Vastattu

4g pakottaminen huawei e5776

  • 26 elokuu 2013
  • 44 kommenttia
  • 18687 katselukerrat

Terveeks!

Kertokaas nyt tyhmälle kuin se toi otsikon mukainen juttujuttu tehdään. Ohjeet kyllä löytyy ja niissä sanotaan:

-----

Selecting the Operator's Network Type

Valitse haettava palveluntarjoajan verkkotyyppi ja kirjaudu verkkoon nopeasti.
Konteksti
Kysy palveluntarjoajaltasi lisätietoja verkkotyypistäsi.
Voit valita matkapuhelinoperaattorin verkon tyypin vain silloin, kun päätelaite Mobile WiFi ei ole yhteydessä verkkoon.
Proseduuri
Valita Asetukset > Modeemi > Mobiiliverkkoasetukset .
Valitse tila kohdasta Suositustila.
Napsauta Käytä.
-----

Jos siis oikein ymmärsin, pitää toi laite kytkeä pois verkosta että tuon pakotuksen voi tehdä.

No niinhän mie tein, mutta mites minä sinne hallintasivuille meen sitä muuttamaan, kun laitteen pois kytkemisen jälkeen ei oo nettiyhteyttä??!! Oonkos mää oikeesti ihan käsi vai onko tää juttu bug?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista apua tuovista vastauksista.

-L

Edit: Laite siis pätkii yhteyttä n. 2 minuutin välein ja saunalahden tuesta minulle kerrottiin, että tuo verkon pakottaminen auttaisi asiaan...siksi tätä asiaa yritän säätää..
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi KoTe60 27 elokuu 2013, 06:46

Enpä nyt muista, tuliko se kuvake näkyviin vasta kun yhdistäminen on muutettu manuaaliseksi, mutta kokeile sitä ensin. Joka tapauksessa tuo täytyy muuttaa manuaalitilaan, koska muuten se yhdistää joka välissä, eikä asetusten muuttaminen onnistu.

Eli ensin asetuksien kautta mobiiliyhteyden yhdistäminen manuaaliseksi, paluu takaisin aloitus-sivulle, yhteys poikki ja sen jälkeen takaisin asetuksiin muuttamaan tuo verkkotyypin valinta Vain 4G:lle. 

Ja tietysti taas lopuksi palautettava se yhdistäminen automaatille.

En edes yritä nyt ilman laitetta "keksiä" noita valikkojen suomenkielisiä nimityksiä, koska käytän itse engl. kielisenä, kun ajoittain suomennokset ovat mitä sattuu.
Katso alkuperäinen viesti

44 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Kirjaudut sinne hallintasivulle ja katkaiset yhteyden mobiiliverkkoon, jonka jälkeen pääset muokkaamaan asetuksia. WiFi-yhteys tietenkin on koko ajan päällä, jos sitä käytät koneen-purkin välisenä yhteytenä. Onnistuu toki myös usb-yhteydellä. 

Laite vähän sekoilee muuten noiden asetusten kanssa. En muista, oliko ongelmia just noiden verkonvalinta-asetusten kanssa, mutta pari nappi-boottia piti tehdä, ennenkuin toimi niinkuin pitää.
------
Kirjaudut sinne hallintasivulle ja katkaiset yhteyden mobiiliverkkoon, jonka jälkeen pääset muokkaamaan asetuksia. WiFi-yhteys tietenkin on koko ajan päällä, jos sitä käytät koneen-purkin välisenä yhteytenä. Onnistuu toki myös usb-yhteydellä.

Laite vähän sekoilee muuten noiden asetusten kanssa. En muista, oliko ongelmia just noiden verkonvalinta-asetusten kanssa, mutta pari nappi-boottia piti tehdä, ennenkuin toimi niinkuin pitää.

-----

Kiitos viestistä...mutta osaisitko vielä kertoa mistä saan sen yhteyden katkaistua? Etsin ja etsin sellaista täppää josta sen saisi tehtyä, mutta ei vaan löytynyt...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ei ole laite nyt mukana, mutta eikös siinä hallintasivun etusivulla ole sellainen tupla-nuoli-mikälie-kuvake, jota klikkaamalla yhteys katkeaa (tai yhdistyy, jos poikki)?  
Ei löydy kuvauksesi kaltaista (tahi mitään muutakaan) kuvaketta, mistä saisin yhteyden katkottua.

