VDSL2 linja-arvot vinossa


Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
  • Poistunut OmaYhteisöstä
  • 670 kommenttia
Moi. Modeemi alkoi ennen kesää käynnistelemään itseään uudelleen melkein päivittäin ja omien keinojen loputtua otin yhteyttä Telewelliin josta sain tietää, että ainakin lähetyspuolen arvot on vinossa. Jätin tänä aamuna vikatiketin aiheesta ja äsken tuli viesti "ratkaistu resetoimalla laitepaikka". Arvot näyttää edelleen samalta ja on tietenkin liian aikaista mennä sanomaan korjaantuiko tuo uudelleenkäynnistys ongelma, mutta löytyykö täältä joku joka osaisi tarkemmin kertoa noista arvoista jotain.

Telewellin mukaan "Attenuation" on lataus ja lähetyssuunnassa liian poikkeava ja output power lähetyssuunnassa on yleensä 120 kun minulla se on -189. Tarkoittaa kuulemma "Lähtevässä suunnassa on jotain vikaa tai keskuspään modeemin asetuksia tulee säätää operaattorin toimesta"




Kun en itse noiden arvojen päälle juuri mitään ymmärrä on hankala yrittää myöskään sanoa mitään ongelmasta kun siitä ilmoittaa. Arvostan paljon jos joku osaa vähän avata mitä nuo arvot kertoo.

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Minulla on tuo sama modeemi , mutta tosin ADSL-liittymä. Ei VDSL siitä poikkea sen fyysisen linkin tiimoilta muuten kuin taajuuskaistan osalta.

Itselläni uplinkin tehot on +10,5 dBm , kun taas sinulla on -18,9 dBm. Kyllä tuon arvon mielestäni kuuluisi olla positiivinen luku eikä negatiivinen. Onko vika DSLAM:in portissa vai modeemissa , niin sitä en varmuudella osaa sanoa. Nuo arvot modeemi saa linjan käynnistyksen yhteydessä kätellessään DSLAM:in kanssa ja DSLAM on se pomo joka määrää pääsääntöisesti signaalitasot.

Siis veikkaisin , että vika on siellä DSLAM:in päässä , mutta toki kannattaa myös kokeilla toisella modeemilla mikäli mahdollista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minulla on Zyxelin P2812 modeemissa tällaiset arvot:

noise margin upstream: 8 db
noise margin downstream: 8 db

output power downstream: 9 db
output power upstream: 12 db

attenuation upstream: 0 db
attenuation downstream: 27 db

Keskittimelle matkaa noin 800 metriä. Linja synkkaa nopeudella 51392/25792.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moi. Modeemi alkoi ennen kesää käynnistelemään itseään uudelleen melkein päivittäin ja omien keinojen loputtua otin yhteyttä Telewelliin josta sain tietää, että ainakin lähetyspuolen arvot on vinossa. Jätin tänä aamuna vikatiketin aiheesta ja äsken tuli viesti "ratkaistu resetoimalla laitepaikka". Arvot näyttää edelleen samalta ja on tietenkin liian aikaista mennä sanomaan korjaantuiko tuo uudelleenkäynnistys ongelma, mutta löytyykö täältä joku joka osaisi tarkemmin kertoa noista arvoista jotain.

Telewellin mukaan "Attenuation" on lataus ja lähetyssuunnassa liian poikkeava ja output power lähetyssuunnassa on yleensä 120 kun minulla se on -189. Tarkoittaa kuulemma "Lähtevässä suunnassa on jotain vikaa tai keskuspään modeemin asetuksia tulee säätää operaattorin toimesta"


Onko yhteydessä ja/tai modeemissa ollut muuten mitään häikkää, poislukien modeemin omatoiminen boottailu?

Minulla on tuo sama modeemi , mutta tosin ADSL-liittymä. Ei VDSL siitä poikkea sen fyysisen linkin tiimoilta muuten kuin taajuuskaistan osalta.

