Vastattu

Tiedottaminen Saunalahti Taloyhtiölaajakaistan perusnopeuden muuttumisesta

  • 3 kesäkuu 2017
  • 14 kommenttia
  • 1000 katselukerrat

Kiinteistössä, jossa asun, muuttui kaapelimodeemipalveluna toteutetun Saunalahti Taloyhtiölaajakaistan perusnopeus. Perusnopeus muuttui 1.2.2017 alkaen 2 Mbit/s nopeudesta 10 Mbit/s nopeuteen. Elisa ei tiedottanut muutoksesta missään asiakaspalvelukanavassa palvelun käyttäjille. Kiinteistön omistava yhtiö tiedotti muutoksesta toukokuun ja kesäkuun vaihteessa 2017 paperisella tiedotteella.

Onko Elisalla yleinen käytäntö, että Elisa ei tiedota Saunalahti Taloyhtiölaajakaistan perusnopeuden muuttumisesta palvelua käyttävälle asiakkaalle? Minun tapauksessani olin asuntoon muuttaessani tilannut 100 Mbit/s lisänopeuden, joka maksaa 19,90 euroa kuukaudessa, kun perusnopeus on 2 Mbit/s. Tilasin 100 Mbit/s lisänopeuden ennen 1.2.2017.

Elisa muutti 100 Mbit/s lisänopeuden uudeksi hinnaksi 9,90 euroa kuukaudessa 1.2.2017, jos asiakas tilaa perusnopeuden muutoksen 2 Mbit/s nopeudesta 10 Mbit/s nopeudeksi. Elisa ei muuta 100 Mbit/s lisänopeuden hintaa, jos asiakas ei tilaa perusnopeuden muutosta.

Minua kiinnostaa tietää, onko Elisan asiakkailla vastaavia kokemuksia Elisan tiedottamisesta vastaavassa laajakaistapalvelun perusnopeuden muutostilanteessa.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 4 heinäkuu 2017, 10:03

Heippa 🙂

Palatakseni vielä tähän asiaan, haluan kertoa että Namipalan kanssa taloyhtiön kanssa oltiin tehty sopimus, että hinnat ja nopeudet muuttuvat 30.6. mennessä kaikille. Ja näin toimittiin 🙂
Asuntosäätiön oma tiedote asiasta löytyy täältä
Eli sivullakin mainitaan hintojen ja nopeuksien muuttuvan kaikille kesän aikana.

Tämän vuoksi Asuntosäätiö on tästä ilmoittanut siinä touko-kesäkuun vaihteessa.
Pahoittelut Namipalalle tästä aiheutuneesta harmituksesta. 😞
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Perustuisikohan tuo hintojen automaattisen alenemisen puute tässä nyt siihen, että jos sopimus on toistaiseksi voimassaoleva, jatkuu se vanhalla perusnopeudella ja lisänopeuden hinnalla, kunnes asiakas itse huomaa reagoida muutokseen. Tälläisessä keississä menettelytapa olisi kuitenkin aikalailla huonon maun mukainen, jos asiasta ei erikseen ihan montaa eri kanavaa pitkin sms-viesti, s-posti, kirjeposti samanaikaisesti tiedoteta asiakkaille operaattorin päästä.

Taloyhtiölaajakaistasopimukset ovat yrityssoppareita, joissa ei ole kuluttajansuojaa. Sopimusluonteen takia myös tiedotus palveluntarjoajalta suoraan loppuasiakkaille voi olla vajanaista. Tiedotusvastuu asiasta on ehkä enemmän taloyhtiön hallituksella tai kiinteistön omistajalla. Toisaalta taloyhtiölaajakaistasopimuksien asukaskohtaiset erillisnopeuksien tilaukset, jotka laskutetaan suoraan loppuasiakkaalta eikä taloyhtiöltä, ovat mielestäni täysin palveluntarjoajan ja loppuasiakkaan (tässä tapauksessa kuluttaja-asiakkaan) välinen sopimus, joten sen osalta pitäisi olla kyllä kuluttajasuoja sekä tiedotuksen pelata suoraan operaattorilta asiakkaalle.
Kiitos kommentista, Nanonano. Elisan olisi pitänyt tiedottaa mahdollisuudesta tilata uusi nopeampi perusnopeus, jos se vaikuttaa lisänopeuden hintaan alentavasti.

Haluaisin tietää elisalaiselta, miksi Elisa ei ilmoittanut lisänopeuden hinnan muutoksesta suoraan minulle lisänopeus-palvelun tilaajana. Mielenkiintoista olisi tietää, voiko Elisa olla ilmoittamatta lisänopeuden hinnan muutoksesta sillä perusteella, että lisänopeuden tilaaja ei ole tilannut uutta perusnopeutta välittömästi silloin, kun uusi perusnopeus oli tilattavissa. Elisa ei ollut ilmoittanut perusnopeuden muuttumisesta ja lisänopeuden hinnan muutoksesta lisänopeuden tilaajalle.

