Kysymys

4G pätkii todella pahasti

  • 1 marraskuu 2015
  • 15 kommenttia
  • 1668 katselukerrat

Noniin eli tilanne on itselläni seuraava:

Käytän Sauniksen 4G-liittymää kotonani Jyväskylässä Huawein B315-laitteella. Vaihdoin pääosin hyvin toimineen 3G-liittymäni 4G:hen tuossa reilu kuukausi sitten, ja aluksi homma toimikin hyvin. Parin viikon päästä kuitenkin alkoivat ongelmat. Yhteys on tällä hetkellä käytännössä käyttökelvoton, eikä läpi meinaa päästä millään. Modeemissa palavat kaikki valot normaalisti, ja laitteen ohjauspaneelissakin vehje näyttää aina olevansa hyvässä 4G-yhteydessä. Käytännössä kuitenkaan data ei liiku sisään eikä ulos. 

Ja ennenkuin kukaan tulee näitä tänne ehdottamaan niin kyllä, olen kokeillut mm. seuraavia toimenpiteitä:

- Käynnistänyt modeemin uudelleen (lukemattomia kertoja jo tässä vaiheessa)

- Siirtänyt modeemia eri paikkoihin asunnossani

- Palauttanut modeemin tehdasasetukset

- Kokeillut yhteyttä niin langallisesti kuin langattomastikin

- Kokeillut yhteyttä monilla eri laitteilla (pöytäkone, pari läppäriä, kännyköitä)

- Vaihtanut SIM-kortin uudempaan malliin

Modeemin ohjauspaneelissa kun vaihtaa yhteystapaa esimerkiksi automaattisen ja vain 4G:n välillä, yhteys alkaa toimimaan aina muutamaksi minuutiksi ja lakkaa sen jälkeen taas siirtämästä dataa.

Olen nyt jo ihan tarpeeksi kauan katsellut tätä meininkiä, jos ei asiaan pikaisella aikataululla löydy ratkaisua saa Saunalahti luvan purkaa sopimuksen kanssani. Toimimattomasta palvelusta en aio maksaa enää senttiäkään. 

15 kommenttia

Käyttäjätaso 2
riitasointi kirjoitti:
Noniin eli tilanne on itselläni seuraava:

Käytän Sauniksen 4G-liittymää kotonani Jyväskylässä Huawein B315-laitteella. Vaihdoin pääosin hyvin toimineen 3G-liittymäni 4G:hen tuossa reilu kuukausi sitten, ja aluksi homma toimikin hyvin. Parin viikon päästä kuitenkin alkoivat ongelmat. Yhteys on tällä hetkellä käytännössä käyttökelvoton, eikä läpi meinaa päästä millään. Modeemissa palavat kaikki valot normaalisti, ja laitteen ohjauspaneelissakin vehje näyttää aina olevansa hyvässä 4G-yhteydessä. Käytännössä kuitenkaan data ei liiku sisään eikä ulos. 

Ja ennenkuin kukaan tulee näitä tänne ehdottamaan niin kyllä, olen kokeillut mm. seuraavia toimenpiteitä:

- Käynnistänyt modeemin uudelleen (lukemattomia kertoja jo tässä vaiheessa)

- Siirtänyt modeemia eri paikkoihin asunnossani

- Palauttanut modeemin tehdasasetukset

- Kokeillut yhteyttä niin langallisesti kuin langattomastikin

- Kokeillut yhteyttä monilla eri laitteilla (pöytäkone, pari läppäriä, kännyköitä)

- Vaihtanut SIM-kortin uudempaan malliin

Modeemin ohjauspaneelissa kun vaihtaa yhteystapaa esimerkiksi automaattisen ja vain 4G:n välillä, yhteys alkaa toimimaan aina muutamaksi minuutiksi ja lakkaa sen jälkeen taas siirtämästä dataa.

Olen nyt jo ihan tarpeeksi kauan katsellut tätä meininkiä, jos ei asiaan pikaisella aikataululla löydy ratkaisua saa Saunalahti luvan purkaa sopimuksen kanssani. Toimimattomasta palvelusta en aio maksaa enää senttiäkään. 

