Kysymys

4G Raisiossa ja B593, viimeaikaiset oudot muutokset signaalissa

  • 4 joulukuu 2015
  • 28 kommenttia
  • 1876 katselukerrat

Asun lähellä Raision keskustaa, Huawei B593 -reititin on tähän mennessä saanut vain max 3 palkin edestä signaalia, yleensä iltaisin vain sen 1-2 ja nopeudet ovat olleet sellaista max 20-25/5 -luokkaa (liittymä on 150/50), tässä muutama päivä sitten Raisiossa oli tuo nosturionnettomuus, jossa nosturi oli kaatunut voimalinjojen päälle, koko tienoo oli pimeänä about puoli tuntia. Mikä on jännää, on että VÄLITTÖMÄSTI sähkökatkon jälkeen B593:ssa on siitä lähtien ollut täydet signaalit koko ajan, aiemmin mikään asetusten muuttaminen ja resetointi ja asettelu eri puolille asuntoa ei ole auttanut. Nopeudet ovat olleet siitä lähtien 60-80/20 -luokkaa, eli huomattava parannus! Voisiko olla, että joku lähetinantenni on pitkään ollut vajaateholla ja sähkökatkon jälkeen se on palautunut oikeille tehoille? Tms?

28 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Elisan reitittimissä ei ole taajuusvalintaa, joten eiväthän he oikeastaan aspassa voi semmoista neuvoakaan.Jep. Taas nähtiin, miten "turhasta" ominaisuudesta on kyse.

Olen tullut siihen lopputulokseen, että huawei laskuttaa ohjelmistosta ominaisuuksien pohjalta. Taajuuslukituksen on oltava todella kallista, kun sitä ei millään saada laitteisiin mukaan. Miten sitten muut operaattorit tilaavat sen? Sonera jopa lisäsi palautteen pohjalta E5186:en ohjelmistoon lisää signaalitietoja ja WPS:än disabloinnin. Elisalle taajuuslukko on ylitsepääsemätön juttu.
Käyttäjätaso 7
Jotain 1800MHz osalta lienee muuttunut?

Kun signaali on muuttunut heikommaksi, ensimmäinen veikkaus tässä lajissa on solun suuntauksen kääntäminen sinun kannaltasi epäedullisempaan suuntaan.
Elisan reitittimissä ei ole taajuusvalintaa, joten eiväthän he oikeastaan aspassa voi semmoista neuvoakaan.

Good point, reittimen olen ostanut muualta eli siinä ei ole Elisan softaa.
Mutta edelleen, ko. modeemi toimi aikaisemmin huomattavasti nopeammin, nyt vastaavalla nopeudella vain LTE 800 tilassa. Jotain 1800MHz osalta lienee muuttunut?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Elisan reitittimissä ei ole taajuusvalintaa, joten eiväthän he oikeastaan aspassa voi semmoista neuvoakaan.
Käyttäjätaso 7
Kumma ettei tätäkään Elisalaiset osanneet neuvoa?

(niin olet siis ollut aspaankin yhteydessä jossain välissä?)

Oikea ratkaisu on aina tapauskohtainen. Elisalaisten pitäisi toki osata neuvoa kaikki erilaiset ratkaisuvaihtoehdot, mutta niitä on aika pitkä liuta.

Toisaalta Elisan virallisen näkemyksen mukaan taajuuspakotus on täysin turha ominaisuus, jota asiakkaat eivät tarvitse. Ihme kyllä elisalaiset aspan edustajat silti toisinaan neuvovat noin tekemään.
Ratkaisin ongelmani itse, pakko-ohjaamalla Huawein LTE800 tilaan nopeus paranee ja on noin 25-30M alas ja ylös noin 40M. Valitsemalla LTE1800 nopeudet putoavat radikaalisti. Auto asennossa Huawei ottaa aina LTE1800 ? Kumma ettei tätäkään Elisalaiset osanneet neuvoa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Soneralta siirtyneet Elisalle. Olisiko aika mennä takaisin Soneralle, jos se taas nopea?

Sonera 4G jo tilattu, mutta voisi tämä Elisakin toimia kun maksettavaa on vielä 6kk.
Jos ja kun nopeus aaltoilee jatkuvasti 1-7Mbps välillä, pitäisi kyllä määräaikaisuuksistakin päästä eroon vikapalvelun kautta... Varsinkin jos Elisalla ei ole mitään tehtävissä.
Soneralta siirtyneet Elisalle. Olisiko aika mennä takaisin Soneralle, jos se taas nopea?

Sonera 4G jo tilattu, mutta voisi tämä Elisakin toimia kun maksettavaa on vielä 6kk.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Soneralta siirtyneet Elisalle. Olisiko aika mennä takaisin Soneralle, jos se taas nopea?
Mielenkiintoista että signaali oli aikaisemmin huomattavasti parempi ja nopeus alas 20M luokkaa.
Puhelimella, jossa Sonera on nopeus alas 45M ja ylös 20M. Harmi että tämä Ellsa tuli hankittua juuri Soneran tilalle, jolla noin vuosi sitten oli surkea 4G, vastaava kuin tilanne tällä Elisalla nyt.

