Vastattu

4G -> 4G Super & 50 megan "loukku"


Käyttäjätaso 1
Täällä on jo ollut saman aiheinen ketju ja näyttää, että meikäläisellekin on voinut käydä siten, että jotain on mennyt väärin ja "rajoitin" on tainnut jäädä päälle. Riittävän monta kertaa ja monessa paikassa on testattu nähdäkseen sitä samaa 50 megan riman hipoamista.

Koska en jaksa toistuvan hissimusiikin ja uudelleenkerronnan kierrettä läpi käydä, niin toivoisin, että asianomaiset ihmiset tarkistais myös meikäläisen liittymän tilan - että onko muutoksen "provisiointi" mennyt oikein tai ei.

Asiakasnumeroni löytyy jo valmiiksi profiilitiedoista.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Urhokas 13 elokuu 2015, 18:14

  • ? Siinä oli juurikin tuo ongelma mitä epäilitkin. Se on nyt korjattu ja oikea nopeusprofiili verkossa. Jouduin sinun vastaajan ottamaan toimenpiteen ajaksi pois ja luomaan sen takaisin valitettavasti. Joudut kerran hakemaan verkon nyt uudelleen tai boottaamaan laitteen.

  • Katso alkuperäinen viesti

    102 kommenttia

    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Vilkaisen sitä hetki 🙂
  • Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Siinä oli juurikin tuo ongelma mitä epäilitkin. Se on nyt korjattu ja oikea nopeusprofiili verkossa. Jouduin sinun vastaajan ottamaan toimenpiteen ajaksi pois ja luomaan sen takaisin valitettavasti. Joudut kerran hakemaan verkon nyt uudelleen tai boottaamaan laitteen.
  • Käyttäjätaso 1
    Tässä se on

    Tulihan se melkein heti selväksi, että nyt toimii, kun kotimatkalla ehtii nämä lukemat ilmestyä tauluun.

    Kiitos!

    P.S. Alkaa olla näin, että muut asiakaspalvelukanavat on tälläisissä tapauksissa hyödyttömiä.
    Mulla todennäköisesti sama ongelma täällä Porin keskustassa. Liittymätyypin vaihto 4G -> 4G Super ei toimi. Oma Elisan puolella näkyy kyllä 100 Mbit/s. Yhteys edelleen max 50 Mbit/s. Vaihto tilattu eilen illalla.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? tiputin liittymäsi verkosta, nyt näyttäisi olevan oikeat dataoikeudet. Käynnistä vielä laite uudelleen :) 
  • Tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Kiitos 🙂
    Käyttäjätaso 1
    kurkitopi kirjoitti:
    Käytännössä tuo 4G Super on "rajoittamaton" liittymä ja sillä pääsee kyllä sinne 140/30Mbit/s vaikkakin vaihteluväli on ilmoitettu 5-80Mbit/s. LTE-A verkossa nopeus on todennäköisesti rajoitettu nopeusprofiilissa lukemaan 150Mbit/s eli täytyyhän operaattorilla olla joku "rahastus" liittymä.

    Tälläinen "bongautui" jo tänään aamupäivällä Kehä III ulkoreunalla...



    P.S. Jos jää uskomaan puhelinaspan ja myyntiosaston selittelyjä, voi tälläiset virhetilanteet jäädä täysin huomaamatta ja saattaa vaan pistää miettimään, kuin montaa ihmistä voi olla tietämättään samassa tilanteessa. Kummastakin paikasta ei saa aluksi kun alentuvaa paasausta siitä, miten se nimellisnopeus on "teoreettinen maksimiarvo" (totuushan on siinä, että nopeudet vaihtelee tilanteen ja paikan mukaan paljon eikä jokaisella ole yhtä hyvää mahdollisuutta päästä selvyyteen, onko mitatut lukemat tilanteesta tai tämän tapauksen kaltaisten virheistä johtuvia).

    Olisi varmaan muutosten toteutuksen prosesseissa hiomisen syytä, jottei olisi syytä tälläisten ketjujen lisääntymiselle. Jos tämän kaltaisia virhetilanteita ei pystytä ehkäisemään, voidaan helposti jäädä "haukkumaan väärää puuta", mikä ei ole kenenkään eduksi.
    Käyttäjätaso 1
    "Saatan olla väärässä tai saatan olla olematta", mutta jotenkin alkaa muodostua kuva, että luurin virran riittävyystilanne on tämän "rajoittimen" poistamisen jälkeen parantunut.

