VDSL nopeuden rajoitus

  • 30 January 2018
  • 63 kommenttia
  • 9217 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

63 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Huoneistolta 0,50 €/kk ei kuulosta lainkaan uskottavalle.

Usko pois vaan. Kilpailu on kovaa joka markkinassa operaattoreiden välillä. Pidemmällä aikavälillä se ei ole tervettä.


Toivottavasti olisi Elisan kannalta epäterveellistä, kun ei tuotteisteta kuin massa tuotteita, edes rahalla ei saa mitä haluaa. Yksilöllisessä palvelussa täysi nolla. Olisi hienoja jos Elisalla menisi huonosti ja joku oikeasti asiakas ystävällinen firma ostaisi rippeet pois 🙂 Rupeisi palvelu pelaamaan Suomessakin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Toivottavasti olisi Elisan kannalta epäterveellistä, kun ei tuotteisteta kuin massa tuotteita, edes rahalla ei saa mitä haluaa. Yksilöllisessä palvelussa täysi nolla. Olisi hienoja jos Elisalla menisi huonosti ja joku oikeasti asiakas ystävällinen firma ostaisi rippeet pois :)


Kärjistäen Suomessa on Triopoli kuluttajapalveluissa, jossa kolmen suuren operaattorin ryhmä kilpailee kovasti mobiilipuolella, mutta kiinteät yhteydet ovat kilpailun ja kehittämisen suhteen täysin lapsipuolen asemassa. Yrityspuolella kilpailu toimii myös kiinteissä yhteyksissä paremmin.

Tästä Triopolista seuraa, että kaikilla on hyvin samankaltaiset palvelut. Nämä eivät erotu eivät hinnassa, tuotteissa tai palvelun tasolla.

Toisaalta tästä ovat kuluttajat hyötyneet edullisinina mobiilidata hintoina (ja datakatottomasti). Toisaalta kireä kilpailu pakottanut karsimaa pois kaikki valtavirran ulkopuoliset tuotteet ja palvelut. Myös tuotekehittely ja innovointi on Suomessa tietoliikken alalla hyvin vähäistä näiden operaattorien taholla.

Äärettömän kovasta kilpailusta mobiilipuolella on tullut myös haittoja. Datakatoton käyttöö kk- hinnalla on suuri syy 4G- verkon tukkeutumiseen. Lisäksi operaattorit ovat aivan tarkoituksella myyneet mobiilidataa kiinteän yhteyden tilalle pähentäen näin mobiiliverkon ruuhkia. Kulutajan kannalta on ymmärrettävää ostaa mobiila kiinteän tilalle hinta on usein edullisempi ja "nopeuslupaus" on parempi kun kiinteässä (vaikka nopeus ei hyvin usein toteudukkaan). Kiinteää ei välttämättä edes saa kiinteistöön (kuparive vedetty rullalle ja kuituja ei ole asennettu). Eikä tällä setillä tullakaan vetämään, koska bussinescase on karannut operaattorin ulottumattomiin. Mobiili myös vähentää asiakkaiden halua maksaa kuidun vetämisestä tuhansia euroja.

Esimerkiksi Saksassa ja Ruostissa on operaattoreillta paljon laajempi palveluvalikoima. Jossa on mm. lankapuhelin ja VOIP- palveluita, jotka ovat Suomessa mobiilin purituksessa jo hävinneet. Miten tähän tilanteeseen on jouduttu. Operaattorien johdon toimien takia tässä ollaan, mutta jos katsotaan puhtaasti paljonko voittoa operaattorit tuottavat, niin hehän ovat tehneet hyvää työtä. Onko työ sitten niin hyvää pitkän päälle onkin toinen kysymys !

T: Tuokki
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Toivottavasti olisi Elisan kannalta epäterveellistä, kun ei tuotteisteta kuin massa tuotteita, edes rahalla ei saa mitä haluaa. Yksilöllisessä palvelussa täysi nolla. Olisi hienoja jos Elisalla menisi huonosti ja joku oikeasti asiakas ystävällinen firma ostaisi rippeet pois :)


Kärjistäen Suomessa on Triopoli kuluttajapalveluissa, jossa kolmen suuren operaattorin ryhmä kilpailee kovasti mobiilipuolella, mutta kiinteät yhteydet ovat kilpailun ja kehittämisen suhteen täysin lapsipuolen asemassa. Yrityspuolella kilpailu toimii myös kiinteissä yhteyksissä paremmin.

