Vastattu

ZyXEL VMG3925-B10B:n konfigurointi

  • 12 marraskuu 2017
  • 1 kommentti
  • 459 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Tekniikan muuttuessa ADSL:stä VDSL:ksi hankin Kotiboksi VMG3925-reitittimen (= ZyXEL VMG3925-B10B).
Aikaisemmin oli käytössä ZyXEL P-661HNU-modeemi (ADSL) ja siihen oli kytkettynä kaapelilla ja kiinteällä IP-osoitteella (192.168.1.40) Canon irADV C2230i-monitoimilaite.
Käsitykseni mukaan VMG3925:n IP-alueeksi on määritelty 192.168.10.33 … 64.
Koska tulostinta ei näkynyt hallintaliittymän verkkokuvassa, määrittelin Canonille IP-osoitteeksi 192.168.10.40. Tämäkään määrittely ei tuonut Canonia näkyviin verkkokuvaan, vaikka tulostin on kytketty reitittimen LAN2-porttiin.
Canonista voidaan tehdä ping-kysely reitittimelle VMG3925 (192.168.10.1), mutta reititin ei vastaa kyselyyn. Vastaavaan kyselyyn saadaan vastaus P-661HNU-modeemista (192.168.1.1), kun kaapeli on siinä kiinni.

Kuvittelen, että VMG3925 ei salli osoitealueen määrittelyä välille 192.168.1.33 … 64.

Voisiko olla mahdollista, että uusi modeemi olisi rikki, kun se ei havaitse monitoimilaitetta verkossa?
Vai onko havaitseminen kiinni ihan jostakin muusta asetuksesta?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rauturitari 12 marraskuu 2017, 17:43

Minulla oli väärä käsitys IP-avaruuden määrittelyn suhteen. Sain muutetuksi IP-alueeksi 192.168.1.xxx irrottamalla modeemin verkosta ja kytkemällä sen uudestaan. Tällöin tulostin lähti toimimaan alkuperäisellä IP-osoitteella.
Se ei selvinnyt, miksi verkotus reitittimen oletus-IP-alueella ei onnistunut.
Katso alkuperäinen viesti

1 kommentti

Käyttäjätaso 1
Minulla oli väärä käsitys IP-avaruuden määrittelyn suhteen. Sain muutetuksi IP-alueeksi 192.168.1.xxx irrottamalla modeemin verkosta ja kytkemällä sen uudestaan. Tällöin tulostin lähti toimimaan alkuperäisellä IP-osoitteella.
Se ei selvinnyt, miksi verkotus reitittimen oletus-IP-alueella ei onnistunut.

Osallistu keskusteluun