Kysymys

Toimitusajat ja toimivuudet

  • 23 tammikuu 2008
  • 72 kommenttia
  • 4009 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Lueskelin vanhoja aiheita toimitusajoista ja toimivuudesta...Onkohan tilanne yhtään parantunut? Mikä siis on ADSL:lle keskimääräinen toimitusaika?

72 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
http://www.iltalehti.fi/digi/2010042611542855_du.shtml


Lueskelin vanhoja aiheita toimitusajoista ja toimivuudesta...Onkohan tilanne yhtään parantunut? Mikä siis on ADSL:lle keskimääräinen toimitusaika?


Hei,

En tarkasti tiedä mitä ketjuja tarkoitat, mutta viime kevään/kesän joitakin alueita koskeneet toimitusongelmat ovat takanapäin.

Toimitusajat vaihtelevat alueittain, mutta ovat pääsääntöisesti noin 2-5 viikkoa tilausvahvistuksesta. PKS tällä hetkellä noin 2 viikkoa, Turku ja Tampere noin 3-5 viikkoa. Yksittäisissä toimituksissa voi toki kestää vähemmän tai pidemmän aikaa. Yleensä pidemmät ajat johtuvat esim.

- siitä ettei asentaja tavoita asiakasta koska liittymää ei voikaan toimittaa pistorasialle ilman että pitää päästä asuntoon ja seuraavan kerran asentaja pääsee yrittämään vasta viikon päästä,
- liittymä tilataan, mutta verkko-operaattori hylkää tilauksen, koska osoitteessa toimii jonkun toisen operaattorin laajakaista, jolle ei ole irtikytkentää -> Tämä kestää usein vähintään 1-2 viikkoa ja kun vanhan liitymän irtikytkentä näkyy verkko-operaattorilla lähtee toimitusaika alusta. Tähän onneksi on olemassa vaihtotilaus, joka toimii kunhan myös vanhan liittymän omistaa sama henkilö. Joskus tulee ongelmia kun muutat uuteen osoitteeseen ja siellä on vanhan asukkaan liittymä, eikä sitä ole irtisanottu - Uuden tilaaminen voi olla hankalaa.


Vai ovat ne toimitusongelmat olleet jo pari vuotta takanapäin.... aika vekkulia. Meilläkin kesti vain 2 kuukautta tilauksesta ennen kuin asentaja pääsi tekemään työnsä eikä viive liittynyt edellä mainittuihin. Järjestelmävirheen (mikä lie?) syytä kuulemma koko viive, kukaan ei ilmoittanut tilanteesta missään vaiheessa mitään - ja todennäköisesti jos en olisi ottanut yhteyttä asiakaspalveluun koko liittymän asennus olisi edelleen herran hallussa - se on sitä asiakaspalvelua parhaimmillaan. Järjestelmävika?

Eikä tämä tietenkään ole vielä onnellisesti ohi, asentaja kun onnistui tekemään kytkennän väärin... eli nettiyhteys toimii mutta nopeus on neljäsosa tilatusta. Odottelu siis jatkuu - tähänastisen kokemukseni perusteella minun on syytä tarttua aamulla taas puhelimeen ja kysyä tilanteen tarkemmasta korjausaikataulusta niin saadaan kesään mennessä asia kuntoon.

Yritän ymmärtää tämän todella monimutkaisen (??) kytkentätoimenpiteen ongelmia pitkine käskytysketjuineen, mutta eikö kannattaisi panostaa edes hieman enemmän jonkinlaiseen laatukontrolliin, asiakasyhteydenpitoon ja ottaa opiksi näistä turhautuneitten ihmisten jorinoista.

On sitä vikaa tässä puljussakin, jossa aina lupaillaan selvitellä asiaa ja luvataan olla yhteydessä. Paskan marjat! Ensimmäisen asennusajankohdan mokasivat 10.3. kun eivät olleet edes vanhaa saaneet siihen mennessä irtisanottua. Sen jälkeen tuli uus asennusajankohta 6.4., mutta sekin oli ja meni..

1) Heti 6.4. otin yhteyttä ja lupasivat selvitellä ja olla yhteydessä --> ei mitään kuulunut yli viikkoon
2) Soitin 17.4. uudelleen asiakaspalveluun ja taas alkoi selvittely ja luvattiin olla yhteydessä 20.4. Arvatkaapa olivatko yhteydessä? Eivät tietenkään, eikä tähän päivään mennessäkää kukaan ole ollut yhteydessä.