Itselläni uplinkin tehot on +10,5 dBm , kun taas sinulla on -18,9 dBm. Kyllä tuon arvon mielestäni kuuluisi olla positiivinen luku eikä negatiivinen. Onko vika DSLAM:in portissa vai modeemissa , niin sitä en varmuudella osaa sanoa. Nuo arvot modeemi saa linjan käynnistyksen yhteydessä kätellessään DSLAM:in kanssa ja DSLAM on se pomo joka määrää pääsääntöisesti signaalitasot.

Siis veikkaisin , että vika on siellä DSLAM:in päässä , mutta toki kannattaa myös kokeilla toisella modeemilla mikäli mahdollista.


Meikäläisen uplinkin tehot taas -28dBm (ja downlink 134). Yhteytenä 50/10 VDSL. Modeemi ja yhteys toimivat molemmat ilman minkäänlaisia ongelmia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Moi! Sokrates: Toisella modeemilla ei ole mahdollista kokeilla koska vaatisi pidemmän testijakson ja pidempiaikaiseen laainaan ei ole mahdollista modeemia saada.

Sakari: Osaatko noin elisalaisena kertoa, että onko arvot normaaleja tai mitään tilanteesta?

Dj_God: Yhteys tomii hyvin ja hyvällä nopeudella jos ei lasketa noita bootteja. Modeemi toimi myös OK päälle vuoden ennen boottailuja.

Mainittakoon lisäksi, että kuitu tulee taloon josta loput puhelinkaapelilla, unohdin tämän mainita aiemmin.

Nyt ollaan päälle päivän uptimessa.

Vikailmoituksien suhteen pelottaa, että kyseessä onkin viallinen modeemi jolloin napsahtaa vianrajausmaksut. Sillä hinnalla saa jo uuden modeemin hankittua. Pahimmassa tapauksessa tulee vianrajausmaksut ja uuden modeemin hinta 😞
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toisella modeemilla ei ole mahdollista kokeilla koska vaatisi pidemmän testijakson ja pidempiaikaiseen laainaan ei ole mahdollista modeemia saada.

Kysäisepä lähimmästä Elisan liikkeestä, josko heillä olisi antaa modeemia lainaan vian rajausta varten. Kaikista liikkeistä ei lainalaitteita välttämättä löydy, mutta kannattaa silti kysäistä.

Mikä firmware modeemissa on? Oletko kokeillut päivitellä firmistä, mahdollisesti, tuoreempaan versioon?
Käyttäjätaso 7


Mainittakoon lisäksi, että kuitu tulee taloon josta loput puhelinkaapelilla, unohdin tämän mainita aiemmin.


OK.

Sepä sen uplinkin tehon sitten näköjään selittää , kun etäisyys DSLAM:lle on oletettavasti vain noin 100m tai jopa vähemmän. Itselläni matka on noin 750m ja silloin modeemi joutuu nostamaan lähetystehoja jo ihan eri tavalla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Sakari: Osaatko noin elisalaisena kertoa, että onko arvot normaaleja tai mitään tilanteesta?

En osaa linja-arvoista sanoa, en ole niin paljon DSL-tekniikkaan perehtynyt. Linja kuitenkin synkkaa ihan maksiminopeudella, niin sen puolesta ainakaan mitään isompaa vikaa en uskoisi liittymässä olevan. Dslamin pään asetuksia "ei ole mahdollista" muuttaa, siellä on käytössä aina sama profiili ja sekin lienee tarkistettu tuossa kertomasi resetoinnin yhteydessä.

Jollain keinolla olisi hyvä saada liittymän toimivuutta testattua toisella modeemilla. Tähän liittyen tuolla aiemmin esitetty vinkki, että kysäise lainamodeemia myymälästä, on ihan kokeilemisen arvoinen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Moi! Tällä hetkellä modeemi on jo ollut boottamaatta pari päivää.

Dj_God: käytössä on uusin firmis, olen myös kokeillut vanhempaa versiota. Aluksi vaikutti auttavan jolloin tuli jakso jolloin ei bootannut. Ongelma kuitenkin palasi parin päivän kuluttua.

