Kysymys

4G LTE:n mobiililaajakaistan äkkinäinen nopeuden pudotus

  • 2 syyskuu 2015
  • 82 kommenttia
  • 2595 katselukerrat

  • Kommentaattori
  • 23 kommenttia
Hei,

Ollut meidän kiinteistössä täällä Lappeenrannan seudulla tuo Saunalahti-Elisan 4G LTE mobiililaajakaisa jo vuoden taikka pari (modeemina Huawei E5776 4G). Tähän asti on nopeudet ollut tasaisesti down 25mb/s ja up 15mb/s (huonoimmillaan down ~20mb/s ja up ~10mb/s) ilman muita ongelmia kuin viallinen modeemi joka käytiin vaihdattamassa uuteen Lappeenrannan Prismassa sijaitsevassa Elisan kaupassa.

Nyt viime kahden viikon aikana yhteydet tippuivat huimasti, joka ennen oli se down 25 up 15 on nyt down 5-8mb/s ja up 0.5-2mb/s + satunnaisia katkeamisia. Samassa talossa, samassa tilassa ja kaikkessa muussa samassa on tämä modeemi nyt ollut sen vuoden tai pari, ja kuuluvuuskartta näyttää että Lappeenrannassa on kolmen tähden kuuluvuus tällä 4G LTE verkolla.

Ei ole harvainta aavistusta mistä tämä äkkinäinen nopeuden pudotus voisi johtua, sillä häiriökartoissa ja ilmoituksissakaan ei olla kerrottu mitään täällä päin olevista ongelmista 4G LTE verkon kanssa. Viimeisin asia joka mielessä käy oli päivitys tuohon Huawei E5776 4G modeemiin (n. 70mb kooltaan). Tietääkseeni nopeudet tippu jo ennen tuon päivityksen asentamista.

Ideoita mistä tämä nopeuden tippuminen saattaisi johtua ja jos sitä mitenkään saisi paikattua on tervetullut, kun meidän kiinteistössä internettiä tulee käytettyä ainakin 12 tuntia päivästä (tietokoneessa ja tabletissa).

82 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Ilman verkon kuuluvus/laatutietoja, sanoisin että vaihtoehtoja on esim

- naapuri alkoi käyttää Elisan 4g:tä

- tolpassa olevaa solua käännettiin pari piirua vasempaan päin, jolloin kuuluvuus sinulle heikkeni

- sinun ja tolpan väliin nousi jokin fyysinen este

- sillä modeemin päivityksellä oli sittenkin vaikutusta

- tolpassa on härö

- joku muu

Muuten, onko mitään muita havaintoja/oireita tuon päivityksen vaikutuksista? Nimimerkillä, tekemättä

edit. on muuten harvinaisen tasainen yhteys mobiiliverkoksi, jos aiemmin on nakuttanut 20-25M jatkuvasti? Hieman vajavainen kuuluvuus ilman muita (suur)käyttäjiä?
Käyttäjätaso 4
kv36 kirjoitti:

- joku muu

CCI?
 @kv36

Kaksi henkilöä max. aktiivisesti käyttää tuota 4G:tä (tietokone (kiinni laitteessa) + 1 WI-FI käyttäjä (tabletti), mikä pääasiassa koostuu Facebookin surffailusta ja nettipelaamisesta. Viimeksi mitä jotain latasin oli se 70mb päivitys tuohon modemiin.

Tämä on kuulema "paras palvelin" minkä tuo speedtest löysi:

Speedtest

Tämä on kuin 2G:llä surffaisi, mikä on aivan naurettavaa kolmen tähden 4G LTE alueella.
Käyttäjätaso 7
Onhan se laite lukittuna 4g-verkkoon?

Mitä tietoja se uusi ohjelmistoversio näyttää järjestelmän "vianmääritys"-osiossa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Itselläkin tuli mieleen juuri tuo että seikkailisiko laite kenties 3g-verkon puolella, joten kannattaa ehdottomasti käydä lähihallinnan puolelta lukitsemassa laite pelkän 4g-verkon puolelle. Tuohon Edd:n mainitsemaan latausnopeuden tippumiseen ei ihan piisaa se että naapuri on ottanut meidän 4g:n käyttöön...
4G:n lukitsin tuossa viikon alussa, mutta sama shaiba on mellastanut. Huawei E5776:n pienestä näytöstähänkin näkee että millä verkolla mennään ja monta WI-FI käyttäjää on verkossa. 4G:tä se on näyttänyt jo ennen 4G:hen lukitsemista ja vain yksi laite WI-FI:ssä, mikä on tuo Samsung Tabi alakerrassa.

