Vastattu

4G mobiilireititin E5776 pätkii jatkuvasti

  • 17 syyskuu 2014
  • 11 kommenttia
  • 3994 katselukerrat

Elikäs juuri tuo E5776 4G hifistely mokkula pätkii jatkuvasti. Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän, jatkuva pätkäsy.

Eli Mokkula kyllä sanoo että yhteyttä on, mutta taas kaikki ohjelmat windowssa sanovat ettei ole. Joskus menee hetki että yhteys taas pelaa, mutta välillä taas menee se 10 minuuttia että yhteys toimisi. 

Tässä nyt on melkein kokeiltu kaikkea, softat päivitetty, mokkula sanoo olevansa ajantasalla. kokeiltu dmz asetusta, kokeiltu erillistä modeemia jossa mokkula kiinni/ tällä hetkellä suoraan USB kaapelilla koneessa kiinni.

Modeemi näyttää signaalin voimakkuudeksi -71dbm mikä taas vastaamodeemin kupeessa 3-4/5 palkkia <- vaihtelee usein 3 palkkia, muttei voimakkuus laske kuin -68-71dbm aluella. Mikkelin seudulla tukiasema vajaan kilometrin päässä.

Ja siitä yleisestä mobiili verkko viasta olen tietoinen mutta tuntuu ettei mitään olla saatu aikaseksi.

Joitakin neuvoja tai muuta, vai pitäisikö vaihtaa pois saunalahdelta?

- Alunperin tyytyväinen saunalahti huoneistokaistan asiakas nyt en niin tyytyväinen mobiilikaistan asiakas :(

olen yrittänyt myös etsiä palstalta jo valmista vikaa, mutten löydä. kertokaa jos tarvitsette myös lisää tietoa.

 -myös windows sanoo ettei DNS palvelin vastaa, tämän ongelman ratkaisee mokkulan uudelleen käynnistys...
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi juh4 17 tammikuu 2015, 10:55

Tämä ratkaisi oman laiteeni pätkimisongelmat täysin.

http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/501/

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Kirjoitin juuri kysymyksen hyvin vastaavasta ongelmasta toiseen keskusteluun. Minun mokkula on hieman toista tyyppiä, ZTE MF93D, mutta käsittääkseni vastaa tuota E5776-mallia.

Usean viikon ajan on nyt ollut ongelmia. Kun nettiyhteys pelaa, ei ole ongelmia. Nopeus on se mikä pitääkin. Mutta sitten odottamatta yhteys siirtyy "Limited"-tilaan, jolloin nettisivut eivät lataudu. Nettiselain ilmoittaa ettei nettiin saa yhteyttä, mutta mokkulan näytössä ei muutu mikään. Mokkulan mukaan se on vielä yhdistetty verkkoon. Koneen ruudulla se näyttää tältä:

Normaalisti nettitila näyttää tältä:

Connected

Kun yhteys siirtyy "Limited"-tilaan tapahtuu pieni muutos:

Limited connection

Eli "Limited"-yhteys (mitä se sitten tarkoittaakin) aiheuttaa sen että netti ei pysty lataamaan dataa. Kuitenkin Wi-Fi on päällä ja yhteyden pystyy edelleen kytkemään päältä (Disconnect). Kytkeminen pois ja uudelleenkytkeminen (Disconnect, connect) ei auta. Vain kuin sammutan ja uudelleenkäynnistän mokkulan alkaa netti taas toimimaan. Tätä "Limited"-tilaan siirtymistemppuilua tapahtuu 5-10 kertaan päivässä. Turun keskustassa ollaan ja juuri kun signaalin voimakkuuden tarkistin, liikkui luku -105 ja -107 dBM välillä.

Valitettavasti en pysty auttamaan, muuta kuin toteamaan että oma ongelmani vaikuttaa hyvin samankaltaiselta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tuota Mobiiliverkon häiriötä on kestänyt jo 3 viikkoa, josta keskustelua käyty sekä Elisa Palstalla, että Saunalahden Palstalla.

Elisapalsta/Häiriotiedotteet

Häiriötä Elisan Mobiiliverkossa

Elisan virallinen häiriötiedotesivu.

Elisa häiriötiedote_Kaikki
Kiitoksia tästä tiedosta!

Tämä jo auttaa sen verran etten turhaudu niin usein. Vaikka pätkiikin. :)

Jos joku vaan keksisi miten kiertää tätä "limited" tilaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Limited tarkoittaa yleensä sitä, että yhteys on päällä, mutta data ei jostain syystä siirry. Tämä on yleistä etenkin mobiiliverkossa, kuten tässä häiriötapauksessa, tavallisesti tähän voi auttaa modeemin käynnistäminen uudelleen.

Varsinaisessa merkityksessä tuo tarkoittaa rajoitettua yhteyttä eli IP on olemassa, mutta verkkovian takia dataa ei siirry, jolloin yhteys makaa tuossa rajoitetussa tilassa. Uskoisin, että ongelma häviää, kunhan Elisa saisi ongelman fiksattua.

Auttoiko tämä?
hpguru kirjoitti:
Hei.

Limited tarkoittaa yleensä sitä, että yhteys on päällä, mutta data ei jostain syystä siirry. Tämä on yleistä etenkin mobiiliverkossa, kuten tässä häiriötapauksessa, tavallisesti tähän voi auttaa modeemin käynnistäminen uudelleen.