Tämä on yleinen ongelma jo useiden kuukausien ajan. Nuo kotikonstit olen itse myös kokeillut, eikä niillä ole ollut mitään vaikutusta. Käyttäjiä on paljon ja elisan puolelta ei osattu sanoa muuta, kun että tukiaseman ruuhka aiheuttaa tuon yhteyden toimimattomuuden. Tämä on heidän mielestään pikemminkin verkon ominaisuus kuin mikään ongelma. Mitään eivät ole luvanneet tehdä asian eteen. Olen jo lukuisia kertoja kuullut tämän saman. Enkä taida olla ainoa.

Liittymän voit irtisanoa jos se ei toimi niinkuin on luvattu. Jos laitteesti on hankittu elisalta et saa siitä hyvitystä, vaan se on maksettava sovitusti jos teit siitä määräaikaisen sopimuksen yhteyttä tilatessasi. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että samaa laitetta voit käyttää myös muiden operaattorien liittymien kanssa. Suosittelen siis kokeilemaan toista operaattoria.

-Neko
Juuh...

Tänään ysin maissa iltasella alkoi buutti-jumppa tuon 4G mokkulan (Huawei E392+Telewell 510) kanssa. En tiedä mikä ihme täällä Tikkakoskella sitten yhtäkkiä sai verkot tukkoon, mutta aika tuskainen on tilanne kyllä ollut. Tukiasemaan ei tontin rajalta ole kuin 20 metriä ja signaali on varsin vahva.

Kyllästyin tuohon hommaan ja laitoin työpuhelimesta jaon päällä (Soneran liittymä) ja hyvin pelaa.

En tiedä, onko hidastelu nyt vain paikallista kun ei mitään häiriötiedotteita ole näkynyt.
Käyttäjätaso 2
Joo-o. Yleisenä häiriönähän tätä ei mielletä, niinkuin tuossa jo ehdin mainita. Siksi ei näy häiriökartalla. Elisan mukaan kyseessä on verkon ominaisuus, ei ongelma. Tuo ruuhka on kyllä jo monella tukiasemalla eri paikkakunnilla. Samasta kärsii lukuisat asiakkaat. Vilkaiskaapa vaikka eri keskusteluja tällä palstalla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Share ImageLiittymä50 Mb/s ja 800Mhz.

Kahta en vaihda vaimoa ja Soneraa.

Sieppaa.PNG
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • ? jos käyttöpaikka on tuo osoite joka on profiilissassi olevalla asiakasnumerolla, verkko näyttäisi päällisin puolin olevan kunnossa. Kertomasi perusteella kyseessä saattaa olla laiteongelma, pystytkö kokeilemaan sim-korttia toisessa 4g:tä tukevassa laitteessa?

  • ? on totta että paikoittain verkko on ruuhkaantunut, mutta se ei pidä paikkaansa etteikö asialle tehtäisi mitään. Paikoista joissa ongelmia ilmenee kerätään jatkuvasti tietoja, ja alueelle tuodaan kapasiteettia mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman pian. Valitettavasti kapasiteetin lisääminen ei ole aina niin yksinkertaista, usein tilanne ratkeaa vain uuden tukiaseman pystyttämisellä ja ymmärtänet että tämä on hieman monimutkaisempi asia kuin pelkkä maston pystytys 🙂
  • Spaideri kirjoitti:
    @riitasointi jos käyttöpaikka on tuo osoite joka on profiilissassi olevalla asiakasnumerolla, verkko näyttäisi päällisin puolin olevan kunnossa. Kertomasi perusteella kyseessä saattaa olla laiteongelma, pystytkö kokeilemaan sim-korttia toisessa 4g:tä tukevassa laitteessa?

    En valitettavasti omista toista 4G:tä tukevaa modeemia, eikä sellaista ole saatavilla muualtakaan lähipiiristäni. Vanhempi laitteeni tukee ainoastaan 3G:tä. Tänä aamuna verkko taas toimi oikein sen lyhyen ajan kun sitä testailin, ja muutenkin semmoisia 30-40min toimivia jaksoja on tässä tullut ennen kuin palataan taas siihen ettei data liiku. Joten tuskin kyse on laiteviasta? Eikö silloin yhteys olisi kuollut koko ajan?
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    riitasointi kirjoitti:
    En valitettavasti omista toista 4G:tä tukevaa modeemia, eikä sellaista ole saatavilla muualtakaan lähipiiristäni.