Eilen nopeudet hyppäs 25:ssä mb/s ehkä sen yhden nopeustesti ajan, mutta näyttää taas hyppivän tämä yhteys ylös ja alas (tosin ei nyt käynyt 10mb/s alapuolen).

Tässä kuva mitä Vianmäärityksessä näkyy:

Vianmääritys, Huawei E 5776
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kurkataanpa tilannetta sitten tarkemmin.
  • ? laitatko joko profiiliisi tai meikälle yksärinä asiakasnumerosi niin pääsen katsomaan hieman tarkemmin miltä verkko näyttää käyttöpaikan tienoilla. Tuolla tiedolla joka on tällä hetkellä profiilissasi ei löytynyt nimittäin yhtikäs mitään 😉
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    Edd kirjoitti:
    ...

    Tässä kuva mitä Vianmäärityksessä näkyy:

    Vianmääritys, Huawei E 5776

    Kun hallintasivu on auki, kirjoita toiseen välilehteen osoitteeksi http://192.168.1.1/api/device/signal niin saat tarkempaa tietoa signaalista.

    Tuosta vianmäärityksestä kannattaa vähän seurata tuota Cell Id:tä: onko siinä eri tunnus silloin, kun yhteys toimii nopeammin/paremmin. Vaikuttaa vähän siltä, että laite "hyppää" kiinni selkeästi heikompaan tai huonompi laatuiseen signaaliin.

    Tuo RSSI:kin on melko heikko, koska RSRP tuolla arvolla menee väkisin lähelle -100 dBm:ia.
    Tällästa näytti se linkki minkä pistit. Laitan myös asiakasnumeroa kunhan papereista löydän.

    Signal
    Nyt meni alle vaihteluväylän, Cell ID pysyy samana. Aivan naurettavaa.

    Speedtest

    Cell ID
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    Eikö löydy laitetta siirtelemälläkään vahvempaa signaalia? 

    Tuliko tuota Cell ID:tä pantua mieleen silloin, kun nopeudet olivat tyydyttäviä? Todennäköisesti yhteys on aiemmin ollut johonkin toiseen soluun/tukiasemaan, koska korkeintaan jossain korvessa nopeudet pysyy noin heikolla signaalilla tasaisesti 20 megan tienoilla myös iltaisin.
    Nopeus hyppii ku trampoliinilla, oli se lähempänä ikkunaa, oli ikkuna kiinni tai auki, oli se kauempana ikkunaa jne.

    Tästä ei ole kuin neljä kilometriä ydinkeskustaan ja asustetaan lähiössä täynnä omakotitaloja ihan valtatien lähettyvillä. Ei ole korpea lähes ollenkaan tässä näin. Ei ole ollut tarvetta Vianmääritykseen puuttua aiemmin, niin ei ole tietoa viime solusta.
    Cell ID vaihtui 0006B601:stä 0006B602:een.

    Cell ID
    Käyttäjätaso 4
    Paremmin laitteiston tuntevat, toimisko ltewatch? Saisi vähän paremmin kuvaa signaalista..
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    Ei toimi LTEWatch E5776:lla. At-komennoilla saa LTE-taajuuden kyllä lukittua, mutta vimosen päälle toimivia signaalikomentoja (HCSQ, CERSSI) tuo laite ei tajua. ANQUERY kertoo RSRP:n ja RSRQ:n, mutta viimemainitun asteikko on kummallinen (karkeasti 12 - 30). 
    @Spaideri

    Saattaa jokunen päivä mennä ennen kun ne paperit löytää (niitä nimittäin on ja laatikkotolkulla).

    Ehdotukset jotka saattaisivat edesauttaa yhteyttä tai antaa jotain vihjettä teille mikä mättää on aina tervetulleita.
    Käyttäjätaso 7
    Asiakasnumero löytyy vaikkapa ihan viimeisimmästä laskusta, siitä noin kuudennelta riviltä ylhäältä lukien.

