Kysymys

Toimitusajat ja toimivuudet

  • 23 tammikuu 2008
  • 72 kommenttia
  • 4009 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Lueskelin vanhoja aiheita toimitusajoista ja toimivuudesta...Onkohan tilanne yhtään parantunut? Mikä siis on ADSL:lle keskimääräinen toimitusaika?

72 kommenttia

Tilaisin ADSL yritykselle 20.03.2009.
Asennus Helsinki alue 00560.
Saunalahti on jo ilmoittaudunut seuravat asennus paivat:
    07.04.2009 15.04.2009 24.04.2009 30.04.2009 ja nyt 08.05.2009

Onko kenella samanlaisia kokemuksia?

Dangelus.

Tilaisin ADSL yritykselle 20.03.2009.
Asennus Helsinki alue 00560.
Saunalahti on jo ilmoittaudunut seuravat asennus paivat:
    07.04.2009 15.04.2009 24.04.2009 30.04.2009 ja nyt 08.05.2009

Onko kenella samanlaisia kokemuksia?

Dangelus.


Juu on. Tosin ei yritykselle eikä Hesassa, mutta järjestelmävirheeseen vetosivat joka kerta. Lopuksi kytkentä onnistui, kun paikallinen ElisaShopitin täti yhteistyössä (puhelimitse) Sauniksen tuotannon kanssa näpytteli kokonaan uuden tilauksen. Hyvityksenä tuli muutaman kuukauden kk-maksu.

Tuntuu oudolta, ettei asiakkaista olla tämän enempää kiinnostuneita.
En halua mitenkään puolustella pitkää toimitusaikaa mutta haluaisin muistuttaa, ettei nykyään oikeastaan millään operaattorilla ole omia asentajia. Ja se taas tarkoittaa sitä, että ketjusta tulee pitkä ja näitä erehtymisen mahdollisuuksia tulee enemmän.

Itselle kävi sellainen mukava tapaus viime kesänä kun muutin, että tilasin ADSL-siirron ihan hyvissä ajoin ja sain vahvistuksen käytännössä pyytämälleni toimitusajalle. Aika tuli ja meni mutta linja ei noussut - soitto asiakaspalvelun, jonka tietojärjestelmän mukaan yhteys oli kytketty ja siitä pyyntö soittaa vikailmoitukseen. Vikailmoituksen kaveri katseli vähän aikaa tietoja ja sanoi, ettei linjaa ole kytketty kun jakokaapista oli rauta loppunut. Sai sitten kaivettua vielä laitteiston päivityksen ajankohdankin.
No tuokin ajankohta tuli ja meni ja mitään ei kuulunut. Ja taas soitto. Seuraavalla viikolla soitti sitten asentaja, että nyt hän tulisi kytkemään linjaa mutta kun puuttuu tietoja verkko-operaattorilta. Siihen meni taas yksi ylimääräinen päivä. Sitten asentaja tuli ja alkoi mittaamaan linjaa ja eipäs mittari toiminutkaan.... No, sitten kolmantena peräkkäisenä päivänä kaveri tuli uudestaan ja homma saatiin kuntoon.

Ja tässä kuviossa ei Saunalahdella ollut oikeastaa osaa ei arpaa vaan kaikki ylimääräinen aika meni joko verkko-operaattorin tai asennusyrityksen touhuiluun. Aina ei siis kaikki ole ihan sitä miltä se näyttää. Minäkin olisin vain luullut homman olevan Saunalahden toimista kiinni ellen olisi ollut aktiivinen asian suhteen siinä vaiheessa kun homma oli levällään. Ja viimeiseen puristukseen olisi varmaankin mennyt vieläkin enemmän aikaa kuin 3 päivää ellei asentaja olisi ollut todella pätevä ja pitkään alueella toiminut ja siten sai asiat selville nopeammin kun tunsi väkeä, jolle soittaa suoraan eikä tarvinnut mennä normaalin protokollan mukaisesti.
OK koistha,

Minulle vaan joka kerta vastauksesi tuli sauniksen tuotannolta, että kyseessä on järjestelmävirhe ja että seuraava yrittämä sitten varmasti toimii.  ::)
Jos kerran olet tuotannolta vastaukset saanut, niin varmaan ne tällä kertaa pitävät paikkansa. Mutta mitä tarkoittaa sitten oikeasti järjestelmä virhe; sitäkö, että homma kusee omassa järjestelmässä vai esim. sitä, ettei aliurakoitsijan järjestelmä pysty ottamaan hommaa sähköisesti vastaan ?

