Vastattu

Toimiiko Cisco EPC3008 kaapelimodeemi Saunalahden kaapeliverkossa?

  • 19 heinäkuu 2014
  • 22 kommenttia
  • 36976 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Kiitelty
  • 48 kommenttia
Tiedän ettei Cicso EPC3008 ole tuettavien kaapelimodeemien listalla, mutta onko jollain kokemusta että toimiiko DNA Welho paketista otettu Cicso EPC3008 kaapelimodeemi asiakaspalvelussa aktivoinnin jälkeen suoraan Saunalahden kaapeliverkossa?

Tarkoitus olisi saada siltaava modeemi enkä haluaisi osallistua "EPC3825 arpajaisiin" á 100e arpa hintaa toivoen että joku ostetuista kaapelimodeemi yksilöistä sattuisi toimimaan kuten Saunalahti ohjeessaan kertoon...

Ja jälleen kerran täytyy ihmetellä miten yritys voi tehdä asiakkaalleen niin että ei suostu/halua/kykene myymään laitettta jolla sen palvelun lupaamat ominaisuudet saisi käytöön (viisi julkista ip osoitetta, joka siis vaatii käytännössä siltaavaa kaapelimodeemia).
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi tpk 23 heinäkuu 2014, 11:12

Noniin nyt on asiasta ihan käytännön kokemusta ja sen verran uskaltaa sanoa että näyttäisi toimivan ihan ok. Eihän tuolla toki viittä ulkoista ip:tä saa, mutta saa sentään edes yhden joka minun tapauksessa riittää.

Se että jouduin kaivamaan omaa kuvetta noin 82e verran jotta sain homman toimimaan samalla tavalla kuin yhteys toimi ennen aiemman kaapelimodeemin firmware päivitystä, on tietenkin jotain mitä ei pitäisi käydä. Mutta otan tuon tappion takaisin perumalla Elisalta tilaamiani kuukausimaksullisia palveluita, joten lopulta Elisa on se joka menettää enemmän.

Katso alkuperäinen viesti

22 kommenttia

Kyllähän tässä on asiakkaana ajan saatossa selvinnyt se fakta että asiakastyytyväisyys ei todellakaan ole Saunalahdella kovinkaan tärkeä prioriteetti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
tpk kirjoitti:
Tarkoitus olisi saada siltaava modeemi enkä haluaisi osallistua "EPC3825 arpajaisiin" á 100e arpa hintaa toivoen että joku ostetuista kaapelimodeemi yksilöistä sattuisi toimimaan kuten Saunalahti ohjeessaan kertoon...

Ota myös huomioon, että EPC3825  kanssa arpaonni voi jäädä lyhyeksi. Kun modeemi saa päähänsä päivittää laiteohjelmiston, siltaus päättyy seuraavaan uudelleenkäynnistykseen.
irritus kirjoitti:
tpk kirjoitti:
Tarkoitus olisi saada siltaava modeemi enkä haluaisi osallistua "EPC3825 arpajaisiin" á 100e arpa hintaa toivoen että joku ostetuista kaapelimodeemi yksilöistä sattuisi toimimaan kuten Saunalahti ohjeessaan kertoon...

Ota myös huomioon, että EPC3825  kanssa arpaonni voi jäädä lyhyeksi. Kun modeemi saa päähänsä päivittää laiteohjelmiston, siltaus päättyy seuraavaan uudelleenkäynnistykseen.

Minulle kävi juuri niin. Pidin tietoisesti kiinni vanhasta firmwaresta jossa siltauksen sai vielä päälle. Kuinkas ollakkaan tulikin sitten sähkökatkos ja se ilo loppui siihen.

Semmoinen tuli vielä mieleen että olisikohan mahdollista jotenkin palauttaa vanhempaa firmware-versiota jossa siltaus vielä toimi? Harmi vain että vaikka tämä olisikin teoriassa mahdollista, Saunalahti tuskin jaksaa nähdä sen vertaa vaivaa että auttaisi tekemään tämän palautuksen. Vanhoja malleja kun ovat ja asiakastuen voi siis niiden laitteiden kohdalla huoletta unohtaa.

