Kysymys

3G katkeilee


Käyttäjätaso 3
Olen jo jonkin aikaa kärsinyt 3G-yhteyden katkeilusta.  Valitin asiasta ja Elisa ilmoitti, ettei löydä vikaa verkosta.  Onko normaalia, että kuuluvuuden ollessa hyvä (kännykällä täydet tolpat ja datayhteydellä käytössä suunta-antenni) yhteys katkeaa parin tunnin välein?

Tai yhteys ei oikeasti katkea kokonaan, vaan ylöspäin menevä data kulkee edelleen, mutta alaspäin ei tule bitin bittiä.  Asia on testattu pingaamalla yhteyden "katkettua" kiinteän verkon konetta ja toteamalla, että paketit tulevat koko ajan perille ja seuraamalla 3G:n toimintaa pppstats-ohjelmalla.  Kun yhteys menee tähän tilaan, voin odottaa vaikka puoli tuntia eikä se toivu.  PPP:n käynnistäminen uudelleen palauttaa yhteyden heti.

Modeemina on pääasiassa ollut Cinterionin (ent. Siemens) PH8-P suunta-antennilla ja diversity-antennilla varustettuna.  Modeemi on vaihdettu toiseen samanlaiseen eikä se vaikuttanut toimintaan.  Modeemia on kokeiltu sekä palomuurin että suoraan kannettavan tietokoneen perässä, ei eroa toiminnassa.  Käyttöjärjestelmänä molemmissa linux (tosin eri arkkitehtuuri ja versio).  Kentänvoimakkuus on -67 dBm luokkaa ja siirtonopeudet normaalisti 6...9 Mbps, mihin olen hyvinkin tyytyväinen.

Pahimmillaan ongelma toistuu lähes kellontarkasti 2 tunnin ja muutaman minuutin välein.  Joskus yksi katko jää "väliin" ja yhteys tökkää vasta 4 tunnin kuluttua, harvoin 6 tunnin.  Se, siirretäänkö yhteyden yli paljon vai vähän dataa, ei tunnu vaikuttavan katkeiluun.  Taustalla pyörii jatkuvasti ping, jonka tarkoitus on pitää yhteys elossa ja nopeimmassa tilassa.

Olen valittanut Cinterionille asiasta ja he eivät saa ongelmaa toistettua vuorokauden mittaisista testeistään huolimatta.  Tällä hetkellä modeemin virkaa hoitaa HTC Desire Z ja yhteys näyttää pätkivän nytkin, mutta minulla ei vielä ole mitään tilastoa asiasta.  Käytettävissä on vain yksi 3g-tukiasema.

Katkeilu on todella ärsyttävää, koska sitä esiintyy niin usein ja se pilaa esim. verkkopelit (pelaat tunnin ja juuri ennen pelin loppua 3g sekoaa -> koko tunti meni hukkaan).  Nuorisolta tulee melkoisen kitkerää palautetta aiheesta eikä tämä itseäkään jaksa naurattaa.  Langallista yhteyttä en ole edes kysynyt, koska kaapelia joutuisi vetämään ainakin 2 km lähimmästä asutuksesta (jos nyt sielläkään lankayhteyttä olisi).

Kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

297 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Kaiken näköistä nähnyt, kun reilut 3,5 vuotta mobiilikaista käyttänyt, mutta tuollaista säännönmukaisuutta (2h ja jumi) ei ole vielä koskaan vastaantullut.

Tuota aikajaksotusta lukuunottamatta tuollainen dataa lähtee, mutta ei tule -jumitus on kiusallisenkin tuttua, mutta sitäkin tapahtuu vain tiheän verkon alueella (tai verkon häiriötilanteissa). Eikä tuotakaan tapahdu kovin usein, jos pingari on päällä.

Linux-puolen PPP-yhteyksiä (wvdial:illa) tulee käytettyä välillä eri modeemeilla ja vastaavassa yhden tukarin paikassa, ja tuolla systeemillä yhteydet on yleensä varmemmat kuin NM:n kautta käytettäessä. Tuossa paikassa ei tarvitse edes mitään taajuuspakotuksia tunkea config:iin, kun taajuusvaihtoehtoja ei ole.