Todellakaan en halua lähteä kiistämään kenenkään sanomisia, halusin vain muistuttaa, että mitenkä tämä homma tänä päivänä toimii. Bastukaan ei voi paljoa sille, jos jonkin alueen aliurakoitsija kämmentää tilauksen tai verkko-operaattorin tietyn alueen ainoa asiat tunteva kaveri on lomalla. Näitäkin tapauksia on valitettavasti nähty, onneksi tosin hieman eri asiayhteydessä.
Käyttäjätaso 2

Saunalahden ADSL-liittymien toimitusaika on nykyisin pääkaupunkiseudulla asiakkaan halutessa alle 48 tuntia. Vastaava toimitusaika tulee käyttöön myöskin Tampereella, Jyväskylässä ja Joensuussa lähiaikoina.

/ Panu.

P.s. Saunalahti Kaapelimodeemiliittymien toimitusaika on koko Elisan kaapelitv-verkon alueella joitakin minuutteja:-)


Saako ttv:n verkossa Tampereella kaapeliliittymän samantien matkaan jos käy shopitissa kääntymässä?
Käyttäjätaso 3
Mikäli osoite sijaitsee Elisan kaapelimodeemi-saatavuusalueella ja liikkeessä on modeemeja hyllyssä, saadaan liittymä toimimaan käytännössä heti.

On sitä vikaa tässä puljussakin, jossa aina lupaillaan selvitellä asiaa ja luvataan olla yhteydessä. Paskan marjat! Ensimmäisen asennusajankohdan mokasivat 10.3. kun eivät olleet edes vanhaa saaneet siihen mennessä irtisanottua. Sen jälkeen tuli uus asennusajankohta 6.4., mutta sekin oli ja meni..

1) Heti 6.4. otin yhteyttä ja lupasivat selvitellä ja olla yhteydessä --> ei mitään kuulunut yli viikkoon
2) Soitin 17.4. uudelleen asiakaspalveluun ja taas alkoi selvittely ja luvattiin olla yhteydessä 20.4. Arvatkaapa olivatko yhteydessä? Eivät tietenkään, eikä tähän päivään mennessäkää kukaan ole ollut yhteydessä.

Kyllä täytyy sanoa, että ei enää paskemmin asioita voi hoitaa! Oon varmaan jo kolme tuntia puhellut asiakaspalvelun kanssa, joten minä en ainakaa enää soittele sinne. Katotaan meneekö joulukuuhun että saavat jotain aikaiseksi.



Ai että oli sattuvasti sanottu.  Asiakaspalvelua käy kyllä sääliksi kun joutuvat kuuntelemaan näitä valitusvirsiä kun asiat on hoidettu niin kuin on. Toki se on heidän tehtävänsäkin.. 

Meillä on odoteltu nyt kaksi kuukautta iloisesti liittymän asennusta eikä asiakaspalvelu ole suostunut kertomaan mikä viivästyksen aiheuttaa puhumattakaan että kukaan vaivautuisi kertomaan tarkemman asennuspäivän.  Internetin kautta laittamani viesti aiheesta merkitään vain vastatuksi vaikkei vastausta ole annettukaan!

Toivottavasti edes tilattu laajakaista toimii ongelmitta, alkuvaikutelma ei ole kovin lupaava. Sikäli kuin se joskus edes avataan.


Lueskelin vanhoja aiheita toimitusajoista ja toimivuudesta...Onkohan tilanne yhtään parantunut? Mikä siis on ADSL:lle keskimääräinen toimitusaika?


Hei,

En tarkasti tiedä mitä ketjuja tarkoitat, mutta viime kevään/kesän joitakin alueita koskeneet toimitusongelmat ovat takanapäin.

Toimitusajat vaihtelevat alueittain, mutta ovat pääsääntöisesti noin 2-5 viikkoa tilausvahvistuksesta. PKS tällä hetkellä noin 2 viikkoa, Turku ja Tampere noin 3-5 viikkoa. Yksittäisissä toimituksissa voi toki kestää vähemmän tai pidemmän aikaa. Yleensä pidemmät ajat johtuvat esim.