Onko Elisalla lisänopeus-palvelun myyjänä velvollisuus ilmoittaa lisänopeuden tilaajalle lisänopeus-palvelun hinnan muutoksesta, jos hinnan muutos on riippuvainen uuden perusnopeuden tilaamisesta vai onko kysymys uudesta perusnopeuden määrittävästä sopimuksesta, minkä perusteella Elisalla ei ole velvollisuutta ilmoittaa uudesta perusnopeudesta ja lisänopeuden hinnan muutoksesta?

Minä ja jokainen samassa kiinteistössä asuva lisänopeuden tilannut henkilö on maksanut 1.2.2017-31.5.2017 suurempaa maksua lisänopeudesta kuin mitä olisimme maksaneet, jos Elisa olisi tiedottanut meille ennen 1.2.2017 mahdollisuudesta tilata uusi perusnopeus ja lisänopeus edullisemmalla hinnalla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kiitos kommentista, Nanonano. Elisan olisi pitänyt tiedottaa mahdollisuudesta tilata uusi nopeampi perusnopeus, jos se vaikuttaa lisänopeuden hintaan alentavasti.

Haluaisin tietää elisalaiselta, miksi Elisa ei ilmoittanut lisänopeuden hinnan muutoksesta suoraan minulle lisänopeus-palvelun tilaajana. Mielenkiintoista olisi tietää, voiko Elisa olla ilmoittamatta lisänopeuden hinnan muutoksesta sillä perusteella, että lisänopeuden tilaaja ei ole tilannut uutta perusnopeutta välittömästi silloin, kun uusi perusnopeus oli tilattavissa. Elisa ei ollut ilmoittanut perusnopeuden muuttumisesta ja lisänopeuden hinnan muutoksesta lisänopeuden tilaajalle.

Onko Elisalla lisänopeus-palvelun myyjänä velvollisuus ilmoittaa lisänopeuden tilaajalle lisänopeus-palvelun hinnan muutoksesta, jos hinnan muutos on riippuvainen uuden perusnopeuden tilaamisesta vai onko kysymys uudesta perusnopeuden määrittävästä sopimuksesta, minkä perusteella Elisalla ei ole velvollisuutta ilmoittaa uudesta perusnopeudesta ja lisänopeuden hinnan muutoksesta?

Minä ja jokainen samassa kiinteistössä asuva lisänopeuden tilannut henkilö on maksanut 1.2.2017-31.5.2017 suurempaa maksua lisänopeudesta kuin mitä olisimme maksaneet, jos Elisa olisi tiedottanut meille ennen 1.2.2017 mahdollisuudesta tilata uusi perusnopeus ja lisänopeus edullisemmalla hinnalla.


Olisiko niin että tuo lisänopeus mikä on aikanaan tilattu olisi määräaikainen
Itselläni on Anvia/Elisa yhtiöltä perus 50 Mb/s n.s. ilmainen taloyhtiön kautta ja tilaamani lisänopeus 250 Mb/s maksaa 14,90e/kk mutta se on määräaikainen 24kk. Ainahan vanha asiakas kärsii kun uusille tulee tarjous halvemmalla, mikä on tavallaan väärin.
Kiitos kommentista, MasaJussi. Lisänopeus ei ole kiinteistön asukkaille tarjous, joka olisi ollut voimassa jonkin tietyn määräajan. Kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva tilaus lisänopeudesta. Kyseessä ei ole myöskään määräajan voimassa oleva lisänopeus, joka määräajan päättymisen jälkeen muuttuu perusnopeudeksi. Kiinteistöön ei ole muuttanut uusia asukkaita 1.2.2017 jälkeen, joten en tiedä, tarjoaisiko Elisa nopeampaa perusnopeutta uusille asukkaille, jotka muuttavat kiinteistöön 1.2.2017 jälkeen.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ilmeisesti Elisa on ilmoittanut perusnopeuden noususta taloyhtiölle / kiinteistön omistajalle / asiamiehelle, mutta talon asukkaille tuo viesti on viivästynyt tai itseasiassa kulkenut aikalailla tavanomaisen ehkä "joo mä oon täällä vaan töissä, taas näitä tiedotteita hohhoijaa" tiedotusviiveen kautta. Sitäkään ei tiedetä, onko Elisa painottanut ilmoituksessaan taloyhtiölle / kiinteistön asiamiehelle, että perusnopeuden nosto vaikuttaa myös lisänopeuksien hintoihin alentuvasti. Ihan toinen juttu on sitten, onko kiinteistön hallinnossa tajuttu, mistä koko hommassa on pintaa syvemmälti kysymys. Ja vaikka olisikin asia ymmärretty, on voitu ajatella, että ei tällä ole niin kiirettä, koska kiinteistön kulut eivät nouse ja asiakkaan omat lisäsopimukset eivät ole meidän vastuulla. Joka tapauksessa lähtisin siitä, että operaattori hyvittäisi yliveloitetut maksut ihan jo peeärrän vuoksi, oli "syyllinen" sitten mikä taho tahansa. Kiinteistön hallinnon suuntaan voi antaa palautetta, jos tiedotus on sieltä suunnalta ollut hidasta.