Jos tuo pelkästään verkosta jotenkin johtuu, niin pitäisi kyllä tulla huomattavasti enemmänkin ilmoituksia vastaavasta käyttäytymisestä. Jos taas verkon lisäksi tai ainoana vaikuttavana tekijänä esim. PPP-dialeri tai tuo HSPA-kortti, niin ongelmaahan ei pitäisi esiintyä, jos kokeilisi jotain muuta päätelaitetta/yhdistämistapaa. Jos jokaikisellä laitteella/yhteysmuodolla jne. sama tulos, niin sitten voi pallon heittää Elisalle (kohti ja kovaa!).

Jotenkin kaukaisena mahdollisuutena tulee mieleen tuon kortin asetukset. Ja todella kaukaisena, koska tuntuu älyttömältä, jos asetuksissa olisi jokin kummallinen 2h-limiitti. Periaatteessahan jokin lämpöjuttu tai vastaava voisi edes jotenkin säännönmukaisesti ilmiintyä, mutta noin tarkasti tapahtuvana vain jos myös käyttö on hyvin säännömukaisesti samanlaista. Tietty pingaus tekee käytöstä lähes samankaltaista, koska HSPA pysyy päällä koko ajan, mutta sittenkin.

Kaikenkaikkiaan todella mielenkiintoinen juttu, ja varmasti myös haasteellinen ratkottava. Näin verkko- ja laitefriikkinä kuulisi mielellään lisää havaintoja eri laiteyhdistelmien, yhteystapojen, kuormituksen yms. vaikutuksesta.
Käyttäjätaso 5
Tänään Kristal mainosti radiossa Saunalahden labiililaajakaistaa. (Hyvää itseironiaa SL:ltä.) Labiilihan tarkottaa epävakaata. Eli sitä se myös on käyttöpaikasta riippuen ja vaikka olisi hyvä kuuluvuus, mutta verkko ruuhkautunut, niin sitten niitä yhteyksiä pätkitään tuon tuosta.

Näin pikaisesti tulee mieleen, että yhteyden katkaisu tietyin väliajoin saattaisi toimia. Siihen voi väkertää skriptinkin, joka nuuskii onko sitä nettiyhteyttä vai ei ja jos ei niin sit pädäm katki vaan ja uudelleen soitto.

Elisa vastaa lähes aina, ettei verkossa ole vikaa, tai sitten tulee copy-paste, että johtuu verkkokapasiteetin täyttymisestä, eikä ole antaa aikataulua milloin tulisi parannusta. :smileyafro: Se on niin geneerinen ja toimiva vastaus...
Juuri tätä ongelmaa olen kokenut pidempään ja tämä huipentui tällä viikolla totaaliseen katkeamiseen. Palkkeja on, 3G kuuluu, ottaa yhteyden, data menee ulos -> mitään ei tule sisälle.

Tein asiasta reklamaatiota mutta se ei nyt hirveästi tuottanut minkäänlaista tulosta. Vikakartalla näkyy samat vikakohdat päivästä toiseen, mitään ei tule lisää mutta eipä mitään näytä poistuvankaan. Eikö siis olemassa olevia vikoja korjata?

Useamman kerran asiasta ottanut yhteyttä ja lopulta sain tekstiviestin että vikani kuuluu osaan laajempaa vikaa. No se tieto ei lämmitä mua mitenkään. Kaikissa kolmessa liittymässä sama vika, kaikissa eri päätelaitteet (E392, iPhone 5, iPhone 4). Kaikissa 3G, data ei kulje. 

Ottaa päähän enemmän kuin paljon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä viat korjataan. Eilen oli viisi sivua vikoja tuolla häiriökartassa, tänään vain kolme eli vain 12 vikaa.

Ihmeen kauan ne tosin korjaa heikentynyttä kuuluvuutta 3G-verkossa Tampereen Hämeenpuistossa!
17 vikaa kartalla, laajojakin alueita joissa puhe ja data "heikentynyt". Data ei toimi edelleen täällä, puhekaan ei viikonloppuna enää toiminut. Ja minä asun alueella jossa ei pitäisi olla kartan mukaan vikaa. Monenlaista sontaa olen vuosien saatossa mobiiliverkossa kokenut mutta tämä ampuu nyt yli jo kaikki aiemmat huonot kokemukset.
Käyttäjätaso 3
Mobiiliverkon viat korjataan niin nopealla aikataululla kuin mahdollista. Tapauskohtaiset viankorjausajat vaihtelevat vikojen syistä riippuen.

