Vastattu

VDSL liittymä piti alkaa toimimaan tänään... toisin kävi.

  • 16 lokakuu 2015
  • 20 kommenttia
  • 1524 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Vakituinen vieras
  • 69 kommenttia
Minun nykyinen liittymä (ADSL) piti tänään vaihtua VDSL liittymäksi. Hienosti tuli tekstiviestikin, että liittymä on kytketty jne. Propleema on vaan siinä, että liittymä on sama kuin ennenkin, eli ADSL.  Modeemina on uusi ZyXEL VMG3926-B10A jonka kytkin valmiiksi ohjeiden mukaan eilen. Olen yrittänyt bootata boksia ja tehnyt myös täys resetin. Kun modeemin kytkee päälle, niin oranssi valo vaan jää päälle, joka tarkoittanee että yhteys on vain ADSL, eikä VDSL.

Asetuksiasta asia varmistuu, eli tosiaan vain ADSL on päällä.

Olisiko jollain vinkkiä, miten saisin uuden VDSL liittymäni toimimaan?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hvihavai 26 marraskuu 2015, 12:27

sakarialanne kirjoitti:
hvihavai kirjoitti:
Vdsl linja auennut 100/10 nopeudella, modeemin mukaan maksimi linjan nopeus taisi olla 132/49. Erittäin valitettavaa että Elisa rajoittaa upload kaistan kymppiin.

Ongelmana vain että ei internet yhteyttä vielä. 😞 Odotellaan lisää...

Tässä on ihan tietoturvateknisiä syitä mukana. Johtuu siitä, että jos samalle mac-osoitteelle ei ennen DHCP-leasen umpeutumista anneta IP-osoitetta eri runkolaitteen takaa. Täytyy odotella, että leaseaika umpeutuu. "katkoksen" kesto on "mitä tahansa" 5 minuutin ja 1,5 tunnin välillä, vähän "tuurista" kiinni, että milloin viimeisin lease on alkanut.

Näin käy jos sama (uusi) modeemi on käytössä jo valmiiksi vanhassa liittymässä.

Olemme tuohonkin hakemaan muutosta, vähintään viestinnän osalta, että asiakas osaisi tuohon "katkokseen" paremmin varautua.

Kiitos lisätiedosta, selkeä syy viiveeseen. Ja jäädään näin yleisesti odottamaan parannusta tähänkin toimintaan.

Tekstiviesti avauksesta tuli vähän aikaan sitten, ja nyt kun pääsin taas takaisin netti toimii, ja ihan hyvällä nopeudella :)

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jukjuv kirjoitti:
Laitoin yksityisviesti, jossa on asiakasnumeroni ja yhteystiedot.

Kiitos viestistäsi.

Julkisesti tiedoksi, että tämän tapauksen osalta verkon kytkennöissä on jotain pielessä ja käyttäjällä toimii edelleen vanha ADSL-liittymä, eikä uusi VDSL. Asentaja selvittää tilannetta heti alkuviikosta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Tarkistin asiakasnumerosi perusteella tilanteen ja ainakin täällä oli kirjaus, että kytkentä pysyy nyt tänä, mikä on. Katkeamista ei siis pitäisi tapahtua 🙂
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
  • ?

    Olin yhteydessä asennusporukkaan. Lupailivat, että tänään kytketään sinun liittymäsi ja muutkin taloyhtiön liittymät. Oli ollut jotain epäselvyyksiä kytkimen sijainnin osalta, mutta saimme ne selvitettyä.

    Ei ollut kyse mistään "harmaasta alueesta" tällä kertaa vaan siitä, että eri urakoitsijoiden ja Elisan välillä ei tieto ollut kulkenut.

    Saat tekstiviestin, kun yhteys on kytketty.
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    hvihavai kirjoitti:
    Vdsl linja auennut 100/10 nopeudella, modeemin mukaan maksimi linjan nopeus taisi olla 132/49. Erittäin valitettavaa että Elisa rajoittaa upload kaistan kymppiin.