Asiakaspalvelusta ei ainakaan ole saanut apua tässä asiassa joten tuskin saa jatkossakaan. Käskevät vain olemaan OmaGuruun yhteydessä koska sieltä saa lypsettyä hyvät puhelinlaskut ja ongelma ei ratkea siltikään. Katkeraa vuodatusta mutta sen verran on jo tätä pallottelua todistettu että noin se vaan tuntuu menevän.
Käyttäjätaso 1
jaydude kirjoitti:
irritus kirjoitti:
tpk kirjoitti:
Tarkoitus olisi saada siltaava modeemi enkä haluaisi osallistua "EPC3825 arpajaisiin" á 100e arpa hintaa toivoen että joku ostetuista kaapelimodeemi yksilöistä sattuisi toimimaan kuten Saunalahti ohjeessaan kertoon...

Ota myös huomioon, että EPC3825  kanssa arpaonni voi jäädä lyhyeksi. Kun modeemi saa päähänsä päivittää laiteohjelmiston, siltaus päättyy seuraavaan uudelleenkäynnistykseen.

Minulle kävi juuri niin. Pidin tietoisesti kiinni vanhasta firmwaresta jossa siltauksen sai vielä päälle. Kuinkas ollakkaan tulikin sitten sähkökatkos ja se ilo loppui siihen.

Semmoinen tuli vielä mieleen että olisikohan mahdollista jotenkin palauttaa vanhempaa firmware-versiota jossa siltaus vielä toimi? Harmi vain että vaikka tämä olisikin teoriassa mahdollista, Saunalahti tuskin jaksaa nähdä sen vertaa vaivaa että auttaisi tekemään tämän palautuksen. Vanhoja malleja kun ovat ja asiakastuen voi siis niiden laitteiden kohdalla huoletta unohtaa.

Asiakaspalvelusta ei ainakaan ole saanut apua tässä asiassa joten tuskin saa jatkossakaan. Käskevät vain olemaan OmaGuruun yhteydessä koska sieltä saa lypsettyä hyvät puhelinlaskut ja ongelma ei ratkea siltikään. Katkeraa vuodatusta mutta sen verran on jo tätä pallottelua todistettu että noin se vaan tuntuu menevän.

Saunalahden asiakaspalvelun taktiikka tämän osalta on ilmeisesti väsyttää asiakkat puhelinjonossa. Mikä parasta, niin jonottaminen maksaa. Tunnin kun jonotat, niin siitä kilahtaa muistaakseni noin 7e puhelinlaskuun. Luulisi että puhelinfirmalla olisi mahdollisuus maksuttomaan asiakaspalvelunumeroon vähintäänkin jonotuksen osalta...

Myös minulla ratkaisu asiaan olisi vanhemman aivan mainiosti toimineen modeemin firmwaren palautus, mutta ei kuulemma ole "mahdollista". Eli käytännössä mielummin ottavat tyytymättömät asiakkat jotka taatusti eivät suosittele kenellekään tutulle heidän palveluitaan ja välttävät jatkossa kaikin mahdollisin tavoin Saunalahtea.

Harmi vaan että kaapeliyhteys on pakkallinen monopoli ja adsl johdostakin Elisa saa osansa, joten täydellinen irti pääseminen vaatii että langaton tekniikka kehittyy siihen pisteeseen että se on oikeasti luotettava vaihtoehto.
Käyttäjätaso 2
Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka surkeaa osaamista Elisalla on näissä asiakkaiden päätelaitteissa.
Itsellä oli EPC3825 valmiiksi hankittuna kaapelimodeemi-liittymää tilatessa. Elisa tuuppasi päivityksen modeemiin -> ip-passthrough valinnat puuttuivat kokonaan valikoista ja 403 jos yritti muuttaa siltaavaksi. Netflix pätki 10-60sek välein (apple-tv:lla). SSH-yhteydet kuolivat muutaman minuutin hiljaisuudesta jne.

