Kysymys

4G Super + reititin B593 ONGELMIA

  • 29 elokuu 2013
  • 27 kommenttia
  • 5747 katselukerrat

Olen aiemmin käyttänyt Elisan kiinteää langallista liittymää (yli 10 vuotta) mutta nyt heinäkuussa sain soiton Saunalahdelta että Elisa pyrkii hoitamaan enää yritysasiakkaita ja hän tarjosi Saunalahden liittymiä.

Asun Hki 74 ja Saunalahdella katsottiin että tuo 4G toimisi erinomaisesti osoitteessamme.

Myyjän kanssa päädyimme ottamaan 4G Super-liittymän, siihen mobiilireitittimen B593 sekä lisäksi vielä Tabletin.

Ajattelin että kun ottaa Saunalahdelta kaiken kerralla niin homma alkaisi helposti pelittämään.

Pienen säädön jälkeen saimme setin toimimaan loistavasti.

Nyt on muutaman viikon aikana ollut ongelmia siinä että kesken surffailun reitittimen mode valo joka on palanut sinisellä muuttuukin valkoiseksi (eli modeemi yrittää muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon) ja sitten se yleensä muuttuu aika ajoin punaiseksi eli tuo ei onnistu.

OIen nainen joka ei ymmärrä tietokoneista ja niiden päivityksistä juurikaan mitään. Kun liittymää myytiin olin ihan siinä uskossa että että tämä toimisi yhtä loistavasti kuin tuo vanha langallinen liittymä. Sen kanssa ei koskaan ollut ongelmia. Periaatteessa minulla ei ole muuta konetta tällä hetkellä käytössä kuin tuo Samsungin Tab2.

(Mieheni on tehnyt työläppärillään aina tarvittavat muutokset mutta välttämättä tätä konetta ei aina ole käytössä kotiloloissa). Miehenikään ei siis ole mikään haka näissä tietokonehommissa.

Saimme pari viikkoa sitten ohjeet miten läppärillä saatiin tuo yhteys toimimaan. Se toimikin pari viikkoa hyvin kunnes toissa päivänä ihan kesken surffailun yhteys taas muuttui valkoiseksi ja vilautteli punaista.

Yhteyttä ei muodostunut. Minulla ei ollut läppäriä käytettävissä eli ei pystynyt tekemään yhteydelle mitään. Soitin asiakaspalveluun ja sanottiin että pitää kokeilla toimiiko kortti puhelimessa ja jos toimii niin sitten pitää ottaa yhteyttä maksulliseen OmaGuru-palveluun. Kortti toimi erittäin hitaasti kännykässäni. En soittanut palvelunumeroon. Valkoinen valo alkoi vilkkua klo 16.15 ja viimeisen kerran katsoin reititintä klo 20 ja silloinkaan yhteyttä ei muodostunut. Aamulla 28.8. yhteys paloi taas sinisellä ja netti toimi.

Laitoin asiasta eilen häiriöilmoitusta netin kautta. En ole vielä saanut vastausta.

Eilen töistä päästyäni avasin tabletin ja pystyin käyttämään sitä noin klo 17.15 asti kunnes taas ongelmat alkoivat.

Taaskaan ei ollut läppäriä käytettävissä. Kesken kaiken valkoinen valo alkoi välkkyä ja sitten taas tuli aika ajoin tuota punaista näkyviin. Vielä tänä aamunakin valo paloi punaisella, nyt ei enää kirkkaan punaisena vaan hailakan vaaleanpunaisena.

Olen ihan toivoton. En itse osaa tehdä tälle asialle mitään ja tuntuu että tuolla asiakaspalvelussakin oletetaan että kaikkilla on läppäri käytössä ja että osataan itse tehdä kaiken maailman päivityksiä.

Ja jos ei niin sitten maksulliseen OmaGuruun vain soitto. Rahkeeni ei kestä tuollaisia minuuttivelotuksia.

Jos olisin tiennyt mitä ongelmia tästä kaikesta koituu niin olisin vaan pysynyt Elisan asiakkaana.

Kuitenkin myyjältä sain sellaisen kuvan että 4 G toimii kuten kiinteäkin mutta vain nopeus on eriluokkaa!

Ajattelin siirtyä "nykyaikaan" ja "helpottaa" elämääni langattomalla ja nopealla liittymällä ja kun tulevaisuudessa meidän perheessä tulee olemaan monta konetta käytössä (lapsilla) niin sitten olisi kaikki valmiina.

Tarkoituksenani oli saada helppo ja nopea liittymä, ilman yhteysongelmia tai päivitysrumbia.

Mitä voin tehdä?????????

27 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Suutarila kirjoitti:

 Periaatteessa minulla ei ole muuta konetta tällä hetkellä käytössä kuin tuo Samsungin Tab2.