    Vikailmoituksen voisit tietysti laittaa, niin näkee mitä sieltä vastaavat - että toimiiko tolppa Elisan suuntaan niin kuin pitää.

    - onko se yhteys nykyään koko ajan huono, vai vaihteleeko paljonkin?
    Vaihtelee päivittäin, mutta ei palaa sinne 20-25 mb/s alueelle ollenkaan. Se on vaihdellut 2-15 mb/s downin välillä (uppi taas 0.5 - 3 mb/s).
    NIin, tervetuloa joukkoon vain. Epäilen omasta puolestani että et saa yhteyttäsi enää koskaan toimimaan edes kohtuullisesti, puhumattakaan siitä millä tasolla se on alunperin toiminut. Lemin ja Lappeenrannan rajalla asutaan, eli siis samalla seudulla ja tällä hetkellä noin 1 mbps pyörii nopeus eikä tuosta muuksi muutu. RSSI on varsin maltillisissa lukemissa -53 - -58 dBm. Signaalin voimakkuus siis ihan hyvä, niinkuin pitäisikin. Mutta data ei liiku. EI vaikka modeemia boottaa. Ei vaikka kääntää antennin toiseen tukiasemaan (etäisyys ~4,2 km, RSSI edelleen alle -65 dBm,  eli ihan hyvä), ei vaan data kulje tuon paremmin. Nopeudet katsottuna modeemin läpi kulkevasta liikenteestä, eli tuo on bruttoliikenne oman reitittimen läpi. Surkeaa! Minulla on viimeksi ollut näin huono nettiyhteys 2000-luvun alussa!

    Mutta kun ei näillä riitä osaaminen ongelman korjaamiseen. Palstalla on vielä muitakin valitelleet tämän seudun 800 MHz LTE-yhteyksistä, tuskin tämä oikeasti on enää sattumaa että myöskin minulla romahti ~puoli vuotta sitten nopeus JOPA 32 mbps -> nyt toistuvasti 1 mbps tai joskus alle. Hyvänä päivänä mennään nyt siellä 5 mbps paikkeilla, kun se vasta kuukausi sitten oli 10 mbps. Ei mitään toivoa siitä, että Saunalahden yhteyttä voisi edes haaveilla nykypäivän normaaliin kodin tietoverkkoväyläksi. Nettipelaaminen ei onnistu. Stream-lähetyset saat katsoa räkätasolla. Älä haaveilekaan että näitä tekisit samaan aikaan. Jo pelkkä nettisivujen selailu puhelimella saa Saunalahden 4G -yhteyden yskimään. Uskomatonta! Ja mitään vikaa ei Saunalahden mukaan ole.

    Kaikki kuitenkin Saunalahden mukaan kunnossa. Ei mitään vikaa. Ukkoa ei tule paikalle tutkimaan vaikka pyytäisit. Tukiasema on joskus bootattu, ilman mitään vaikutusta tilanteeseen. Tukiaseman ruuhkaisuudesta selitellään, vaikka tämä meidän tukari on haja-asutusalueella ja olen mittaillut noi nopeudet ihan yhtä huonoksi klo 01 ja 03 yölläkin jolloin ei ihan varmasti ole ruuhkaa tukarissa. Nyt kun tässä pari päivää sitten toisessa ketjussa pyysin että tapaukseni avattaisiin uudelleen, niin minkäänlaista yhteydenottoa ei ole tullut. Ei minkäänlaista.

    Se nyt kuitenkin on päivänselvää (kaikille muille paitsi Saunalahtelaisille), että joku tällä alueella on rikki. Usko siihen että Saunalahdelta löytysi ammattitaitoa tämän korjaamiseen, on kuitenkin tällä hetkellä asteikolla 1-10 noin 1,5. Olkaa niin ystävällisiä, että osoitatte minun olevan väärässä. Toisen reitittimenkin olen hakenut myymälästä testattavaksi ja aivan yhtä surkeaa oli toiminta silläkin.

