Uusi 1Gbit/s kaapelimodeemiyhteys Elisalta


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Hei kaikille!

Elisa on pilotoimassa taloyhtiössämme taloyhtiölaajakaistasopimuksen myötä uutta näin aluksi teoriassa maksimissaan 1Gbit/s download ja 100 Mbit/s upload nopeuteen kykenevää yhteystekniikkaa. Taloyhtiön talojakamoon asennettiin uusi kuitu-koaksiaalisolmu eli runkoyhteys toteutuu FTTB-periaatteen mukaan ja vain talon sisäinen osuus kulkee koaksiaalikaapeliverkossa. Aluksi yhteys toteutuu EURODOCSIS 3.0 taajuuskanavamäärillä, mutta on jatkossa suhteellisen pienillä talojakamomuutoksilla (ilmeisesti CMC:n softapäivityksellä) päivitettävissä EURODOCSIS 3.1 yhteensopivaksi. Vastaava tekniikkahan on jo lanseerattu myyntikuntoon eräällä kotimaisella nimeltä mainitsemattomalla kilpailijalla. Onko palstalaisista kukaan tietoinen tai jo mukana vastaavassa Elisan pilottihankkeessa? Olisi mukava vaihtaa kokemuksia pilotin etenemisestä ja tekniikan toimivuudesta muidenkin asianosaisten kanssa.

96 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Heippa ja tervetuloa Palstalle 🙂

Kiva aloitus, mielenkiinnolla seuraillaan miten sulla sitten sujuu. Toivottavasti löytyisi kohtalontovereita juttelemaan aiheesta tarkemmin. 🙂
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Hei ja kiitos Mits!

Raotan vielä hiukan verhoa taloyhtiömme osalta. Kyseessä on vuosituhannen vaihteessa täyssaneerattu vanha 1930-luvulla rakennettu ja 50-luvulla laajennettu kiinteistö. Vuosituhannen (2000) vaihteessa ei vielä rakennusmääräykset edellyttäneet ethernet-tason (CAT-5/6) yleiskaapelointia saneeraus- ja uudiskohteissa, joten taloon asennettiin vain cat-3-tason puhelinkaapelointi sekä kaapeli-tv:tä varten koaksiaalikaapelointi tähtiverkotuksella (ei jatkettu siis yhtä koaksiaalikaapelia kaikkiin asuntoihin, vaan jokaiseen asuntoon tulee oma koaksiaalikaapeli talojakamosta). Kiinteistö ei vaadi putkisto- tai sähkösaneerauksia vielä kenties useampaan vuosikymmeneen, joten pelkän yleiskaapeloinnin uusinta siten, että kuitu tuotaisiin jokaiseen asuntoon maksaisi suhteessa hyötyyn liikaa. Näin ollen kyseessä olevan tapainen olemassa olevia kaapelointeja hyväksikäyttävä tekniikka on mitä tervetulleinta meille ja varmasti moneen muuhunkin vastaavassa tilanteessa olevaan kiinteistöön.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ja nyt pilotin tähän hetkisestä etenemisestä.

Valokuidun FTTB-asennus ja uusi kuitu-koaksiaali CMC:n asennus tehtiin talossamme jo viime vuoden (2016) lopulla. Tämän jälkeen minulle ilmoitettiin, että taloyhtiölaajakaistasopimuksen mukaisen huoneistokohtaisen liittymän aktivoineille henkilöille toimitetaan uusi uusiin nopeuksiin kykenevä Arris TG2492s merkkinen modeemi. Tätä modeemia olen nyt odottanut saapuvaksi viime vuoden lopulta saakka.