Sokrates: Okei, hyvä tietää että jokin selitys löytyy.

Sakari: Kiitos tiedosta.

Kuten mainitsin niin nyt ollaan jo parin päivän uptimessa, en vielä kehtaa nostaa toiveita korkealle. Jos boottailut jatkuu niin selvitän testimodeemin mahdollisuutta. Kiitos kaikille vastauksista 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Moi. Päivitellään hieman. Yhteyden korjaustoimenpiteiden jälkeen toiminta on parantunut, mutta boottailut ei kokonaan loppuneet. Nyt pääsee melkein vakiona 4 päivän uptimeen kunnes taas boottaa. Taisi mennä yhdessä vaiheessa melkein viikkokin.

Eilen bootatessa kesken käytön huomasin, että ensin alkoi Chromeastin kautta katsottu viaplay laittamaan ruudulle "lataa..." useamman kerran, pian tämän jälkeen myös selaus stoppasi myös iPadilla kunnes boksi noin 10 sekunnin päästä käynnistyi uudelleen ja padi putosi langattomasta verkosta pois. Eli joku bitti meni vinoon.

Harmittaa kun logit tyhjenee aina bootin yhteydessä niin ei pysty selvittämään mitä viimeisimmäksi tapahtuu - siis olettaen että siitä mitään merkintää tulee. Sen kuitenkin olen huomannut, että logissa on paljon ilmoituksia "dropped SYN flood" "dropped UDP flood" ja "dropped port scan SYN scan". Google kertoi palvelunestohyökkäyksistä. Voiko nämä potkia tuon boksin nurin? Kuvittelisin ettei kyse ole tästä, koska nuo linjan korjaustoimenpiteet on nyt pidentänyt uptime aikoja.

On se kumma, heti kun kerkeää kuvitella, että ongelmat olisivat kadonneet niin boksi palauttaa maan pinnalle 😃
Käyttäjätaso 7


Harmittaa kun logit tyhjenee aina bootin yhteydessä niin ei pysty selvittämään mitä viimeisimmäksi tapahtuu - siis olettaen että siitä mitään merkintää tulee. Sen kuitenkin olen huomannut, että logissa on paljon ilmoituksia "dropped SYN flood" "dropped UDP flood" ja "dropped port scan SYN scan". Google kertoi palvelunestohyökkäyksistä. Voiko nämä potkia tuon boksin nurin? Kuvittelisin ettei kyse ole tästä, koska nuo linjan korjaustoimenpiteet on nyt pidentänyt uptime aikoja.



Hakkerit ja ihan laillisetkin palvelut tekevät noita porttiskannauksia jatkuvasti. Minullakin kiinteään liittymään niitä tulee parikymmentä vuorokaudessa. Ne näkyvät modeemini lokissa nimillä "UDP flood" , "Syn flood" jne. No modeemini palomuuri blokkaa kyllä sellaiset.

Siitä huolimatta modeemini ei buuttaile , joten ei ainakaan meillä porttiskannaukset modeemia kaada. Veikkaisin , että syy teilläkin lopulta löytyy joistakin muista tekijöistä kuten häiriöistä tms.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Itselläni uplinkin tehot on +10,5 dBm , kun taas sinulla on -18,9 dBm. Kyllä tuon arvon mielestäni kuuluisi olla positiivinen luku eikä negatiivinen.

Desibelimilliwatti voi hyvinkin olla negatiivinen luku, sillä 0,0 dBm on määritelty teholle 1 milliwatti.Lisäksi asteikko on logaritminen. Tehoa +10,5 dBm vastaa siis +11,2 mW, -18,9 dBm taas +0,0129 mW.
Käyttäjätaso 7
Itselläni uplinkin tehot on +10,5 dBm , kun taas sinulla on -18,9 dBm. Kyllä tuon arvon mielestäni kuuluisi olla positiivinen luku eikä negatiivinen.