Homman pitäisi mennä siten, että jos perusnopeus muuttuu ja lisäpalvelun hinta näin ollen laskee, jämpti operaattori muuttaa veloitustaan aina automaattisesti asiakkaan eduksi. Tämä olisi osa hyvää palvelua. Bisnes on joskus epäeettistä, välillä joku häviää ja joku voittaa, vaikka kuinka yritetään päästä win-win-tilanteeseen. Mikäli tälläisessä tapauksessa "helpot lisärahat" taotaan asiakkaan epähuomiolla, ei sillä saada kuin asiakkaat tyytymättömiksi ja lopulta katoamaan. Pitää olla pelisilmää.
Homman pitäisi mennä siten, että jos perusnopeus muuttuu ja lisäpalvelun hinta näin ollen laskee, jämpti operaattori muuttaa veloitustaan aina automaattisesti asiakkaan eduksi. Tämä olisi osa hyvää palvelua.

Kiitos kommentista, Nanonano, olen kanssasi samaa mieltä siitä, että palvelun hinnan pitäisi muuttua, jos sopimus ei vaihdu. Kiinteistön omistajan tiedotteessa ei puhuta mitään uudesta sopimuksesta tai sen tarpeellisuudesta.

OmaElisassa perusnopeuden muutosta haluava asiakas ohjataan päivittämään tuote, minkä jälkeen asiakas ohjautuu automaattisesti Elisan Kauppaan. Tässä vaiheessa asiakasta ei varsinaisesti ohjata valitsemaan veloituksetta uutta kaapelimodeemia, mutta Elisan Kauppa yrittää pienellä sivuhuomautuksella saamaan asiakas valitsemaan myös uusi kaapelimodeemi, jotta tuotteen päivitys nopeampaan 10 Mbit/s perusnopeuteen olisi mahdollista.

Tilasin itsenäisesti ilman chat-asiakaspalvelun apua (koska apua ei ollut chatin kautta ruuhkan vuoksi saatavilla) uuden kaapelimodeemin ja 10 Mbit/s perusnopeuden Elisan Kaupasta. OmaElisassa 10 Mbit/s perusnopeus näkyy uutena sopimuksena. Uusi kaapelimodeemi saapui Postin toimipisteeseen seuraavana arkipäivänä ja asensin sen saman päivän aikana.

Uuden kaapelimodeemin käyttönoton jälkeen irtisanoin aikaisemman 2 Mbit/s perusnopeuden OmaElisassa. Elisan asiakaspalvelusta soitettiin minulle seuraavana arkipäivänä ja Elisa tarjosi minulle mahdollisuutta irtisanoa 2 Mbit/s perusnopeus saman arkipäivän aikana, mihin suostuin. Asiakaspalvelija ei nähnyt omassa järjestelmässään, kuinka kauan uusi 10 Mbit/s perusnopeus oli ollut saatavilla asennusosoitteeseeni, joten en voinut jatkaa keskustelua asiakashyvityksen tarpeellisuudesta.

Aion reklamoida Elisaa ja vaatia asiakashyvitystä, koska Elisa ei tiedottanut minulle lisänopeuden tilaajana mahdollisuudesta tilata korkeampilaatuista palvelua eli 10 Mbit/s perusnopeutta ajoissa ennen 1.2.2017. Menetin rahallisesti 79,60€ niiden neljän kuukauden aikana, jolloin minulla ei ollut tietoa uudesta perusnopeudesta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kyllä normi asunto-oyssä, joka on ottanut talokaistan käyttöön on sovittu, että elisa pienentää hinnat automaattisesti uuteen tasoon, esim viihde 40€ --> 20€.
Luulisi tuon onnistuvat nopeuden nostojenkin yhteydessä, jos vaan joku nostoa tilatessa siitä mainitsee ja vaatii näin tehtävän.
Kyllä normi asunto-oyssä, joka on ottanut talokaistan käyttöön on sovittu, että elisa pienentää hinnat automaattisesti uuteen tasoon, esim viihde 40€ --> 20€.
Luulisi tuon onnistuvat nopeuden nostojenkin yhteydessä, jos vaan joku nostoa tilatessa siitä mainitsee ja vaatii näin tehtävän.