- siitä ettei asentaja tavoita asiakasta koska liittymää ei voikaan toimittaa pistorasialle ilman että pitää päästä asuntoon ja seuraavan kerran asentaja pääsee yrittämään vasta viikon päästä,
- liittymä tilataan, mutta verkko-operaattori hylkää tilauksen, koska osoitteessa toimii jonkun toisen operaattorin laajakaista, jolle ei ole irtikytkentää -> Tämä kestää usein vähintään 1-2 viikkoa ja kun vanhan liitymän irtikytkentä näkyy verkko-operaattorilla lähtee toimitusaika alusta. Tähän onneksi on olemassa vaihtotilaus, joka toimii kunhan myös vanhan liittymän omistaa sama henkilö. Joskus tulee ongelmia kun muutat uuteen osoitteeseen ja siellä on vanhan asukkaan liittymä, eikä sitä ole irtisanottu - Uuden tilaaminen voi olla hankalaa.


Vai ovat ne toimitusongelmat olleet jo pari vuotta takanapäin.... aika vekkulia. Meilläkin kesti vain 2 kuukautta tilauksesta ennen kuin asentaja pääsi tekemään työnsä eikä viive liittynyt edellä mainittuihin. Järjestelmävirheen (mikä lie?) syytä kuulemma koko viive, kukaan ei ilmoittanut tilanteesta missään vaiheessa mitään - ja todennäköisesti jos en olisi ottanut yhteyttä asiakaspalveluun koko liittymän asennus olisi edelleen herran hallussa - se on sitä asiakaspalvelua parhaimmillaan. Järjestelmävika?

Eikä tämä tietenkään ole vielä onnellisesti ohi, asentaja kun onnistui tekemään kytkennän väärin... eli nettiyhteys toimii mutta nopeus on neljäsosa tilatusta. Odottelu siis jatkuu - tähänastisen kokemukseni perusteella minun on syytä tarttua aamulla taas puhelimeen ja kysyä tilanteen tarkemmasta korjausaikataulusta niin saadaan kesään mennessä asia kuntoon.

Yritän ymmärtää tämän todella monimutkaisen (??) kytkentätoimenpiteen ongelmia pitkine käskytysketjuineen, mutta eikö kannattaisi panostaa edes hieman enemmän jonkinlaiseen laatukontrolliin, asiakasyhteydenpitoon ja ottaa opiksi näistä turhautuneitten ihmisten jorinoista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
http://www.iltalehti.fi/digi/2010042611542855_du.shtml

Lueskelin vanhoja aiheita toimitusajoista ja toimivuudesta...Onkohan tilanne yhtään parantunut? Mikä siis on ADSL:lle keskimääräinen toimitusaika?


Hei,

En tarkasti tiedä mitä ketjuja tarkoitat, mutta viime kevään/kesän joitakin alueita koskeneet toimitusongelmat ovat takanapäin.

Toimitusajat vaihtelevat alueittain, mutta ovat pääsääntöisesti noin 2-5 viikkoa tilausvahvistuksesta. PKS tällä hetkellä noin 2 viikkoa, Turku ja Tampere noin 3-5 viikkoa. Yksittäisissä toimituksissa voi toki kestää vähemmän tai pidemmän aikaa. Yleensä pidemmät ajat johtuvat esim.

- siitä ettei asentaja tavoita asiakasta koska liittymää ei voikaan toimittaa pistorasialle ilman että pitää päästä asuntoon ja seuraavan kerran asentaja pääsee yrittämään vasta viikon päästä,
- liittymä tilataan, mutta verkko-operaattori hylkää tilauksen, koska osoitteessa toimii jonkun toisen operaattorin laajakaista, jolle ei ole irtikytkentää -> Tämä kestää usein vähintään 1-2 viikkoa ja kun vanhan liitymän irtikytkentä näkyy verkko-operaattorilla lähtee toimitusaika alusta. Tähän onneksi on olemassa vaihtotilaus, joka toimii kunhan myös vanhan liittymän omistaa sama henkilö. Joskus tulee ongelmia kun muutat uuteen osoitteeseen ja siellä on vanhan asukkaan liittymä, eikä sitä ole irtisanottu - Uuden tilaaminen voi olla hankalaa.