Kyllä täytyy sanoa, että ei enää paskemmin asioita voi hoitaa! Oon varmaan jo kolme tuntia puhellut asiakaspalvelun kanssa, joten minä en ainakaa enää soittele sinne. Katotaan meneekö joulukuuhun että saavat jotain aikaiseksi.



Ai että oli sattuvasti sanottu.  Asiakaspalvelua käy kyllä sääliksi kun joutuvat kuuntelemaan näitä valitusvirsiä kun asiat on hoidettu niin kuin on. Toki se on heidän tehtävänsäkin.. 

Meillä on odoteltu nyt kaksi kuukautta iloisesti liittymän asennusta eikä asiakaspalvelu ole suostunut kertomaan mikä viivästyksen aiheuttaa puhumattakaan että kukaan vaivautuisi kertomaan tarkemman asennuspäivän.  Internetin kautta laittamani viesti aiheesta merkitään vain vastatuksi vaikkei vastausta ole annettukaan!

Toivottavasti edes tilattu laajakaista toimii ongelmitta, alkuvaikutelma ei ole kovin lupaava. Sikäli kuin se joskus edes avataan.
Käyttäjätaso 3
Mikäli osoite sijaitsee Elisan kaapelimodeemi-saatavuusalueella ja liikkeessä on modeemeja hyllyssä, saadaan liittymä toimimaan käytännössä heti.
Käyttäjätaso 2

Saunalahden ADSL-liittymien toimitusaika on nykyisin pääkaupunkiseudulla asiakkaan halutessa alle 48 tuntia. Vastaava toimitusaika tulee käyttöön myöskin Tampereella, Jyväskylässä ja Joensuussa lähiaikoina.

/ Panu.

P.s. Saunalahti Kaapelimodeemiliittymien toimitusaika on koko Elisan kaapelitv-verkon alueella joitakin minuutteja:-)


Saako ttv:n verkossa Tampereella kaapeliliittymän samantien matkaan jos käy shopitissa kääntymässä?
Jos kerran olet tuotannolta vastaukset saanut, niin varmaan ne tällä kertaa pitävät paikkansa. Mutta mitä tarkoittaa sitten oikeasti järjestelmä virhe; sitäkö, että homma kusee omassa järjestelmässä vai esim. sitä, ettei aliurakoitsijan järjestelmä pysty ottamaan hommaa sähköisesti vastaan ?

Todellakaan en halua lähteä kiistämään kenenkään sanomisia, halusin vain muistuttaa, että mitenkä tämä homma tänä päivänä toimii. Bastukaan ei voi paljoa sille, jos jonkin alueen aliurakoitsija kämmentää tilauksen tai verkko-operaattorin tietyn alueen ainoa asiat tunteva kaveri on lomalla. Näitäkin tapauksia on valitettavasti nähty, onneksi tosin hieman eri asiayhteydessä.
OK koistha,

Minulle vaan joka kerta vastauksesi tuli sauniksen tuotannolta, että kyseessä on järjestelmävirhe ja että seuraava yrittämä sitten varmasti toimii.  ::)
En halua mitenkään puolustella pitkää toimitusaikaa mutta haluaisin muistuttaa, ettei nykyään oikeastaan millään operaattorilla ole omia asentajia. Ja se taas tarkoittaa sitä, että ketjusta tulee pitkä ja näitä erehtymisen mahdollisuuksia tulee enemmän.

Itselle kävi sellainen mukava tapaus viime kesänä kun muutin, että tilasin ADSL-siirron ihan hyvissä ajoin ja sain vahvistuksen käytännössä pyytämälleni toimitusajalle. Aika tuli ja meni mutta linja ei noussut - soitto asiakaspalvelun, jonka tietojärjestelmän mukaan yhteys oli kytketty ja siitä pyyntö soittaa vikailmoitukseen. Vikailmoituksen kaveri katseli vähän aikaa tietoja ja sanoi, ettei linjaa ole kytketty kun jakokaapista oli rauta loppunut. Sai sitten kaivettua vielä laitteiston päivityksen ajankohdankin.
No tuokin ajankohta tuli ja meni ja mitään ei kuulunut. Ja taas soitto. Seuraavalla viikolla soitti sitten asentaja, että nyt hän tulisi kytkemään linjaa mutta kun puuttuu tietoja verkko-operaattorilta. Siihen meni taas yksi ylimääräinen päivä. Sitten asentaja tuli ja alkoi mittaamaan linjaa ja eipäs mittari toiminutkaan.... No, sitten kolmantena peräkkäisenä päivänä kaveri tuli uudestaan ja homma saatiin kuntoon.