(Valitettavasti en saa tähän liitettyä screenshottia etusivulta).

Oikeassa yläkulmassa on ikonit, jotka kertovat, että tällä hetkelllä:

Signaalin voimakkuus 4G kolme pykälää

WAN kytketty ("maapallon" kuvatus)

WLAN kytketty

Akkua ladataan...

Niistä ei kuiteskaan mitään tapahdu vaikka painelee...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Enpä nyt muista, tuliko se kuvake näkyviin vasta kun yhdistäminen on muutettu manuaaliseksi, mutta kokeile sitä ensin. Joka tapauksessa tuo täytyy muuttaa manuaalitilaan, koska muuten se yhdistää joka välissä, eikä asetusten muuttaminen onnistu.

Eli ensin asetuksien kautta mobiiliyhteyden yhdistäminen manuaaliseksi, paluu takaisin aloitus-sivulle, yhteys poikki ja sen jälkeen takaisin asetuksiin muuttamaan tuo verkkotyypin valinta Vain 4G:lle. 

Ja tietysti taas lopuksi palautettava se yhdistäminen automaatille.

En edes yritä nyt ilman laitetta "keksiä" noita valikkojen suomenkielisiä nimityksiä, koska käytän itse engl. kielisenä, kun ajoittain suomennokset ovat mitä sattuu.
-----

Eli ensin asetuksien kautta mobiiliyhteyden yhdistäminen manuaaliseksi, paluu takaisin aloitus-sivulle, yhteys poikki ja sen jälkeen takaisin asetuksiin muuttamaan tuo verkkotyypin valinta Vain 4G:lle. 

-----

Toi oli se taika millä sain pakkokeinot toimimaan, siitä kiitokset....mutta...eipä se tilannetta kuitenkaan auttanut. Yhteys katkeaa edelleen säännöllisesti n.5-10 minuutin välein (palautuu kyllä pian takaisin)...

Kenttää (silloin kun yhteys pelaa) mokkula näyttää 3-4 pykälää, ja speetestin mukaan keskimääräinen yhteysnopeus oli 18/3. Noihin nopeuksiin olisin varsin tyytyväinen. Olen buutannut ton mokkulan varmaan 10 kertaa, ilman parannusta.

Hrrrmh....Ei kovin ruusuisesti ole tää mun mokkula/4g -aika alkanut. ADSL:ää olen käyttänyt vuodesta nix ja nax ja nyt ajattelin että voisi kokeilla tätä nopeaa mobiiliyhteyttä...Nyt lähtee viestiä Saunalahden "häiriöäijille" ja jos ei vika korjaannu pian, niin empä taidakaan katkaista sitä toisen S:n tarjoamaa laajakaistaa vaan palautan tän pyydyksen takaisin. Anteeksi vuodatus. Vehkeitten/systeemien vaan pitäisi toimia. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ei tarvitse pyydellä anteeksi: tääkin on ihan oikea paikka "vuodattaa", varsinkin näissä laite- ja verkkoasioissa.

Kumpi siinä menee poikki: yhteys mobiiliverkkoon vai wlan? Eikö auta vaikka data liikkuu koko ajan, vaan yhteys katkeaa siitä huolimatta? Wlanin suhteen tuossa purkissa on jonkinlainen virransäästö-asetus, mutta sen logiikka on vähän epäselvä. Joka tapauksessa se tuli laitettua pois päältä.

 

Tuo keskim. nopeus 18/3 LTE-verkossa (?) on vähän sellainen, ettei verkon puolellakaan kaikki mitenkään priimaa ole, eli jonkinlaisia kuuluvuus/signaali-ongelmia käyttöpaikassa on. Testaaminen laitetta siirtelemällä on onneksi näillä mifi-laitteilla helppoa, ja jos parempi paikka löytyy, voi sitten viritellä virransyötön siihen hot-spottiin. Aika mielenkiintoisiakin virityksiä joutuu tekemään, kun LTE-spotti on reilun 2 metrin korkeudella ikkunalla...

