Zyxel VMG3925-B10B -> Telewell TW-EAV510AC (b) Katkoo

  • 25 marraskuu 2020
  • 27 kommenttia
  • 851 katselukerrat

Hei vaihdoin Zyxelistä Telewell modeemin, siinä uskossa, että kotiverkon kyykkäämiset sillä ratkeaisivat. No kotiverkko toimii nyt mainiosti ja suoratoistokin onnistuu laitteelta toiselle moitteettomasti.

Telewell kuitenkin hävittää internet yhteyden useamman kerran päivässä, enkä keksi syytä, miksi näin.

 

Saisikohan täältä liitteiden myötä ideoita mistä moinen voisi johtua? Lokia en yhteyden katkeamishetkestä tähän hätään saanut.


27 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Hei vaihdoin Zyxelistä Telewell modeemin, siinä uskossa, että kotiverkon kyykkäämiset sillä ratkeaisivat. No kotiverkko toimii nyt mainiosti ja suoratoistokin onnistuu laitteelta toiselle moitteettomasti.

Telewell kuitenkin hävittää internet yhteyden useamman kerran päivässä, enkä keksi syytä, miksi näin.

 

Saisikohan täältä liitteiden myötä ideoita mistä moinen voisi johtua? Lokia en yhteyden katkeamishetkestä tähän hätään saanut.

Moi @Peteki ! Sinulta tuo asiakasnumero profiilista löytyi, niin kävin heti mittailemassa tuota laajakaistan toimintaa häröilyn varalta. :thinking:  Hmm.. Yhtään katkosta ei linjalle ole rekistöröitynyt ja muutenkin kaikki linja-arvot näyttää hyvältä. Nyt katse kääntyykin juuri tuota Telewelliä kohti. Itsellä ei kyseisestä laitteesta näppituntumaa ole, niin löytyykö muilta yhteisöläisiltä kyseistä laitetta ja onko tällaisia ongelmia tullut vastaan?

 

Katkeaako yhteys kokonaan Telewelliltä että valot muuttuvat vai käyttämiltäsi laitteilta? Ovatko laitteet kiinni Telewellin verkossa ethernet-johdolla vai langattomasti?

Työpäivän jälkeen näyttää uptime: 7:06, eli joskus aamupäivällä on taas yhteys katkennut.

Loki täyttyy tästä ilmoituksesta, niin en pääse näkemään mitä virhettä tuo laite silloin katkeamisen aikaa pukkaa. Mitä lie tarkoittaa tuo?

Edit: löysinkin syyn tuolle. Muokkailen lisää myöhemmin, kun saan selville virheilmoituksen katkeamisen aikaan.

Nov 25 17:01:25 user info syslog: SSDP M-SEARCH from 192.168.0.56:53611 ST: upnp:rootdevice
Käyttäjätaso 2

Asus DSL-N16 katkoo (ainakin uusimmalla firmwarella) tunnin välein. Lokien mukaan nimenomaan säännöllisesti ja tasan tunnin eli 60 minuutin välein. Lisäkseni yhdellä toisella yhteisön kirjoittelijalla oli sama juttu, kun sitä kysäisin ohimennen erään muun jutun yhteydessä. Mulla toimi kyllä pääosin muuten ihan ok, paitsi sitten jossain kohtaa alkoi puskea CRC erroria jolloin vanha Telewellin sotaratsu EAV510 palasi takaisin.

Englanninkielisellä palstalla sanoivat että 

The DSL-N16 has a MediaTeK CPU which are really fussy/sensitive.

Kas kummaa, vanhassa Telewellissä on Brodcom prosessori, selittänee miksi toimii luotettavammin. Joissain uudemmissa EAV510:ssä vaikuttaisi olevan Realtekin prossuja. En tiedä mahtaako myös Mediatekin prossuja olla joissain malleissa.

 

Taas katkaisi ja tällaiset tiedot kirjautu lokiin:
 

Jan 1 02:00:17 kern notice boa[240]: SSL security system enabled
Jan 1 02:00:17 user err syslog: ERRO: ioctl SIOCGIFFLAGS; Errno(19): No such device
Jan 1 02:00:16 kern notice boa[240]: Enabling SSL security system
Jan 1 00:00:16 daemon warn dnsmasq[233]: ignoring nameserver 127.0.0.1 - local interface
Jan 1 00:00:16 daemon warn dnsmasq[233]: ignoring nameserver ::1 - local interface

 

Tein samaan aikaan porttiohjauksia, niin en tiedä liittyykö nuo siihen, kun en noista mitään tolkkua ota. Olisiko täällä ketään kelle aukenee mitä tuossa tapahtuu? :-)

Käyttäjätaso 4

Kuva 3: ota ADSL jutut pois ja muut ylimääräiset, jos sekoittavat.

