Vastattu

VMG3925-B10B ongelmia

  • 20 lokakuu 2016
  • 20 kommenttia
  • 1061 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
  • Poistunut OmaYhteisöstä
  • 670 kommenttia
Moi. Avaan uuden ketjun kun tuo edellinen mihin kirjoittelin oli toista ongelmaa käsittelevä ja näitä ongelmia tuntuu omalle kohdalle kasaantuvan :@

Uudelleen käynnistymisien johdosta vanhempi elisa5 ohjelmisto sisällä. Eilen lakkasi yhdessä vaiheessa data liikkumasta kokonaan 2,4Ghz verkon puolella -> tein resetin.

Nyt noin päivää myöhemmin ilmeni taas ongelmaa 2,4Ghz verkon kanssa. Kuvanlaatu heitteli taas Chromecastilla katsottuna ja päätin testata nettinopeutta koneella. Tiedosto valumaan funetista ja nopeutta seuraamaan. Yritin muutella myös 20/40Mhz valintaa verkon asetuksissa.

Lähtötilanne: Nopeus hyytyy välillä eikä muutenkaan päätä huimaa.


Tässä välissä veivasin 20/40Mhz valintaa langattomissa asetuksissa. Sitten uudelleen käynnistin laitteen 40Mhz valittuna.


Tässä kohtaa palautin alkuperäisen 20Mhz valinnan ja homma toimii riittävän hyvin.



Eli vieläkin WLANin kanssa häikkää. Kummallista kyllä 5Ghz verkko toimii samaan aikaan ihan normaalisti kun 2,4G verkko takkuilee. Mitä seuraavaksi voi tehdä?

ps. pahoittelut jos on hieman sekavaa, keskittymiskyky on jotenkin ihan vinksallaan taas vaihteeksi 😛
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eBin 1 marraskuu 2016, 15:04

Kokeillaan vaan, laitoin nyt vastaavaan laitteen postiin, toivottavasti tällä pelaa paremmin.
Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kummallista tuo nopeuden sahaaminen 😮 Olithan tarksitanut naapurien verkot jottei siellä ole samalla wifikanavalla muuta porukkaa? Tuolle voisi kokeilla vielä eri firmwarea, jos ei auta niin saattaa olla laitevaihto edessä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Sori, tämä asia hieman unohtui. Boksilla käytössä automaattinen kanavan valinta ja yleensä näyttää myös hallinnan mukaan käyttävän kanavaa jolla on vähiten kohinaa. Vai olisiko parempi tarkastella sitä erikseen tietokoneella jollain sovelluksella?

Taisi viikonlopun aikana pariin otteeseen 2,4 hyytyä ja viikonlopun aikana oli ongelmia viihdeboksin kuvanlaadussa vaikka 5g verkkoa käyttääkin. Eli muistaakseni pari boottia tullut lähiaikoina annettua.

Voidaan kokeilla vielä eri firmwarella jos sellaisia vielä löytyy. Täytyy sitten palailla enemmän Chromecastin käyttöön, kun sitä kautta näkee usein ensin kun ongelmat verkossa alkaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuolle modeemille näyttäisi nuo Elisa5 ja Elisa6-firmikset olevan vain saatavilla, ja sitä Elisa6:ko et halua?

Tuo automaattinen kanavan valinta ei aina ole paras ratkaisu vaan voi aiheuttaa ongelmia se kanavan vaihtelu, eli sitä wlan-kanavaa voisi ihan manuaalisesti testailla valitsemalla ensin kanavan 11 ja katsomalla miten toimii ja niin edelleen.

Täällä vinkkejä wlan-verkon ongelmiin ja tarkemmin myös tuosta kanavan testaamisesta: http://elisa.to/2ctvEjU
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Sori, tämä asia hieman unohtui. Boksilla käytössä automaattinen kanavan valinta ja yleensä näyttää myös hallinnan mukaan käyttävän kanavaa jolla on vähiten kohinaa. Vai olisiko parempi tarkastella sitä erikseen tietokoneella jollain sovelluksella?

WLAN -kanavien ruuhkaa voi tarkastella mm. inSSIDer -nimisellä ohjelmalla. Myös Windowsin komentokehotteen avulla voi tarkastella muiden käyttämiä WLAN -kanavia. Komennoksi netsh wlan show all ja listan lopussa on näkyvien WLAN -verkkojen käyttämät kanavat. Oma kanava luonnollisesti sellaiseksi, jota muut eivät käytä tai millä on vähiten ruuhkaa.