    Tämänhän ei tarvitse välttämättä olla juuri modeemi, vaan tukeeko esimerkiksi sinun puhelimesi 4G-yhteyttä? Useimmat uusista älypuhelimista tukee, joten varmasti sellainen puhelin myös lähipiiristä löytyy, jos ei jo ihan omasta taskustasi.
    Piampi kirjoitti:
    riitasointi kirjoitti:
    En valitettavasti omista toista 4G:tä tukevaa modeemia, eikä sellaista ole saatavilla muualtakaan lähipiiristäni.

    Tämänhän ei tarvitse välttämättä olla juuri modeemi, vaan tukeeko esimerkiksi sinun puhelimesi 4G-yhteyttä? Useimmat uusista älypuhelimista tukee, joten varmasti sellainen puhelin myös lähipiiristä löytyy, jos ei jo ihan omasta taskustasi.
    Aivan aivan. Täytyy ilmeisesti sitten leikellä tuota SIM-korttia sen verran että saan sen micro-Sim kokoiseksi ja puhelimeen sisälle. Toki täytyy sitten pitää kännykkää nettikäytössä varmaan yli vuorokausi että saa kunnon otoksen miten toimii. 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? en suosittele leikkelemään korttia. Meiltä toimitetut sim-kortit ovat jo pidempään olleet sellaisia, että niistä saa "lohkottua" sopivan kokoisen kortin siististi irti kehyksistä. Jos käytössäsi on sellainen sim jolla tämä ei onnistu vaihdan sen ilomielin uuteen 🙂
  • Spaideri kirjoitti:
    @riitasointi en suosittele leikkelemään korttia. Meiltä toimitetut sim-kortit ovat jo pidempään olleet sellaisia, että niistä saa "lohkottua" sopivan kokoisen kortin siististi irti kehyksistä. Jos käytössäsi on sellainen sim jolla tämä ei onnistu vaihdan sen ilomielin uuteen :)

    Tätä tarkoitin toki itsekin. Ongelmia saattaa tulla vastaan siinä vaiheessa, jos/kun "lohkottu" pienempi osa pitäisi saada suurempine ja kertaalleen irrotettuine kehyksineen takaisin Huawein modeemiin. Modeemiinhan menee tämä vanhan mallinen isompi kortti. Katselen tänään jahkan kotio asti pääsen. 
    Noniin eipä kauaa tarvinnut testailla....

    Eli, pidin tuota SIM-korttia HTC One M8 -puhelimessani pari tuntia ja jaoin nettiä siitä muille laitteilleni. Samat ongelmat tulivat esille hyvin nopeaa tahtia. 4G yhteys muodostuu laitteen mukaan nätisti ja pysyy kiinni koko ajan, mutta noin 15 minuutin käytön jälkeen datan siirto tökkäsi taas, samalla tavalla kuin Huawein modeeminkin kanssa. Kokeilin samoja temppuja kuin aiemmin, ja taas tuo yhteystavan muutteleminen automaattisen, vain 3G:n ja vain 4G:n välillä sai yhteyden pelaamaan muutamaksi minuutiksi, kunnes datan siirto tyrehtyy. Korostan, että laitteen mukaan yhteys siis toimii koko ajan normaalisti. 

    Huawein modeemissa vika ei siis ole, vaan Elisan verkossa tai jossain muualla. Hassua on se, että minulla on myös puhelimessani 3G dataliittymä (asiakaspalvelijoille tiedoksi jos katsotte: liittymä ei ole omalla tililläni vaan se on edelleen äitini nimissä) joka on koko ajan toiminut normaalisti. Tässä ongelmaliittymässä ei toimi edes tuo 3G, ja se nyt on muutenkin triviaalia koska minä olen tilannut ja maksan laskuja 4G yhteydellä olevasya liittymästä.