Viime viikonloppuna keskustelin sattumalta erään taloyhtiömme asukkaan kanssa hänen valiteltuaan pätkivää nettiyhteyttä. Ilmeni, että hänelle on toimitettu kyseinen uusi Arris modeemi. Ihmettelin, miksi juuri hänelle eikä minulle, koska olen talossamme taloyhtiölaajakaistasopimusta ollut edistämässä ja asiassa oleva yhteyshenkilö Elisan suuntaankin paikallisista taloyhtiölaajakaistasopimuksista vastaavan henkilönne kanssa. Olisin erittäin halukas saamaan uuden modeemin testiin, jotta pääsisimme koestamaan uutta yhteyttä. Olin tästä asiasta tämän viikon maanantaina yhteydessä Elisaan uutta yhteydenottoreittiä (Chat -> Asiakaspalvelunumero 010 190 240 -> Vikapalvelu), josta sainkin asiasta jotain ymmärtävän henkilön kiinni ja minulle piti jonkun sieltä olla jo eilen yhteydessä puhelimitse, mutta vielä tänäänkään keskiviikkona ei ole kuulunut mitään. Odotan siis edelleen yhteydenottoa ja uutta modeemia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Tuttu ongelma, jos et oikeasti tiedä kuka kyseisestä testistä on vastuussa / vetää Elisan päässä. On täysin turhaa yrittää selvittää mitään asiakaspalvelun kautta. Tässä on minulla 1000+1 kokemusta 🙂

Onneksi nykyään tiedän miten Elisan porukkaa puristellaan... jos haluaa jotain tietoa / jotain tapahtuvan.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Vikapalvelun henkilön kanssa keskustellessani oli asia hänellekin aivan uusi ja tietämätön. Kului noin pari tuntia, kun hän soittikin takaisin ja keskusteltiin, että tähän olisi nyt hyvä saada minun ja Elisan väliin jokin dedikoitu yhteyshenkilö Elisalta. Ilmeisesti kuten valitettavasti usein isoissa yrityksissä, tiedonkulku ja välikäsibyrokratia (monta pomoa välissä) hidastaa prosessia. Ehkä näissä piloteissa ei ole ajateltu alunperinkään sitä, että voisi olla ihan hyvä, että pilottiasiakaskohteissa olisi yhteyshenkilöt, vaan kohteisiin toimitetaan vain summanmutikassa yksi modeemi jollekin ja sitä sitten testaillaan omatoimisesti Elisan päästä. Meidänkin tapauksessa modeemi on nyt toimitettu henkilölle, jolle linjan pätkiminen on aiheuttanut harmia ja hän oli ennen viime lauantaista keskusteluamme aivan tietämätön tästä pilotista. En ole talossamme vielä tästä muille hirveästi huudellut, koska asia on vielä kesken.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Tuokki...mitähän nämä salaiset "Elisan väen puristelumetodit" ovat, kun taloyhtiölaajakaistasopimuspään yhteyshenkilö nostaa kädet ilmaan ja kertoo, että asia ei ole hänen vastuualuettaan ja tietoja joutuu oudosti kaivamaan vikapalvelun kautta, josta ei sitten kuitenkaan asia etene mitenkään. Asia on, anteeksi nyt näin kroteskisti mainitusti, jossain tuotekehityksen "pimeässä kellarissa" pyörityksessä, kun muilta kiireiltä keritään ja kukaan ei halua ottaa vastuuta asiakaspäähän informointivastuusta.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Hieman uutta asiakaspalveluchatin kautta pumpattua tietoa.

