Vastattu

Wlan salasanan vaihto VMG3926-B10A

  • 3 kesäkuu 2019
  • 4 kommenttia
  • 448 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Kiinteä laajakaista toiminut langattomasti tähän asti suht ok laitteen WMG3926-B10A omalla salasanalla.

Nyt tuli kesälomalaisten vuoksi tarpeelliseksi vaihtaa laajakaistan langattoman verkon salasana.

Tein sen eilen tämän laitteen ohjeen (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-vmg3926/) mukaisesti paikallisessa hallinnassa. Kävin myös omaelisassa asettamassa saman salasanan siellä näkyvään kiinteään laajakaistaan (2.4.).

Laite ei silti päästä kirjautumaan tuolla uudella salasanalla. Sen sijaan se edelleen laskee langattomaan verkkoon modeemin takana tarrasta löytyvällä salasanalla. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Sammutin ja käynnistin uudelleen myös esim.kännykän ja padin, jolla yhteyteen kirjautumista koitin. Ei vaikutusta. Vuorokauden vaihtuminen ei myöskään muuttanut tilannetta.

Missä vika, mitä voi tehdä?

Aspa suosittelee vain soittamaan omagurulle ja ärsyttää maksaa ITSE lisää siitä, että laite ja palvelu ei toimi kuten pitäisi...? Mielestäni palvelun tarjoajan tulisi vastata kustannuksista tälläisessä tilanteessa eikä asiakkaan.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 3 kesäkuu 2019, 09:45

Kiinteä laajakaista toiminut langattomasti tähän asti suht ok laitteen WMG3926-B10A omalla salasanalla.

Nyt tuli kesälomalaisten vuoksi tarpeelliseksi vaihtaa laajakaistan langattoman verkon salasana.

Tein sen eilen tämän laitteen ohjeen (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-vmg3926/) mukaisesti paikallisessa hallinnassa. Kävin myös omaelisassa asettamassa saman salasanan siellä näkyvään kiinteään laajakaistaan (2.4.).

Laite ei silti päästä kirjautumaan tuolla uudella salasanalla. Sen sijaan se edelleen laskee langattomaan verkkoon modeemin takana tarrasta löytyvällä salasanalla. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Sammutin ja käynnistin uudelleen myös esim.kännykän ja padin, jolla yhteyteen kirjautumista koitin. Ei vaikutusta. Vuorokauden vaihtuminen ei myöskään muuttanut tilannetta.

Missä vika, mitä voi tehdä?

Aspa suosittelee vain soittamaan omagurulle ja ärsyttää maksaa ITSE lisää siitä, että laite ja palvelu ei toimi kuten pitäisi...? Mielestäni palvelun tarjoajan tulisi vastata kustannuksista tälläisessä tilanteessa eikä asiakkaan.

Hmmmm...

Laitteessa on useampi salasana. Ensinnäkin modeemin paikalliseen hallintaan on oma salasanansa.

Langattoman WLAN-verkon "salasanoja" (Pre-Shared Key) on käsittääkseni kaksi , toinen 2,4GHz verkolle ja toinen 5GHz verkolle. Ne salasanat pitää vaihtaa modeemin paikallishallinnassa , koska Oma Elisa ei vaikuta 5GHz verkkoon laisinkaan. Siis molemmat salausavaimet voi laittaa samaksi ja lopuksi pitään tallentaa muutokset Apply-nappulalla. Voi olla , että lopuksi pitää myös käynnistää modeemi uudelleen , että asetukset astuvat voimaan.

Täällä kohdassa "Kuvallinen tarkempi ohje langattoman verkon asennukseen" on tarkempi kuvaus toimenpiteestä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-vmg3926/
Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kiinteä laajakaista toiminut langattomasti tähän asti suht ok laitteen WMG3926-B10A omalla salasanalla.

Nyt tuli kesälomalaisten vuoksi tarpeelliseksi vaihtaa laajakaistan langattoman verkon salasana.

Tein sen eilen tämän laitteen ohjeen (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-vmg3926/) mukaisesti paikallisessa hallinnassa. Kävin myös omaelisassa asettamassa saman salasanan siellä näkyvään kiinteään laajakaistaan (2.4.).

Laite ei silti päästä kirjautumaan tuolla uudella salasanalla. Sen sijaan se edelleen laskee langattomaan verkkoon modeemin takana tarrasta löytyvällä salasanalla. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Sammutin ja käynnistin uudelleen myös esim.kännykän ja padin, jolla yhteyteen kirjautumista koitin. Ei vaikutusta. Vuorokauden vaihtuminen ei myöskään muuttanut tilannetta.

Missä vika, mitä voi tehdä?

Aspa suosittelee vain soittamaan omagurulle ja ärsyttää maksaa ITSE lisää siitä, että laite ja palvelu ei toimi kuten pitäisi...? Mielestäni palvelun tarjoajan tulisi vastata kustannuksista tälläisessä tilanteessa eikä asiakkaan.

Hmmmm...

Laitteessa on useampi salasana. Ensinnäkin modeemin paikalliseen hallintaan on oma salasanansa.

Langattoman WLAN-verkon "salasanoja" (Pre-Shared Key) on käsittääkseni kaksi , toinen 2,4GHz verkolle ja toinen 5GHz verkolle. Ne salasanat pitää vaihtaa modeemin paikallishallinnassa , koska Oma Elisa ei vaikuta 5GHz verkkoon laisinkaan. Siis molemmat salausavaimet voi laittaa samaksi ja lopuksi pitään tallentaa muutokset Apply-nappulalla. Voi olla , että lopuksi pitää myös käynnistää modeemi uudelleen , että asetukset astuvat voimaan.

Täällä kohdassa "Kuvallinen tarkempi ohje langattoman verkon asennukseen" on tarkempi kuvaus toimenpiteestä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-vmg3926/
Kiitos! 🙂 Tuollakin kävin kurkkimassa, mutta en sitten tuohon kohtaan älynnyt sitä kuitenkaan naputella. Kokeilen tänään uudelleen kun pääsen töistä kotiin...
Vielä tarkennus: Se on siis tuo kohta "wireless network setting" ja sieltä "pre-shared key"?
Käyttäjätaso 7
Kiitos! 🙂 Tuollakin kävin kurkkimassa, mutta en sitten tuohon kohtaan älynnyt sitä kuitenkaan naputella. Kokeilen tänään uudelleen kun pääsen töistä kotiin...

Vielä tarkennus: Se on siis tuo kohta "wireless network setting" ja sieltä "pre-shared key"?


Jep , sieltä em. ohjeen alimmaisen kuvan alareunasta se löytyy...

Tulipa vielä mieleen , että siellä WLAN-asetuksissa taitaa olla sen Pre-Shared Keyn ( tai Password) osalta kruksi ruudussa , että laite arpoo avaimen automaattisesti ja se kruksi pitää ensin ottaa pois , jos haluaa itsekeksimäänsä käyttää.

Osallistu keskusteluun