Vastattu

VDSL TW-EAV510AC

  • 16 huhtikuu 2018
  • 11 kommenttia
  • 2422 katselukerrat

  • Vakiintunutta kalustoa
  • 3 kommenttia
Hei!
Ongelma mihin kaipaisin apua olisi seuraavanlainen:
Asun taloyhtiössä jossa on nykyisin käytössä 50Mb VDSL laajakaista.
Ostin TW-EAV510AC modeemin ja sain toimimaan mutta vain nopeudella 15/1. Elisan asiakaspalvelun kautta sain selville että modeemi käyttää automaattisesti ADSL, jonka takia nopeus jää edellä mainittuun.
Olisiko jollakin tarkempaa tietoa modeemin asetuksista joilla saisi netin toimimaan täydellä nopeudella? :?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 16 huhtikuu 2018, 18:24

Telewellin pitäisi tunnistaa linja automaattisesti. Modeemin resetointi voisi auttaa.

Muussa tapauksessa kannattaa kurkkia asetuksia kohdasta "Jos käytössäsi on jokin muu ADSL- tai VDSL-modeemi, löydät perusasetukset klikkaamalla tästä":
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/laajakaistamodeemit/
Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Telewellin pitäisi tunnistaa linja automaattisesti. Modeemin resetointi voisi auttaa.

Muussa tapauksessa kannattaa kurkkia asetuksia kohdasta "Jos käytössäsi on jokin muu ADSL- tai VDSL-modeemi, löydät perusasetukset klikkaamalla tästä":
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/laajakaistamodeemit/
Resetointia oon kokeillut useamman kerran mutta hakee silti automaattisesti tuon ADSL. Jollekkin yksityiskohtaisemmalle ohjeelle olis tarvetta kun en ole päässyt oikein perille tuon Telewell modeemin asetuksista.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Onko sinulla OmaElisan mukaan sopimus 50-megaisesta laajakaistasta?

Jos on, niin käyttöohjeen perusteella voisi kokeilla muuttaa sivuilla 34-35 mainittua xDSL-asetusta poistamalla Modulointi-kohdasta ruksit muista paitsi VDSL2-vaihtoehdosta.

https://www.telewell.fi/files/tw-eav510_ac_lte_ohjekirja.pdf
Käyttäjätaso 7
Resetointia oon kokeillut useamman kerran mutta hakee silti automaattisesti tuon ADSL. Jollekkin yksityiskohtaisemmalle ohjeelle olis tarvetta kun en ole päässyt oikein perille tuon Telewell modeemin asetuksista.

Pääsääntöisesti tuo NA:n neuvo pitää paikkansa , mutta jos kyseessä on ihan uusi TW-EAV510AC , niin sen käyttöohje löytyy tästä:

https://www.telewell.fi/files/TW-EAV510-AC-WLAN_802_11ac_Router_User_Manual_V1_5.pdf

Modeemi kyllä tunnistaa linjan tyypin automaattisesti ( toimii ainakin meillä) ja jos yhteys muodostuu ADSL:llä , niin todennäköisesti vika on taloyhtiön tiloissa olevan keskittimen asetuksissa tai kytkennöissä. Toki modeemin WAN-asetuksissa voi sulkea koko ADSL:n ja jos silloin yhteyttä ei muodostu ollenkaan , niin vika ei ole modeemissa.

PS. Kas Sakari ehtikin jo kommentoida ja hänen arvelemansa lienee se todennäköisin syy. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Modeemi kyllä tunnistaa linjan tyypin automaattisesti ( toimii ainakin meillä) ja jos yhteys muodostuu ADSL:llä , niin todennäköisesti vika on taloyhtiön tiloissa olevan keskittimen asetuksissa.

Syitä voi olla useampia ja selviää varmuudella kyllä häiriöilmoituksen kautta.

Saattaa olla esim. tilanne, että kiinteistön nousuparikartat eivät pidä paikkaansa ja huoneistoon menee ihan väärä yhteys. Talojakamodslameissa ei ADSL-liittymiä juurikaan ole, joten pidän todennäköisempänä kytkentävirhettä maastossa, puutteellisesta dokumentaatiosta johtuen.
Elisan kautta pariin kertaan todettu että kiinteistön talojakamossa ei pitäisi olla vika. Vaihtoehdoksi jää testata toisella modeemilla. Sellasen kun jostai löytyisi että ei tarttisi heti toista uutta ostaa. :?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisan kautta pariin kertaan todettu että kiinteistön talojakamossa ei pitäisi olla vika. Vaihtoehdoksi jää testata toisella modeemilla. Sellasen kun jostai löytyisi että ei tarttisi heti toista uutta ostaa. :?

Onko siis asentaja käynyt homman toteamassa vai puhelintuki todennut ?
Puhelintuki kaksi kertaa ja jälkimmäinen sanoi että jos ei uudella modeemillakaan toimi nii sitte asentaja käy.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Puhelintuki kaksi kertaa ja jälkimmäinen sanoi että jos ei uudella modeemillakaan toimi nii sitte asentaja käy.

Ei se noin vaikeaa voi olla. Laita minulle yksityisviestillä vähän asiakastietojasi niin katsotaan homma kuntoon ilman uuden modeemin hankintaa/testaamista.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Asiaa itse viimeksi perjantaina hoitaneena kiinnostaisi nyt tietää, onko asia edennyt nopeammin ohi normaalin prosessin?
Ne meidän alihankkijat kun eivät yksittäisiä kuluttajaliittymiä korjaa viikonloppuisin. Siksi on se modeemin testauskin ehdoteltu. Eihän se testaaminen mitenkään pakollista ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Asiaa itse viimeksi perjantaina hoitaneena kiinnostaisi nyt tietää, onko asia edennyt nopeammin ohi normaalin prosessin?
Ne meidän alihankkijat kun eivät yksittäisiä kuluttajaliittymiä korjaa viikonloppuisin. Siksi on se modeemin testauskin ehdoteltu. Eihän se testaaminen mitenkään pakollista ole.


Ei ole edennyt, mutta tuli varmistettua, että asiakkaan modeemin mac-osoite on sama, joka näkyy dslam-portillakin, tästä varmistuksesta kun en mitään kirjauksia nähnyt. Eli nyt on selvillä, että kytkentöjen tai porttikohtaisten asetusten osalta mikään ei ole pielessä. Jokin mystinen yhteensopivuusongelma nyt kyseessä.

Itse en jaksaisi uskoa, että uusi modeemi olisi siten viallinen, että toimisi vain ADSL-modessa, mutta toisaalta dslaminkin osalta kaikki on kunnossa, koska kyseisessä laitteessa on montakin liittymä VDSL-moodissa ylhäällä ja toiminnassa.

Osa alihankkijoistamme korjaa viikonloppuisinkin kuluttajaliittymien vikoja, mutta ei se juurikaan yleistä ole.

Osallistu keskusteluun