Ollessani maanantaina vikapalvelun kaveriin yhteydessä, on asiasta jätetty yhteydenottopyyntö jollekin myyntipäällikölle, jonka nimeä asiakaspalvelu ei halunnut luovuttaa. Minuun luvattiin olla jo heti tiistaina yhteydessä. Nyt on perjantai ja kello seitsemän illalla, enkä ole saanut minkäänlaista yhteydenottoa asian tiimoilta. Ymmärrän, että asia on kesken ja pilotissa varmasti vielä monta keskeneräistä asiaa, mutta en voi ymmärtää, miksi asiakkaaseen ei tälläisessä tapauksessa pidetä kuitenkin yhteyttä välissä ja ilmoiteta mitä pyritään tekemään ja mihin mennessä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tsekkasin tuota asiasi tilannetta ja ei olla saatu yhteydenottopyyntöön vielä vastausta/tietoa, sinuun ollaan varmasti yhteydessä heti kun infoa saadaan.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Edelleenkään ei mitään uutta. Odotan edelleen yhteydenottoa. Naapurissa tuskaillaan, kun uusi modeemi pätkii. Olisin alunperinkin ottanut itse tämän kyseisen modeemin erilliseen linjaan testiin ja voinut raportoida toiminnasta Elisan suuntaan, mutta nyt testimodeemi on naapurilla, joka tuskailee kun ElisaViihde pätkii modeemivaihdoksen myötä. Olen taloyhtiössämme se henkilö, jonka olalle ensimmäisenä koputetaan, kun taloyhtiönetissä on jotain vialla. Jos modeemia ei saada minulle jostain syystä toimitettua, voidaanko tehdä niin, että siirretään naapurista testimodeemi minulle ja hän ottaa vanhan modeeminsa takaisin käyttöön? Miksi modeemi on ylipäätään toimitettu naapurille, joka ei edes tiennyt koko pilotista?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pahoittelut viivästyksestä, laitan sinulle tuon Arriksen laitteen postiin, niin pääset testailemaan. Arriksen modeemi tulee ennen pitkään korvaamaan nykyiset Ciscot niiden hajotessa, oli pilotissa tai ei.
eBin kirjoitti:

Pahoittelut viivästyksestä, laitan sinulle tuon Arriksen laitteen postiin, niin pääset testailemaan. Arriksen modeemi tulee ennen pitkään korvaamaan nykyiset Ciscot niiden hajotessa, oli pilotissa tai ei.



Mitenkäs tässä tapauksessa, jos asiakas on hankkinut muualta kuin teidän kautta esim. Ciscon EPC3008 modeemi? Tuotahan ei ette ole ikinä tarjonneet. Meinaatteko pakottaa asiakkaan vaihtamaan modeemia? Tai jos on muualta hankittu Cisco EPC3825 kaapelimodeemi? Eikä ole teidän kautta tukia. Sentään muissa liittymissä voi käyttää muitakin modeemeita kuin teiltä hankittua.

Entäs saako käyttää esim. FRITZ!Box 6490 Cable boksia? Tai muutaFritzin boksia
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tällä hetkellä ainoa vaatimus kaapelimodeemeille on, että tukevat Eurodoscis 3.0-standardia. Esim. FRITZ!Box:in laitteita on joillain asiakkailla käytössä nytkin. Kyselen onko jo tiedossa miten tuo taloyhtiön yhteystekniikan päivitys vaikuttaa laitekantaan muutoin kuin pilotin osalta.
Itse katselin, että tuota uutta Arriksen boksia tarjottiin kaapeliliittymään viereiseen taloyhtiöön, vaikka heillä on maksimissaan 100/10Mbit/s Elisan kaapelilaajakaistassa. Toivotaan, että tästä tulee parempi kaapelimodeemi kuin Elisan aikanaan tarjoamasta Pace C2300 boksista.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Uusia kuulumisia pilottikohteesta

Uusi Arris TG2492s kaapelimodeemi saapui eilen postitse ja hieman jo ehdin kokeilla uutta modeemia.

1. Modeemi ei toimi sillattuna, kuten ei toiminut edeltävä Cisco EPC3928. Modeemien toiminta sillatussa tilassa päättyi siihen hetkeen, kun talojakamossa runkoyhteys heitettiin koaksiaalilta kuidulle ja uusi CMC-asennettiin. Sillatussa tilassa modeemi(t) ei liikuta mitään dataa kumpaankaan suuntaan ja lan-porttien ledit vilkkuvat ikäänkuin paketit vain törmäilisivät toisiinsa (jatkuva nopea vilkunta).

2. Kun uuden Arris-modeemin sisäverkon IPtä yrittää vaihtaa 192.168.0.1 -> esim. 192.168.30.1 ja asettaa DHCP-jaot alkamaan esim. 192.168.30.10, ei modeemi enää toimi mitenkään eikä hallintasivuille (pitäisi nyt olla 192.168.30.1) pääse.