    Ongelmana vain että ei internet yhteyttä vielä. 😞 Odotellaan lisää...

    Tässä on ihan tietoturvateknisiä syitä mukana. Johtuu siitä, että jos samalle mac-osoitteelle ei ennen DHCP-leasen umpeutumista anneta IP-osoitetta eri runkolaitteen takaa. Täytyy odotella, että leaseaika umpeutuu. "katkoksen" kesto on "mitä tahansa" 5 minuutin ja 1,5 tunnin välillä, vähän "tuurista" kiinni, että milloin viimeisin lease on alkanut.

    Näin käy jos sama (uusi) modeemi on käytössä jo valmiiksi vanhassa liittymässä.

    Olemme tuohonkin hakemaan muutosta, vähintään viestinnän osalta, että asiakas osaisi tuohon "katkokseen" paremmin varautua.
    Käyttäjätaso 1
    Laitoin yksityisviesti, jossa on asiakasnumeroni ja yhteystiedot.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti:
    hvihavai kirjoitti:
    sakarialanne kirjoitti:
    Tämä case on ratkennut. Asentaja käynyt laittamassa kytkennät kuntoon. Oli vähän ristiriitaista tietoa käyttöpaikan osoitteesta ja verkon paritiedoista, sen vuoksi ei ihan heittämällä onnistunut ensimmäisellä kerralla.

    Toivottavasti näistä aina opitaan jotain. Ihmettelen vain miten mahdollista että osoite ja kaapeleiden tiedot voivat olla väärin vaikka siis aiemminkin ollut Elisan liittymä. Mihin nämä tiedot ovat voineet kadota?

    No esimerkiksi niin, että vanha liittymä on aikoinaan ollut toimitettuna "väärään osoitteeseen" (oikeaan talojakamoon, mutta vajavaiseen tai väärään huoneistonumeroon) mutta sitä tietoa ei silloin "vuosia sitten" ole koskaan korjattu, eikä se ole asiakastakaan haitannut, kun liittymä on teknisesti koko ajan toiminut.

    Jos ei ole ollut tarvetta tehdä esim. häiriöilmoitusta, niin ei tuollaista virhettä helpolla kukaan huomaa. Lisäksi, jos laskutkin sattuvat olemaan e-laskuja tai suoraveloituksia niin ei niistäkään ole kukaan osoitetta "lukemassa".

    Nyt kun uusi liittymä tehdään "oikeaan osoitteeseen", menee kaapeliparien ja laitepaikkojen reititys verkkotietojärjestelmässä uusiksi.

    Välillä huoneistojen numeroinnit muuttuvat, tontteja lohkotaan jne, eikä kaikista muutoksista tule Elisalle asti ilmoituksia, niin kukapa tiedot korjaisi, jos ei tule herätettä mistään. Ei se väärä tieto aina operaattorista johdu, kokonaisuudessa on monta "peluria" mukana.

    Virheistä voi aina oppia ja niin pyrimme tekemäänkin.

    Jatketaan tähän samaan ketjuun kun oma liittymää koskee nyt samankaltainen "probleema". Kyseessä siis taloyhtiö Elisan valokuidun päähän, oma ADSL -> VDSL2 liittymäksi case.

    Mitään ei siis ole ainakaan vielä opittu...

    Eli siis taloyhtiö liittyy Elisan valokaapeliverkkoon. Asia sovittu touko/kesäkuussa. Myöhemmin syksyllä isännöitsijälle tiedoksi ja n. 16.10, asukkaille Elisan tiedotteen välityksellä valokaapeli "avauspäiväksi" 24.11. Oman liittymänvaihdon tilannut muistaakseni tuolloin 16.10. taikka 17.10. hyvissä ajoin, varsinkin kuin 17.11. oli Elisan ilmoittama ajankohta että kerkeää liittymän toimitus avauspäiväksi.