Ja tuo Elisa6 -firmis ei ilmeisesti ole ihan täysin onnistunut. On aiheuttanut useammalla käyttäjällä merkittävää epävakautta laitteessa. Lisää keskustelua aiheesta täällä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Okei, kiitokset vastauksista. Elisa6 ei nimenomaan sen takia kun modeemi boottaili.

Tästä voi tulla hieman työläs/pitkä prosessi jos kaikki kanavat pitää veivata läpi:S Eikös tässäkin ole riskinä se että kun naapureiden boksit varmaan on 99% automaatilla. Siinä sitten riippuu jo ihan kuun ja auringon asennosta, että missä kohtaa kanavat menee päällekkäin. Tosiaan kun on elisan taloyhtiödiilin alainen paikka niin valtaosa bokseista on juuri näitä Koti_XXXX. Telewellillä ei näitä ongelmia ollut WLANissa, mutta laite käynnisteli itseaan uudelleen.

No laitan kanavan 11 nyt ja etenen siitä, täytyy muistaa sitten jos ongelmia ilmenee niin vilkaista vielä koneella minkälaista ruuhkaa kanavilla on sillä hetkellä. Kiitokset vielä tuosta komennosta dj_god, unohdin kokonaan ettei välttämättä erillistä sovellusta edes tarvitse.
Käyttäjätaso 1
Langattoman verkon kanavia on kätevä katsella kännykkäappseilla. Esim Androidille on ilman mainoksia oleva Wifi Analyzer (open source), ja jotain vastaavaa löytyy varmaan ainakin myös Applen laitteille. Tuo piirtää nätin kaavion siitä millä kanavilla on tukiasemia ja kuinka vahva signaali niistä tulee. Lisäksi puhelimesta riippuen se voi pystyä näyttämään myös sen, onko tukiasemilla käytössä 20Mhz vai 40Mhz kanavat. Nimittäin jo yksi ikävästi keskialueelle sijoittuva 40Mhz kanavaa käyttävä tukiasema valtaa yli puolet koko käyttökelpoisesta taajuusalueesta, jolloin toimivan taajuuden löytäminen voi olla haastavaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Väliaikaraportti: Ongelmat alkoi jälleen, data lakkasi liikkumasta 2.4Ghz verkossa, ensin toki meni kuvanlaatu ja hetken päästä hyytyi. Katsoin inSSIDerillä joka suositti kanavan vaihtoa nro 6. Tietokoneella ei päässyt edes modeemin hallintaan, mutta iPadilla pääsi ja vaihdoin kanavan. Tässä vaiheessa inSSIDerin listaan ilmestyi oma verkkoni kanavalla 6. Siihen ei kuitenkaan voinut liittyä millään laitteella. Bootti modeemille ja virtajohdon tuuletus vielä päälle. Kun boksi oli bootannut niin chromecastin kuva alkoi pyöriä ja tietokone liittyi samantien verkkoon.

Voiko tästä vielä päätellä mitään? Itsestäni vaikuttaa siltä, että tarpeeksi kauan kun ollut rasitusta verkko hyytyy ja tokenee vasta kun boottaa. Vai voiko nuo kanavaongelmat kyykyttää tuon purkin wifin? Nopeasti katsottuna noita 2,4G verkkoja on noin 20 ja osa vaihtelee kanavia välillä. Osa taas näkyy listassa ja häviää heikon signaalin takia. 5G verkkoja on vain 3.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Vaude, nyt vanha ongelma pyörähti taas kylässä. Leffaa katselin Viaplaysta, jälleen kerran kuva puuroutui, parani ja puuroutui. Hetken päästä jäi ruudulle taas lataa... teksti. Kaivoin läppärin, että voisin testata hyytyikö data taas kokonaan. Ihmetyksekseni koneella pääsinkin nettiin ja muutaman sekunnin kuluttua jatkoi myös leffa pyörimistään. Kirjauduin modeemin hallintaan ja huomasin uptimen olevan 3minuuttia. Eli boksi oli bootannut itsensä. Versio elisa5 edelleen sisässä.


Jokuhan tässä nyt mättää, nuo edellisen viestin kysymykset ovat edelleen auki. Alkaa olemaan neuvot aika vähissä. Sen verran pitää purnata, että Telewellillä ongelma oli vain päivittäiset raivostuttavat bootit. Tällä boksilla tuntuu nyt olevan enemmän ongelmia, bootit ja wifisekoilut. Extrana sekin, että tämä purnukka pitää yleensä itse käydä boottaamassa ongelmien ilmetessä. 😞
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eihän tuo ole millään tavalla normaalia toimintaa laitteelle, vaikka Zyxelistä onkin kyse.