 

En tiedä, päästäänkö koskaan mobiiliverkkojen käytössä sellaiseen autuuteen, että niiden "pitäis vaan toimia". Ja sama juttu näiden vehkeitten kanssa. Onneksi parhaimmista löytyy jos jonkinlaista mahdollisuutta edesauttaa toimintaa käyttöpaikan ja verkon mukaan. Tätä otsikon pulikkaa en vielä laske noihin "parhaimpiin"...
Yhteys on pakotetu "vain 3G" jolloin käytössä pitäs olla Dual Carrier... (aleellani ei ole kuin DC) ja yhteys vaan pätkii aivan älyttömästi. ASPA:an on tehty vikailmoitus, ei auttanut. ping lokia olen keränny noin viikon verran ja aika kamalaa katsottavaa on 😕 ... Outoa kyll kun "palkint" on kokoajan max ja ei siltikkään yhteys pysy päällä. Täytyyköhän perua kaupat ja etsiä valitettavasti kilpailevan yrityksen dsl-yhteys (kun muuta ei ole tarjolla) Kyseesä on Huwei E5776 wi-fi mokkula joka on kytkettu USB-johdolla koneeseen.
Nostetaas taas "kissa pöydälle", kun ongelmia riittää edelleen.. >:(

Olen kans tapellut tämän saman asian kanssa jonkin aikaa. Lähetellyt vikailmoituksia oma.saunalahden kautta ja soittelinkin heille, että mikä on kun ei toimi (mulla siis 3G dual toimii, mutta toi 4G ei...). 

otin yhteyttä puhelimella tekniseen asiakaspalveluun ja kerroin ongelmasta. Lupasivat tutkia asiaa ja vastauksen sain tekstarilla tunnin päästä siitä kun lopetin puhelun. "Verkossa ei ole mitään vikaa. Mikäli ongelmat jatkuvat, tehkää uusi vikailmoitus." Että tällasta...lieneekö heidän vakiovastaus?

Mutta sitten oli mulla toinenkin kysymys viisaammille.

Osaattekos kertoa miksi en pysty pelaamaan wanhaa Diablo2:sta tuon mokkulan kautta?

Peli herjaa että: "Could not connect to realm server. Please make sure that you have functional internet connection and firewall port 6112 is opened."

Noo...minä sen portin kävin avaamassa ohjeiden mukaan, mutta no help. Muita pelejä kyllä pystyn pelaamaan.

Sitten tökkäsin usb piuhan sonyn luuriini kiinni ja käytin sitä "mokkulana" ja ilman mitään ongelmia toimi. Miksiköhän toi huawei ei päästäny minuu pelaamaan?

thx

-L
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Ikävä kuulla ongelmista mokkulan kanssa.

Monet mobiiliverkon käyttäjät ratkovat ongelmia kuin työkseen. Eikö kannattaisi tapauksessa ottaa se kiinteä letku käyttöön vaikka maksaakin enemmän? Mokkulan toimivuus kun riippuu niin monesta seikasta kuten kuun asennosta ja lämpötilasta. Kiinteä yhteys ei edes säikähdä kaatosadetta.

Toiseen kysymykseen: 4G-mokkulayhteyksissä on yleensä NAT ja portteja kiinni, pelin toimimattomuus johtuu tästä -> ratkaisu kiinteä letku. 3G-yhteydessä sinulla voi olla NATiton vaihtoehto käytössä.

Mukavaa päivän jatkoa!

PS: Kyllä mokkulassa ongelmia riittää 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tuuliviiri rauhaton... se hphuru on... mistäs nyt tuulee tällä kertaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kerroin vain asian joka on totta.

Jos ei jaksa "tapella" mokkulan kanssa aika ajoin, kannattaa hommata kiinteä.

Minulla on lehmän hermot, joten jaksan kyllä soitella vikapalveluun aina silloin tällöin kun esim. masto jumissa 😃
"4G-mokkulayhteyksissä on yleensä NAT ja portteja kiinni, pelin toimimattomuus johtuu tästä -> ratkaisu kiinteä letku. "

 


Tää on kyllä yks surkeimmista neuvoista mitä olen kuullut. Kyllähän mokkulayhteyksilläkin pitäis päästä samoihin sivuihin ja peleihin mitä kiinteilläkin yhteyksillä, muutoinhan se olis sisältörajoitettu yhteys. Se nopeus ja vakaus on sitten asia erikseen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Vaikka kannatan asiaa että mokkuloissa olisi portteja auki ja NAT poissa oletuksena, niin se ei paljoa auta, jos operaattori ei näe tässä ongelmaa.