3. Saan uudella modeemilla vain 100/10 nopeutta, vaikka uusi modeemi kykenee lähes gigan tulevaan ja ainakin sadan megan lähtevään nopeuteen. Onko linjani jäänyt provisioimatta gigan nopeuksille?

4. OmaElisassa ja OmaSaunalahdessa näkyy sopimuslistalla uusi modeemi laitevaihtona. Laitevaihdon deadlineksi on määritelty 13.3. Tarkoittaako tämä sitä, että sekä vanha että uusi modeemi toimivat rinnakkain tähän saakka?

Kiteytettynä

- Uusi modeemi ei korjannut siltausongelmaa, onko vika siis jakamon CMC-solmun säädöissä vai eikö uudella tekniikalla voi kaapelimodeemia asettaa ollenkaan siltaavaksi?

- Haluan liittymän toimimaan ainakin nyt joksikin aikaa täysin rajoittamattomana, jotta voin testata miten modeemi käyttäytyy jatkuvalla suurella kuormalla
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Modeemit toimivat rinnakkain tuohon 13.3 saakka. Laitoin muista kohdista kysymyksesi eteenpäin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kohta 3. sun listassa voi vaikuttaa nyt ihan todelliselta. Mä pistin tätä asiaa vähän vielä lisää selvitykseen nyt. 🙂
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
eBin kirjoitti:

Modeemit toimivat rinnakkain tuohon 13.3 saakka. Laitoin muista kohdista kysymyksesi eteenpäin.



Mits kirjoitti:

Kohta 3. sun listassa voi vaikuttaa nyt ihan todelliselta. Mä pistin tätä asiaa vähän vielä lisää selvitykseen nyt. :)



Kiitos asian eteenpäinviennistä molemmille 🙂

Huomasin nyt lisäksi myös, että modeemi hävittää yhteyden idle tilassa eli, kun yhteys oli käyttämättä useamman tunnin putkeen (modeemi kokoajan kuitenkin päällä) ei data enää liikkunut. Nämä kaikki siis modeemin oletusasetuksilla reitittävässä tilassa. Käyttöliittymän salasanan olen vaihtanut ja WLANit olen kytkenyt pois päältä. Vanha EPC3928 on samaan aikaan päällä ja pätkiminen ei näytä vaikuttavan siihen, ainoastaan uuteen Arrikseen. Vanha Cisco ja uusi Arris ovat siis samassa huoneistossa, mutta eri antennipistorasioissa kiinni. Molemmissa modeemeissa on modeemien mukana toimitetut haaroittimet rasian ja antennikaapelin välissä.

Ohessa Arriksen linjatietoja:

DCID Freq Power SNR Modulation Octets Correcteds Uncorrectables
Downstream 1 16 562.00 MHz 2.60 dBmV 37.64 dB 256QAM 481341885 103 0
Downstream 2 15 554.00 MHz 2.40 dBmV 37.64 dB 256QAM 319803708 76 0
Downstream 3 14 546.00 MHz 2.00 dBmV 38.61 dB 256QAM 322029777 80 0
Downstream 4 13 538.00 MHz 2.00 dBmV 38.98 dB 256QAM 323816387 74 0
Downstream 5 12 530.00 MHz 2.30 dBmV 38.98 dB 256QAM 327132583 51 0
Downstream 6 11 522.00 MHz 2.50 dBmV 38.98 dB 256QAM 328226470 66 0
Downstream 7 10 514.00 MHz 2.30 dBmV 38.98 dB 256QAM 317554119 74 0
Downstream 8 9 506.00 MHz 1.90 dBmV 38.98 dB 256QAM 318607003 69 0
Downstream 9 8 242.00 MHz 1.50 dBmV 40.95 dB 256QAM 411849396 37 0
Downstream 10 7 234.00 MHz 1.40 dBmV 40.95 dB 256QAM 413561523 30 0
Downstream 11 6 226.00 MHz 1.30 dBmV 40.95 dB 256QAM 414960233 30 0
Downstream 12 5 218.00 MHz 1.40 dBmV 43.38 dB 256QAM 416352557 20 0
Downstream 13 4 210.00 MHz 1.30 dBmV 40.95 dB 256QAM 417910330 27 0
Downstream 14 3 202.00 MHz 1.30 dBmV 43.38 dB 256QAM 419224831 20 0
Downstream 15 2 194.00 MHz 1.40 dBmV 43.38 dB 256QAM 421183030 21 0
Downstream 16 1 186.00 MHz 1.50 dBmV 40.95 dB 256QAM 425080722 12 0