Tästä Triopolista seuraa, että kaikilla on hyvin samankaltaiset palvelut. Nämä eivät erotu eivät hinnassa, tuotteissa tai palvelun tasolla.

Toisaalta tästä ovat kuluttajat hyötyneet edullisinina mobiilidata hintoina (ja datakatottomasti). Toisaalta kireä kilpailu pakottanut karsimaa pois kaikki valtavirran ulkopuoliset tuotteet ja palvelut. Myös tuotekehittely ja innovointi on Suomessa tietoliikken alalla hyvin vähäistä näiden operaattorien taholla.

Äärettömän kovasta kilpailusta mobiilipuolella on tullut myös haittoja. Datakatoton käyttöö kk- hinnalla on suuri syy 4G- verkon tukkeutumiseen. Lisäksi operaattorit ovat aivan tarkoituksella myyneet mobiilidataa kiinteän yhteyden tilalle pähentäen näin mobiiliverkon ruuhkia. Kulutajan kannalta on ymmärrettävää ostaa mobiila kiinteän tilalle hinta on usein edullisempi ja "nopeuslupaus" on parempi kun kiinteässä (vaikka nopeus ei hyvin usein toteudukkaan). Kiinteää ei välttämättä edes saa kiinteistöön (kuparive vedetty rullalle ja kuituja ei ole asennettu). Eikä tällä setillä tullakaan vetämään, koska bussinescase on karannut operaattorin ulottumattomiin. Mobiili myös vähentää asiakkaiden halua maksaa kuidun vetämisestä tuhansia euroja.

Esimerkiksi Saksassa ja Ruostissa on operaattoreillta paljon laajempi palveluvalikoima. Jossa on mm. lankapuhelin ja VOIP- palveluita, jotka ovat Suomessa mobiilin purituksessa jo hävinneet. Miten tähän tilanteeseen on jouduttu. Operaattorien johdon toimien takia tässä ollaan, mutta jos katsotaan puhtaasti paljonko voittoa operaattorit tuottavat, niin hehän ovat tehneet hyvää työtä. Onko työ sitten niin hyvää pitkän päälle onkin toinen kysymys !

T: Tuokki


Niin Saksassa sinulla voi olla ADS 24/1M ja datakatollinen 4G yhteys. Ei se paljon muuta tilannetta kuin sen että kaikki on pakko olla kiinteässä verkossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Niin Saksassa sinulla voi olla ADS 24/1M ja datakatollinen 4G yhteys. Ei se paljon muuta tilannetta kuin sen että kaikki on pakko olla kiinteässä verkossa.


Yksittäinen kuluttaja (jolla edullinen / nopea 4G paketti, joka on korvannut kiinteän yhteyden) ei ehkä tykkää ideasta, mutta datakatollinen mobiiliyhtes on paras vakuutus sitä vastaan, että mobiiliverkot eivät ruuhkaidu. Se myös mahdollistaa operaattoreille kiinteän verkon kehittämisen / rakentamisen = pitää "valot" päällä kiinteällä puolella.

Tosin siinä olet oikeassa, että Saksa on aika huono esimerkki mitenkään laaduikkaista kiinteistä verkoista. Saksassa ADSL- hallitsee kiinteässä :(

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Kiinteä verkko ei kulje mukana taskussa, eikä kaikkia palveluita käytetä kotona, se on hyvä pitää mielessä.

Molempia verkkoja tarvitaan ja molempiin investoidaan meilläkin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11
Kiinteä verkko ei kulje mukana taskussa, eikä kaikkia palveluita käytetä kotona, se on hyvä pitää mielessä.

Molempia verkkoja tarvitaan ja molempiin investoidaan meilläkin.