Nyt on modeemi siltana ja kaikki toimii!
Lisätietoja voi pyytää sähköpostiin tms.
Käyttäjätaso 1
okipoki kirjoitti:
Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka surkeaa osaamista Elisalla on näissä asiakkaiden päätelaitteissa.
Itsellä oli EPC3825 valmiiksi hankittuna kaapelimodeemi-liittymää tilatessa. Elisa tuuppasi päivityksen modeemiin -> ip-passthrough valinnat puuttuivat kokonaan valikoista ja 403 jos yritti muuttaa siltaavaksi. Netflix pätki 10-60sek välein (apple-tv:lla). SSH-yhteydet kuolivat muutaman minuutin hiljaisuudesta jne.

Nyt on modeemi siltana ja kaikki toimii!
Lisätietoja voi pyytää sähköpostiin tms.
Laitoin yksityisviestiä.
Käyttäjätaso 1
Noniin nyt on asiasta ihan käytännön kokemusta ja sen verran uskaltaa sanoa että näyttäisi toimivan ihan ok. Eihän tuolla toki viittä ulkoista ip:tä saa, mutta saa sentään edes yhden joka minun tapauksessa riittää.

Se että jouduin kaivamaan omaa kuvetta noin 82e verran jotta sain homman toimimaan samalla tavalla kuin yhteys toimi ennen aiemman kaapelimodeemin firmware päivitystä, on tietenkin jotain mitä ei pitäisi käydä. Mutta otan tuon tappion takaisin perumalla Elisalta tilaamiani kuukausimaksullisia palveluita, joten lopulta Elisa on se joka menettää enemmän.
Ilmeisesti kukaan ei vieläkään ole 3008:ia testannut? Kun ei itselläkään olisi tarvetta kuin tyhmälle modeemille joka ei tee mitään ylimääräistä. 3825:nen olisi turhaan ~20€ euroa kalliimpi kuin 3008, kun en tarvitsisi mitään muuta kuin sen yhden ethernet portin...

Omasta päästä löytyy nyt harmaita hiuksia aiheuttava Pace C2300, koska Bewanin C5200 meni lopultakin hajoamaan, vaikka palvelikin useamman vuoden kiltisti sillattuna. Routterina on Netgearin WNDR3700, joka tosiaankin tekee kaiken paljon paremmin kuin Elisan rampautetut laitteet.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
DeeGee kirjoitti:
Ilmeisesti kukaan ei vieläkään ole 3008:ia testannut? 

Siinähän se tieto on oman viestisi yläpuolella.
Niinpä olikin, taisi iskeä paha puusilmä. ja koska 3008 ei ole Elisan tuetuissa laitteissa ei siihen taida edes valua Elisan rampautettu ohjelmisto, toisin kuin 3825:seen. Eli sekin vielä on alemman hinnan lisäksi bonusta.
Noniin, ihan hyvin näyttäisi Cisco EPC3008 toimivan. Senkin asetussivu näyttää olevan aika olematon, mutta sillä ei ole väliä kun se on oletuksena vain sillattu eikä sitä pysty miksikään muuksi muuttamaankaan, eli juuri niinkuin pitäisikin 🙂
Tämän ketjun innoittamana hankin itsellenikin tällaisen EPC3008:n Verkkokaupasta. Jonkin aikaa mietittyään laite haki taajuudet ja pääsi verkkoon, mutta nopeus ei oikein tyydytä. Speedtest näyttää 5/0,5 Mbps, kun täsmälleen samasta piuhasta muuten jatkuvasti jumittava C2300 antoi luvatut 100/5. Liittymäsivulla nopeus näkyy oikein. Resetointi ei auttanut.

Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa? Muuten tämä tuntuu vakaammalta, mutta nopeuden jakaminen 20:llä ei varsinaisesti ollut se, mitä tässä hain...
Jotain säädetty väärin Elisan/Sauniksen päästä? kuten mainitsin itselläni on ihan ok vaikuttanut toimivan, mitä nyt upload ei nouse yli 3mbit/s, mutta se ongelma oli jo c2300:lla.
Niin, kysymys tietysti kuuluu, että mitä olisi pitänyt säätää? Ilmoititko itse tukeen myös, että vaihdat modeemin tyyppiä? Minulle tuki sanoi vain, että anna uusi MAC-osoite heille niin vaihdetaan.