    Aikanaan oli tämä Nexus 5 ison ongelman keskellä 4G käytössä, mutta tuo ratkesi vaihtamalla roamaamattomaan SIM-korttiin. Silti taisi koko ajan tuntua, että virtaa riitti toisen operaattorin liittymää käyttäen paremmin, kun tällä Saunalahden liittymällä. Asialla ei ollut niinkään tekemistä lepotilan kanssa, vaan juuri aktiivisen käytön tilassa se ilmeni.

    Nyt hetkellä voi todeta - erittäin "epätieteellisen" seurannan tuloksena - että jos ennen tätä Super-muutosta oli yleensä jo alle 2 tunnin aktiivisen käytön jälkeen varausta jäljellä enintään 40 %, niin nyt on ollut päiviä, jossa melkein 2,5 tunnin käytön jälkeen on vielä selvästi yli 50 % akun varauksesta tallessa päivittäisen käyttötavan ja -paikkojen ollessa suunilleen samanlaisia kummassakin tapauksessa.

    Tuskin tuolla muutoksella kovin oleellista yhteyttä toteutuvaan yhteysnopeuteen on, koska se on "tavanomaisen päivittäisen käytön" paikoissa ollut aika vaihteleva, mutta jokin taitaa siihen vaikuttaa.

    Ehkä joku muu osaa arvata paremmin, mikä se voisi olla. Tuskin luurin akku ajan myötä paremmaksi on tullut, kun marraskuussa tulee sille jo 2 vuotta täyteen...
     http://www.speedtest.net/my-result/4592678848

    Mikäs mättää liittymää? 

    Ei muuten ole täälläkään koskaan mennyt yli 100mbs, onkohan vaihto mennyt susiksi?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    hjuk kirjoitti:
     http://www.speedtest.net/my-result/4592678848

    Mikäs mättää liittymää? 

    Ei muuten ole täälläkään koskaan mennyt yli 100mbs, onkohan vaihto mennyt susiksi?

    Yksittäisen testituloksen perusteella on vaikea lähteä arvioimaan, mikä on yhteydessä vikana. Alla pientä listaa, joka kannattaa tarkistaa ja sitten postata uudelleen. Kuitenkin saamasi tulos on hyvin erikoinen LTE -verkon tulokseksi ,jokin ei toimi oikein 99,9% varmuudella.

    Tarkista

    - Onko operaattorin häiriökartassa/häiriöitiedotteissa aluettasi koskevia ilmoituksia

    - Käynnistä päätelaite uudelleen, jatkuuko hidastelu

    - Tarkista, onko päätelaitteesi LTE verkossa

    - Toimiiko verkko paremmin jollain toisella päätelaitteella, kokeile jos mahdollista tämän liittymän SIM-korttia käyttäen (samalla sulkeutuu pois sim-vika jos toimiikin toisella laitteella hyvin)

    -Onko profiiliisi lisätty asiakasnumero, sen kautta moderaattorit ja palstatiimi pääsee tutkimaan palveluitasi.

    Kerro 

    - Missä yrität liittymää käyttää, onko ikinä toiminut nopeammin tai paremmin. Älä julkisesti kerro tarkkaa osoitetta, Kaupunki/kaupunginosa/kunta/taajama/kylä riittää julkiseksi tiedoksi.

    - Millä laitetta käytät, onko käytössä useampia laitteita, joiden kautta yhteytesi kulkee (esim. LTE-modeemi joka yhdistetty reitittimeen). Toimiiko yhteys jos yrität karsia mahdollisia välillä olevia laitteita? Kokeile toista verkkokaapelia jos sellainen on käytössä.