Kiitos kommentista, KooMikko. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tällaiseen vaikuttamiseen asunto-osakeyhtiössä on parempi mahdollisuus, koska osakkaat voivat vaikuttaa toimeksiannon sisältöön. Kiinteistö, jossa asun, ei ole asunto-osakeyhtiö. Kiinteistön omistaja tiedotti asukkaille perusnopeuden muutoksesta vasta neljä kuukautta perusnopeuden muutoksen jälkeen. Elisa ei tiedottanut perusnopeuden muutoksesta lainkaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kiinteistön omistaja tiedotti asukkaille perusnopeuden muutoksesta vasta neljä kuukautta perusnopeuden muutoksen jälkeen. Elisa ei tiedottanut perusnopeuden muutoksesta lainkaan.

Harmittava tilanne. Ja kun muutaman sanana laittaminen paperille ei edes maksa mitään käytännössä. Vaan "hälläväliä asenne"...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Laittaisitko Namipala mulle yksityisviestillä osoitteesi ja nimesi niin katsotaan tämän tapauksen tiedotus ja muut jutut läpi. 🙂
Taitaa olla Elisalla takana se, että he eivät ilmoittele asiakkaille tai piennennä hintoja, he saavat tätä kautta kk-kaupalla rahastettua asiakkaita.
Vapaasti lainaten Elisan Palstatiimi ilmoittaa yksityisviestissä:"näissä tilanteissa taloyhtiö tekee päätöksen nopeuden nostamisesta esimerkiksi yhtiökokouksessa. Muutoksesta tiedottamisen vastuu on pääosin taloyhtiöllä. Sopimuksien muuttamiseksi uutta sopimusta vastaavaksi asiakas on Elisaan suoraan yhteydessä. Valitettavasti hyvitysperustetta ei tässä kohtaa ole."

Elisan Palstatiimi vastasi minulle näin siitäkin huolimatta, että Elisan Palstatiimillä on tiedossa, että kiinteistön omistava yhtiö tiedotti paperisella tiedotteella uudesta perusnopeudesta ja lisänopeuden hinnoittelun muuttumisesta vasta neljän kuukauden kuluttua siitä, kun uusi perusnopeus ja lisänopeuden hinnoittelu uuden perusnopeuden tilaajille tulivat voimaan. Elisalla on myös tiedossa, että kiinteistö ei ole osakeyhtiömuotoinen.

Voisiko Elisan Palstatiimi ottaa Palstalla julkisesti kantaa siihen, kohteleeko Elisa Saunalahti Taloyhtiölaajakaistan tilannutta asiakasta nyt siten, että asiakas voisi suositella Elisaa myös tulevaisuudessa? Asiakas ei saa nyt mitään tietoa uudesta asiakkaalle edullisemmaksi hinnoitellusta paremmasta palvelusta, koska Elisa ei tiedottanut asiakkaalle uudesta perusnopeudesta ja edullisemmasta lisänopeuden hinnoittelusta, jos asiakas tilaa uuden perusnopeuden.

Aikooko Elisa muuttaa tiedottamisen käytäntöään siten, että asiakas ei kärsi taloudellista vahinkoa sen vuoksi, että kiinteistön omistava yhtiö ei tiedota kiinteistön asukkaille uudesta perusnopeudesta ja edullisemmasta lisänopeudesta uuden perusnopeuden tilaajalle ennen muutosta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Elisa tekee myös loppuasiakkaille tiedotusta näissä yhtiövastikkeellisten liittymien muutoksissa. Riippuu hieman kohteesta millä tavalla tiedotamme ja missä vaiheessa tiedote lähetetään asiakkaalle (jolla on kanssamme sopimus). Mikäli lisäät asiakasnumerosi tuohon palstaprofiiliisi ja kuittaat tähän, niin saan selvitettyä miten tiedotus on sinun kohdallasi hoidettu. Sama pätee muihinkin joita asia saattuu kiinnostamaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Heippa 🙂

Palatakseni vielä tähän asiaan, haluan kertoa että Namipalan kanssa taloyhtiön kanssa oltiin tehty sopimus, että hinnat ja nopeudet muuttuvat 30.6. mennessä kaikille. Ja näin toimittiin 🙂
Asuntosäätiön oma tiedote asiasta löytyy täältä
Eli sivullakin mainitaan hintojen ja nopeuksien muuttuvan kaikille kesän aikana.

Tämän vuoksi Asuntosäätiö on tästä ilmoittanut siinä touko-kesäkuun vaihteessa.
Pahoittelut Namipalalle tästä aiheutuneesta harmituksesta. 😞

Osallistu keskusteluun