Näin se on, molempia tulee kehittää mutta onhan meillä menty pitkälti mobiilin ehdoilla eteenpäin. Jotenkin pitäisi saada käyttäjät pitämään kiinteät liittymät eikä siirtyä pelkästään mobiilin puolelle mutta hintahan sinne ajaa kuluttajat aika helposti.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Palaisin vielä ketjun alkuperäiseen kysymykseen. Minulla on Elisa Viihde ja osoitteeseeni on Elisan nettisivujen mukaan saatavilla korkeintaan 50-megainen VDSL2-liittymä. Modeemini kättelee yhteydeksi 100/10, mutta nopeus on speedtest.netin mukaan 50/10.

Saunalahden 50-megainen VDSL2-liittymä maksaa (Helsingissä) 32,90 €/kk ja 75-megainen 39,90 €/kk. Ymmärrän, että jos tilaisin pelkän laajakaistan, 50/10-yhteys rajoitettaisiin tuohon nopeuteen riippumatta siitä, minkä nopeuden modeemi kättelee. Ymmärrän myös sen, ettei osoitteeseen tarjota 75-megaista laajakaistaa, jos asunto sijaitsee niin kaukana DSLAMista, ettei yhteyden oleteta pystyvän 75 megaan.

Elisa Viihteen hinta on 39,90 €/kk, olipa laajakaista 50- tai 75-megainen. ADSL-aikakaudella Elisa Viihteen tilaajilla laajakaista oli niin nopea kuin modeemi pystyi kättelemään (Full Rate). Miksei samaa käytäntöä noudateta VDSL-yhteyksien kanssa? Miksi nopeutta rajoitetaan etäisyyden perusteella, vaikka modeemi kättelee oletettua nopeamman yhteyden ja asiakas maksaa saman verran kuin maksaisi Elisa Viihteestä, jossa on 75-megainen laajakaista?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
ADSL-aikakaudella Elisa Viihteen tilaajilla laajakaista oli niin nopea kuin modeemi pystyi kättelemään (Full Rate). Miksei samaa käytäntöä noudateta VDSL-yhteyksien kanssa?

Viestintävirasto säätelee nykyään aiempaa tarkemmin, mitä operaattorit saavat asiakkailleen nopeudesta luvata ja miten sen lupauksen pitää toteutua.

ADSL:ssä ei enää ole "fullrate" nopeuksia myynnissä, VDSL:ssä ei ole koskaan ollutkaan. Rajaamalla etäisyyden perusteella myytävää nopeutta pyritään siihen, että asiakas lähes aina saa sen, mitä luvataan.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Ainakin syyskuussa 2016 antamassaan kannanotossa Viestintävirasto toteaa, että laajakaista ei saa olla olennaisesti mainostettua hitaampi. Ei siellä sanota, että laajakaista ei saisi olla mainostettua nopeampi.

Jos Elisan 75-megaisena mainostama liittymä saa olla käytännössä 100-megainen, en näe mitään syytä, miksei myös 50-megaisena mainostettu liittymä voisi olla 100-megainen (Elisa Viihteen tilaajilla), jos modeemi sellaisen nopeuden kättelee.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

ADSL:ssä ei enää ole "fullrate" nopeuksia myynnissä, VDSL:ssä ei ole koskaan ollutkaan. Rajaamalla etäisyyden perusteella myytävää nopeutta pyritään siihen, että asiakas lähes aina saa sen, mitä luvataan.


Tuo on hyvä juttu kiinteän kanssa, että nopeudet ovat sitä mitä teknisesti on mahdollista toteuttaa. Mobiilissa tätä ei ikävä kyllä voida toteuttaa, koska käyttöpaikka ja verkon kuormitus vaihtelee

Ellei jossa vaiheessa tule vaikka 5G:n kautta kiinteitä mobiileja laajakaistoja, joille on varattu tietty korkea taajuus ja "asiakaspää" on tietyssä sijainissa pysyvästi. Näin moliililla periaatteessa voisi korvata kiintetän "johdolla" toteutetun yhteyden. Siten että kaikille voisi myydä sitä _taattua_ huoppunopeutta.