    Valokaapeli saatu tuotua talon sisään eli kaivettua maahan ym ym. maanantaina 23.11. Eilen kaapeli alustavasti (rumasti ilman lopullista asennusta, eli roikkuu katosta ja muualta teipeillä) vedettyä talojakamoon. Talojakamoon en pääse itse katsomaan mitä siellä on tehty eilen ja tänään.

    Tekstiviesti ilmoituksia 24.11. että liittymä avautuu 25.11. klo 2000 mennessä. Ja tänään sitten että "Hei, Elisa Viihde VDSL2 100M avauspäivä muuttuu. Selvitämme vielä tarvittavia teknisiä kytkentä tietoja. Asentaja ottaa sinuun yhteyttä tarkemman ajankohdan sopimiseksi, mikäli avaus vaatii käynnin huoneistossa (puhelu voi tulla tuntemattomasta numerosta). Uusi avauspäivä on 09.12.2015 klo 20 mennessä. Terveisin Elisa"

    Tämä vaihdos ei ole tullut "yllätyksenä" 'Elisalle, oma liittymä tilattu yli kuukausi etukäteen. Mutta mitään ei siis ole Elisan taikka aliurakoitsijoiden toimesta tehty ajoissa. Siis mitä ilmeisemmin vasta nyt tiistaina on ensimmäisen kerran tultu paikalle asentamaan liittymiä ja kaikkea muuta tarvittavaa tekniikkaa. Ja siis vasta nyt aletaan selvittämään nousukaapelipareja ja asuntojen tietoa ym.

    Tämän olisi voinut hoitaa hieman paremminkin... Esim vaikka selvittää ne asunto/talo kohtaiset tiedot hieman etukäteen ja vähän paremmin.

    p.s. Kaapelitelevisio vaihtuu vasta ensi keväänä kun vanha sopimus loppuu, mutta Elisa tästäkin tiedotti asukkaille jo nyt lokakuussa, tämä piti sitten taloyhtiön korjata omalla tiedotteella heti perään. Ei muuten mutta isännöitsijä ilmoittanut Elisalle että mitään ei saa tiedottaa asukkaille ilman että hän ensin hyväksyy ne. 
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
  • ?, pahoittelut tapahtuneesta.

    Siellä on kiinteistön sisäverkosta johtuen vähän haasteita. Selvittelen tuota tapausta tarkemmin ja informoin sinua, kun selviää, milloin asennus voidaan saattaa loppuun ,en usko, että siinä joulukuulle kuitenkaan menee.

    Nämä ovat välillä vähän harmaalla alueella, että mitkä asiat kuuluvat taloyhtiön vastuulle ja mitkä Elisan vastuulle.

    Siinä olet oikeassa, että mitä aiemmin puutteet huomataan, sitä todennäköisemmin niihin voidaan ajoissa reagoida.
  • Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti:
    @hvihavai, pahoittelut tapahtuneesta.

    Siellä on kiinteistön sisäverkosta johtuen vähän haasteita. Selvittelen tuota tapausta tarkemmin ja informoin sinua, kun selviää, milloin asennus voidaan saattaa loppuun ,en usko, että siinä joulukuulle kuitenkaan menee.

    Nämä ovat välillä vähän harmaalla alueella, että mitkä asiat kuuluvat taloyhtiön vastuulle ja mitkä Elisan vastuulle.

    Siinä olet oikeassa, että mitä aiemmin puutteet huomataan, sitä todennäköisemmin niihin voidaan ajoissa reagoida.

    Mitään harmaata aluetta ei pitäisi ole, tässä tapauksessa Elisan tarjous oli  käytännössä "avaimet käteen" ja sopimuksessa kirjattuna että "ilman liittymis- ja rakentamiskustannuksia".

    Ja mitä vikaa asuntoihin menevissä nousukaapeleissa taikka sisäverkossa voisi olla jos ADSL liittymät toimivat moitteetta. Taloyhtiön vastuulle jää nuo parikaapelit asuntoihin, mutta muuten tämä on ainoastaan Elisan vastuulla.

