Kysymys

4G hidastunut huomattavasti

  • 12 syyskuu 2015
  • 21 kommenttia
  • 1818 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Täällä mäntsälässä keskustassa on 4G:n nopeus hidastunus huomattavasti oman kerrostalon luona. 

Nopeus oli s-marketin luona 40-50mb alas, mutta täällä speedtestissä 5-15mb alas.

Nopeus oli ihan täällä 40-50mb alas alkuvuodesta mutta on hidastunut vuoden mittaan huomattavasti.

21 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Moi Kryma, ja tervetuloa palstalle!

Oletko huomannut, antaako 4G eri vuorokaudenaikoihin eri nopeutta? Voi selittyä käytön lisääntymisellä, mutta jos tipahtaa 5M tuntumiin, niin aihetta on jo vikailmoitukselle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Meinaatko, että esim. 4G Superin ostajan (max. 150 Mbit/s) ei kannata tehdä vikailmoitusta jos nopeus on 3% siitä millä liittymää myydään? ????
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kannatta varmaankin jos näin on 😃 Silloin taidetaan kuitenkin huidella jossain 2,4M alas-nopeuksissa jo?
itse olin tänään Riihimäellä. Joutessani yritin käydä netissä => ei internetyhteyttä. Elisa on ex Helsingin puhelinyhdistys, Ok ? Miksi se edes yrittää ja kiusaa ihmisiä jos se ei aio olla tosissaan. Jos joku yritys tarvitsee  mobiililaajakaistaa,kiinteistönhuolto,pelastustoimi, koulut, en pahalla tahdollakaan voi suositella Elisaa. Vapaan kilpailun Suomessa ette edes yritä. Kiinteästä laajakaistasta ei kannata edes haaveilla.Kuka maksaa sen massiivisen mainoskampanjan ?? Me asiakkaat.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ikävä kuulla, että netti ei pelittänyt Riihimäellä. Teitkö asiasta vikailmoituksen?
Kyllä se on joka päivä tämä sama, olen kokeillut myös esim. kahdelta aamulla eikä ollut parempi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Suomessa on muitakin operaattoreita josko sieltä löytyisi apu tuohon kuuluvuuteen, kannattaa vähän testailla tarjontaa.

Tosin muillakin taitaa olla tietyillä alueilla kuuluvuus ongelmia, mutta eihän sitä kokeilematta voi tietää.
Vikailmoitus !! Elisalle ! Samantien menee huutamaan keskelle toria tai metsään sama vaikutus. Olen moneen kertaan kysynyt mm. kiinteää nettiyhteyttä vastauksena on ei ole kysyntää. Ei kai sitä ole kun ei ole palveluakaan. Jos teillä olisi halu ja tai kyky Ekisa tekisi asian suhteen jotain. Saunalahden Islannin reissu oli ikävä mutta Elisa taitaa laittaa paremmaksi. 

Joko Elisa tunnustaa julkisesti että mikään pääkaupunkiseudun pohjois tai itä puolella oleva asiakas ei ole kiinnostava tai sitten se alkaaa tekemään tosissaan töitä asiakkaiden eteen.
Älkää hyvät ihmiset irtisanoko niitä liittymiä! Vaatikaa operaattorilta palvelua!

Minäkään en irtisanonut vaan jankutin riittävän pitkään että ongelmat palvelussa pitää saada selvitettyä, eikä vain tyytyä suosittelemaan asiakkaalle poistumista (mä muuten antaisin itse kirjallisen varoituksen työntekijälle, joka ehdottaa asiakkaalle palveluiden irtisanomista, etenkin kun syyt palvelun toimimattomuudelle johtuvat jostain joka on selvittämättä tuossa vaiheessa) käyttämästä palveluita. Riittävän pitkään kun jankuttaa, niin sain minäkin Eltelin kaverin pyörimään mestoille autolla ja mittailemaan nopeuksia.