Jos havaitset verkossa toimintahäiriöitä, joita ei jostain syystä löydy häiriökartasta tai tiedotteista, ilmoitathan niistä meille puhelimitse tai häiriöilmoituslomakkeella mahdollisuuksien mukaan, niin asia saadaan tutkintaan. Lomake löytyy osoitteesta https://www.elisa.fi/saunalahti/toimintahairio/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tampereen Hämeenpuistossa Elisan 3G heikko jo muutaman päivän, eikö ne saa keskustassakaan ketään korjaamaan. 😞
Kuten tuossa toisessa ketjussa asiasta jo kerroinkin. Sain tänään kiinni teknisempää väkeä. He vastasivat viesteihini nopeastikkin, vaikka vika ei olekkaan korjattu niin on ainakin tietoa että jotain tapahtuu. Se oli hyvää asiakaspalvelua 🙂
Käyttäjätaso 3
Testasin toista vuorokautta käyttäen "modeemina" HTC Desire Z:aa ja yhteys pätki myös sillä näppituntumalta aivan samalla tavalla.  En jaksanut kirjoittaa scriptiä loggaamaan katkoaikoja, mutta kun silloin tällöin tarkistin ping-statuksen (ping pyöri jatkuvasti), reilun kahden tunnin välein oli aina kadonnut iso liuta paketteja, kun taas pari tuntia pakettihukka pysyi nollana.

Olen myös hankkinut koemielessä Tele Finlandin liittymän, jota olen käyttänyt vastaavassa modeemissa kuin Saunalahteakin (samassa käyttökohteessa).  Tällä liittymällä yhteys pysyy hengissä selvästi paremmin, ei katkea edes joka vuorokausi.  Tukiasema on eri suunnassa, joten jouduin kääntämään suunta-antennia.  Voisin siirtyä kokonaan Soneran verkkoon, ellei se olisi selvästi Elisan verkkoa hitaampi.  Nykyisellä nopeuserolla haluaisin mieluummin käyttää Elisan verkkoa, kun katkeilu poistuisi.

En ole vielä jaksanut tehdä kolmatta vikailmoitusta, koska kahdesta edellisestäkään ei ollut mitään apua.  Toivottavasti joku sattuu lukemaan tämän ja selvittää vielä hieman tarkemmin tuota ongelmaa.  Aikaisemmin en osannut kertoa, että vain toinen suunta yhteydestä kuolee - ehkä se auttaa ongelman jäljille.  En myöskään tiennyt silloin, että sama modeemi ja muu rauta toimii toisen operaattorin verkossa huomattavasti paremmin.  Enkä ollut testannut ja nähnyt, että myös kännykässä ilmenee Elisan verkossa aivan sama pätkiminen.  Lisäksi testasin Cinterionin modeemia Cinterionin omalla kehityskortilla täsmälleen samoin tuloksin kuin varsinaisessa raudassakin - downlink-suunta katkeili.  Modeemin pakottaminen 3G-verkkoon ei myöskään auttanut.

Minun piti testata myös toisen merkkistä teollisuuskäyttöön tarkoitettua 3G-modeemia, mutta maahantuoja oli toimittanut meille jenkkiversion, joka ei Suomessa tue kuin 2G-taajuuksia, joten testi jäi toistaiseksi tekemättä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllähän 3G aina katkeilee silloin tällöin, ei ole mitään pomminvarmaa mobiiliyhteyttä, vaikka toki poikkeuksellisen hyvin nuo mobiilit nykyään toimivat. Olen itse kysynyt vikapalvelusta että miksi jossain mobiiliverkko ei nouse edes yli kuuden megabitin vaikka missäkin aamutuimassa sitä käyttäisi. Sieltä tuli vastaus, että nopeus on mitä on, eikä siihen voi vaikuttaa. Käskettiin kääntymään Kaapelimodeemin puoleen kodin yhteydeksi.