Desibelimilliwatti voi hyvinkin olla negatiivinen luku, sillä 0,0 dBm on määritelty teholle 1 milliwatti.Lisäksi asteikko on logaritminen. Tehoa +10,5 dBm vastaa siis +11,2 mW, -18,9 dBm taas +0,0129 mW.


Juu tottakai voi olla. Olettamukseni olikin , että kysyjällä etäisyys DSLAM:lle olisi ollut pidempi kuin se sitten osoittautui olevan. Nuo modeemithan kättelyssä säätävät yhdessä DSLAM:n kanssa signaalin tasot joka buutissa sopiviksi. Lyhyellä linkillä tehot ovat pieniä ja pitkillä suurempia. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1


Harmittaa kun logit tyhjenee aina bootin yhteydessä niin ei pysty selvittämään mitä viimeisimmäksi tapahtuu - siis olettaen että siitä mitään merkintää tulee. Sen kuitenkin olen huomannut, että logissa on paljon ilmoituksia "dropped SYN flood" "dropped UDP flood" ja "dropped port scan SYN scan". Google kertoi palvelunestohyökkäyksistä. Voiko nämä potkia tuon boksin nurin? Kuvittelisin ettei kyse ole tästä, koska nuo linjan korjaustoimenpiteet on nyt pidentänyt uptime aikoja.



Hakkerit ja ihan laillisetkin palvelut tekevät noita porttiskannauksia jatkuvasti. Minullakin kiinteään liittymään niitä tulee parikymmentä vuorokaudessa. Ne näkyvät modeemini lokissa nimillä "UDP flood" , "Syn flood" jne. No modeemini palomuuri blokkaa kyllä sellaiset.

Siitä huolimatta modeemini ei buuttaile , joten ei ainakaan meillä porttiskannaukset modeemia kaada. Veikkaisin , että syy teilläkin lopulta löytyy joistakin muista tekijöistä kuten häiriöistä tms.

Kiitos tiedosta. Tätä vähän uumoilinkin kun muistelin, että vastaavia ilmoituksia näin joskus vuosia sitten ADSL-yhteydelläkin, silloinkin käytössä oli telewell ja ongelmia ei ollut.

Sitten pitääkin pohtia että mitä seuraavaksi. Vikailmoituksia lienee turha enää tehdä, vianrajausmaksun pelossa. Helpompi kai niellä tappio ja hankkia uusi laite, tulee varmaan samanhintaiseksi ja olisi tulevaisuutta ajatellen sitten aina käytössä toinen laite millä testata jos vikoja ilmenee.

Ja kannattaako se boksi nyt hommata Elisalta, että toimivuus olisi paras mahdollinen verkon suhteen sekä Viihteen käyttöä ajatellen? Etenkin kun digiboksi on langattomasti verkossa kiinni. :?
Käyttäjätaso 7


Sitten pitääkin pohtia että mitä seuraavaksi. Vikailmoituksia lienee turha enää tehdä, vianrajausmaksun pelossa. Helpompi kai niellä tappio ja hankkia uusi laite, tulee varmaan samanhintaiseksi ja olisi tulevaisuutta ajatellen sitten aina käytössä toinen laite millä testata jos vikoja ilmenee.

Ja kannattaako se boksi nyt hommata Elisalta, että toimivuus olisi paras mahdollinen verkon suhteen sekä Viihteen käyttöä ajatellen? Etenkin kun digiboksi on langattomasti verkossa kiinni. :?