Joku Elisan uusista moderaattoreista kuitenkin pyysi ystävällisesti tarkistaa voiko asiaa katsoa uudelleen nyt, mutta saa nähdä minkälaisia ajatuksia se Elisassa herättää.

Selvää on, että kysyntää on varsinkin NATittomalle LTE-verkolle.
Katkeiluongelma näyttää olevan "tätä päivää" ja ehkä se on asiakkaan vika. Ainakaan Saunan asiakaspalvelu ei suvaitse ongelmaan vastata. Minunkin hueawei-mokkulassa heti alusta 15.11.13 lähtien on ollut tuo sama vika mobiiliverkkon päin ja neuvona oli, että pakotetaan 3g:lle. Mutta kun se pudotti nopeudet myös 3g-tasolle.

4g-pakotus ei auta katkeiluun eikä piuhan nokkaan kytkeminen. Huawei taitaa olla roskaa.

Pitääkö huonosti toimivasta paketista vielä maksaa monta kymppiä kuussa?
Käyttäjätaso 5
EinariSe kirjoitti:
Katkeiluongelma näyttää olevan "tätä päivää" ja ehkä se on asiakkaan vika. Ainakaan Saunan asiakaspalvelu ei suvaitse ongelmaan vastata. Minunkin hueawei-mokkulassa heti alusta 15.11.13 lähtien on ollut tuo sama vika mobiiliverkkon päin ja neuvona oli, että pakotetaan 3g:lle. Mutta kun se pudotti nopeudet myös 3g-tasolle.

4g-pakotus ei auta katkeiluun eikä piuhan nokkaan kytkeminen. Huawei taitaa olla roskaa.

Pitääkö huonosti toimivasta paketista vielä maksaa monta kymppiä kuussa?

Kaikissa laitteissa ei ohjelmiston puolesta ole välttämättä ns. keepalive-toimintoa, jonka puuttuminen voi aiheuttaa joissain tapauksissa yhteyden katkeilua. Jos kuuluvuus on hyvä ja verkon pakotus ei auta, niin voit kokeilla sellaista kikkaa, että laitat tietokoneelta jatkuvan pingin, jonka tarkoituksen on pitää yhteys pystyssä jatkuvalla liikenteellä.

Windowsin komentokehotteeseen voi esimerkiksi tälläisen laittaa: ping 193.229.0.40 -l 1 -t


Tuo tekee jatkuvan pingin Elisan nimipalvelimeen 1 bitin paketilla. Paketiksi valitsin pienen, jotta se vaikuttaa mahdollisimman vähän verkkoyhteyteen.
Käyttäjätaso 7
EinariSe kirjoitti:
pakotetaan 3g:lle. Mutta kun se pudotti nopeudet myös 3g-tasolle.

4g-pakotus ei auta katkeiluun eikä piuhan nokkaan kytkeminen. Huawei taitaa olla roskaa.
3g-liittymä pakotettuna 3g yhteyteen + nettiradio, ja pätkii

En ole ihan varma onko oikea syytösten kohde Huawei vai joku muu. Palkit on koko ajan täysillä (paitsi jos tulee pidempiaikainen täydellinen katkos), mikä on saanut epäilemään niiden toimivuutta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kv36 kirjoitti:
EinariSe kirjoitti:
pakotetaan 3g:lle. Mutta kun se pudotti nopeudet myös 3g-tasolle.

4g-pakotus ei auta katkeiluun eikä piuhan nokkaan kytkeminen. Huawei taitaa olla roskaa.
3g-liittymä pakotettuna 3g yhteyteen + nettiradio, ja pätkii

En ole ihan varma onko oikea syytösten kohde Huawei vai joku muu. Palkit on koko ajan täysillä (paitsi jos tulee pidempiaikainen täydellinen katkos), mikä on saanut epäilemään niiden toimivuutta.

Palkit eivät osoita signaalin laatua, häiriöiden määrää tai yhteyden toimivuutta yleensäkään. Ne näyttävät vain signaalin voimakkuuden. Voimakkuus voi olla ihan siellä täysillä, vaikka yhteys pomppisi 3G <--> 4G tai tukiasemien välillä. Molemmat edellä mainitut yleensä aiheuttavat ongelmia yhteyteen.