Ja tässä kuviossa ei Saunalahdella ollut oikeastaa osaa ei arpaa vaan kaikki ylimääräinen aika meni joko verkko-operaattorin tai asennusyrityksen touhuiluun. Aina ei siis kaikki ole ihan sitä miltä se näyttää. Minäkin olisin vain luullut homman olevan Saunalahden toimista kiinni ellen olisi ollut aktiivinen asian suhteen siinä vaiheessa kun homma oli levällään. Ja viimeiseen puristukseen olisi varmaankin mennyt vieläkin enemmän aikaa kuin 3 päivää ellei asentaja olisi ollut todella pätevä ja pitkään alueella toiminut ja siten sai asiat selville nopeammin kun tunsi väkeä, jolle soittaa suoraan eikä tarvinnut mennä normaalin protokollan mukaisesti.

Tilaisin ADSL yritykselle 20.03.2009.
Asennus Helsinki alue 00560.
Saunalahti on jo ilmoittaudunut seuravat asennus paivat:
    07.04.2009 15.04.2009 24.04.2009 30.04.2009 ja nyt 08.05.2009

Onko kenella samanlaisia kokemuksia?

Dangelus.


Juu on. Tosin ei yritykselle eikä Hesassa, mutta järjestelmävirheeseen vetosivat joka kerta. Lopuksi kytkentä onnistui, kun paikallinen ElisaShopitin täti yhteistyössä (puhelimitse) Sauniksen tuotannon kanssa näpytteli kokonaan uuden tilauksen. Hyvityksenä tuli muutaman kuukauden kk-maksu.

Tuntuu oudolta, ettei asiakkaista olla tämän enempää kiinnostuneita.
Tilaisin ADSL yritykselle 20.03.2009.
Asennus Helsinki alue 00560.
Saunalahti on jo ilmoittaudunut seuravat asennus paivat:
    07.04.2009 15.04.2009 24.04.2009 30.04.2009 ja nyt 08.05.2009

Onko kenella samanlaisia kokemuksia?

Dangelus.
Miten ei yllättänyt... tuli sitten lasku... yritetään laskuttaa siltä ajalta kun netti ei vielä toiminut.
En maksa ennenkuin tulee hyvityksestä tietoa... laitetaan nyt sitten lomakkeen kautta kerrankin menemään  ja katsotaan kuinka pian vastaavat. Arvioni: 2 viikkoa.
Senkun paranee, 3.3 pitäisi olla kunnossa yhteyden. Jos joku kätevä laskutuksen henkilö yrittää laskuttaa oletetusta avauspäivästä (17.2) alkaen niin voi odottaa meikäläisen soittoa. Minä en maksa  turhasta. Edellisen asunnon 3n viikon avaus-sekasotkujen soittelurumba elisan kanssa on liian hyvin muistissa mutta se on toinen tarina se.
Ainakin elisan kaapelimodeemin voi hakea suoraan shopitista, joka periaatteessa toimii kun pääset kotiin (:
Onnistuukohan sama sauniksen liittymällä...

-NRJ
Ei ala hyvin ei. Viikko sitten torstaina piti tulla toimintaan. Maanantaina tein vikailmoituksen kun ei pelitä ja edelleen odotellaan.
???

Vai minuutteja, itse oon ootellu yli viikon tuota kaapelimodeemia. Tilasin 13.2.  eikä vielä tänäänkään näkyny modeemia tulleen postiin. Missä se viipyy?


Kyllä kaikki 13.2. tilatut kaapelimodeemit on jo toimitettu ajat sitten.  En löytänyt tilaustasi millään -- mitä kanavaa pitkin olet tilannut?  Laita vaikka yksityisviestillä lisätietoja.

- Kai / Saunalahti
Vai minuutteja, itse oon ootellu yli viikon tuota kaapelimodeemia. Tilasin 13.2.  eikä vielä tänäänkään näkyny modeemia tulleen postiin. Missä se viipyy?
Saunalahden ADSL-liittymien toimitusaika on nykyisin pääkaupunkiseudulla asiakkaan halutessa alle 48 tuntia. Vastaava toimitusaika tulee käyttöön myöskin Tampereella, Jyväskylässä ja Joensuussa lähiaikoina.

/ Panu.

P.s. Saunalahti Kaapelimodeemiliittymien toimitusaika on koko Elisan kaapelitv-verkon alueella joitakin minuutteja:-)
Kaikki toimi kunnes elisa osti saunalahden, sen jälkeen kaikki härän pyllyä ! Elisan ukot on kahvilassa kun omistaa suurimman osan kuidusta/langoista PKS seudulla...Jamittava poro pois telkkarista niin jää RAHAA LAATUUN !
tupla..