Näinhän se vähän on. Itsellänikin on useampia modeemeita juurikin vianetsintää varten ja tukko erilaisia kaapeleita. Kokemukseni mukaan ne Elisan modeemit eivät toimi yhtään sen paremmin kuin muutkaan. Pikemminkin päinvastoin. Toki eri laitemerkki on aina erilainen , mutta kaikissa niissä jotakin ongelmaa on. Itselläni on noita uusimpia TeleWellejä ja ne ovat käytössä osoittautuneet vähiten ongelmallisiksi. No enpä minä tietenkään koko maailman laitekirjoa ole testannut. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Harmittaa kun logit tyhjenee aina bootin yhteydessä niin ei pysty selvittämään mitä viimeisimmäksi tapahtuu - siis olettaen että siitä mitään merkintää tulee. Sen kuitenkin olen huomannut, että logissa on paljon ilmoituksia "dropped SYN flood" "dropped UDP flood" ja "dropped port scan SYN scan". Google kertoi palvelunestohyökkäyksistä. Voiko nämä potkia tuon boksin nurin? Kuvittelisin ettei kyse ole tästä, koska nuo linjan korjaustoimenpiteet on nyt pidentänyt uptime aikoja.



Hakkerit ja ihan laillisetkin palvelut tekevät noita porttiskannauksia jatkuvasti. Minullakin kiinteään liittymään niitä tulee parikymmentä vuorokaudessa. Ne näkyvät modeemini lokissa nimillä "UDP flood" , "Syn flood" jne. No modeemini palomuuri blokkaa kyllä sellaiset.

Siitä huolimatta modeemini ei buuttaile , joten ei ainakaan meillä porttiskannaukset modeemia kaada. Veikkaisin , että syy teilläkin lopulta löytyy joistakin muista tekijöistä kuten häiriöistä tms.

Kiitos tiedosta. Tätä vähän uumoilinkin kun muistelin, että vastaavia ilmoituksia näin joskus vuosia sitten ADSL-yhteydelläkin, silloinkin käytössä oli telewell ja ongelmia ei ollut.

Sitten pitääkin pohtia että mitä seuraavaksi. Vikailmoituksia lienee turha enää tehdä, vianrajausmaksun pelossa. Helpompi kai niellä tappio ja hankkia uusi laite, tulee varmaan samanhintaiseksi ja olisi tulevaisuutta ajatellen sitten aina käytössä toinen laite millä testata jos vikoja ilmenee.

Ja kannattaako se boksi nyt hommata Elisalta, että toimivuus olisi paras mahdollinen verkon suhteen sekä Viihteen käyttöä ajatellen? Etenkin kun digiboksi on langattomasti verkossa kiinni. :?


Uutta modeemia hankittaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että siinä on tuki IPTV:lle. Käytännössä tämä löytyy nykyään (lähes) kaikista modeemeista.

Elisan modeemit ovat ihan ok vaihtoehto. Soveltuvat peruskäyttäjälle ihan hyvin. Elisan modeemeissa on kuitenkin ollut omia kummallisuuksiaan ja firmware on usein säädöiltään rajoitettu verrattaen originaaliin firmwareen. Elisan modeemeihin uusimmat firmwaret saa pyytämällä, ellei päivity automaattisesti. Itse ostetut laitteet joutuu päivittämään myös itse, joskaan se ei ole iso juttu. Monesti itse ostettuihin laitteisiin saa uutta firmwarea tarvittaessa huomattavasti useammin kuin Elisan laitteisiin.

Minulla on nyt vuoden päivät hyrrännyt tuo Telewell ilman mitään häiriöitä. Eikä sitä ole edes tarvinnut bootata kertaakaan (poislukien tilanteet, joissa on pitänyt katkaista päävirta kämpästä sähköasennusten ajaksi).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Okei. Tiesin kyllä sen että riisuttuja versioita ovat. Aiemmin olisi ollut varma dealbreaker, mutta pari pointtia tässä nyt houkuttaa. Pääasia olisi tässä nyt toimivuus. Olisi yksi paikka mihin olla yhteydessä jos on yhteysongelmia - sujuvoittaisi asiointia. Sekä tietenkin hinta, mikäli olen oikein käsittänyt niin taloyhtiödiiliin kuuluvat saavat tuon boksin puoleen hintaan. En vain keksi mistä sen voi nykyliittymälle tilata oikeaan hintaan. Verkkokaupan kautta tarjoaa normihintaa ja oma.elisasta ei löydy tilauskohtaa. :?

Osallistu keskusteluun