Kuva 4: Laita keep alive kohtaan ruksi, voi vaikka sekunnit kohtassa testata arvoa 1, jos vielä katkoo. (keep alive pingailee tässä tapauksessa 8.8.8.8 ip:tä ja jos epäonnistuu, sen pitäisi koittaa tajuta se ja yhdistää uudestaan)

Jostain telewellin asetuksista löytyy watchdog niin tarkista, että se on päällä.

 

Hiukan virheitä linjassa, onhan puhelin johto hyvälaatuinen ja ei kierrä muiden kaapeleiden ympäri?

 

Kiitokset neuvoista. Johdon laadusta en osaa sanoa mitään, mutta vaihdoin sen hieman lyhyempään, mutta ohuempaan piuhaan.

Onkohan tuo sen kummempi?

  Downstream Upstream
Trellis On On
SNR Margin (dB) 8.3 8.5
Attenuation (dB) 17.5 11.0
Output Power (dBm) 7.0 -10.5
Attainable Rate (Kbps) 95508 36271
G.INP Off Off
Rate (Kbps) 83942 30718
R (number of check bytes in RS code word) 16 14
N (RS codeword size) 255 78
L (number of bits in DMT frame) 22503 9410
S (RS code word size in DMT frame) 0.09 0.06
D (interleaver depth) 353 173
Delay (msec) 7.97 2.82
INP (DMT frame) 1.434 1.029
FEC errors 0 0
OH Frame 266448 113256
OH Frame errors 0 0
Total ES 0 0
Total SES 0 0
Total UAS 41 0
Total LOSS -- --
Last Link Rate 0 0
 
Full Init 0
Failed Full Init 0
Synchronized time(Second) 359
Synchronized number 1
Käyttäjätaso 2

Äkkiseltään kun katsoo niin rastit kohdissa VDSL2, G.INP, G.Vector, 17a, Bitswap, SRA riittävät jos Elisan vdsl2 käytössä. Ymmärtääkseni vain 17a profiilia tuetaan.

Onko noi nimipalvelimet oikein, sisäverkkoviritys jota en heti ymmärrä ? Eihän se ensimmäinen DNS edes vastaa pingiin, onkohan sisäverkon osoite ?

Elisan DNS-nimipalvelimet: 193.229.0.40 ja 193.229.0.42

Käyttäjätaso 4

Kiitokset neuvoista. Johdon laadusta en osaa sanoa mitään, mutta vaihdoin sen hieman lyhyempään, mutta ohuempaan piuhaan.

Onkohan tuo sen kummempi?

 

Mielestäni arvot hiukan parani. Yleensä mitä lyhyempi sen parempi. (itselläni tuli jonkun telewellin mukana ihan olemattoman ohut johto, mutta hyvin kuitenkin toimi)

Äkkiseltään kun katsoo niin rastit kohdissa VDSL2, G.INP, G.Vector, 17a, Bitswap, SRA riittävät jos Elisan vdsl2 käytössä. Ymmärtääkseni vain 17a profiilia tuetaan.

Onko noi nimipalvelimet oikein, sisäverkkoviritys jota en heti ymmärrä ? Eihän se ensimmäinen DNS edes vastaa pingiin, sisäverkon osoite ?

Elisan DNS-nimipalvelimet: 193.229.0.40 ja 193.229.0.42

Nämäkin muutokset nyt tehty. Seuraillaan josko nyt pelittäisi.
Tuo sisäverkon DNS on Pi-holen testailua virtuaalikoneessa.

Käyttäjätaso 2

Mun tosivanhassa Telewell EAV-510:ssä ei ole noita G.INP ja G.Vector valintoja kun äkkiä katsoin. Vähän selitystä mitä ne tarkoittaa. Ajavat osin samaa asiaa, saattaa olla että pelkkä G.Vector riittää. On vähän semmoista arpapeliä onko parempi että kaikki mahdolliset yhteydenparantajat on päällä vai vain osa. On noita tullut itsekin välillä kokeiltua.