    Jonkun olisi vain pitänyt käydä tekemässä ennakkoon hieman työtä eli tarkistaa asuntojen tiedot ym.  Ja siis jos jotain vaikka jäisikin taloyhtiön vastuulle, niin tässäkin tapauksessa asia olisi pitänyt tutkia ja havaita riittävän ajoissa että asialle oltaisiin jotain voitu tehdä, ei siis vasta näin myöhäisessä vaiheessa huomata että ongelmia on jossakin.
    Käyttäjätaso 1
    Hieno juttu.... kiitos tuosta tarkistuksesta.
    Mulla ois vähän sama vika. Postissa tuli lappu että Elisa nostaa nopeuden 20Mbitistä -> 50Mbit ja lähettää uuden modeemin. Modeemi tuli ja puhelimeen tuli viesti että 15.10 aukeaa uusi liittymä. Eipä ole vielä tänäänkä 19.10 nopeus noussu mihinkään.

    Että onkohan kaikki kunnossa? Modeemi on resetoitu jo pariin kertaan...
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Dumppi80 kirjoitti:
    Mulla ois vähän sama vika. Postissa tuli lappu että Elisa nostaa nopeuden 20Mbitistä -> 50Mbit ja lähettää uuden modeemin. Modeemi tuli ja puhelimeen tuli viesti että 15.10 aukeaa uusi liittymä. Eipä ole vielä tänäänkä 19.10 nopeus noussu mihinkään.

    Että onkohan kaikki kunnossa? Modeemi on resetoitu jo pariin kertaan...

    Laita minulle yksityisviestillä asiakasnumerosi ja osoitteesi niin tutkailen tilannetta.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    jukjuv kirjoitti:
    Minun nykyinen liittymä (ADSL) piti tänään vaihtua VDSL liittymäksi. Hienosti tuli tekstiviestikin, että liittymä on kytketty jne. Propleema on vaan siinä, että liittymä on sama kuin ennenkin, eli ADSL.  Modeemina on uusi ZyXEL VMG3926-B10A jonka kytkin valmiiksi ohjeiden mukaan eilen. Olen yrittänyt bootata boksia ja tehnyt myös täys resetin. Kun modeemin kytkee päälle, niin oranssi valo vaan jää päälle, joka tarkoittanee että yhteys on vain ADSL, eikä VDSL.

    Asetuksiasta asia varmistuu, eli tosiaan vain ADSL on päällä.

    Olisiko jollain vinkkiä, miten saisin uuden VDSL liittymäni toimimaan?

    Tämä case on ratkennut. Asentaja käynyt laittamassa kytkennät kuntoon. Oli vähän ristiriitaista tietoa käyttöpaikan osoitteesta ja verkon paritiedoista, sen vuoksi ei ihan heittämällä onnistunut ensimmäisellä kerralla.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti:
    @hvihavai

    Olin yhteydessä asennusporukkaan. Lupailivat, että tänään kytketään sinun liittymäsi ja muutkin taloyhtiön liittymät. Oli ollut jotain epäselvyyksiä kytkimen sijainnin osalta, mutta saimme ne selvitettyä.

    Ei ollut kyse mistään "harmaasta alueesta" tällä kertaa vaan siitä, että eri urakoitsijoiden ja Elisan välillä ei tieto ollut kulkenut.

    Saat tekstiviestin, kun yhteys on kytketty.

    Kiitos selvityksestä. Toivotaan että oppimisprosessi jatkuu tämänkin jälkeen. Jään odottelemaan vdsl:n avausta.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Dumppi80 kirjoitti:
    Mulla ois vähän sama vika. Postissa tuli lappu että Elisa nostaa nopeuden 20Mbitistä -> 50Mbit ja lähettää uuden modeemin. Modeemi tuli ja puhelimeen tuli viesti että 15.10 aukeaa uusi liittymä. Eipä ole vielä tänäänkä 19.10 nopeus noussu mihinkään.