Yksinkertaisin tapa on siirtää päätelaitetta parempaan paikkaan. Sentin siirto voi nostaa nopeuden monisatakertaiseksi. Nettitikun ja tietokoneen/reitittimen väliin kannattaa laittaa pätkä USB-kaapelia jo ihan nettitikun kestävyyden vuoksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Kyseessä on mifi-laite, joten kaapeli on pakollinen ellei käytä wifi-yhteyttä...

Edelleen on vahva epäilys, että verkosta putoamiset yms. pätkimiset johtuu ainakin omissa käyttöpaikoissani verkon tunnistumisesta miten sattuu ja verkkovierailusta. Tähän päätelmään on johtanut se, ettei vastaavanlaisia ongelmia ole ollut muiden operaattoreiden simmeillä, ja erittäin harvoin myöskään Sauniksen liittymällä, kun verkon valitsee manuaalisesti. Verkkotyypin valinta (Vain 4G jne.) rajaa valittavat verkot ja manuaalietsinnällä rekisteröidään haluttuun verkkoon.

Erityisesti tähän laitteeseen ja 3G-käyttöön liittyy myös taajuusongelma: laite menee härkäpäisesti 900-verkkoon, vaikka 2100-verkon signaali olisi kymmeniä dBm:iä vahvempi. Koska laitteen uudempikaan firmis (22.264.07...) ei tue 3G-verkon taajuuspakotusta, ongelmaa voi vain yrittää poistaa laitteen tarkalla sijoituksella. Vistottaa melko rankasti, kun laitetta ei voi laittaa opitimipaikkaan (signaali about -40 dBm), koska samaan paikkaan saa umpisurkean 900-signaalin (-90 dBm), johon tuo typerä laite tommaa kiinni.

3G:llä hieman palkkeja tarkempaa tietoa signaalista saa Järjestelmän Vianmääritys-valinnan alta (jos tuollainen löytyy, riippuu firmiksestä). En enää muista, mitä tuo inforuutu kertoo LTE-signaalista, koska silloin harvoin, kun laite LTE-käytössä on ollut, olen katsonut signaali- ym. tiedot E353Monitorilla ja ^ANQUERY-komennolla.
Okei, näissä vastauksissa kuulostaisi olevan järkeä. Testailen vielä noita optioita.
4g-liittymä pakotettuna asiakaspalvelun neuvon mukaan Auto-asennosta 3g:lle > yhteys hidastui 70 %. Pätkimistä en viitsinyt enää jäädä testailemaan, vaan pakotin yhteyden 4g:lle. Katkeilut harvenivat, mutta eivät poistuneet.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
EinariSe kirjoitti:
4g-liittymä pakotettuna asiakaspalvelun neuvon mukaan Auto-asennosta 3g:lle > yhteys hidastui 70 %. Pätkimistä en viitsinyt enää jäädä testailemaan, vaan pakotin yhteyden 4g:lle. Katkeilut harvenivat, mutta eivät poistuneet.
Eikö manuaalinen verkon etsintä ja valinta vaikuta katkeiluun?

Jos alueella on LTE-verkko saatavilla, niin verkkotyypin valinnan voi antaa olla Vain 4G -kohdassa. Silloin laite etsii ja listaa vain "näkyvät" LTE-verkot.

Jos manuaalinen rekisteröinti Elisan/Saunalahden 4G-verkkoon ei auta, silloin pätkimisen syytä pitää lähteä jäljittämään esim. rajusti vaihtelevasta signaalista, signaalin heikosta laadusta yms. ympäristöön, käyttöpaikkaan ja laitteen sijoitukseen liittyvistä seikoista. Onko laitteen firmis sellainen, jossa löytyy em. Vianmääritys (Asetukset-Järjestelmä)?
Käyttäjätaso 7
KoTe60 kirjoitti:
Erityisesti tähän laitteeseen ja 3G-käyttöön liittyy myös taajuusongelma: laite menee härkäpäisesti 900-verkkoon, vaikka 2100-verkon signaali olisi kymmeniä dBm:iä vahvempi. Koska laitteen uudempikaan firmis (22.264.07...) ei tue 3G-verkon taajuuspakotusta, ongelmaa voi vain yrittää poistaa laitteen tarkalla sijoituksella. Vistottaa melko rankasti, kun laitetta ei voi laittaa opitimipaikkaan (signaali about -40 dBm), koska samaan paikkaan saa umpisurkean 900-signaalin (-90 dBm), johon tuo typerä laite tommaa kiinni.