Minä vaatisin Elisalta uutta modeemia tilalle tai marssisin kauppaan ja ostaisin oman modeemin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Niinno tämä on nyt toinen oma modeemi. Ensimmäinen oli se Telewelli 510 AC versio joka toimi yli vuoden ongelmitta kunnes yhtäkkiä -> boottaili. Tuki sanoi linja-arvojen ongelma ja palstalla selvisi että linja-arvot olikin OK kun kuitu tulee alakertaan. Vikailmoitus oli sisällä ja joku paikkaresetti tehtiin elisan puolelta jolloin toimi muutaman päivän OK, sitten ongelmat palasi. Toisella modeemilla olisi pitänyt testata, tilasin sitten tämän elisalta taloyhtiöhintaan niin on sitten kaksi modeemia tarvittaessa jos toisella ei yhteys pelaakaan. Myös se, että ongelmat voi hoitaa yhden tahon kanssa pelleili yhteys tai laite.

Tässä modeemissa tuo boottailu oli ongelma 6 versiossa ja näköjään tänään 5 versiossa. Wifi on sekoillut 6 ja 5 versiossa.

Siksi olenkin ihan hukassa kun en nyt ymmärrä missä se vika on. En enää haluaisi sijoittaa euroakaan koska viimeisen parin vuoden aikana näihin laitteisiin on kuitenkin mennyt lähes 200€. Yhteysongelmat ei riko wifiä ja boottailu tuntuu kuuluvan ohjelmistovikoihin.

Siksi myös kovasti arvostan myös noita henkilökunnan vastauksia ja yritän myös helpottaa tilanteen selvittelyä raportoimalla ongelmat mahdollisimman nopeasti nyt.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Saitko jo testattua lukita tuota mahd. tyhjälle kanavalle? Onko tietty syy miksi käytät 2,4GHz -verkkoa kun kerroit että 5GHz toimii normaalisti? Jos ei tuo lukitus kanavalle jota naapurit eivät käytä ei auta, niin vaihdetaan taas laite. Kannattaa toki myös tarkistaa langattomien laitteiden ajurit (ovatko ajan tasalla?).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Saitko jo testattua lukita tuota mahd. tyhjälle kanavalle? Onko tietty syy miksi käytät 2,4GHz -verkkoa kun kerroit että 5GHz toimii normaalisti? Jos ei tuo lukitus kanavalle jota naapurit eivät käytä ei auta, niin vaihdetaan taas laite. Kannattaa toki myös tarkistaa langattomien laitteiden ajurit (ovatko ajan tasalla?).

No kaikilla kanavilla on ruuhkaa, koska niitä verkkoja on n.20 kappaletta ja valtaosa niistä on näitä elisan bokseja jotka vaihtelee sitä kanavaa automaattisesti. Olen nyt kokeillut kanavia 11 ja 6 joita tuo Inssider suositteli, nyt se suoittelee taas kanavaa 1, mutta nyt en kehtaa puuttua kun eilen toimi kumma kyllä normaalisti. Sitäpaitsi oletan että eihän tuon verkon kuulu jumiin mennä vaikka verkkoja on useampia?



2,4Ghz kysymykseen on ihan looginen syy; Chromecasti on ensimmäistä sukupolvea joka ei tue 5G verkkoa. Sama homma tietokoneella WLAN kortti ei myöskään tue uudempaa tekniikkaa. Ajurit on tuoreimmat mitä laitevalmistaja tarjoaa, mutta ajuriongelma kuulostaa vähän kaukaa haetulta kun ongelmat ilmetessään vaikuttaa kaikkiin laitteisiin jotka kyseisessä verkossa on kiinni.

Seurailen nyt tilannetta ja raportoin mahdollisista ongelmista 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Mielenkiintoinen huomio. Suoratoisto telkkarista toimi OK. Käynnistin tietokoneen ja samantien data meni jumiin eli kuva jumahti ja tietokone ilmoitteli DNS ongelmasta ja modeemi vilkutteli 2,4G verkon valoa muutaman sekunnin välein kunnes jäi taas palamaan. Kokeilin toistaa ongelman eli sammutin tietokoneen ja käynnistin modeemin uudestaan. Kun verkko toimi taas ja data liikkui niin käynnistin tietokoneen -> ei ongelmia. :?