    Osaisiko joku nyt sanoa, että mihin mun kannattaisi tästä soittaa tai muuten ottaa yhteyttä jotta saan mahdollisimman nopeasti purettua tämän liittymän? Kuten avausviestissä sanoin, tätä on nyt jo muutama viikko katseltu ja nyt kun totesin, ettei modeemissakaan ole vikaa on kyllä aika vaihtaa jonkun toisen operaattorin asiakkaaksi :smileyangry:
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    riitasointi kirjoitti:
    Osaisiko joku nyt sanoa, että mihin mun kannattaisi tästä soittaa tai muuten ottaa yhteyttä jotta saan mahdollisimman nopeasti purettua tämän liittymän? Kuten avausviestissä sanoin, tätä on nyt jo muutama viikko katseltu ja nyt kun totesin, ettei modeemissakaan ole vikaa on kyllä aika vaihtaa jonkun toisen operaattorin asiakkaaksi :smileyangry:

    En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta oletko jo kokeillut vaihtaa uuden SIM-kortin?

    Ja olethan jo tehnyt sen vikailmoituksen? Vikailmoitus on se ensimmäinen askel, jos haluat Elisan puolelta asialle jotain tehtävän. En myöskään usko, että sopimuksen purkamisesta voidaan edes keskustella ilman, että on yhteydestä tehty ensin vikailmoitusta/-ilmoituksia. Ja että ilmoitukset on Elisan puolelta myös tutkittu.

    Määräaikaisten sopimusten purkaminen on aina aika hankalaa. Toivottavasti asiat hoituu parhain päin!
    Piampi kirjoitti:
    riitasointi kirjoitti:
    Osaisiko joku nyt sanoa, että mihin mun kannattaisi tästä soittaa tai muuten ottaa yhteyttä jotta saan mahdollisimman nopeasti purettua tämän liittymän? Kuten avausviestissä sanoin, tätä on nyt jo muutama viikko katseltu ja nyt kun totesin, ettei modeemissakaan ole vikaa on kyllä aika vaihtaa jonkun toisen operaattorin asiakkaaksi :smileyangry:

    En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta oletko jo kokeillut vaihtaa uuden SIM-kortin?

    Kyllä, vaihdettu on. Ei vaikutusta. 

    Joo, kaippa tässä täytyy sitten tuohon vikailmoitusrumbaan lähteä. Pitkä ja vaikea tie tulee varmaan olemaan tämä... Eikä sitä ilman nettiäkään oikein viitsisi olla 😕
    Käyttäjätaso 7
    Ei välttämättä liity sinun tilanteeseesi mitenkään, mutta Elisalla on tällä hetkellä (kerrankin!) häiriökartta täynnä "Häiriötä 2g/3g/4g-yhteyksissä, korjataan parhaillaan" -ilmoituksia.

    Juu, täälläkin pätkii, vaikka kartan mukaan näillä seuduilla vain joka toisessa kylässä eli Soinissa, Ähtärissä, Kourassa, Ilmajoella ja Isossakyrössä pätkii...
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? vikarin tekeminen onnistuu myös tätä kautta, ja ei ole alkuunkaan raskas prosessi :)

    viitaten tuohon kertomaasi, sinänsä ei ole lainkaan epäoleellinen tieto että toinen liittymä toimii 3g:ssä normaalisti samalla kun mobiililaajakaistassa ei kertomasi mukaan toimi edes 3g, sillä liittymät kuitenkin käyttävät samaa verkkoa. Muutoin saan tästä ketjusta kaivettua vikarille tarvittavat tiedot, tosin tarvitsen muutaman mahdollisimman tarkan esimerkkikellonajan jolloin datasiirrossa on ilmennyt katkoksia.

    Saisitko laitettua nämä minulle yksityisviestinä? Pyydän että otat ylös muutaman uuden kellonajan, valitettavasti meidän on hirveän hankala tutkia ongelmaa mutu-aikojen perusteella sillä matkapuhelinverkossa tapahtuu aika paljon koko ajan.
  • Osallistu keskusteluun