No aion kuitenkin soittaa sinne huomenna ja valittaa.. Ei ole muutakaan tekemistä kotimatkalla kuin jonottaa puhelimessa.



Ei mitenkään henkilökohtaisuutena eikä ilkeilymielessä mutta......

Oletko tullut ajatelleeksi seuraavaa:
Valittamisella ei asia nopeudu kuitenkaan eli turhaan soitat ja se on Asiakaspalvelusta sinulle ymmärtääkseni kerrottu tuon viestisi mukaan. Juuri tuo on mielestäni hyvä esimerkki puhelusta, joka tukkii turhaan Asiakaspalvelua.

Perustelen sillä, että Asiakaspalvelu puhelimitse on tarkoitettu kiirelliseen asiointiin ja nettilomakkeet ei-kiireelliseen, vaikkapa palautteen antamiseen. Uskoisin Nettipalautteiden menevän tarkempaan syyniin.

No laittakoot asiat toimimaan niin en soita sinne.. Ja sähköposteihin vastauksessa kestää yhtä kauan kuin nettiliittymän avauksessa.

Ja tiedän toki, että se harmittaa sitten muita kun jonotus kestää, mutta vielä enemmän tästä on itselle koitunut harmia kun ei ole netti toiminut pariin viikkoon. Vielä kun teen sellaista työtä missä netti on aika tärkeä niin ei ole kiva tehdä niitä hitaalla lainamokkulalla..

Ja vielä kun asiakaspalvelusta saa ihan eri tietoja kun soittaa eri aikoihin niin kannattaahan sinne soittaa.. Ties vaikka tänään sanoisivat, että netti aukeaa jo ensi maanantaina.

Ja mielestäni tämä foorumi on tarkoitettu palautteen antamiseen paremmin kuin lomake joka menee vain Saunalahdelle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

No aion kuitenkin soittaa sinne huomenna ja valittaa.. Ei ole muutakaan tekemistä kotimatkalla kuin jonottaa puhelimessa.



Ei mitenkään henkilökohtaisuutena eikä ilkeilymielessä mutta......

Oletko tullut ajatelleeksi seuraavaa:
Valittamisella ei asia nopeudu kuitenkaan eli turhaan soitat ja se on Asiakaspalvelusta sinulle ymmärtääkseni kerrottu tuon viestisi mukaan. Juuri tuo on mielestäni hyvä esimerkki puhelusta, joka tukkii turhaan Asiakaspalvelua.

Perustelen sillä, että Asiakaspalvelu puhelimitse on tarkoitettu kiirelliseen asiointiin ja nettilomakkeet ei-kiireelliseen, vaikkapa palautteen antamiseen. Uskoisin Nettipalautteiden menevän tarkempaan syyniin.
Ja tänään tuli sitten viesti Saunalahdelta, että toimitusaika onkin vasta se 10.11. No aion kuitenkin soittaa sinne huomenna ja valittaa.. Ei ole muutakaan tekemistä kotimatkalla kuin jonottaa puhelimessa.

En tajua miksi Saunalahdella sekoillaan noin pahasti.. Osa sanoo toista ja osa toista.

No onneksi tuo 10.11 on nyt sitten maanantai.. Eli varaudun soittamaan Saunalahden asiakaspalveluun koko tuon 10.11 alkavan viikon ajan!

Ärsyttää todella paljon kun ei mikään toimi ennen kuin saan sen netin, ei edes Saunavision boksi..

Saunalahden kanssa ei näköjään ole mitään väliä vaikka olisi kuinka ajoissa itse liikkellä kun hommat on näin pahasti firmassa pielessä!
Vielä pari päivää perjantaihin.. Tuleekohan se vai ei.. No ainakin pääsee taas soittamaan ja valittamaan asiakaspalveluun jos ei mitään kuulu.
Jännittää.. Tuleeko liittymä tällä viikolla vai ei. Yksi asiakaspalvelija sanoi, että liittymä voi olla toiminnassa jo perjantaina, joten luotetaan siihen.

Toki toinen puhui ens kuun puolesta välistä, mutta tapelkoot asiakaspalvelijat keskenään kumpi on oikeassa.

Ihme miten kaikilla siellä Saunalahdella tuntuu olevan ihan omat tiedot mistä muut ei tiedä mitään..
Ei ala hyvin oma Saunlahden asiakkuus.. ADSL-liittymän toimitus myöhästyy melkein kuukaudella alkuperäisestä arvioidusta toimitusajasta!

Todella pettynyt tähän toimintaan. Olisi vaan pitänyt pysyä Sonerassa tai ottanut edes Elisan liittymä takaisin.

Osallistu keskusteluun