Vastattu

VDSL2 nopeudet, ping ja jitter seilaa huimasti. ASUS DSL-AC88U

  • 8 kesäkuu 2019
  • 4 kommenttia
  • 675 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Elikkäs käytössä on ASUS DSL-AC88U, ja liittymänä on 50/10 FTTC korttelikuitu Länsi-Vantaalla. Nopeudet ovat 20/2 paikkeilla useimmiten jos käy tuuri ja speedtest edes onnistuu päättymään. Tänään kello 01 ja 10 aikoihin sain 49/10 mikä on jo tarpeeksi lähellä tuota 50/10 nopeutta. Testejä toteutettu usealla laitteella, niin langallisesti i7:llä varsutetulla pöytäkoneella, kuin myös langattomasti kytketyllä i5 varustetulla pöytäkoneella. iPadiä ja androidin puhelimia eri etäisyyksiltä. Nopeudet ovat kuitenkin täysin samat talon joka kolkassa, sillä WiFi:n kantama vaikuttaisi olevan hyvä.


Olen kokeillut:
  • Irroittaa johdot kaikkialta ja käynnistää uudelleen.
  • Toista puhelinpistoketta
  • Resetoida modeemin asetukset
  • Asettaa staattiset IP:t kaikille laitteille
  • Ottaa kaikki mahdolliset asetukset pois käytöstä modeemissa
  • Poistaa staattiset IP-osoitteet ja ipcnfig /release -> renew -> dnsflush
  • Port forwardit pois käytöstä
  • VDSL profiili :35b, 30a, 17a ja multi mode käyty läpi. Ei eroja.
  • Vaihtaa operaattori, Finland - Elisa, Finland - Saunalahti, Finland - not specified, not specified - not specified.
Tuloksena joskus on yhden speedtestin ajaksi nopeudet palautuneet, mutta heti seuraavalla perään jo tipahtaneet takaisin mitättömiin nopeuksiin.

Tämä modeemi tuli hankittua keskiviikkona, jolloin seinään plugattuna toi ulos dataa täydellä vauhdilla, mutta seuraavana päivänä lopahti. Sisäverkossa tieto kuitenkin liikkuu mainostetuilla nopeuksilla, ja verkkoyhteys miltei sama langallisena talon joka kolkassa kuin "pääkoneella" langallisena.


Tosiaan tänään 01-10 välillä on toiminut niin kuin kuului. Missä veikkaisitte vian olevan?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 9 kesäkuu 2019, 11:45

@Eeglis Onhan tuo vähän outoa käytöstä. Jos moinen temppuilu jatkuu, kannattaa tuosta tehdä vikailmoitus Elisalle. Nopeiten se onnistuu kilauttamalla asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun ollessa kiinni, kuuntele nauhoite loppuun ja puhelu yhdistyy suoraan vikapuolelle.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Aloitusviestin perusteella olet kuitenkin tehnyt melkeinpä kaiken, mitä kotikäyttäjä voi laitteelle tehdä itse. Ongelmien jatkuessa tuossa voisi toki testata vielä toista puhelinkaapelia sekä toista modeemia, mikäli mahdollista.
Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No onpas harmillista.

Jos katsot sieltä modeemin hallinnasta "DSL status" tms. kohtaa niin millä nopeudella se linja on synkannut ?



Luulisi olevan riittävä sync rate.
Nyt olin poissa kotoa pidempään enkä ole muuttanut mitään verkkoasetusteni suhteen millään tavalla ja verkkoyhteys on taas palannut normaaliin. Epäilen tämän olevan Elisan puolella olevaa häriötä.

Saa nähdä kuinka pitkään verkkoyhteys pysyy stabiilina tällä kertaa. Toivottovasti pysyvästi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Eeglis Onhan tuo vähän outoa käytöstä. Jos moinen temppuilu jatkuu, kannattaa tuosta tehdä vikailmoitus Elisalle. Nopeiten se onnistuu kilauttamalla asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun ollessa kiinni, kuuntele nauhoite loppuun ja puhelu yhdistyy suoraan vikapuolelle.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Aloitusviestin perusteella olet kuitenkin tehnyt melkeinpä kaiken, mitä kotikäyttäjä voi laitteelle tehdä itse. Ongelmien jatkuessa tuossa voisi toki testata vielä toista puhelinkaapelia sekä toista modeemia, mikäli mahdollista.

Osallistu keskusteluun