Toivottavasti vastasi edes osittain kysymykseesi?

Jukka / Saunalahti
Paskanmarjat!

Minulla 2kk tilausvahvistuksesta ja viikko luvatusta/vanhan katkaisemisesta. Ei näy eikä kuulu.

Paskanmarjat!

Minulla 2kk tilausvahvistuksesta ja viikko luvatusta/vanhan katkaisemisesta. Ei näy eikä kuulu.



2-5 viikkoa tilausvahvistuksesta koskee täysin uusia tilauksia. Jos kyseessä on vaihtotilaus, kuten tässä, niin silloin yleensä pelataan varman päälle jotta vaihdossa ei tulisi katkosta / päällekkäislaskutusta.

Liittymäsi on meille kuitattu kytketyksi (on tehty jo aiemmin, mutta kuittausta ei ole kuulunut), joten jos liittymä ei edelleenkään toimi kannattaa olla yhteydessä vikailmoituksiimme numerossa 09-4243 0730

Jukka / Saunalahti

Jos kyseessä on vaihtotilaus, kuten tässä, niin silloin yleensä pelataan varman päälle jotta vaihdossa ei tulisi katkosta / päällekkäislaskutusta.


Näin tosiaan lupailtiin tilatessa.

Koska on merkattu "kytketyksi" ?
Suoraansanottuna en luota tällä hetkellä Saunalahteen pätkääkään. Tilasin ADSL-liittymän 17.12 Tampereen keskustan lähellä olevaan asuntoon. Neljä viikoa toimitusaika  Noh, kuukausi mennä vilahti ja soitin. Yllättäen toimitusajaksi ilmoitttiin viikko kuusi joka tuli ja meni sekin. Olen soitellut perään mutta en ole vieläkään saanut mitään tietoa uudesta deadlinestä. En kyllä pätkääkään luota seuraavaankaan lupaukseen. Hinnanalennusta ovat luvanneet mutta eihän se mitään nettiä korvaa. Kännykän kautta pystyy nettiä käyttämäään mutta perhe tarttisi nettiä myös päiväsaikaan työ- ja opiskeluasioissa.

Ottaa aivoon erityisesti sen takia että oon ollut tosi tyytyväinen Saunalahteen ja harmittaa kitistä huonosta palvelusta ja katteettomista lupauksista. .
niin... Saunalahti on osa Elisaa. Ja sen kyllä huomaa.

Alkaakohan Saunalahti jossain vaiheessa päivittämään laskutusjärjestelmää ja sitten kolisee ihan mitä sattuu -laskuja postista ihan milloin sattuu. Ja vuosien takaa laskutetaan muutaman euron yrityspalvelunumeroihin muka soitettuja puheluita joita ei kukaan normaali ihminen pysty muistamaan.

Kusetusta koko Elisan touhu, toivottavasti Saunalahti pysyy mahdollisimman pitkään erillään Elisasta - niin paljon kuin mahdollista. Muuten on edessä vaihto... uh.. soneraan tai dna:han?

Ei ole helppoa suomalaisella netti/matkapuhelinasiakkaalla...
No joo. Eilen tuli tekstiviesti että liittymä kytketty. Tänään olisin varmaan palstalla tuuletellut iloa mut eipä tässä paljon aihetta iloon ole kun olivat käyneet kytkemässä väärään osoitteeseen. Huomenna pitäis saada lisätietoa taas kerran. Veikkaan että ei niin kauaa tarvitse odotella asentajan vierailua kun aikaisemmin. Saattoihan naapurilta lähteä nettiyhteys. Tosin en uskalla käydä kysymässäkään. Meitä onkin jo varmaan kaksi soittelemassa ja toivomassa oikeita kytkentöjä. Huolimatonta sanon minä.