*****an netin syy löytyikin. Mastossa keila on suunnattu pitkin matin vatia, karhut ja hirvet tuolla surffailee pääkeilassa. Ja pari hassua maataloa. Lisäksi, lähetysteho mastossa on minimillä. No, tähän on syynä se että valtakunnan rajalle on matkaa ~30+ kilometriä ja signaalihan tietysti ei saa mennä tuonne veli venäläiselle näkyviin sitten vahingossakaan. No, ei varmaan mene kun ei kuulu tähän 2 km päähänkään kovin hyvin. Mutta jos teknisen aspan kautta tätä olisi tyytynyt setvimään, niin todellisten syiden selvittely jatkuisi pitkälle 2020-luvulle! Itse jouduin vaatimaan tänne ukkoa paikalle ennenkuin saatiin asiantuntija kertomaan ne oikeat syyt toimimattomuudelle, tekninen aspa arpoo vain nopalla "keksi asiakkaalle syy" -perusteluita.

Nyt sitten kysellään verkostosuunnittelijalta josko kääntäisi lähetintä tännepäin missä on alueen talotkin sekä raaskisi nostaa vähän tuota lähetystehoa niin saadaan tuo nettikin toimimaan.

Mutta tarinan opetus on se, että Saunalahti puhuu silkkaa *****aa päivät päästään asiakaspalvelussa. Milloin tukiasemassa on ruuhkaa, millon antenni suunnattu väärin. Mielummin pyydetään irtisanomaan liittymä kuin halutaan selvittää olisiko nettikäytössä oikeasti jotain ongelmaa. Ja onhan siinä! Vaatikaa operaattorilta palvelua! Kyllä, se maksaa hieman kun ne ukot käy siellä alueella ajelemassa, mutta se voi äkkiä maksaa itsensä, eikä nuo siellä nyt sentään joka päivä pyöri. Hyvä Saunalahti, kannattaisiko oikeasti kiinnittää huomiota palveluun sen sijaan että potkitte valittelevat asiakkaat pois? Kertaalleen menetetty asiakas on teillekin kuitenkin se kallein asiakas ja tällä palvelulla voi oikeasti erottua markkinoilla.

Vaatikaa sitä palvelua mistä maksatte! Kyllä siellä joku aina näiden päälle ymmärtää, vaikka ensimmäisenä puhelimessa tietysti vastaakin se perusjermu joka ei välttämättä juuri mistään mitään tiedä. Vaadi silti palvelua!
Olen ollut kirjautuneena palstalle jo aiemmin nimellä poistettu julkinen näkyvyys, mutta koskaan se ei ole toiminut kunnolla, joten nyt uusilla tunnuksilla uudestaan.

Yhteys ei toimi kunnolla, se pätkii, hidastelee ja tökkii.. TV tarjoaa erilaisia huomautuksia asiassa ja katkoo yhteyttä. Olen saanut entisillä tunnuksilla palstalle vastauksia mm. sähköpostiin joihin ei voinut vastata, koska en pääsyt kirjautuun en voinut niihin vastata.  Joku lupasi soittaa, kun oli todennut että todella tökkii...? 

As.no. on poistettu julkinen näkyvyys , lisään sen tietoihini, kunhan nyt taasen löydän paikan.

poistettu julkinen näkyvyys
poistettu julkinen näkyvyys
poistettu julkinen näkyvyys
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • ? Poistin nuo tunnistetiedot näkyvistä, koitan soitella sinulle nyt 🙂
  • Palaisin asiaan, sillä jo kerran liittymää kohennettiin, hetken näytti parantuneen, mutta ei enää. Viikonloppu oli kerrassaan rerasittavaa, kun pätkii, nykii ja tökkii kokoajan. Yotube videoitakaan ei pystynyt enää katsomaan... Vaikkapa näitä, jotka nyt näkyy ainakin hetken:  https://www.youtube.com/watch?v=cFRVIsr7xl4  sekä   https://www.youtube.com/watch?v=9v8UjQBAcaA

    Nopeusmittaus anataa 3-10Mbs....
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Sonera liittymänikin on hidastunut lähes alaarvoiseksi.

    Ennen:Share Image

    Ja nyt:Share Image

    Aikaa kulunut edellisest n.8 kk.