Tällä hetkellä "taattua" nopeutta saa käytännössä vain kaapelimodeemin ja kuidun (FTTH tai FTTB)- kautta. Kaapelissa vaikka siitä meneekin enemmän läpi, kun puhelinlangasta niin kaista on rajattu ja tiettyjä nopeuksia suurempia nopeuksia siinäkään ei saa. 1-3Gbit/s nopeudessa asti Ethernet, kaapeli voivat vielä olla "peleissa" kuitun (=asuntoon asti FTTH), mutta kun mennään näistä nopeuksista ylöspäin kuitu on ainoa mahdollisuus (ja ehkä se 5G "kiinteä langaton). 5G:stä ei kuitenkaan tiedetä tarkkaan vielä mitään ennenkuin usean gigan nopeuksia aletaan jossain ottaa oikeasti käytöön.

Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Palaisin vielä ketjun alkuperäiseen kysymykseen. Minulla on Elisa Viihde ja osoitteeseeni on Elisan nettisivujen mukaan saatavilla korkeintaan 50-megainen VDSL2-liittymä. Modeemini kättelee yhteydeksi 100/10, mutta nopeus on speedtest.netin mukaan 50/10.

Saunalahden 50-megainen VDSL2-liittymä maksaa (Helsingissä) 32,90 €/kk ja 75-megainen 39,90 €/kk. Ymmärrän, että jos tilaisin pelkän laajakaistan, 50/10-yhteys rajoitettaisiin tuohon nopeuteen riippumatta siitä, minkä nopeuden modeemi kättelee. Ymmärrän myös sen, ettei osoitteeseen tarjota 75-megaista laajakaistaa, jos asunto sijaitsee niin kaukana DSLAMista, ettei yhteyden oleteta pystyvän 75 megaan.

Elisa Viihteen hinta on 39,90 €/kk, olipa laajakaista 50- tai 75-megainen. ADSL-aikakaudella Elisa Viihteen tilaajilla laajakaista oli niin nopea kuin modeemi pystyi kättelemään (Full Rate). Miksei samaa käytäntöä noudateta VDSL-yhteyksien kanssa? Miksi nopeutta rajoitetaan etäisyyden perusteella, vaikka modeemi kättelee oletettua nopeamman yhteyden ja asiakas maksaa saman verran kuin maksaisi Elisa Viihteestä, jossa on 75-megainen laajakaista?

Laita meille yksäriä niin katsotaan mitä voidaan tehdä 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Miksi nopeutta rajoitetaan etäisyyden perusteella, vaikka modeemi kättelee oletettua nopeamman yhteyden ja asiakas maksaa saman verran kuin maksaisi Elisa Viihteestä, jossa on 75-megainen laajakaista?[

Varmaan siksi, että joku kuitenkin valittaisi, että miksi en saa 100Mbit/s, kun naapurissa saa vaan vain 75Mbit/s vaikka mulla on "fullrate" VDSL ja viihde- sopimus 🙂 Lisäksi kun nopeus arvioidaan etäisyyden mukaan saadaan (ehkä) vähemmän häiriötön ja toimivampi yhteys, kun jos yritettiin riipiä mahdollisimman suuri nopeus.

Valokuitu on mahdillisemman suuria nopeuksia varten ei kuparilanka

T: Tuokki
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Laita meille yksäriä niin katsotaan mitä voidaan tehdä :)

Lähetin asiasta yksityisviestin jo ennen tänne kirjoittamista. Vastaus oli sama kuin avausviestissä mainittu asiakaspalvelun vastaus, eli että osoitteeseeni ei ole saatavilla nopeampaa yhteyttä. Jos tänne kirjoittamani tiedot antavat aihetta lisäselvityksiin, aiheesta voi jatkaa vastauksena siihen yksityisviestiin. Lähetin viestin 8 päivää sitten.

Modeemini kättelee 100/10-yhteyden kohinamarginaalilla 10 dB. Jos asetan kohinamarginaalin 25 desibeliin, modeemi kättelee 50/10-yhteyden. Pystyisin siis tarvittaessa pudottamaan nopeuttani, jos satamegaisessa yhteydessä olisi liikaa häiriöitä.