Vastattu

VDSL pätkii noin 30minuutin välein

  • 17 huhtikuu 2018
  • 6 kommenttia
  • 666 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 9 kommenttia
Nyt täytyy alkaa kysymään tehnyt tätä siitä asti kun otimme tämän eli noin 4kk.

Eli yhteys ei katkea vaan ping nousee esim googlen servuihin 300ms ja jos oot esim teamspeakissä 5000ms, eli mikään ei toimi tolla ajalla keskiarvo aika tälle on varmaan 1minuutti pisimmillään kestää minuutteja ja todella ärsyttävää.

Mikä tähän syynä onko kellään mitään tietoa miten voisi korjata? Ethernet ym ajurit ajan tasalla

modeemi VMG3925
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 18 huhtikuu 2018, 17:04

help

Jos modeemin resetointi ei auta, tee asiasta vikailmoitus soittamalla numeroon, jonka roopeg tuossa aiemmin antoi.

Lisää apua saat toki myös kellon ympäri numerossa 010 190 240 (mpm/pvm) päivystävästä Vikapalvelusta (kuuntelethan nauhoitteen loppuun, niin pääset eteenpäin).
Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Muutamaan kysymykseen kaivattaisiin vastauksia:
- Ilmeneekö ongelma langattomassa verkossa, langallisessa verkossa vai molemmissa?
- Kun yhteys pätkäisee, tapahtuuko modeemin valoissa muutoksia?
- Onko modeemia resetoitu?
- Oletko kokeillut vaihtaa modeemin ja pistorasian välistä johtoa?
- Tuleeko VDSL -yhteys datanousuna huoneistoon vai puhelinpistokkeen kautta?

Ongelman ratkominen kannattaa aloittaa resetoimalla modeemi ja vaihtamalla modeemin ja pistorasian välinen kaapeli uuteen. Viallinen kaapeli voi aiheuttaa mainitsemaasi pätkimistä. Jos modeemi virheilee, resetointi saattaa auttaa asiaan. Resetointi onnistuu painamalla esim. avatulla klemmarilla modeemin takaa löytyvää "reset" -painiketta yhtäjaksoisesti noin 10-15sek kunnes modeemin valot sammuvat / välähtävät yhtä aikaa resetin merkiksi.

Mikäli käytössä on langaton verkko, kannattaa kokeilla myös langallista verkkoa. Tämä auttaa rajaamaan ongelman aiheuttajaa. Mikäli kaikki toimii normaalisti langallisessa verkossa, mutta langattomassa pätkii, kannattaa kokeilla vaihtaa langattoman verkon kanavaa. Ruuhkainen kanava voi aiheuttaa tuollaista pätkimistä.

Naapureiden käyttämän kanavan saat selville Windows -pohjaisella koneella avaamalla komentokehotteen ja kirjoittamalla sinne komennon netsh wlan show all ja painamalla enteriä. Komento antaa listauksen näkyvistä langattomista verkoista ja niiden käyttämistä WLAN -kanavista. Tätä varten on myös olemassa erilaisia ilmaisia sovelluksia kuten inSSIDer tai mobiililaitteille Wifi Analyzer. WLAN -kanava kannattaa muuttaa sellaiseksi, jota muut eivät käytä.
Eli siis Langallinen yhteys wlania ei käytä naapurit kun ei siihen salasanaa edes tiedä
Valoissa modeemissa ei tapahdu mitään muutosta
En oo resetoinut modeemia teen sen vaikka seuraavaksi
Netti johto on liitetty suoraan talon puhelin johtoihin ja johto oli täysin uusi käyttöön ottaessa sitä ei itse voi edes vaihtaa, tai en ainakaan itse osaisi, eli siis puhelin pistokkeen johtoihin liitetty

edit. resetointi ei auttanut
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Vielä pienenä tarkennuksena tuohon Dj_Jumalan kertomaan kanavan valintaan:

Modeemisi siis tekee Wlan-verkon, joka toimii tietyllä taajuudella, tietyllä kanavalla. Naapurillasi, tai useallakin naapurillasi voi olla myös samanaikaisesti oma modeemi, joka luo vastaavanlaisen Wlan-verkon. Sinänsä nämä kaikki ovat erillisiä verkkoja ja jokaisessa oma salasanansa ja niin edelleen, mutta ne toimivat kuitenkin samalla tajuudella. Jos siis sinun sekä naapureidesi modeemit sattuvat samanaikaisesti samalle kanavalle, aiheuttaa se kyseisen kanavan ruuhkautumista. Näin Wlan-yhteys voi heiketä, kun useita käyttäjiä useiden Wlan-verkkojen piiristä on tällä samalla kanavalla yhtäaikaisesti.

Dj:n kertomalla tavalla voit siis tarkistaa vähiten ruuhkaisimman kanavan ja näin parantaa verkkosi toimivuutta. Kanavan vaihtamisen vaikutukset voivat olla olemattomia tai sitten erittäin suuria, täysin sijainnista ja naapurien Wlan-verkkojen määrästä riippuen.

Toki nyt kun kerroit että käytät yhteyttä langalla, etkä langattomasti niin kanavan vaihto ei tähän pätkimisongelmaasi ratkaisua tuo. Modeemin resetointi on tosiaan hyvä ensiaskel häiriöiden ilmetessä. Lisää apua saat toki myös kellon ympäri numerossa 010 190 240 (mpm/pvm) päivystävästä Vikapalvelusta (kuuntelethan nauhoitteen loppuun, niin pääset eteenpäin).
siis mä voin kellottaa 30min tasan joka kerta ja kestää noin minuutin, onhan tän pakko olla joku asetus jossain???
help
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
help

Jos modeemin resetointi ei auta, tee asiasta vikailmoitus soittamalla numeroon, jonka roopeg tuossa aiemmin antoi.

Lisää apua saat toki myös kellon ympäri numerossa 010 190 240 (mpm/pvm) päivystävästä Vikapalvelusta (kuuntelethan nauhoitteen loppuun, niin pääset eteenpäin).

Osallistu keskusteluun