Tuossa kuvassa on statusikkunan kertomaa: http://pasteboard.co/1hG7pbDC.png

Tampereella smurffailen.
Itsekkin ilmoitin MAC osoitteen, mutta samalla kyllä mainitsin uuden modeemin mallin. En tiedä säätääkö he modeemin mallin mukaan mitään muuta. Mutta jokatapauksessa tekniseen tukeen yhteyttä ja kysymään onko heidän päässään yhteyden nopeus säädetty väärin tms.
Mielenkiinnosta: mitä sinulla näkyy, kun menet tuonne Omaan Elisaan/Saunalahteen ja valitset "Modeemin ohjaus"? (https://verkkoasiointi.elisa.fi/laajakaistaohjaus) Jos siellä ei näy C2300 niin sitten voisi epäillä, että tosiaan jotain tekevätkin.
Siellä vieläkin kummittelee vanha c2300, joten epäilen onko siellä mitään säädetty modeemin tyypin perusteella. Tuossa on omat linja-arvotkin jos niillä mitään tekee.

http://pbrd.co/1nNT0VS
Kiitos paljon. Arvosi ovat parempia, mutta noissa on ollut kyllä minullakin vaihtelua jonkin verran ja molemmat näkyisivät olevan "recommended"-haarukassa.

Hätyyttelen tukea huomenna, saapa kuunnella jonotusmusaa. Toivoisin, ettei tarvitsisi palata tuohon Moolokiin enää, koska tämä yhteys toimii merkittävästi luotettavammin (yleensä C2300 olisi jo seonnut kertaalleen tässä illan mittaan). Nopeus vain pitäisi saada kohdilleen.
Onhan se vikapalvelu nytkin paikalla ja usein normaalin asiakaspalvelun ollessa suljettuna ei tarvitse edes jonottaa niin kauan. Pitää vain ensin kuunnella automaattivastaus loppuun.
Joo ja näköjään nyt nuo omatkin arvot olivat heilahtaneet sen verran plussalle, että tuskin tästä on kiinni.

http://pasteboard.co/1hJtp6LB.png

Tuota neljää kanavaa ihmettelin, mutta näkyy sinulla olevan samoin, joten ei sekään käy selittämään. Firmisversiokin on ihan sama.

Olisihan se liian helppoa ollutkin, jos puolivuotinen vääntö olisi tällä korjaantunut.
Tein yöllä vikatiketin, aamulla oli käsitelty. Tulin äsken kotiin kesken päivän - koska Soneran netti katkesi työpaikalla - ja näköjään nyt tulee letkun täydeltä. Kiitos avustaneille.
Käyttäjätaso 1
Jos kerran kyseinen modeemi toimii, niin taidanpa itsekki soittaa aspaan ja vaihtaa tuon käyttöön. On tuo vaan niin uskomatonta, ettei Elisa mahdollista EPC3825 siltaamista... KYMP:llä se oli nätisti sillattuna, mutta kun puoliltaöin vaihtui liittymä Saunalahdelle, niin siltaaminen ei enää onnistukkaan. Modeemin asetuksissa vaihtoehto kyllä on, koska boksissa on KYMP:n peruja uudempi firmis, mutta vaikka sen vaihtaa, niin bootin jälkeen se ei kuitenkaan ole päällä. Koitin oikein tätä hienoa IP Pass-throughta ja sainkin julkisen IP:n suoraan reitittimelle, mutta kas kun se modeemi silti blokkaa kaikki portit... Ei ***** onistunut vaikka avasin portit modeemista ja ohjasin boksille josta ohjasin edelleen koneelle. Kiinni on ja pysyy. Tiedä sitten johtuuko tuosta KYMP:n muistoa olevasta firmiksestä vai mistä, mutta eihän tuota voi käyttää, kun portteja ei saa auki mitenkään.

Osallistu keskusteluun