    Että onkohan kaikki kunnossa? Modeemi on resetoitu jo pariin kertaan...

    Tähän tapaukseen sellainen julkinen kommentti, että tekniikkaa ei voidakaan päivittää ADSL:stä VDSL:ään, sillä etäisyyttä keskukselle on liikaa.

    Saatavuustiedoissa on ollut virhe. Pahoittelut.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti:
    Tämä case on ratkennut. Asentaja käynyt laittamassa kytkennät kuntoon. Oli vähän ristiriitaista tietoa käyttöpaikan osoitteesta ja verkon paritiedoista, sen vuoksi ei ihan heittämällä onnistunut ensimmäisellä kerralla.

    Toivottavasti näistä aina opitaan jotain. Ihmettelen vain miten mahdollista että osoite ja kaapeleiden tiedot voivat olla väärin vaikka siis aiemminkin ollut Elisan liittymä. Mihin nämä tiedot ovat voineet kadota?
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    hvihavai kirjoitti:
    sakarialanne kirjoitti:
    Tämä case on ratkennut. Asentaja käynyt laittamassa kytkennät kuntoon. Oli vähän ristiriitaista tietoa käyttöpaikan osoitteesta ja verkon paritiedoista, sen vuoksi ei ihan heittämällä onnistunut ensimmäisellä kerralla.

    Toivottavasti näistä aina opitaan jotain. Ihmettelen vain miten mahdollista että osoite ja kaapeleiden tiedot voivat olla väärin vaikka siis aiemminkin ollut Elisan liittymä. Mihin nämä tiedot ovat voineet kadota?

    No esimerkiksi niin, että vanha liittymä on aikoinaan ollut toimitettuna "väärään osoitteeseen" (oikeaan talojakamoon, mutta vajavaiseen tai väärään huoneistonumeroon) mutta sitä tietoa ei silloin "vuosia sitten" ole koskaan korjattu, eikä se ole asiakastakaan haitannut, kun liittymä on teknisesti koko ajan toiminut.

    Jos ei ole ollut tarvetta tehdä esim. häiriöilmoitusta, niin ei tuollaista virhettä helpolla kukaan huomaa. Lisäksi, jos laskutkin sattuvat olemaan e-laskuja tai suoraveloituksia niin ei niistäkään ole kukaan osoitetta "lukemassa".

    Nyt kun uusi liittymä tehdään "oikeaan osoitteeseen", menee kaapeliparien ja laitepaikkojen reititys verkkotietojärjestelmässä uusiksi.

    Välillä huoneistojen numeroinnit muuttuvat, tontteja lohkotaan jne, eikä kaikista muutoksista tule Elisalle asti ilmoituksia, niin kukapa tiedot korjaisi, jos ei tule herätettä mistään. Ei se väärä tieto aina operaattorista johdu, kokonaisuudessa on monta "peluria" mukana.

    Virheistä voi aina oppia ja niin pyrimme tekemäänkin.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Vdsl linja auennut 100/10 nopeudella, modeemin mukaan maksimi linjan nopeus taisi olla 132/49. Erittäin valitettavaa että Elisa rajoittaa upload kaistan kymppiin.

    Ongelmana vain että ei internet yhteyttä vielä. 😞 Odotellaan lisää...
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti:
    hvihavai kirjoitti:
    Vdsl linja auennut 100/10 nopeudella, modeemin mukaan maksimi linjan nopeus taisi olla 132/49. Erittäin valitettavaa että Elisa rajoittaa upload kaistan kymppiin.

    Ongelmana vain että ei internet yhteyttä vielä. 😞 Odotellaan lisää...

