiin alueelle yhdelle tielle kuitu. Muut kadatut samalla alueella jäivä ilman kuitua, kun ne oli rakennettu 1-2 vuottai aikaisemmin. Rakentamisella tarkoita Helsingin energian sähköjohtojen siirtoa maan alle. Elisa restauroi samalla televerkon, mutta laittoi siis 80% kaduista kuparin. Viimeinen restauroitava katu 2012 laitettiin kuidulla. Tämä ilmoitettiin suhteellisen tökeröllä (japa tylyllä kirjeellä), jonka sisältö kuulosti lähinnä uhkaukselta, että jos et maksa 900€ niin netti tulee jatkossa vain mobiilin kautta. Aikaa reagoida on n. viikko.

Oman käsitykseni mukaan vähän yli puolet otti kuidun. Alkuperäisessä tarjouksessa oli väitetty, että maksiminopeus olisi 100/100Mbit/s ja VOIP- liitymän saisi lankapuhelimen tilalle. VOIP- liittymää ei koskaan saanut, koska Saunalahti/Elisa lopetti sen tarjoamisen kuluttaja-asiakkaille kokonaan ja yllätysyllätys 100/100Mbit/s nopeus oli muuttunut vain 100/10Mbit/s nopeudeksi.

Ehkä eriskummallisin yksityiskohta oli, että kotikuitua (FTTH) ei oltu Elisan puolelta mitenkään tuotteistettu siihen ei saanut mistän mitää tukea. Liittymän kanssa sai olla täysin omillaan. Toisin ei liittymästä tarvinnut mitään maksaakaan (muistaakseni 14kk oli "for free").

Se kaapeliTV oli kuitenkin ehkä mielenkiitoisin yksityiskohta. Missään ei kerrotty, että kaapeliTV on saatavilla. Minä "nörttinä" epäilin, että näin on koska näin, että kaksi kuitua hitsattiin ja kuitupäätteessä oli myös F- liitin koaksiaaliin. Kokeilin heti tästä tuleeko kaapeliTV- signaali ja tulihan se ja aloin käyttää. Kuitenkin lähes kaikki samalla tiellä eivät edes tienneet mahdollisuudesta eivätkä ottaneet / tajunneet ottaa käyttöön. Sitten kylällä muistaakseni 2017 ihmiteltiin miksi Elisa haluaa 6€ maksu kaapeliTV:stä jota ei edes ollut toimittettu. Kun kerroin että onhan se ollut käytössä alusa lähtien. Niin kyllä naapurit ihmetelivät, että miksi kukaan ei kertonut.

Tämä kaikki on toki jo historiaa. Vaikkakin mielenkiintoinen esimerkki. Nyt kylällä on oma valokuituosuuskunta, jonka kautta saa usemman operaattorin Netti- palvelut ja myös osuuskunnan tuomana keskusanenni palvelut. Kiinteistöjä palvelussa on n. 100. Jopa osa näistä siltä tieltä johon Elisa oli jo aikaisemmin rakentanut oman kuitunsa 😉

T: Tuokki
Käyttäjätaso 2
@jygge: Hieno homma että siellä asiat lähteneet rullaamaan oikeaan suuntaan. Harmi ettei kaikilla ole kontakteja joiden kautta saada oikeata lisätietoa nopeasti.
@Patomiäs: Onko itselläni varmasti eri tilanne ja syy tarjonnan ongelmiin kuin tuossa aiemmin @jygge:lla?
@tuokki: Aina ilo kun muutkin kertovat kokemuksiaan. Mikään ei voi missään muuttua ellei epäkohtia tuoda ilmi. Karulta kuulostaa kyllä tuo kertomasi. Usea kuitu per omakotitalohan näyttää olevan tätä menoa kohta uusi normaali vaikka järjetöntä resurssien haaskaamista onkin. Onneksi eivät vielä ole valtakunnassa keksineet että voitaisiin tehdä viemäriverkostotkin pariin kertaan per tontti niin voisi "kilpailla" ja putkistoja vaihdella...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@tomba76 mitä tuota jyggen tekstiä luin, on tuolla ollut eri hommasta kyse. Voin toki vielä ristiinverrata teknisesti ja vahvistaa jos @jygge lisää profiiliin asiakasnumeron 🙂

Osallistu keskusteluun