    - Linjan signaalitiedot ja vahvuus. Ne löytyvät laitteesi hallintasivulta, todennäköisesti Järjestelmä - Vianmääritys -polusta, tosin riippuu laitteesta valikkojen rakenne. Arvoja, jotka kiinnostavat ovat mm. RSRP, RSRQ, SINR tai SNR, RSSI, yksikkönä noissa dBm. Kerro kaikki arvot, joita laitteesi näyttää. RSRP arvona -60dBm on erinomainen, -80dBm hyvä, -100dBm välttävä ja sitä pienempi käyttökelvoton. -130dBm kohdalla yhteys todennäköisesti katkeaa. Toinen tärkeä arvo on SINR tai SNR, riippuen laitteen näyttötavasta. Tavoitteena olisi jatkuva yli 18 tai 20, sitä alempi arvo tarkoittaa sitä, että signaalia häiritsee jokin (naapurisolu, sähkölaite, toinen käyttäjä, aurinkotuuli...) ja tukiasema joutuu lähettämään enemmän virheenkorjausdataa päätelaitteelle varsinaisen datan sijasta. Silloin yhteydet hidastuvat. Tosin saamasi nopeustestin tulos vaatii 0 tai negatiivisen puolella olevan SINR arvon.

    - Tiedätkö, onko lähialueellasi muita asiakkaita, joilla on samaa ongelmaa?

    - Oletko tehnyt jo vikailmoitusta, mitä olet jo yrittänyt tehdä ongelman ratkaisemiseksi?
    http://www.speedtest.net/result/4594784548.png

    Eripaikassa nyt Oulujärven rannalla, tuntus toimivan ihan hyvin.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    hjuk kirjoitti:
    http://www.speedtest.net/result/4594784548.png

    Eripaikassa nyt Oulujärven rannalla, tuntus toimivan ihan hyvin.

    Silti tuo upload (lähetys) nopeus on aivan onneton, en myöskään usko että yhteys on kuitenkaan ihan hyvä ja stabiili. Pikemmin nuo lukemat voisivat olla 3G -verkon DC-HSPA nopeuksia. Oletko aivan varma, että olet ollut 4G/LTE verkossa? LTE-verkossa kyllä pitäisi päästä helposti huomattavasti suurempiin lähetysnopeuksiin ja myös latausnopeuksiinkin Mitä laitteesi on ilmoittanut tuolloin testihetkellä verkon vahvuudeksi? Jos et pysty kertomaan tarkkoja signaalitietoja, joita edellisessä viestissä kuvasin, kerro edes palkit/pampulat/pyörylät mitä laite ilmoittaa vahvuudeksi. Tuollaisia nopeuksia kun ei uskoisi tulevan kuin aivan kuuluvuusalueen laitamalla taikka muuten erittäin haastavassa käyttöpaikassa.

     LTE 800Mhz verkossa voi saavuttaa 20Mbit/s nopeuden ja taajamien 1800Mhz tai 2600Mhz verkossa jopa 50Mbit/s lähetysnopeuden. 

    Alla oma speedtest-tulos Elisan LTE 800Mhz verkossa, erinomaisessa kuuluvuudessa, 50/20Mbit/s liittymällä.

    Testi

    Valitettavasti harva osaa sanoa tarkemmin yhteyksiesi toiminnasta, jos et kerro kuinka vahvana päätelaitteesi vastaanottaa matkapuhelinverkon signaalia. :( Se kun on keskeisimmässä asemassa liittymän toimivuutta selvitettäessä. Ongelman ratkaisemiseen tarvittaisiin lisää tietoa mm. käyttöympäristöstä ja laitteistosta. Edellisessä viestissäni oli hyvät lähtökohdat, joita kertomalla voitaisiin asiasta saada selkoa.

    EDIT: Voit ottaa yksityisviestillä yhteyttä Elisan palstatiimiläisiin, jos niin haluat. Esimerkiksi tähänkin ketjuun vastanneet Urhokas ja eBin varmasti voivat auttaa ongelman selvittämisessä, jos haluat. Palstatiimiläiset tunnistat vihreällä fontilla kirjoitetusta nimimerkistä ja sen alla lukevasta tekstistä "Palstatiimi".
    Eipä toimi täälläkään tuo 4G Super!! Smiley Angry
    Juuri tehty nopeustesti
    http://www.speedtest.net/my-result/4595264785
    Asetukset on oletuksella ja niitä on koitettu säätää mutta mikään ei tunnu tehoovan!