Elisan VDSL2 palvelukuvauksessa mainitaan näin:

ITU-T G.993.2 VDSL2 Profile 17a, VDSL bandplan 998, G.Vector support (G.993.5), SRA (Seamless Rate Adaptation), INP (arvoon kaksi (2) asti), ITU G.998.4 G.inp data packet retransmission, PTM mode, UPBO (Uplink Power Back-Off) and DPBO (Downlink power back-Off).

@Euroguy 

Kiitokset tiedoista ja tuosta linkistä. Auttoi taas ihan hieman ymmärtämään, mitä nuo kaikki oikein tarkoittaa, mutta ihan vähän vaan :)

Yhteys katkesi jälleen, kun aloitin tätä kirjoittamaan. Jätän nyt ainoastaan täpän tuohon G.Vector valintaan, ja seuraan tilannetta.

Taas oli puolenyön aikaan katkaissut yhteyden, mutta lokissa ei näy mitään.

Mode VDSL2-17A Annex B
TPS-TC PTM
Latency Interleave
Operational Status SHOWTIME.
Power Level L0
Uptime 06:40:34
G.Vector Off

Miksihän tuossa lukee, että G.Vector off, vaikka se nimenomaan on ainoastaan päällä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tutkin Peteki tota sun linjaas nyt historian osalta ja siellä näyttäisi vähän olleen ailahteluja syksyn mittaa. Ootko itse huomannut toimivuudessa mitään radikaalimpaa eroa että olisi missään kohtaa tapahtunut toimivuudessa ja kuinka pitkään sulla tota räpsimistä on ylipäätään nyt siis tapahtunut? Ootko itse tehnyt muita muutoksia linjoille kuin nyt tuon modeemin vaihdon, eli ootko puhelinpistoketta vaihdellu tai vastaavaa mitään?

Taas oli puolenyön aikaan katkaissut yhteyden, mutta lokissa ei näy mitään.

Mode VDSL2-17A Annex B
TPS-TC PTM
Latency Interleave
Operational Status SHOWTIME.
Power Level L0
Uptime 06:40:34
G.Vector Off

Miksihän tuossa lukee, että G.Vector off, vaikka se nimenomaan on ainoastaan päällä?

Yhteys tulee sellaisesta dslamista, jota ei ole vektoroitu. Kaikkia dslameja ei voida vektoroida, jos yhteyden lähtöpiste on CO ja kaapeliparit ovat keskuspuolella kytkettyinä eri operaattorien laitteisiin vaan lähtöpiste pitää olla sama laite.

Tutkin Peteki tota sun linjaas nyt historian osalta ja siellä näyttäisi vähän olleen ailahteluja syksyn mittaa. Ootko itse huomannut toimivuudessa mitään radikaalimpaa eroa että olisi missään kohtaa tapahtunut toimivuudessa ja kuinka pitkään sulla tota räpsimistä on ylipäätään nyt siis tapahtunut? Ootko itse tehnyt muita muutoksia linjoille kuin nyt tuon modeemin vaihdon, eli ootko puhelinpistoketta vaihdellu tai vastaavaa mitään?

Tosiaan kyllästyin tuohon Zyxelin toimimattomuuteen, varsinkin, kun useampi laite siihen oli kytkettynä, niin hävisi yhteys kokonaan turhan usein. Sitten täältä lueskellut erään aktiivisen kirjoittajan kehuja tuosta Telewell modeemista, niin ostin sen viikko pari viikkoa sitten käytettynä, joka on kuulemma käytöstä poistettu toimivana, kun talouteen tullut kuituliittymä.

Muistaakseni 13. päivä perjantaina sen laitoin käyttöön. Ja nyt olen pyöritellyt sen mukana tullutta pistoketta ja johtoa edestakaisin vanhojen kanssa.

Yhteys kävi alhaalla myös tätä kirjoittaessa. :-(

Käyttäjätaso 4

Eli vielä semmonen kysymys, eli yhteys vaan katkeaa ja aina palautuu itsestään?

 

Semmosta ongelmaa oli eräällä ADSL-modeemin kanssa (pingi katkesi tai pätki) syyksi paljastui pylväässä ollut kytkentäkotelo joka oli ruostunut (sisältä) ja taisi vielä näyttää niinkuin olisi salamakin siihen iskenyt… Sen vaihtamalla loppu ongelmat.

