Vastattu

WiFi takkuilee jatkuvasti A2100-laitteella

  • 9 marraskuu 2016
  • 8 kommenttia
  • 310 katselukerrat

Wifi siis niin sanotusti pudottaa kaikki laitteet kyydistä tietyin väliajoin ja tällöin ei auta muu, kuin modeemin uudelleen käynnistys tai resetointi. Yhteys modeemiin on kunnossa, jos modeemin valoihinkaan on luottamista (kyseessä se valkoinen laatikko). Tuossa tuo nytkin vieressä vilkuttelee, eikä kännykkä tai tablettikaan saa siihen yhteyttä. Verkko löytyy kyllä wifi haussa, mutta yhteyttä ei muodostu. Tabletilla mm. Ip:n haku kestää ikuisuuden. Ja kuten todettua, on käynnistelty uudestaan sen sata kertaa ja resetoitu ja hyvä ettei viety noitatohtorille, mutta ei.
Ongelma ollut nyt niin pitkään, että ei enää jaksas. Kiitos!

// Editoitu asiakasnumero pois -Palstatiimi
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ninjatar 10 marraskuu 2016, 17:45

Hmm... Pitänee kokeilla tuota kanavan vaihtamista/lukitsemista ja jos sillä ei toimi, niin ruinaan elisalta uuden boksin, koska kyllä, kuulun juuri siihen valittuun kansaan, joka maksaa modeemia kuukausi maksussa odottaen, että se veisi minut luvattuun maahan. Mutta sitä ei taida kyllä tapahtua ainakaan lähiaikoina :? Kiitos vastauksesta!

Jos wlan -yhteys jatkaa katkeilua noiden sinulle neuvottujen toimenpiteiden jälkeenkin ja sinulla Elisa Viihde -sopimus on voimassa, laita meille yksityisviestiä http://elisa.to/2dQlnBB niin vilkaistaan tilannetta. Tosiaan, vanhempien Elisa Viihde -sopimusten osalta modeemin takuu on voimassa koko sopimuskauden ajan ja laite on tullut ilmaisena kaupan päälle. Nykyisin ilmainen modeemi ei enää uusiin Elisa Viihde -sopimuksiin kuulu, vaan laite täytyy hankkia ja maksaa itse. Ainakin omasta mielestäni jatkuva modeemitakuu on siis melko hyvä etu josta kannattaa pitää kiinni. 😉
Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Jos ongelma on tosiaan wifissä, se on lähtökohtaisesti sinun ongelmasi, ei Elisan. Voisit vielä varmistaa, että ongelma on nimenomaan langaton yhteys, jos sinulla on joku laite jonka pystyy yhdistämään verkkojohdolla modeemiin.

Lisäksi voisit kertoa, mikä laite on kyseessä. Tietyillä Elisan myymillä laitteilla on ollut kaikenlaisia ongelmia Elisan tuoreimpien ohjelmistopäivitysten kanssa. Näihin tapauksiin voi tuoda apua vanhan ohjelmistoversion palauttaminen. Sen saa, kun pyytää aspasta (esim. palstatiimiltä yksityisviestillä).

Muutoin voi olla, että pääset ostamaan uuden modeemin ja/tai reitittimen.

(Missä kohtaa unohdit, että palsta on julkinen, eikä tänne laiteta henkilökohtaisia tietoja? Asiakasnumerollekin on varattu ihan oma paikka muualla)
Siinäpä tulikin aika tyhjentävästi jo noita ensisijaisia selvitystietoja, eli tarkista ensin, toimiiko yhteys verkkokaapelilla, vai onko kyseessä vain langattoman yhteyden katkeaminen. Jos vika rajautuu tässä vaiheessa tuohon WiFi-verkkoon, niin silloin tarkistellaan juuri noita ohjelmistoversio-asioita. Mikäli se kuitenkin rajautuu laitteen iästä johtuvaan toimintoon, niin silloin tosiaan tuo uuden laitteen hankkiminen voi olla ajankohtaista.