    Tässä on ihan tietoturvateknisiä syitä mukana. Johtuu siitä, että jos samalle mac-osoitteelle ei ennen DHCP-leasen umpeutumista anneta IP-osoitetta eri runkolaitteen takaa. Täytyy odotella, että leaseaika umpeutuu. "katkoksen" kesto on "mitä tahansa" 5 minuutin ja 1,5 tunnin välillä, vähän "tuurista" kiinni, että milloin viimeisin lease on alkanut.

    Näin käy jos sama (uusi) modeemi on käytössä jo valmiiksi vanhassa liittymässä.

    Olemme tuohonkin hakemaan muutosta, vähintään viestinnän osalta, että asiakas osaisi tuohon "katkokseen" paremmin varautua.

    Kiitos lisätiedosta, selkeä syy viiveeseen. Ja jäädään näin yleisesti odottamaan parannusta tähänkin toimintaan.

    Tekstiviesti avauksesta tuli vähän aikaan sitten, ja nyt kun pääsin taas takaisin netti toimii, ja ihan hyvällä nopeudella 🙂
    Käyttäjätaso 1
    Liittymä saatiin tänään vihdoin toimimaan ja toivottavasti toimiikin, ettei sitä katkaista ensi keskiviikkona, koska minulle tuli ensin outo tekstiviesti, että liittymä on muutettu kiinteistöön X ja muutos tapahtuu 21.10. Tämän jälkeen soittivat elisalta, että joku on tilannut liittymän osoitteeseen, missä liittymäsi on jne... Mitään liittymäähän ei ole tilattu vaan ongelma on ollut siinä, että taloyhtiön kaapelit eivät ole niin kuin ne on elisan tietoarkistossa. Lopulta kun asentaja tuli asentamaan liittymän, niin mitkään ennakko kaapeli ja pari numerot eivät pitäneet paikkansa vaan liittymä löytyi aivan muusta kaapelista. Hassua, ettei sitä näkisi missä vanha adsl liittymä on aina ollut.

    Noh liittymä toimii nyt, mutta kuinka kauan.... koska pelkään että keskiviikkona elisa vaihtaa taas kaapeliasetuksia ja tekee jotain ihme muuttoilmoituksia, vaikka kukkaan ei ole muuttamassa, eikä laskutusosoitekkaan ole mihinkään muuttumassa. Vanha ADSL liittymäni on ollut tuossa paikassa ainakin 7 vuotta ja laskukin on aina tullut perille. Toivottavasti näitä nyt ei vaan Elisalla aleta muuttamaan.

    Mitä tulee itse VDSL liittymäni tekniseen tasoon, niin olen tyytyväinen nopeuteen D47m ja U9.6m , mutta PING on laskenut kolmin kertaisesti, eli vanhassa ADSL liittymässä ping oli aina jotain alle 10... nyt se on järjestään 29-32.

    Mistäköhän tuo pingin huonontuminen voi johtua. Rupee olemaan meinaan rajoilla, että verkkopelit toimii täysin moitteettomasti... ite ny en niistä välitä, mutta poika se pingiä kiroilee 😃
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    jukjuv kirjoitti:
    Minun nykyinen liittymä (ADSL) piti tänään vaihtua VDSL liittymäksi. Hienosti tuli tekstiviestikin, että liittymä on kytketty jne. Propleema on vaan siinä, että liittymä on sama kuin ennenkin, eli ADSL.  Modeemina on uusi ZyXEL VMG3926-B10A jonka kytkin valmiiksi ohjeiden mukaan eilen. Olen yrittänyt bootata boksia ja tehnyt myös täys resetin. Kun modeemin kytkee päälle, niin oranssi valo vaan jää päälle, joka tarkoittanee että yhteys on vain ADSL, eikä VDSL.

    Asetuksiasta asia varmistuu, eli tosiaan vain ADSL on päällä.

    Olisiko jollain vinkkiä, miten saisin uuden VDSL liittymäni toimimaan?

    Laita minulle yksityisviestillä asiakasnumerosi ja katuosoite, jossa liittymää käytetään niin vilkaisen tilannetta.

    Osallistu keskusteluun