Tässä on tapahtunut vastaava muutos kuin ketjun aloittajalla, itsellä tämä tilanne ollut jo joitain kuukausia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Signaali on sekä heikko (RSRP -106) että huonolaatuinen (RSRQ -13). Näyttää olevan 1800 Mhz taajuus, joten tukiaseman signaali ei kanna kovinkaan pitkälle. Cellmapper palvelusta voisit katsoa, onko sinne kartoitettu lähistösi tukiasemia ja josko lähempää löytyisi tukaria jonne saisit yhteyden suuntaavien antennien avulla. Toki hyvät suuntaavat antennit voisivat tuonkin tukiaseman kanssa parantaa tilannetta. Helpointa on ehkä hakea vaikka R-kioskilta DNA:n tai Soneran Prepaid liittymät ja kokeilla josko jompi kumpi toimisi paremmin.
Signaalitiedot näyttää seuraavaa:
1 PLMN: 24405
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -73.0
4 RSRP (dBm): -106.0
5 RSRQ (dB): -13.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE1800

Näillä arvoilla nopeus alas on 3,5M. Ylös n. 1M.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Laita asiakasnumerosi Palstan profiiliin ja sitten yksityisviestiä palstatiimiläisille. Voivat sitten katsella miltä liittymäsi näyttää ja tukiasemien tilanteen.
Mitenkä tämä tapaus päättyi? Itse asun myös Raisiossa, sama reititin ja sama ongelma.
Kun otin Elisa 4G laajakaista oli nopeus minimissään 20M, nyt 2M. Päivittäinen vaihtelu on 1-7M eli jotain on todella muuttunut huonompaan suuntaan. Modeemin sijoittaminen eri paikkaan ei auta, ei myöskään ympärisäteilevä ulkoinen antenni. Sijoituspaikka on rivitalon ylimmässä kerroksessa, ei maastoesteitä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
On tässä toki sekin mahdollisuus että Huawein reititin on rikki, joten sitä voisi käyttää huollossa 😉
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
sammie95OO Tarvitset vaikka tämäntapaisen jossa on hyvät taajuusvalinnat.

https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/tarjooma/laite.aspx?DeviceName=Huawei+E5186&PaymentPlan=Financing&Period=24
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Todennäköisesti modeemi on kiinni eri tukiasemassa tai eri taajuusalueessa. Valitettavasti Huaweista ei Elisan firmiksellä pysty lukitsemaan taajuutta.
Niin ja vaikka vaihdankin B593:ssa moodiksi Automaattinen tai 4G tai 4G + 3G, niin aina vaan se löytää sen yhden pykälän signaalia ja se on 4G.
Pari viikkoa mennyt ja signaali yhä B593:ssa näyttää yhtä pykälää (ja nopeudet ihan surkeat). Lumialla sentään saa melkein missä päin asuntoa speedtestillä 30 Mbps / 10,5 Mbps, välillä huomattavasti enemmänkin. En tiä, mitä tuon Field test moden pitäis paljastaa, selväähän on, että Lumia toimii paljon nopeammin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
sammie95OO kirjoitti:
Ikävä kyllä vain Nokia Lumia 930...

Kokeile aukeaako lumialla ##3282# Field Test mode, jossa signaalista enemmän tietoja.

Katso myös Huawein hallinnasta perus signaalitiedot ja postaa tänne, löytyvät tällä ohjeella: https://www.taisto.org/Huawei_B593s-22
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ei ole Raision suunnalla mitään muutoksia tehtynä tai tiedossa häiriöitä tällä erää. Onko sulla tai perheenjäsenillä puhelimessa 4G-liittymiä, toimiiko 4G yhtä hitaalla myös muilla liittymillä teidän kotona vai onko ainut ongelmallinen tuo reitittimessä oleva yhteys?
Ikävä kyllä vain Nokia Lumia 930...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
sammie95OO kirjoitti:
100001 tulee tuolla api/device -jutulla. Tuo ensimmäinen vie vain tuohon reitittimen login-sivulle.

Okei, ei onnistu sinun firmiksellä. Onko sinulla puhelinta, mieluiten Android jossa LTE tuki? Sillä voisit tarkistaa esim. Cellmapperilla tai puhelinvalmistajan omalla testisoftalla, mitä verkkoja käyttöpaikassasi oikein kuuluu. 
100001 tulee tuolla api/device -jutulla. Tuo ensimmäinen vie vain tuohon reitittimen login-sivulle.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos kirjoitat selaimen osoiteriville: http://192.168.1.1/api/device/signal

Mitä tulee vastaukseksi? Joillain laitteilla (kuten minulla) tulee palvelevan solun tunnus, RSRP, RSRQ, RSSI ja LAC ,joista solun tunnus ja LAC heksadesimaaleina.

Kokeile myös http://192.168.1.1/api/device/information

Antaako se tietoja palvelevasta solusta? Signaalitiedot ovat tossa 6 - 10 tietokenttä. Ennen niitä mm. tuotetunnus ja IMEI.

Solutunnuksella voidaan yrittää etsiä tuota tukiasemaa esim. Cellmapperin kartasta ja katsoa millä taajuudella se toimii.

Epäilen, vaihteleeko laite nyt mielipuolisesti eri taajuusalueiden/solujen välillä, eli tämä huono tukari oli alhaalla sähkökatkon aikaan ja Huawei valitsi toisen tukarin. Nyt taas tilanne ennallaan ja laite hakeutuu tähän huonoon. Tämä ihan mutu tuntumalla pääteltyä. Verkon nopeus riippuu niin monista tekijöistä, että hankala sanoa mitään.

Osallistu keskusteluun