Aiemmin ei ole ollut vaikutusta jos laitteita on lisännyt verkkoon vaan data on jumahtanut omia aikojaan.

Kannattaisiko nyt sitten kokeilla sitä laitevaihtoa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kokeillaan vaan, laitoin nyt vastaavaan laitteen postiin, toivottavasti tällä pelaa paremmin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tämä selvä, kiitoksia!
Käykö nuo Zyxelit muuten teillä miten kuumana? Oma purkki on yläosasta kädelle kuuma ja infrapunamittarilla siitä saa takakalterista lähes 60 C lukemia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itsellä tuo purkki on yläosasta vain lämmin ja alareuna onkin jo viileä. Mittaria ei ole, mutta kuumaksi en luokittelisi lainkaan. Esimerkiksi Viihde digiboksi käy huomattavasti kuumempana.
Alhaalta täysin viileä, joo. Eikä se nyt tulikuumalta tunnu. Tuo 60 C on ehkä hiukan yläkanttiin, kun mittari näkee ainakin osittain reikien läpi sisällä olevia komponentteja, mutta etupinnaltakin mittaa ylhäältä 45 astetta. Ehkä tuo on sitten normaalia? TeleWell pysyy paljon viileämpänä, mutta siinä onkin virransäästöominaisuudet erikseen ja siitä puuttuu 5GHz wlan, mikä varmaan kuluttaa jonkin verran.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Moi! Laitevaihto tuohon Huaweihin tuntuisi auttaneen. Boksilla yli viikon uptime ja WLAN ei ole erityisemmin kenkkuillut. Wlan nopeudessa kuitenkin tuntuisi olevan heikennystä 5Ghz verkon puolella. Monilla laitteilla aluksi paukauttaa 70 megan nopeutta mutta hyytyy n. 30- 40M tasolle mittausten edetessä. Testailin eri asetuksia ja lopputulos oli sama. Tämä ei nyt haittaa koska laite toimii vakaasti ja käytetyt laitteet ei suurempaa nopeutta vaadi (tabletit, puhelimet yms.) Xboxilla nopeudesta ehkä olisi hyötyä päivityksissä ynnämuissa, mutta modeemin vakaa toiminta vetää tämän ohi. Telewell ja Zyxel kuitenkin toimi nopeuden osalta paremmin eli lopulliset tulokset oli yleensä siellä 60-80M välikössä, mutta ei siitä sen enempää.

Loppuun kuitenkin kysymys, miten tuon Zyxelin kanssa toimitaan? Huawein mukana ei tullut tietoa mahdollisesta palautuksesta. Tarvitseeko se lähettää takaisin vai jätänkö kaappiin mahdollisten linjaongelmien testailuun? Mikäli palautetaan niin kuinka asian kanssa edetään?


Loppuun vielä kiitokset avusta! 🆒
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Moi! Laitevaihto tuohon Huaweihin tuntuisi auttaneen. Boksilla yli viikon uptime ja WLAN ei ole erityisemmin kenkkuillut. Wlan nopeudessa kuitenkin tuntuisi olevan heikennystä 5Ghz verkon puolella. Monilla laitteilla aluksi paukauttaa 70 megan nopeutta mutta hyytyy n. 30- 40M tasolle mittausten edetessä. Testailin eri asetuksia ja lopputulos oli sama. Tämä ei nyt haittaa koska laite toimii vakaasti ja käytetyt laitteet ei suurempaa nopeutta vaadi (tabletit, puhelimet yms.) Xboxilla nopeudesta ehkä olisi hyötyä päivityksissä ynnämuissa, mutta modeemin vakaa toiminta vetää tämän ohi. Telewell ja Zyxel kuitenkin toimi nopeuden osalta paremmin eli lopulliset tulokset oli yleensä siellä 60-80M välikössä, mutta ei siitä sen enempää.

Loppuun kuitenkin kysymys, miten tuon Zyxelin kanssa toimitaan? Huawein mukana ei tullut tietoa mahdollisesta palautuksesta. Tarvitseeko se lähettää takaisin vai jätänkö kaappiin mahdollisten linjaongelmien testailuun? Mikäli palautetaan niin kuinka asian kanssa edetään?


Loppuun vielä kiitokset avusta! 🆒



Morjens! Mahtavaa, että laitevaihto auttoi! 🙂 Vanhaa laitetta sinun ei tarvitse meille palauttaa. Elikkä kannattaa säilyttää se varalaitteena. Kiitokset sinulle! 🙂

Osallistu keskusteluun