UCID Freq Power Channel Type Symbol Rate Modulation
Upstream 1 2 16.25 MHz 46.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 2 8 61.25 MHz 49.75 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 3 7 53.75 MHz 49.75 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 4 6 46.25 MHz 49.50 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 5 5 38.75 MHz 49.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 6 4 31.25 MHz 47.75 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 7 3 23.75 MHz 47.00 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 8 1 8.75 MHz 47.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM

Tapahtumalokia:

Date Time Event ID Event Level Description
3/1/2017 1:05 68001205 4 Primary address failed, secondary active;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 1:05 69020700 4 Configuration File CVC Validation Failure
3/1/2017 1:07 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/1/1970 0:01 68001200 3 DHCP failed - RS sent, no RA received;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 1:11 73040100 6 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 1:11 68001205 4 Primary address failed, secondary active;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 1:12 69020700 4 Configuration File CVC Validation Failure
1/1/1970 0:01 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/1/1970 0:02 68001200 3 DHCP failed - RS sent, no RA received;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 2:08 73040100 6 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 2:08 68001205 4 Primary address failed, secondary active;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 2:08 69020700 4 Configuration File CVC Validation Failure
1/1/1970 0:01 68001200 3 DHCP failed - RS sent, no RA received;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 2:31 73040100 6 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 2:31 68001205 4 Primary address failed, secondary active;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 2:31 69020700 4 Configuration File CVC Validation Failure
3/1/2017 2:56 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 8:31 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 8:42 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3/1/2017 14:31 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:f1:b9:4a;CMTS-MAC=01:23:45:67:89:ab;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Arris modeemin hallinnan HSD puolelta löytyy myös "Advanced login", johon tarvitsee ns. päivän salasanan. Seedi tämän salasanan generointiin on toivottavasti muutettu vakiosta, sillä muuten tämän takaportin kautta voi päästä modeemiin ssh/telnet-yhteyden kautta kirjautumaan etänä. Aikanaan juuri Arriksen kaapelimodeemeissa oli näitä tietoturva-aukkoja. En tiedä onko se tässä TG2492s-mallissa sitten korjattu. Toivottavasti!
Käyttäjätaso 4
Millä tavalla Elisa valitsee näitä pilotti kohteita? Voiko teknisestiosaava, laajakaista asioista vastaava, ilmoittaa taloyhtiön halukkuutta johonkin tälläiseen liittymiseksi?
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Persojet kirjoitti:

Millä tavalla Elisa valitsee näitä pilotti kohteita? Voiko teknisestiosaava, laajakaista asioista vastaava, ilmoittaa taloyhtiön halukkuutta johonkin tälläiseen liittymiseksi?



Meillä taloyhtiölaajakaistasopimuksen myötä Elisalta otettiin yhteyttä paikallisen taloyhtiölaajakaistamyyntipäällikön toimesta minuun ja tarjottiin mahdollisuutta osallistua pilottiin. Taloyhtiön runkoyhteys oli Elisan osalta jäämässä pullonkaulaksi ja samalla uuden kuituvedon myötä olimme sopiva pilottikohde. Olen taloyhtiön hallituksen jäsen ja olin aktiivinen taloyhtiölaajakaistaa kilpailutettaessa. Talon sisäverkko oli sopiva juuri tähän pilottiin.