Ja semmosta vielä, että vikapalvelun mukaan mobiiliverkko ei ole suunniteltu Full HD:n tai muun sisällön raskaaseen toistoon eli jos nopeus ei riitä, niin vikapalvelu ei ala tehdä mitään, vaan mainostavat kiinteää liittymää. Kyllähän mobiiliverkko jossain toimii jopa yli yli 10M, mutta oikeastihan tuollaisia paikkoja on ehkä minimalistisen vähän koko Suomessa. Soneralla aika paljon kuristetaan nopeuksia tukiasemissa, Elisakin taitaa ainakin maaseudulla joskus sitä harrastaa.
Käyttäjätaso 1
Seurasin tarkemmin omaa etäkonetta, joka on 3G:n perässä 24/7 ja tosiaan - melko tarkkaan parin tunnin välein pingit lakkaavat kulkemasta. Eilen viidesti ja nyt yön aikana kahdesti. Koneessa on skripti, joka pingaa Saunalahtea parin sekunnin välein ja hetken odottelun jälkeen katkaisee ja avaa yhteyden siinä tapauksessa, että Saunalahti ei vastaa.

ZTE MF668:n kentät ovat paikalla ympäri vuoden hyvät ja latausnopeudet vuorokauden ympäri maltilliset 2 down / 1,2 up, mutta vakaat. Paikka on vähän syrjässä Treen keskustasta, mutta taajaman sisällä. Ei mitään ruuhka-aluetta kuitenkaan. Pingit ovat joutokäynnillä luokkaa 200 ms ja kun yhteyden avaa, niin ne putoavat 50 ms:iin.

Ominaisuus tuli joskus syys- ja lokakuun vaihteessa. Siihen asti kone pysyi verkossa elokuun puolivälistä parhaimmillaan kolmekin viikkoa samalla ip:llä. Oiskohan tehty jotain verkonparannuksia :smileygrin:
hpguru kirjoitti:
Ja semmosta vielä, että vikapalvelun mukaan mobiiliverkko ei ole suunniteltu Full HD:n tai muun sisällön raskaaseen toistoon eli jos nopeus ei riitä, niin vikapalvelu ei ala tehdä mitään, vaan mainostavat kiinteää liittymää. 

Hyvä tietää.

Eli siis tuo vikapalvelun mielipide riittänee esimerkiksi sopimuksen purkuun.
Lutikka74 kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Ja semmosta vielä, että vikapalvelun mukaan mobiiliverkko ei ole suunniteltu Full HD:n tai muun sisällön raskaaseen toistoon eli jos nopeus ei riitä, niin vikapalvelu ei ala tehdä mitään, vaan mainostavat kiinteää liittymää. 

Hyvä tietää.

Eli siis tuo vikapalvelun mielipide riittänee esimerkiksi sopimuksen purkuun.

Eipä taida riittää, ellei ole myydessä luvattu liikaa.
Se olis täällä nyt viikkosynttärit. Viikko kulunut siitä kun dataliikenne loppui täysin. Ei ole vielä tullut takaisin, vikailmoituksista huolimatta.
Käyttäjätaso 3
jarski_tre kirjoitti:
Seurasin tarkemmin omaa etäkonetta, joka on 3G:n perässä 24/7 ja tosiaan - melko tarkkaan parin tunnin välein pingit lakkaavat kulkemasta. Eilen viidesti ja nyt yön aikana kahdesti. Koneessa on skripti, joka pingaa Saunalahtea parin sekunnin välein ja hetken odottelun jälkeen katkaisee ja avaa yhteyden siinä tapauksessa, että Saunalahti ei vastaa.

Ominaisuus tuli joskus syys- ja lokakuun vaihteessa. Siihen asti kone pysyi verkossa elokuun puolivälistä parhaimmillaan kolmekin viikkoa samalla ip:llä. Oiskohan tehty jotain verkonparannuksia :smileygrin:

Jaha, ei siis ole vain yhden tukiaseman ongelma.  Minullakin on sellainen tunne, että ongelma on alkanut lokakuun tienoilla.  Ei vain ole lokeja kovin pitkältä ajalta, koska aikaisemmin käytössä oli joku kaupallinen purkki, josta ei lokeja saanut.  Kiitos viestistä, hyvä tietää että ongelma ilmenee muuallakin ja jälleen uudella päätelaitteella.
Käyttäjätaso 5
Pingejä suodatetaan muutenkin pois, että se ei välttämättä ole kaikkein luotettavin tapa tarkistaa yhteyden toimivuus. Ehkä nimipalvelinkysely saattaisi olla toimiva, mutta pitäisi olla useampia osoitteita joita kyselee aika ajoin. Tai sitten jos on jokin oma hosting tila jossa vaikka staattinenkin txt tiedosto, jossa olisi jokin teksti ja jos vaikka curlilla tai wgetillä ei saa tiedostoa ladattua, esim. md5 ei täsmää tai tulee aikakatkaisu, niin sitten yhteyttä ei ole.
Käyttäjätaso 3
eeeno kirjoitti:
Pingejä suodatetaan muutenkin pois, että se ei välttämättä ole kaikkein luotettavin tapa tarkistaa yhteyden toimivuus. Ehkä nimipalvelinkysely saattaisi olla toimiva, mutta pitäisi olla useampia osoitteita joita kyselee aika ajoin. Tai sitten jos on jokin oma hosting tila jossa vaikka staattinenkin txt tiedosto, jossa olisi jokin teksti ja jos vaikka curlilla tai wgetillä ei saa tiedostoa ladattua, esim. md5 ei täsmää tai tulee aikakatkaisu, niin sitten yhteyttä ei ole.

Kovin isoa datamäärää ei joka sekunti viitsi ladata. Pingillä voi lisäksi testata useampaa paikkaa (nykyinen scripti pingaa ensisijaisesti elisaa ja jos se ei vastaa, kokeilee toista paikkaa ja vasta jos sekään ei vastaa, uskotaan että yhteys ei sillä hetkellä toimi.  Tätä toistetaan 30 sekunnin aikana parin sekunnin välein ja jos yhtään vastausta ei tule, yhteys luodaan uusiksi).  Ja kyllä nuo ovat ihan oikeita katkoja, pppstats näyttää pelkkää nollaa sisäänpäin vaikka puoli tuntia, jos yhteyttä ei luo uusiksi.
Itsellä sama ongelma kuin aloittajalla. yhteys on pätkinyt noin 4 viikon ajan, palautunut välillä itsekseen sitten telewellin softa buutilla ja nyt viimeiset päivät vaatinut virtakatkon telewellin 3g reitittimelle. Softa buutin ja virtakatkon eroa en tiedä mutta molempien jälkeen uusi IP löytyy signaali voimakkuuden olessa 41-45% jolla toimiessaan siirtonopeus vaihtelee 1-2 Megan välillä. 

Tänään aloin kirjata ylös katkos aikoja ja yllättäen sama kahden tunnin toiminta ja yhteys poikki, tämä tapahtunut tänään 3 kertaa eli ei liene käyttäjän laitteista kiinni jos useammalla käyttäjällä eri laitteilla esiintyy sama vika säännöllisesti 2 tunnin välein?
Käyttäjätaso 3
rtyrty kirjoitti:
Itsellä sama ongelma kuin aloittajalla. yhteys on pätkinyt noin 4 viikon ajan, palautunut välillä itsekseen sitten telewellin softa buutilla ja nyt viimeiset päivät vaatinut virtakatkon telewellin 3g reitittimelle. Softa buutin ja virtakatkon eroa en tiedä mutta molempien jälkeen uusi IP löytyy signaali voimakkuuden olessa 41-45% jolla toimiessaan siirtonopeus vaihtelee 1-2 Megan välillä. 

Tänään aloin kirjata ylös katkos aikoja ja yllättäen sama kahden tunnin toiminta ja yhteys poikki, tämä tapahtunut tänään 3 kertaa eli ei liene käyttäjän laitteista kiinni jos useammalla käyttäjällä eri laitteilla esiintyy sama vika säännöllisesti 2 tunnin välein?

Missä päin maata ongelma ilmenee?  Minun ongelmakohteeni on Leppävirralla, tukiasema jossain 23-tien varressa.
Pätkii .. Katkeaa ... Vaatii koneen sammutuksen ja uudelleen käynnistämisen .. jne..

esim. YouTube tökkii jos vaikka vain hiirtä koskee ja kursori liikahtaa näytöllä eikä edes ole kyseessä nämä paremmat musikkipätkät vaan vaikka vain pelkällä kansikuvalla varustetut.

Iltaisin kuuden jälkeen nykyisin jämähtää liki täysin yhteydet.

Sama juttu puhelimen nettiyhteydellä kuin mokkulalla... ja oikeastaan kun toimii niin puhelimen yhteys toimii paremmin kuin mokkulan.