    Laitteena on Huawei E5377T!
    Normaali postikin kulkee nopeemmin kun tämä!!
    Käyttäjätaso 7
    annareetta kirjoitti:
    Eipä toimi täälläkään tuo 4G Super!! Smiley Angry
    Juuri tehty nopeustesti

    Ja missähän verkossa laite oli tuolloin kiinni, ja millä kuuluvuudella? Hyvää pingiä lukuunottamatta tuo menisi normaalin kehnosta 3g-yhteydestä. Mutta ihan turha meidän on arvailla yhtään mitään kun ei anneta tietoja - ja sama koskee tuota edellistäkin valittajaa.
    Mokkula näyttää 4G ja kolmea tolppaa, joskus hyvin harvoin neljää tolppaa.
    Testin aikana oli kolme tolppaa.

    kaikki asetukset on oletuksena, mitä niistä voisi säätää että voisi saada paremman nopeuden?!

    pitäisikö verkoksi laittaa (Vain 4G)?

    Kaistanleveys: 2,4Ghz

    WiFi-kaistanleveys: 20M(Oletus)

    Kanava: Auto

    Yhteystila: Auto

    Verkon suositustila: Auto

    RSSI: -73

    Siinä nyt jotain asetuksia, kertokaa jos jotain olennaista puuttuu.
    Ja mites tuo NAT? esim. ps3 antaa nat-tyypiksi NAT 3, jolloin verkossa pelaaminen ei toimi, onko siihen mahdollista saada tyypiksi 1 tai 2?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Verkoksi vain 4G 

    Datasiirto verkkovierailussa: Ota käyttöön.    Jos tuollainen kohta laitteestasi löytyy pistä siihen  ruksi. 
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +1
    annareetta kirjoitti:
    Mokkula näyttää 4G ja kolmea tolppaa, joskus hyvin harvoin neljää tolppaa.
    Testin aikana oli kolme tolppaa.

    kaikki asetukset on oletuksena, mitä niistä voisi säätää että voisi saada paremman nopeuden?!

    pitäisikö verkoksi laittaa (Vain 4G)?

    Kaistanleveys: 2,4Ghz

    WiFi-kaistanleveys: 20M(Oletus)

    Kanava: Auto

    Yhteystila: Auto

    Verkon suositustila: Auto

    RSSI: -73

    Siinä nyt jotain asetuksia, kertokaa jos jotain olennaista puuttuu.
    Ja mites tuo NAT? esim. ps3 antaa nat-tyypiksi NAT 3, jolloin verkossa pelaaminen ei toimi, onko siihen mahdollista saada tyypiksi 1 tai 2?

    Eikö vikasi ole 4G mobiiliverkossa eikä WLANissa? Tarvitaan 4G verkon arvoja ja sieltä RSRP, RSRQ, SINR ja RSSI  arvot ainakin. 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    MasaJussi kirjoitti:
    Verkoksi vain 4G 

    Datasiirto verkkovierailussa: Ota käyttöön.    Jos tuollainen kohta laitteestasi löytyy pistä siihen  ruksi. 
    Datasiirtoa verkkovierailussa ei kannata ottaa käyttöön, jos liikkuu rajaseudulla ja päätelaite hakeutuu ulkomaiseen verkkoon. Se on mahdollista, jos kotiverkko heikkenee ja ulkomainen verkko on sitten vahvempi ja jos automaattinen verkonhaku on käytössä. Voi tulla yllätyskuluja. Nykyisillä Elisa Saunalahden SIM-korteilla ei ole mitään merkitystä, onko dataverkkovierailu päällä vai pois päältä. Vanhemmilla SIM-korteilla se kuitenkin pitää olla päällä ja muistaa, että rajaseudulla liikkuessa pitää olla tarkkana ja asettaa verkonhaku manuaaliseksi.