    Uutta tukiasemaa on lupailtu alkuvuodesta tuohon 2 km päähän, tällä hetkellä on 5 km päässä.800 Mhz verkko.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Ei tuollaista yleistystä voi tehdä kovin kevyin perustein. Yksi syy tietysti on, että käyttäjämäärät / datamäärät lisääntyvät 4G verkoissa ja kun se on radiotienä niukkuuden jakamista niin se ilmenee hidasteluna. 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Kaipa se on juuri Kimppikoon kirjoittama käyttäjämäärien kasvu, joka on osasyynä hidastumiselle. Myös se, että uusia tukareita rakennetaan joka niemennotkoon aiheuttaa väkisin osalle käyttäjistä ongelmia. Varsinkin, jos käyttöpaikkaan kuuluu samanaikaisesti useampia signaaleja eri tukareista/saman tukarin eri soluista, joista yksikään ei ole riittävä "dominoimaan" taustalla kuuluvia. Tässä ratkaisuna on vain verkon suunnittelu ja säätö kunnolla, ettei vain puolivillaisesti isketä tukareita vain sinne tänne sen enempää ajattelematta.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Vaikka sinä, @ilymnia oletkin nyt innostunut paasaamaan tämän salaliittoteoriasi puolesta lähes jokaisessa tämän keskustelualueen topicissa, niin se ei silti ole vieläkään kovin uskottavaa.

    Vaikka sinä et osaisi laskea tältä Palstalta niitä kirjoituksia, joissa on valiteltu 4G-yhteyden milloin kuinkakin "äkkinäisestä" hidastumisesta, niin voin kertoa, että niiden kirjoittajien prosentuaalinen osuus Elisan 4G-asiakkaista on varsin pieni. Sinun esittämällä teoriallahan yhteysongelmien pitäisi esiintyä huomattavan suurella osalla asiakaskunnasta.

    Ja faktahan on, että tälle Palstalle hakeudutaan usein silloin, kun on ongelmia. Tottakai siis täältä silloin löytyy paljon kirjoituksia erilaisista yhteysongelmista. Harva tänne asti tulee kirjoittamaan, kuin hienosti nettiyhteys toimii. Täällä kun on aika vähän näitä ns. aktiiveja, jotka kirjoittelevat muutenkin, kuin vain neuvoja kysyäkseen.

    Minun nettiyhteys toimii hyvin, kerrottakoon se nyt. Se ei ole hidastunut viime aikoina. Enkä ole tämän Palstan ulkopuolella kuullut muiltakaan yhteyden yllättävistä hidastumisista. Sinun teoriasi ontuu jo siinä, että sen (mikä se sitten ikinä onkaan!) vaikutus ulottuu siis vain muutamiin satunnaisiin Elisan asiakkaisiin eri puolilla Suomea. Onko nämä asiakkaat arvottu, vai millä he mielestäsi ovat valikoituneet osaksi tätä Elisan operaatiota/säästökuuria/mitä-ikänä-tarkoitatkaan?

    Mikäli kyse todella olisi jostain Elisan.. niin, mistä? En oikeastaan ole edes vielä ymmärtänyt mistä väität näiden yksittäisten asiakkaiden netti-ongelmien johtuvan. Muistan kyllä erään toisen tämän Palstan keskustelijan kirjoituksen, jossa hän kritisoi varsin järkevästi, ja aiheellisestikin, Elisan niin usein tarjoamaa "ruuhka"-selitystä erilaisiin yhteysongelmiin. Tämän kirjoituksen jälkeenhän sinä tämän oman palstaterrorisi taisitikin aloittaa. Mutta et ole kertaakaan vielä omin sanoin kertonut kantaasi tässä asiassa sen tarkemmin. Mitä sinä siis epäilet Elisan nyt tässä "salailevan"? Tai mitä tarkoitat puhuessasi Elisan suuresta "säästökuurista", jota se ei suostu myöntämään julkisesti?