Näin siis kalajoella
Käyttäjätaso 1
Torstain ja perjantain välisenä yönä tapahtui jotain. Siihen asti pingien katoaminen vain paheni. Melkein toistakymmentä kertaa vuorokaudessa ja aina about kahden tunnin välein. Toistaiseksi niitä katoaa vain silloin tällöin...
Täällä myös jokin aika sitten ruvettu kärsimään samasta ongelmasta. Samalla tavalla n. 2 tunnin välein nettitikku ns. "jumittuu" HSPA+ tilaan, pientä muutaman kbps:n liikennettä on uppi-suuntaan mutta down-liikenne on aivan nollilla. Homma ei ratkea muuten kuin katkaisemalla yhteys ja yhdistämällä uusiks. Todella ärsyttävä ongelma. Joskus tämmöistä jumimista on tapahtunut muulloinkin hyvin randomein ajankohdin, tällöin aina tikku jotenkin "resetoinut" itsestään itsensä hetken kuluttua jonka jälkeen homma on taas wörkkinyt mutta nyt ei tapahdu sitäkään.

Näin siis Kesälahdella 900MHz "maaseutu"-taajuuksien alueella, jossa en ole mitään käyttäjäruuhkasta johtuvia ongelmia havainnut, nopeudet pyörii yleensä siinä 300kt/s - max 1Mt/s hujakoilla.
Liittymä on Nopsa ja tikkuna Huawein E367.
Käyttäjätaso 1
Sellainenkin havainto vielä samasta paikasta, että kun Saunalahden liittymällä pingit hukkuvat ja yhteys täytyy katkaista ja avata uudelleen, niin Elisan pisnes 3G-liittymällä ja ZTE:n AL621 -mokkulalla eri koneella pingit kulkevat edelleen. Elisan liittymällä "joutokäyntipingit" ovat muutenkin puolet parempia, eli noin 100 ms verrattuna Saunalahteen. Niin kai se pitäisikin olla...
Samanlainen riesa täälläkin, Tampereen keskustasta n. 2km. Alkoi lokakuun puolenvälin paikkeilla, siihen saakka on koko vuoden toiminut hyvin ja juurikaan pätkimättä. Nyt yhteys jumittuu/katkeaa n. 4-10 kertaa päivässä!

Eli siis nettitikun yhteys jumittuu satunnaisesti muutaman tunnin välein, yhteys pysyy aina auki mutta minnekään ei pääse, sitten jonkin ajan kuluttua yhteys katkeaa itsestään. Jos itse katkaisee jumittuneen yhteyden ja yhdistää uudelleen kaikki taas toimii normaalisti seuraavaan kertaan. Välillä myös yhteys vain katkeaa yhtäkkiä ilman jumittumista.

Signaalinvoimakkuus ja siirtonopeudet ovat kokoajan hyvät. Jumittumista/katkeilua tapahtuu yöllä ja päivällä, ruuhkasta riippumatta. Ei mitään merkitystä liikkuuko dataa vai ei, tapahtuu kesken tiedostonsiirron tai nettiselailun ja tyhjällä kaistalla.

Olen tehnyt Saunalahdelle vikailmoituksen, mutta vikaa ei löydetty.
Meikäläisellä täsmälleen sama ongelma. Jyväskylässä asun, keskustaan matkaa noin 3 kilometriä, Saunalahden liittymä ja mokkula käytössä. Täällä tosin tämä ongelma alkoi vasta viikko pari sitten, tai ainakaan en muista, että tämä näin säännöllisesti olisi pätkinyt yhteyttä poikki aiemmin.

Sellainen 2 tuntia ja ehkä pari minsaa alle tai päälle menee ja sen jälkeen ei ole mitään muuta mahdollisuutta kun katkaista yhteys manuaalisesti ja yhdistää uudelleen. Yritin tuosta yhteysohjelmistosta pistää automaattisen yhteyden muodostuksen päälle, mutta ei se mitään auta siinä vaiheessa kun mokkula menee jumiin. Arvelinkin, että tämä on nyt Saunalahden puolelta tämä ongelma ja, että täällä siitä varmaan puhutaan jos näin on. Ei kait tässä auta muuta kun odottaa, että korjaavat vian. Onhan tää nyt ihan *****estä kun joka kahden tunnin välein on tämä sama rumba tiedossa.:(

Osallistu keskusteluun