3G:llä hieman palkkeja tarkempaa tietoa signaalista saa Järjestelmän Vianmääritys-valinnan alta (jos tuollainen löytyy, riippuu firmiksestä). En enää muista, mitä tuo inforuutu kertoo LTE-signaalista, koska silloin harvoin, kun laite LTE-käytössä on ollut, olen katsonut signaali- ym. tiedot E353Monitorilla ja ^ANQUERY-komennolla.

Epäilen, että minulla saattaa vaikuttaa tuo taajuusongelma. Kuuluvuuskartan mukaan 2100 ja DC-verkoilla on tässä kohtaa hyvä kuuluvuus (***), mutta 900-verkolla jonkinlaista pientä aukkoa (*). Se selittäisi myös, miksi Lumialla netti toimii paljon vakaammin. Tähän mennessä asunnosta on löytynyt vain huonoja ja vielä huonompia paikkoja. Ilmeisesti nyt pitäisikin hakea asunnosta se piste, johon 900-verkko ei ulottuisi lainkaan? Jos tuohon ei pysty vaikuttamaan mitenkään, tulee mieleen pitäisikö kokeilla LTE-liittymää 4g:hen pakotettuna (LTE peitto **) vai heittää mokkulalla vesilintua ja vaihtaa Lumiaan parempi netti, nyt kun sen netinjako vaihteeksi toimii.

Laitteen firmiksenä on näköjään 21.jotain. Tuleeko tuossa Elisan sivuillaan tyrkyttämässä 22.jotain versiossa oleellisia parannuksia, jonka vuoksi pitäisi päivittää?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Muistaakseni tuo hallintasivun vianmääritys-sivu ilmiintyi tuon päivityksen myötä, mutta muuten laitteen toimintaan ei paljon vaikuta. Tosin vaikea sanoa, onko vaikutusta toimintaan esim. "heikossa kentässä", koska ei ole tullut juuri -55 dBm heikommalla RSSI:llä edes kokeiltua.

4G-kokeilun kannattavuudesta paha sanoa mitään, kun "kahden täpän kuuluvuus" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.
Käyttäjätaso 7
Jatketaanpa vielä hieman otsikon vierestä (=3g pakottaminen), onhan laite kuitenkin sama.

Sain vihdoinkin päivitettyä firmiksen tuohon Sauniksen tarjoamaan uusimpaan versioon, mikä sekin jo oli mielenkiintoinen urakka kiitos Sonera-merkkisen laiteversion.

Siis tästäkään versiosta ei mistään kuitenkaan näe, mikä verkkotaajuus on käytössä? Olen kuskannut laitetta ympäri kämppää. Tähän mennessä löytynyt 3g-only-moodissa 3... eikun nyt 4 eri solua, joissa ei kuitenkaan kovin paljoa löydy eroa tuloksissa. RSSI "parhaimmillaan" -67 dBm, tavallisimmin pyörii -75-80 välillä, ECIO enimmäkseen -5-10 dB:n välillä. Tismalleen samasta paikasta voi saada eri solutunnuksen, riippuen siitä mihin masiina on itsensä viimeksi "lukinnut". Viimeisimmän yhteyskatkoksen kohdalla vaihtoi ilmeisesti saman tornin solusta toiseen, kun vain viimeinen numero vaihtui. RSSI ja ECIO näyttäisivät käyttäytyvän päinvastoin, joten kumpi noista olisi, näillä mainituilla tasoilla, tärkämpi saada mahdollisimman pieneksi ... eikun suureksi? ECIO tosin myös heiluu aika hurjasti.

Vahinko kun tuosta Lumiasta ei (ilmeisesti?) saa vastaavia tietoja ulos. Koko ajan on ollut fiilis, että sen netti toimii vakaammin (tosin liittymä rajaa nopeuden 2M)

Se ero entiseen tässä firmiksessä kyllä on, että Elisan sijasta masiinassa lukee nyt Saunalahti, ja väittää ettei roamaa.

Osallistu keskusteluun