    Nyt kun syytät jo kahta muutakin Suomessa laajimmin toimivaa operaattoria tästä samasta salamyhkäisestä peittelystä ja ongelmankiertelystä, niin alkaa juttu saavuttamaan sen verran suuren mittakaavan, että mitäpä jos tekisit aiheestasi oman keskustelun. Siellä voisit myös omin sanoin valottaa ja tarkentaa tämän kampanjointisi motiiveja ja perusteluita, ehkä jopa esittää Elisan edustajille suoria kysymyksiä, jotka sinua ovat askarruttaneet. Mutta tällä hetkellähän käyt vain jokaiseen keskusteluun lisäämässä oman syytöksesi operaattoria kohtaan, tarjoamatta mitään apua sen kyseisen keskustelun aloittajan ongelmaan/kysymykseen.
    Käyttäjätaso 1
    nopeuteni4G / 50Mbps

    Rikollista pitäisi olla moinen että maksatetaan jostain sellaisesta mitä ei oikeasti ole.
    Kunniamerkki +3
    Vedetäänpäs henkeä tässä kohtaa. :)

    Mikäli liittymässä on toimintaongelmaa, kannattaa siitä tehdä vikailmoitus esimerkiksi laittamalla yksityisviestiä jollekin palstatiimiläiselle. Tutkitaan sitä kautta asiaa tarkemmin. 🙂
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    ilymnia kirjoitti:Käsittääkseni elisan foorumi ei ole mikään "name and shame" -palsta. Eli nyt sinun kirjoituksesi meni lievästi yli.
    Palautteeni edellisissä keskusteluissa kohdistuu elisaan, eikä yksittäisiin asiakaspalvelijoihin. Tämän olen heille kertonut puhelimessa, yksityisviestien ja foorumin välityksellä. Räjähtäminen ja anteeksipyynnöt kuuluvat asiaan kun ollaan tällaisessa tilanteessa. Mainittakoon vielä, että ainoa paikka jossa olen kriittisesti puhunut tai räjähtänyt on juuri tämä palsta. Se mitä luet saattaa olla puoliksi huumorilla kirjoitettu (viittaan edelliseen). Se miten annat sen mennä oman kriittisen filtterisi läpi on täysin sinun asiasi. Jätetään kuitenkin henkilökohtaisuudet sikseen, ne kun eivät tänne palstalle kuulu.

    Nyt täytyy kyllä myöntää, että ylläolevasta vastauksestasi meni minulta 3/4 osaa täysin ohi. Se lienee johtuvan siitä, että vähintään saman verran sinä missasit minun kirjoituksestani.

    En ole tarkoittanut mennä henkilökohtaisuuksiin. Enkä mielestäni ole mennytkään. Puhuin ainoastaan tästä sinun täällä niin kovin paljon kuuluttamastasi Elisan (ja nyt myös DNA:n ja Soneran) epäilyttävästä toiminnasta, jonka seurauksena mobiilinettiyhteydet ovat valtakunnallisesti yllättäen heikentyneet. Ja kuinka sinä et pidä uskottavana selityksenä Elisan niin usein tarjoamaa "ruuhkaa". Tämän asian olet tuonut esille nyt jo niin monta kertaa, että olet viimein herättänyt minunkin mielenkiinnon, ja kysyin sinulta jonkinlaista omaa selitystäsi sille, että mistä sitten Elisaa (ja nyt DNA:ta ja Soneraa) syytät? Se oli henkilökohtainen kysymys, mutta ei se nyt henkilökohtaisuuksiin mennyt!

    Minä en edes tiedä mistä puhut, kun kerrot joutuneesi pyytämään anteeksi joiltain yksittäisiltä asiakaspalvelijoilta. En luonnollisestikaan tiedä mitään sinun yksityisviesteistäsi, saati puheluistasi. Enkä tiedä milloin olet "räjähdellyt", tai ollut niin tekemättä.

    Jos nyt vielä luet viestini uudestaan, saatat saada langanpäästä kiinni. Tai sitten et. Ehkä ilmaisin itseni huonosti.

    Minun pointtini oli ainoastaan viitata näihin sinun julkisiin kirjoituksiisi täällä Palstalla. En tunne sinua, joten en aio hyökätä sinua vastaan. En aio mennä henkilökohtaisuuksiin, enkä mielestäni ole niin tehnytkään. Ikävää, jos sinusta siltä tuntui. Ehkä viestini uudelleen lukeminen voisi selventää asiaa..
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Pidetäänpä puolin ja toisin keskustelu tuossa 4G:n hidastelussa, eiks niin 😉
    Käyttäjätaso 1
    jei

    Osallistu keskusteluun