    Muuten edelleen olisi erittäin tärkeää, että kummatkin asiakkaat, annareetta ja hjuk kertoisivat enemmän tietoja. Mm. päätelaitteen tyyppi, onko käytössä puhelin, mobiilireititin, nettitikku vai kiinteästi asennettava reititin? Myös signaalin vahvuus olisi hyvä tietää, voimme auttaa sen tiedon löytymisessä jos kerrotte mikä laite on kyseessä.
    Muuten edelleen olisi erittäin tärkeää, että kummatkin asiakkaat, annareetta ja hjuk kertoisivat enemmän tietoja. Mm. päätelaitteen tyyppi, onko käytössä puhelin, mobiilireititin, nettitikku vai kiinteästi asennettava reititin? Myös signaalin vahvuus olisi hyvä tietää, voimme auttaa sen tiedon löytymisessä jos kerrotte mikä laite on kyseessä.
    En sit tiedä kirjoitanko hepreaa vai mitä noi antamani tiedot on?!? :smileyundecided:

    Kyseessä edelleen Mokkula, Huawei E5377Ts-32, mokkulan näytössä lukee 4G ja kolme palkkia!

    4G Super "pitäisi olla" mutta max.yhteys 5m/1m.
    Hei, minulla mobiilireitittimen hallintasivuilta näkyy tällaisia tietoja. Käytössä 4G Super-liittymä, mutta en pääse kuin maksimissaan 40 Mbs down-nopeuteen. Tässä äsken tehty nopeustesti:

    http://www.speedtest.net/my-result/4609189077

    Laitteen nimi: B315s-22
    Laitteistoversio: WL1B310FM01
    Ohjelmistoversio: 21.300.07.00.260
    Web UI -versio: 17.100.09.00.03
    RSRQ: -10dB
    RSRP: -103dBm
    RSSI: -75dBm

    Voiko noista lukemista nähdä suoraan, onko signaalissa ongelmaa?

    Huawein hallinnan kuuluvuuspalkkeja näkyy 3/5

    Kiitos avusta jo etukäteen!
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Näillä arvoilla saan max 48Mb/s useimmiten jää sen alle kun on käyttäjiä runssaasti, kannattaa harkita kahta antennia ristipolarisaatiolla. Verkon taajuus kannatta selvittää ja tukiaseman sijainti.

    Langattoman verkon tila

    1PLMN:24491
    2Palvelun tila:Kelvollinen palvelu
    3RSSI (dBm):-51
    4RSRP (dBm):-75
    5RSRQ (dB):-7
    6Verkkovierailu:Ei
    7Band:LTE800
    Kiitos nopeasta vastauksesta MasaJussille!

    Kytkin jo asennusvaiheessa molemmat paketissa mukana olleet lisäantennit varmuuden vuoksi. Sijainti Turku, Kupittaan seutu
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    mikodemus kirjoitti:
    Hei, minulla mobiilireitittimen hallintasivuilta näkyy tällaisia tietoja. Käytössä 4G Super-liittymä, mutta en pääse kuin maksimissaan 40 Mbs down-nopeuteen. Tässä äsken tehty nopeustesti:

    ....

    RSRQ: -10dB
    RSRP: -103dBm
    RSSI: -75dBm

    Voiko noista lukemista nähdä suoraan, onko signaalissa ongelmaa?

    ..

    Yli 30 megaa (dl) noilla arvoilla on h_tin hyvin. Onko laitteen paikkaa yritetty yhtään optimoida noihin signaaliarvoihin perustuen?

    LTEWatch(h)-ohjelman pitäisi joidenkin kokemusten mukaan toimia ko. reitittimellä, ja sillä näkisi tarkemmat signaaliarvot (SINR!) ja voisi myös testata taajuudet ja lukita tarvittaessa halutulle.

    Antaako laite tarkempaa signaalitietoa, kun avaat/kirjaudut toiselle välilehdelle hallintaan, ja toiseen välilehteen  http:///api/device/signal -osoite?      
     
    Olen kokeillut siirrellä mobiilireititintä ympäri asuntoa, mutta sillä en saanut parannusta lukemiin.

    LTEWatchia täytyy koittaa joku kerta, tämä kone on Mac os x:llä, joten en saa koitettua heti.

    En saanut laitehallinnasta tarkempia signaalitietoja.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    mikodemus kirjoitti:
    ..

    En saanut laitehallinnasta tarkempia signaalitietoja.

    Eikö tuo "api-osoite" antanut mitään ulos? Voi olla, ettei kaikilla firmware/WebUI-yhdistelmillä toimi, tai sitten selain ei ymmärrä. Ei Windows-puolellakaan IE:llä toimi, vaikka Edgellä tai Chromella toimii.

    Osallistu keskusteluun