    Minun nopeuteni ovat nyt usean päivän mittausten aikana olleet jo alle tuotekuvauksenne, joten voisitteko edes vastata että mitä tässä pitäisi tehdä että alatte oikeasti tutkimaan asiaa?
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    Nuo pingit ihmetyttää edelleen, koska tuollaisia yli 50 ms pingejä ei pitäisi LTE-yhteydellä näkyä. Ja vasteaikojen "älyttömyys" taas kielisi, että vika on tukiasemaa "syvemmällä" verkossa.

    Millaisia lukemia näkyy esim. tracert google.fi -komennolla (Winkun komentokehotteesta)?
    Hyvä tietää ettei meidän talous ole ainoa joka kärsii tästä tuskallisesta yhteyden nopeus vaihtelusta. Pitäisi vissin soitella asiakaspalveluun itse ja kysellä että mikä mättä (jos oliskin niin että heillä on vastaus), tai vähintään tehdä se häiriöilmoitus. Eihän tässä nyt turhia maksella.

    Tässä komentokehotteen kuva ton 'tracet google.fi' komentosarjan jälkeen:

    Komentokehote
    Reitin vastaa alle millisekuntiin (alla arvot wlanin läpi joka vähän viivästyttää, mutta eipä paljoa kuten voitte itsekin todeta), sen jälkeen request time outtia - 40 millisekunnin vastetta mastolta. Maston takana ei viive juurikaan enää kasva, vaan antaa ihan normaaleja 20 - 40 millisekunnin arvoja jotka on vielä ihan ok.

    Että kyllä se tuossa reitittimen ja maston välissä on. Maston firmwarwe huono, huonosti yhteensopiva laite, verkkokortti kuraa, conffattu huonosti.

    Tracing route to google.fi [173.194.40.239]
    over a maximum of 30 hops:

      1     1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.11.1
      2    11 ms     7 ms     7 ms  elisa.home [192.168.1.1]
      3     *        *        *     Request timed out.
      4    40 ms    27 ms    25 ms  10.64.198.37
      5     *       45 ms    26 ms  139.97.129.78
      6    58 ms    25 ms    18 ms  139.97.129.79
      7    40 ms    23 ms    22 ms  ae2-20.br2.esp1.fi.eunetip.net [213.192.191.34]
      8    52 ms    23 ms    22 ms  213.192.184.74
      9    50 ms    26 ms    28 ms  74.125.50.145
     10    25 ms    27 ms    27 ms  209.85.250.192
     11    53 ms    33 ms    26 ms  209.85.253.151
     12    55 ms    28 ms    29 ms  arn02s06-in-f15.1e100.net [173.194.40.239]

    Trace complete.

    Ihan "jees" tuloksia, selvästi puhutaan ihan toimivasta ympäristöstä. Masto ei anna pingata itseään.

    Editointi: Niin, nämä arvot nyt sitten "parempana" hetkenä, latausnopeudet taas tuolla 8-9 mbps paikkeilla. Toisinaan on hieman heikompaa...
    Kävi tuossa mielessä että kerran piti käyttää SIM-Kortti vaihdattamassa tohon 4G LTE verkkoon. Jotenkin viallinen. Silloin ei toiminut netti laisinkaan. Sanon taas, että pitää soitella asiakashuoltoon päin tässä lähipäivinä nyt.
    Tuli viestiä nyt Elisalta pari päivää sen jälkeen kun annoin asiakasnumeron yhdelle palstatiimiläisille.

    Eivät kuulema löytäneet yhtään mitään, on noussut 4G käyttäjät aluella mutta ei ole mitään merkkejä ruuhkautumisesta. Ei kerrottu että aluella olisi ongelmia 4G-verkon kanssa yleensäkkään, tai muuta vastaava. Ehdotettiin että ostettaisiin ulkoinen antenni ja käänettäisiin se etelään kohti. 

    Tästä ei kyllä nyt vieläkään mikään selitä miksi yhteys hyppii alle vaihteluvälin ja niin useasti, vaikka ollaan kolmen tähden 4G LTE alueella.
    Käyttäjätaso 7
    Edd kirjoitti:
    Tästä ei kyllä nyt vieläkään mikään selitä miksi yhteys hyppii alle vaihteluvälin ja niin useasti

    Koska mobiili.

    Mitenkähän pahasti verkon pitää olla tukossa, että Elisalle päin näyttää "merkkejä verkon ruuhkautumisesta"?

    Osallistu keskusteluun