Varsinaisessa merkityksessä tuo tarkoittaa rajoitettua yhteyttä eli IP on olemassa, mutta verkkovian takia dataa ei siirry, jolloin yhteys makaa tuossa rajoitetussa tilassa. Uskoisin, että ongelma häviää, kunhan Elisa saisi ongelman fiksattua.

Auttoiko tämä?

Eikös tuo ollut jo tiedossa?

Eikä tuo ainakaan minusta  ollut mikään apu kiertää tuo limited-tila.:(
Käyttäjätaso 3
antero kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Hei.

Limited tarkoittaa yleensä sitä, että yhteys on päällä, mutta data ei jostain syystä siirry. Tämä on yleistä etenkin mobiiliverkossa, kuten tässä häiriötapauksessa, tavallisesti tähän voi auttaa modeemin käynnistäminen uudelleen.

Varsinaisessa merkityksessä tuo tarkoittaa rajoitettua yhteyttä eli IP on olemassa, mutta verkkovian takia dataa ei siirry, jolloin yhteys makaa tuossa rajoitetussa tilassa. Uskoisin, että ongelma häviää, kunhan Elisa saisi ongelman fiksattua.

Auttoiko tämä?

Eikös tuo ollut jo tiedossa?

Eikä tuo ainakaan minusta  ollut mikään apu kiertää tuo limited-tila.:(

Eihän sitä voi "kiertää" mitenkään kun operaattorin puolella yhteys on rikki. Uudelleenkäynnistelyllä, lentokonetilassa käyttämisellä(puhelimet/tabletit) ja ehkä verkkotyypin vaihtamisella pääsee nopeiten eroon haamuyhteydestä. Ei ole erityistä väliä miten yhteyden uusii. Omalla kohdalla pätkäsystä on selvinny niin nopeasti kun ehtii napsutella modeemin 3G:lle ja takaisin sekä klikata connectia. Noista reititinpalikoista saa hallintasivut auki josta voi kokeilla samaa.

Lisäksi sanottakoot että "Limited" reitittimeen yhdistetyssä koneessa tarkoittaa että reititin antaa tietokoneelle ip-osoitteet toisinsanoen lähiverkko toimii mutta jatkoyhteys reitittimestä eteenpäin on poikki syystä tai toisesta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Limited tilaa ei suoraan voi varmaankaan estää 4G:llä yleisen vian aikana. 3G:ssä oman kokemuksen mukaan näitä ongelmia ei läheskään niin paljoa ole ollut. Eihän se korjaus ole, mutta voi tökkiä ainakin harvemmin niin että kokonaan on poikki jos yhteyden sinne pakottaa. Muuten vielä odotellaan hetki lopullista korjausta :smileyembarrased:
  • Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +1
    Androton kirjoitti:
    Eli "Limited"-yhteys (mitä se sitten tarkoittaakin) aiheuttaa sen että netti ei pysty lataamaan dataa. Kuitenkin Wi-Fi on päällä ja yhteyden pystyy edelleen kytkemään päältä (Disconnect). Kytkeminen pois ja uudelleenkytkeminen (Disconnect, connect) ei auta. Vain kuin sammutan ja uudelleenkäynnistän mokkulan alkaa netti taas toimimaan. Tätä "Limited"-tilaan siirtymistemppuilua tapahtuu 5-10 kertaan päivässä. Turun keskustassa ollaan ja juuri kun signaalin voimakkuuden tarkistin, liikkui luku -105 ja -107 dBM välillä.

    Nyt huomasin tuosta sinun tekstistä tuon signaalin voimakkuudeen, sehän on tuossa jo liian heikko -se alkaa olemaan jo rajalla että se kuulee ollenkaan tukiasemaa. Noin heikolla signaalilla ei ole ihmekkään että sinun yhteys pätkii. Onko ulkona minkä suuruinen signaali taso? Tuon lukeman pitäs olla reippaasti alle sata, mielellään alle -90 tai alle -80. 50 - 60 pinnassa on täydet kentät.
    Kyllähän 3G pakottamistakin on kokeiltu, ja se ei niin usein kyllä pätkässytkään, mutta kun pakotan siihen 3G yhteys hidastuu radikaalisti. 2-4 megaan. ja ping testillä 150ms viive plus packet loss +10%, <- yhteyden laatu alkaa kärsiä tästä pahasti. 

    Itelleni nopeus ei ole niin justiisa mutta sen yhteyden laatu pitää olla hyvä!

    Korjausta odotellessa :I
    Tämä ratkaisi oman laiteeni pätkimisongelmat täysin.

    http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/501/
    Minäkin päivitin em. softat ja nyt joku viisas voisi neuvoa miten vaihdan e5776:n LAN IP:n käyttämään 10-sarjaa ja yhteysosoitteeksi internet4:n tällä uudella firmiksellä. Kaikki mieleen tulevat kombinaatiot olen jo kokeillut ja ilta loppuu kesken tässä arvailussa:) Vuoden pelasi ihan kohtuullisesti mutta asiakaspalvelun vinkin perusteella tein nyt firmispäivityksen ja tietysti muutoksia on tehty muuallekin kuin pätkimisen korjaamiseksi?

    Osallistu keskusteluun