Siellä ongelmat pikkuhiljaa vaan pahentu ja lopulta vikapalveluun soittamalla sai asentajan tulemaan. Kannattaa varautua että joutuu kolmesti soittamaan vikapalveluun, jos välillä on useampia kytkentäkoteloita niin yhdellä kerralla eivät kerkiä kaikkia tutkimaan. Omista puhelinrasioista kannattaa myös liitokset käydä läpi ja mahdollisesti liittää modeemi suoraan taloon tulevaan linjaan.

@ihmettelijä2

Juurikin näin tapahtuu. Yhteys katkeaa ihan yhtäkkiä, ja noin minuutin päästä ollaan takaisin linjoilla.

Kävi mielessä katsella seinään rasia mihin kytkeä kaapeli suoraan rj45 liittimellä, mutta kun on vuokrakämppä, niin en tiedä arvaako ruveta säätämään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Melkein nyt sanoisin että tosta vikailmoitus kannattaa jätellä, sulla kuitenkin kaksi laitetta jo tehnyt samaa jos käsitin oikein. Nopeiten ton saat eteenpäin jos https://elisa.fi/yhteystiedot kautta soittelet meille aspaan, vaihtoehtosesti voidaan myös kattoo tätä kautta tuota eteenpäin, voinee mennä tosin huomiselle sitten että saadaan eteenpäin. Mikäli haluat tätä kautta, niin lisää profiiliisi vielä tuon Telewellin MAC :) Mikäli ongelma jäisi asunnon sisälle sun johtoihin, kytkentöihin tai laitteisiin niin vikailmoituksesta voi tulla vianrajausmaksu sulle, muuten ei maksa mitään että korjaillaan :) 

Seurailen tilannetta vielä tämän illan, mutta lisäsin MAC osoitteen jo profiiliini.

Käyttäjätaso 1

Mulla pätki (DSL link down ja heti ylös) 1-3 kertaa päivässä, hieman väheni modemin vaihdolla. ASPAn kanssa juteltuani ehdottivat vielä modemin ja seinän välisen kaapelin vaihtoa ennen asentajan lähettämistä. Hieman epäillen vaihdoin piuhan ja siihen loppu pätkimiset, nyt yli 2 viikkoa ilman yhtäkään.

Tilasin kyllä saksan amazonista laadukkaamman näkösen rj11 kaapelin, kun en suomenmaasta löytänyt kuin samanlaisia rimpuloita mikä nytkin käytössä. Mutta se tulee vasta aikaisintaan ensi viikolla.

Käyttäjätaso 2

Kysytään nyt samalla vielä sekin että pitääkö olla Annex A vai Annex B vai Annex joku muu ?

Ja/tai onko tällä asetuksella mitään väliä VDSL:ssä ?

Muistan jostain lukeneeni että Annex A, mutta usein täälläkin näkee usein käyttäjien screenshotteja joissa (ainakin lukee) Annex B. Taisin joskus kokeillakin ja en huomannut mitään eroa toiminnassa A:lla tai B:llä. Tässä mun vanhassa Telewellissä (EAV510) Annexia ei edes pysty asettamaan itse (paitsi Annex M), mutta tossa Asus DSL-N16:ssa jota hetken aikaa käyttelin sen taisi pystyä valikosta vaihtamaan.

Tuossa jokin aika sitten illalla katkesi, eikä syttynyt enää “internet” valo ollenkaan, kun sen viitisen minuuttia odottelin ja resetoin. Olisihan tuo hyvä tutkia, jos siellä jokin mättää, mutta tuo vianrajausmaksu ei kuulosta mukavalta, jos se onkin omasta kaapelin pätkästä kiinni. :D

Nyt yhteys on ollut ylhäällä jopa 2 päivää ja 6 tuntia. Tosin ei ole ollut juuri käytössäkään. Eli olisiko jokin linjan/modeemin kuormitus ongelma kuitenkin..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Nyt yhteys on ollut ylhäällä jopa 2 päivää ja 6 tuntia. Tosin ei ole ollut juuri käytössäkään. Eli olisiko jokin linjan/modeemin kuormitus ongelma kuitenkin..

Selvinnee heittämällä normaalit tai vähän korostetut kuormitukset linjalle. Ainakin tuo on jo ihan hyvä uptime aiempaan nähden :thinking:

Osallistu keskusteluun