Ainoa positiivinen puoli on hyvä asiakaspalvelu joka selvitteli asiaa ja ohjeisti kun vikaa etsittiin. Siitä kiitos. Mut kuitekin rassaa ihan älyttömästi.
Viisi viikkoa on todellakin alakanttiin annettu "keskimääräinen" toimitusaika. Vaihtotilauksessani pelasin varman päälle ja sovin 7,5 viikosta. Nyt on kulunut kohta yhdeksän viikkoa ja toimitusta ei kuulu. Harmi vain että edellinen operaattori kytki omansa jo pois...
Eli asiakkuutta harkitseva: Älä usko höpöjä?
Sopimukseni irtisanomisilmoitus on jo tekeillä... Mitäpä tällaisella "asiakaspalvelulla" tekee...
Tilasin liittymän 4.4 ja toimitusajankohdaksi luvattiin viikko 17. Tänään tuli sähköpostiviesti että adsl on kytketty. Niinpä oli :)
Vielä kun tulisi se saunavisio digiboxi.
Tosiaan, milloin tämä SaunaVisio tulee postissa? Kotitotaali näyttää sopimuksissa vihreää eli on käytössä (Internet toiminut jo viikon verran). Eikös se niin ollut että laskutus alkaa vasta kun kaikki paketin tuotteet ja palvelut on toimitettu?

Tosiaan, milloin tämä SaunaVisio tulee postissa? Kotitotaali näyttää sopimuksissa vihreää eli on käytössä (Internet toiminut jo viikon verran). Eikös se niin ollut että laskutus alkaa vasta kun kaikki paketin tuotteet ja palvelut on toimitettu?


Mulle tuli noin pari viikkoa muiden palveluiden toimittamisen jälkeen ja sopimus oli tosiaan vihreänä jo sen ajan kun boksia vielä odottelin.
Mikäköhän siinä boksin toimittamisessa mättää? Laitteita ei maahantuoda tarpeeksi vai  mitä?

Vai haluaako SL tuolla parin viikon jaksolla varmistaa, että wippiesboksi ja fullrate toimivat kuten pitää, ennen kuin täyttävät loppuosansa sopparista?
Kävin eilen liikkeestä tilaamassa kotitotaalin ja olen vanha asiakas. Olisi kaksi kysymystä:
1. Minulla on tärkeät nettisivut saunalahden osoitteessa www.saunalahti.fi/****** pysyykö tämä osoite minulla automaattisesti ilman, että minun täytyisi siitä ilmoittaa tai tehdä jotain muutoksia. Olisi kiva tietää, että pitääkö minun ottaa siitä jotain talteen.
2. Kauankohan tuo nopeuden nostaminen kestää, kun jo löytyy saunalahden adsl-liittymä?

Kiitos.


- liittymä tilataan, mutta verkko-operaattori hylkää tilauksen, koska osoitteessa toimii jonkun toisen operaattorin laajakaista, jolle ei ole irtikytkentää -> Tämä kestää usein vähintään 1-2 viikkoa ja kun vanhan liitymän irtikytkentä näkyy verkko-operaattorilla lähtee toimitusaika alusta. Tähän onneksi on olemassa vaihtotilaus, joka toimii kunhan myös vanhan liittymän omistaa sama henkilö. Joskus tulee ongelmia kun muutat uuteen osoitteeseen ja siellä on vanhan asukkaan liittymä, eikä sitä ole irtisanottu - Uuden tilaaminen voi olla hankalaa.



Onko syytä olla huolissani, kun sanoin vanhan yhteyteni (paikallinen puhelinyhtiö joka ei ollut teidän vaihtolistalla) irti samoihin aikoihin kun tilasin KotiTotaalin, ja se yhteys lakkasi toimimasta eilen aamupäivällä, 1.7. Saunalahden arvioitu asennusaika oli 1.7.2008. Vielä tänä aamuna ainakin olin ilman nettiä. ADSL-tilaukseni #8922285
Täytyy kiittää Saunalahtea, mulla kaikki on sujunut tähän asti ongelmitta. Kotitotaalin tilasin 7.5.08 (vaihtotilauksena Elisa > SL), kun Saunavision kaapeliboxi tuli tarjolle. Homebox (black) tuli seuraavalla viikolla, Saunavision tallenteet pystyi asettamaan ohjeiden mukaan netin kautta. Kaapeliboxi tuli kesäkuun puolella. Liittymän vaihtopäivä oli 7.7., ja eilen illalla mietin että pitääkin lukea meilit jos netti katkeaa pitkäksikin aikaa. Äsken sitten koneelle, ja kaikki toimii kuten luvattu, nopeus vielä testaamatta. Kohta Saunavision testaukseen..

Osallistu keskusteluun