Vastattu

VDSL2 yhteyden virhearvoista(VMG1312-B10D)

  • 7 April 2020
  • 5 kommenttia
  • 593 katselukerrat

Moi,
Minulla vaihtoi valokuitu muuton myötä VDSL tekniikkaan. Olisiko täällä guruja tähän liittyen.

Itselläni on ongelmana jonkinmoinen “mikropätkiminen”, eli saattaa nettisivua avatessa tulla ilmoitus ettei yhteyttä sivustoon saada tjsp. ja refressin jälkeen aukeaa. Lisäksi nettipeleissä voi tulla sellainen verkkoyhteyshäiriöikoni vilahdella. Katselin modeemin xdsl linja-arvodataa ja sieltä tuli tällainen:

Ymmärtäisin että FEC on ihan normaalia, mutta tuo CRC ei niinkään sitten. Voiko se aiheuttaa näitä?

Kiitokset etukäteen kaikille asiaan aikaa käyttäville.

============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   0 day: 17 hours: 0 minute
============================================================================
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     11.571 Mbps       41.366 Mbps
    Actual Net Data Rate:     11.539 Mbps       41.304 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:        8.0 dB            9.3 dB
            Actual Delay:          4 ms              8 ms
          Transmit Power:        8.9 dBm          14.5 dBm
           Receive Power:       -7.3 dBm          -4.7 dBm
              Actual INP:        1.0 symbols       1.0 symbols
       Total Attenuation:       16.3 dB           19.2 dB
Attainable Net Data Rate:     12.465 Mbps       45.208 Mbps
============================================================================
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  8.1    38.5    57.5     N/A    18.3    48.1    74.7   
Signal Attenuation(dB):  8.1    37.7    55.5     N/A    18.3    47.8     N/A   
        SNR Margin(dB):  8.0     8.0     8.0     N/A     9.2     9.4     N/A   
   Transmit Power(dBm):  0.7     6.2     4.1     N/A    13.5     7.5     N/A   
============================================================================

            VDSL Counters

           Downstream        Upstream
Since Link time = 33 sec
FEC:        59360        1083
CRC:        263        0
ES:        33        0
SES:        1        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
HostInitRetr:    0
FailedRetr:    0
Latest 15 minutes time = 1 min 8 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
HostInitRetr:    0
FailedRetr:    0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC:        306        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        N/A
HostInitRetr:    N/A
FailedRetr:    N/A
Latest 1 day time = 17 hours 1 min 8 sec
FEC:        59360        1083
CRC:        263        0
ES:        33        0
SES:        1        0
UAS:        34        34
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
HostInitRetr:    0
FailedRetr:    0
Previous 1 day time = 0 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Pikku-Y 9 April 2020, 08:51

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi @Pikku-Y! Tällainen kuvailemasi “mikropätkiminen” on kyllä yksi ongelmista viheliäisimpiä, syyn löytyminen voi olla hyvinkin haastavaa. Aina kannattaa silti tutkia! Jos laitat OmaYhteisön profiiliisi sille varattuun paikkaan asiakasnumerosi (löytyy esim. laskusta) niin voidaan täältä päädystä tarkemmin mittailla tuota yhteyttä.

Mitä noihin laittamiisi modeemin arvoihin tulee, on virheijen määrät ihan hyvällä tasolla. Eniten tuolla näkyy FEC:iä, jota hieman kuuluukin olla kun kaikki toimii normaalisti. Onhan sinulla käytössä suhteellisen tuoreet johdot? Etenkin modeemin ja seinän välinen puhelinjohto on kriittinen, tuo ei myöskään saisi olla mielellään kahta metriä pidempi tai voi näkyä virheilyssä / laskea nopeuksia. Oletko päässyt useammalla modeemilla yhteyttä testaamaan?

Moi @Pikku-Y! Tällainen kuvailemasi “mikropätkiminen” on kyllä yksi ongelmista viheliäisimpiä, syyn löytyminen voi olla hyvinkin haastavaa. Aina kannattaa silti tutkia! Jos laitat OmaYhteisön profiiliisi sille varattuun paikkaan asiakasnumerosi (löytyy esim. laskusta) niin voidaan täältä päädystä tarkemmin mittailla tuota yhteyttä.

Mitä noihin laittamiisi modeemin arvoihin tulee, on virheijen määrät ihan hyvällä tasolla. Eniten tuolla näkyy FEC:iä, jota hieman kuuluukin olla kun kaikki toimii normaalisti. Onhan sinulla käytössä suhteellisen tuoreet johdot? Etenkin modeemin ja seinän välinen puhelinjohto on kriittinen, tuo ei myöskään saisi olla mielellään kahta metriä pidempi tai voi näkyä virheilyssä / laskea nopeuksia. Oletko päässyt useammalla modeemilla yhteyttä testaamaan?

Moi @roopeg . Muutossa tuli niin paljon muuttujia yhteyteen että koitan tässä ajan kanssa rauhassa käydä yksi vaiheista läpi. Kokeilin ottaa Wifin pois käytöstä ja liitin tietokoneen ethernet kaapelilla modemiin, joka tässä huoneistoratkaisussa on vähän epäkäytännöllinen. Kuitenkaan sillä en pätkintää havainnut kahden tunnin testin jälkeen, joten mahdollinen vika oli vdsl modeemin ja usb-wifi tikun välissä.

Tein siten sitten että konfiguroin tuon VDSL modeemin siltaavaksi ja verkkoliikennettä “ohjaamaan” laitoin edellisessä osoitteessa käyttämäni kaksitaajuus reitittimen, muodostin langattoman yhteyden sitä kautta. Tämä ilta testata tätä kokoonpanoa, jotta pätkiikö vaiko ei, mutta alku on lupaava.

 

Lisäsin profiiliini asiakasnumeron, jos ehditte linjalaadun varmuuden vuoksi katsoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Hyvältä kuulostaa tuo tämän illan suunnitelma! Vilkaisin vähän linjaa tästä suunnasta, muutamia katkoja tuolla on havaittavissa, mutta nuo vielä voivat hyvinkin selittyä testailuillasi ja modeemin uudelleenkäynnistelyllä. Jos selkeitä pätkäisyjä vielä havaitset, niin mahdollisimman tarkat kellonajat tapahtumista auttavat selvittämisessä merkittävästi! :slight_smile:

Ehdottomasti kannattaa piuhayhteydellä nämä testit tehdä, langattomuus tuo niin paljon muuttujia lisää soppaan, että langattoman verkon välityksellä ei pystytä mitenkään varmistumaan siitä, että johtuuko häiriöinti itse linjasta tai jostakin muusta. 

Raportoithan tänne, että miten testailun tänään käy, niin jatketaan sitten selvitystä tarpeen mukaan!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Saikko @Pikku-Y testailtua tuota eilen? Helpottiko tilanne? :)

@Patomiäs Ongelma näyttäs ratkenneen tuolla erillisen reitittimen käyttöönotolla.
Liekö ollut jokin pieni yhteensopivuusongelma tuon TP-LINK T2U wifitikun ja Zyxel VMG1312-B10D modeemin välillä. Jos pätkinnän olisi aiheuttanut jokin zyxelin sisäänrakennettu palomuuri tai dos suojaus tai jokin, olisi pätkintä tapahtunut verkkokaapeliakin käytettäessä kyllä.

Koitin Zyxellistä muuttaa wifi kanavaa ja kanavaleveyttäkin, sekä tikkuun uusimmat ajurit. Niillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta toimivuuteen.