Ja laita toki meille sitten suoraan yksityisviestiä Palstatiimille, niin ei tule noita henkilötietoja tänne yleiseen tietoon. 🙂
Meillä Espoossa sama tilanne jatkunut nyt n. 2-3kk.
Kerrostalossa (7-kerrosta). Kun katsoo WiFi:n kanavia (joita on yksitaajuus WiFissä 12) niin kaikilla kanavilla häiriötaso yli puolenvälin. Pätkiminen lienee johtuvan siitä, ettei kaista riitä kanavilla.
Tähän saattaisi auttaa Dual- tai Triband Wifi; edellyttäen, että päätelaitteet tukee myöskin tätä
moodia. Ainakin Samsungin S5 jne puhelimet tukee. Tällöin vapautuisi yksitaajuuskanavia ja
pätkiminen toivottavasti päättyy. En usko, että pätkiminen meidän kohdalla johtuu sisä- tai
ulkoverkosta. (Valokuitu sisään kellariin, siitä ethernet joka kämppään.).
Onkohan Elisalla vaihtaa tuo valko-sininen boxi uudempaan, mikäli uudessa olisi nämä tupla/ triplataajuudet tuettuna.
kv36 on kyllä selvästi asiakaspalvelijamatskua! Sen verran selväksi tuli hänen tietotaitonsa määrä ja minun tietämättömyyteni määrä. Mutta asiaan. Eli kyseessä on A2100n boksi, mutta en ole testannut toimiiko se katkoksen aikana piuhan kanssa, koska piuhat ovat tehneet muuttoilmoituksen paikkaan nimeltä jemma ja lähtökohtaisesti jos elisan toimittama modeemi ei toimi, olettaisin ainakin, että elisalta saisi uuden veloituksetta mikäli haluavat pitää minut vielä asiakkaana ja näin ollenhan se tavallaan niinkuin on elisan ongelma, eikä minun. Oletettavasti ongelma kuitenkin on sillä ohjelmistopuolella, koska modeemissa palaa adsl valo ja verkko näkyy kuitenkin laitteissa? Mutta kv36 korjannee tämän jos olen väärässä...
Käyttäjätaso 7
kv36 on kyllä selvästi asiakaspalvelijamatskua!
Heh. Valitettavasti mikään firma ei maksa siitä, että joku sanoo firman tuotteen/palvelun olevan silkkaa "ekologista luonnontuotetta".

jos elisan toimittama modeemi ei toimi, olettaisin ainakin, että elisalta saisi uuden veloituksetta
Jos kuulut siihen "onnelliseen" joukkoon, joka on maksanut modeemin hinnan (moninkertaisena?) sisäänleivottuna Viihteen kuukausimaksuihin, ja jos haluat edelleen jatkaa Elisan toimittamalla & vajavaisella ohjelmistoversiolla rampautetulla modeemilla, joka saattaa milloin tahansa muuttua verkonpainoksi kun Elisa syöttää siihen alfa-version ohjelmistopäivityksen, niin siinä tapauksessa noin taitaa olla.

Mutta xdsl-liittymässä voi käyttää myös ns. vapailta markkinoilta hankittuja modeemeja, joissa on kaikki alkuperäiset ominaisuudet tallella.

Oletettavasti ongelma kuitenkin on sillä ohjelmistopuolella, koska modeemissa palaa adsl valo ja verkko näkyy kuitenkin laitteissa?
Adsl-valo ei taida liittyä mitenkään langattoman verkon toimintaan.