Jos on sopiva kohde ja ideoita sekä kiinnostusta pilotoida, kannattaa ottaa yhteyttä operaattoriin ja tuoda asia esiin.
Käyttäjätaso 4
Nanonano kirjoitti:

Persojet kirjoitti:

Millä tavalla Elisa valitsee näitä pilotti kohteita? Voiko teknisestiosaava, laajakaista asioista vastaava, ilmoittaa taloyhtiön halukkuutta johonkin tälläiseen liittymiseksi?



Meillä taloyhtiölaajakaistasopimuksen myötä Elisalta otettiin yhteyttä paikallisen taloyhtiölaajakaistamyyntipäällikön toimesta minuun ja tarjottiin mahdollisuutta osallistua pilottiin. Taloyhtiön runkoyhteys oli Elisan osalta jäämässä pullonkaulaksi ja samalla uuden kuituvedon myötä olimme sopiva pilottikohde. Olen taloyhtiön hallituksen jäsen ja olin aktiivinen taloyhtiölaajakaistaa kilpailutettaessa. Talon sisäverkko oli sopiva juuri tähän pilottiin.

Jos on sopiva kohde ja ideoita sekä kiinnostusta pilotoida, kannattaa ottaa yhteyttä operaattoriin ja tuoda asia esiin.



En tiedä kuka noista päättää, mutta tuikkasin sähköpostilla taloyhtiölaajakaistan myynyttä Elisalaista, jos vaikka tietäisi.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
eBin, Mits; Onko esittämiini kysymyksiin / toimivuusongelmiin tullut mitään uutta tietoa?

Juolahti tässä myös mieleen, että jos uuden Arris modeemin kuvailemiini ongelmiin ei saada ratkaisua 13.3 mennessä, jolloin vanha Cisco tippuu linjoilta, on kaiketi mahdollista pitää vanha Cisco edelleen linjoilla, kunnes Arriksen ongelmat on ratkaistu? Uusi Arris kun tällä hetkellä toimii epävakaammin (pätkivä yhteys kun modeemi on kuormittamatta pitemmän aikaa) kuin Cisco eikä sen asetuksia ei saa muokattua halutunlaisiksi (sisäverkon ip:n ja dhcp-jakojen avaruuksien muokkaus vakiosta poikkeavaksi aiheuttaa modeemin toimimattomuuden). Korostan myös edelleen, ettei kumpaakaan modeemia saa sillatussa tilassa toimintakuntoisiksi tällä erää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ei olla saatu vielä tuohon kyselyyn vastausta, huutelin hieman sen perään että saataisiin tietoa. 🙂 Toki se vanha modeemi voidaan varmaankin pitää linjoilla sitten, jos ei asiat selviä tuohon päivämäärään mennessä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Nyt saimme vastauksia tähän asiaan. Pilotti koskee vain muutamaa henkillöä taloyhtiössä, eikä siihen enää kytkettyä uusia 1GB-yhteyksiä, vaikka joku haluaisikin osallistua pilottiin. Olimme yhteydessä asukkaisiin pilotista syksyllä, mutta emme juuri silloin onnistuneet tavoittamaan sinua. Arriksen ongelmista ei vielä ollut kommentoitavaa, mutta halutessasi voimme palauttaa Ciscon takaisin käyttöön.
Käyttäjätaso 1
Täällä asennetaan vissiinkin juuri tällä hetkellä samaa.
On sen verran isoja laatikkoja ja toinen päivä menossa asennuksessa.
Käyttäjätaso 4
miklu45 kirjoitti:

Täällä asennetaan vissiinkin juuri tällä hetkellä samaa.
On sen verran isoja laatikkoja ja toinen päivä menossa asennuksessa.


Huh, nyt kuulostaa villiltä. Ei Elisalla ole tapana saada mitään tuotantoon. Onko monta asuntoa yhtiössä?

Osallistu keskusteluun