Pikainen googlaus osoitti, että et ole ainut jolle tuo ongelma on vastaan tullut. Esimerkiksi tuolla viime kesän ketjussa lopputuloksena oli uusi laite. Mutta toki kannattaa ensin tarkistaa, olisiko esim. wifi-kanavan vaihtamisesta/lukitsemisesta apua ongelmaan. Ainakin android-laitteille on käteviä "wifi analyzer"-sovelluksia, joilla voi tarkistaa wifi-verkon ruuhkaisuutta.
Hmm... Pitänee kokeilla tuota kanavan vaihtamista/lukitsemista ja jos sillä ei toimi, niin ruinaan elisalta uuden boksin, koska kyllä, kuulun juuri siihen valittuun kansaan, joka maksaa modeemia kuukausi maksussa odottaen, että se veisi minut luvattuun maahan. Mutta sitä ei taida kyllä tapahtua ainakaan lähiaikoina :? Kiitos vastauksesta!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Hmm... Pitänee kokeilla tuota kanavan vaihtamista/lukitsemista ja jos sillä ei toimi, niin ruinaan elisalta uuden boksin, koska kyllä, kuulun juuri siihen valittuun kansaan, joka maksaa modeemia kuukausi maksussa odottaen, että se veisi minut luvattuun maahan. Mutta sitä ei taida kyllä tapahtua ainakaan lähiaikoina :? Kiitos vastauksesta!

Jos wlan -yhteys jatkaa katkeilua noiden sinulle neuvottujen toimenpiteiden jälkeenkin ja sinulla Elisa Viihde -sopimus on voimassa, laita meille yksityisviestiä http://elisa.to/2dQlnBB niin vilkaistaan tilannetta. Tosiaan, vanhempien Elisa Viihde -sopimusten osalta modeemin takuu on voimassa koko sopimuskauden ajan ja laite on tullut ilmaisena kaupan päälle. Nykyisin ilmainen modeemi ei enää uusiin Elisa Viihde -sopimuksiin kuulu, vaan laite täytyy hankkia ja maksaa itse. Ainakin omasta mielestäni jatkuva modeemitakuu on siis melko hyvä etu josta kannattaa pitää kiinni. 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Mutta asiaan. Eli kyseessä on A2100n boksi, mutta en ole testannut toimiiko se katkoksen aikana piuhan kanssa, koska piuhat ovat tehneet muuttoilmoituksen paikkaan nimeltä jemma ja lähtökohtaisesti jos elisan toimittama modeemi ei toimi, olettaisin ainakin, että elisalta saisi uuden veloituksetta mikäli haluavat pitää minut vielä asiakkaana ja näin ollenhan se tavallaan niinkuin on elisan ongelma, eikä minun.

Niin... WLAN käyttää (vapaita / lisenssivapaita taajuuksia). Tämä koskee sekä 2,4, että 5 Ghz- taajuuksia. 2,4 taajuudet ovat kuitenkin enemmän varattuja / tukossa, kun 5 Ghz- taajuudet. Toisaalta 5 Ghz- taajudella on Wlan N- tekniikan laitteita, jota saattavat varata koko vapaan taajuusalueen. Näin pyritään saamaan lisää nopeutta, mutta naapurit eivät kiitä, kun kaikki taajuudet ovat varattu.

Isommassa kerrostalonyhtiössä ei ole ollenkaan tavatonta, että kaikki taajuudet ovat varattu (moneen kertaa). Toki tukiasemaan lähellä olevat laite (siis sinun laite oman tukiaseman lähellä). Mahdollistaa parhaan nopeuden kuuluvuun, mutta jos samoilla kanavilla on muitakin, niin ne häiritseävät / hidastavat Wlan:n (netin nopeutta). Ilmiö voi kanstantajuistaa tilanteella, jossa 2 > 3 > 4 > 5 jne.. ihmistä puhuu samaan aikaan. Viestin perille meno alkaa heiketä ja huutaminen ei auta (jos kaikki huutavat). Siksi Wlan lähetystehoa ei voi / saa nostetua.

Miten tämä liittyyy siiihe, että ei ole Elisan ongelma. No... Elisa ei noita taajuuksia hallitse, koska ovat lisenssivapaita. Tilanne on villi. Eikä mitään koordinaatiota Wlan- taajuuksista ole. Siksi Elisa ei kertakaikkieen voi mitään, jos Wlan taajuudet ovat täynnä = tukossa. Yhteyden toimivuutta voi testata yhdistämällä laite ethernet- kaapelilla suoraan mobeemiin.

T: Tuokki

Osallistu keskusteluun