 Eilen töistä päästyäni avasin tabletin ja pystyin käyttämään sitä noin klo 17.15 asti kunnes taas ongelmat alkoivat.

Taaskaan ei ollut läppäriä käytettävissä. Kesken kaiken valkoinen valo alkoi välkkyä ja sitten taas tuli aika ajoin tuota punaista näkyviin. Vielä tänä aamunakin valo paloi punaisella, nyt ei enää kirkkaan punaisena vaan hailakan vaaleanpunaisena.

Tarkoituksenani oli saada helppo ja nopea liittymä, ilman yhteysongelmia tai päivitysrumbia.Mitä voin tehdä?????????

Kaupunkialueella missä kuuluvuuskartan mukaan on hyvä verkkopeitto (LTE tässä tapauksessa) esiintyy kyllä yllättävän paljon katveita , joissa yhteys toimii huonosti tai ei ollenkaan.

http://www.elisa.fi/kuuluvuus/

Siinä Samsungin tabletissa käsittääkseni on nettiselain , kun kerran nettiin sillä pääset. Huawei B593:n hallintaan pääsee selaimella osoitteessa  http://192.168.1.1 ja oletussalasana on admin. Pitäisi sen Huawein hallinnan onnistua myös tabletilla.

http://www.elisa.fi/elisa/docimages/attachment/B593U-pikaohje.pdf

Mikäli reititin on oletusasetuksissa , niin voisit yrittää asetuksista laittaa verkkotyypiksi "vain 4G". Jos ei silläkään verkkoa löydy , niin aina voi kokeilla muita verkkoja. Tämä vaikuttaa kyllä verkko-ongelmalta ja silloin operaattorin pitäisi tehdä jotakin ja sinullahan jo vikailmoitus onkin tehtynä.

Tässä vielä reitittimen ohjeet

http://www.elisa.fi/elisa/docimages/attachment/B593_help.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei, ikävä kuulla ettei mobiiliverkko suostu toimimaan LTE-verkossa.

On hyvä kuulla, että olet jo tehnyt häiriöilmoituksen. Näin sitä pitää, sieltä tutkitaan ongelmaa käsin ja korjataan mikäli mahdollista.

Hyvin usein tämä ongelma johtuu siitä että vaikka LTE onkin hyvin laaja, se on tehty muutamalla tukiasemalla ja sitä ns. tiiviyttä puuttuu, vaikka jonkun verran on paikattukin katveita. Tämä voi aiheuttaa kuvailemaasi ongelmia.

Suosittelen pakottamaan yhteys Vain LTE -tilaan josko se toimisi vakaammin. Yleensäkin yhteys kannattaa pakottaa käytettyyn verkkoon manuaalisesti esim. Vain 3G, jotta yhteys ei hyppisi muualle. Liikkuessa saat myös maksimaalisen hyödyn Elisan 3G-verkosta kun päätelaite ei hyppää EDGE:lle jne.

Mikäli häiriöilmoituksissa todetaan että asut katveessa tai ulkopeittoalueella, sinun ei kannata heittää laitteilla ja liittymillä vesilinta. Pakotat vain 3G-verkkoon ja laite käyttää Dual Carrier -verkkoa. Sitten kun LTE paranee, pakotat siihen.

Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin.

Mukavaa päivänjatkoa!
Hei ja kiitos kaikille vastanneille.

Sain juuri vastauksen Saunalahden vikapalvelusta:

Pitäisikö tähän vain tyytyä?? Mielestäni ei!

Hei,

kiitos yhteydenotostasi.

Valojen merkityksen näet seuraavasta linkistä:

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/530.65/huawei-b593-4g-reititin/10700/valojen-merkitys/

Sininen:
Tämä merkkivalo on jatkuvasti sininen, kun reititin on muodostanut yhteyden LTE-verkkoon, mutta mitään tietoja ei siirretä.
Tämä merkkivalo vilkkuu sinisenä, kun reititin on muodostanut yhteyden LTE-verkkoon ja tietoja siirretään.

Valkoinen: Tämä merkkivalo vilkkuu valkoisena, kun reititin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon.

Punainen: Tämä merkkivalo on jatkuvasti punainen, kun reititin ei onnistu muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon tai reititin ei pääse langattomaan verkkoon.

Langattoman verkon kanssa apua saat meidän Omagurupalvelusta.

Onko siis todellakin näin ettei tätä tutkita tarkkemmin Saunalahdella?

Taas sellainen olo että syy on pelkästään käyttäjässä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Suutarila kirjoitti:
Hei ja kiitos kaikille vastanneille.

Sain juuri vastauksen Saunalahden vikapalvelusta:

Pitäisikö tähän vain tyytyä?? Mielestäni ei!

Hei,

kiitos yhteydenotostasi.

Valojen merkityksen näet seuraavasta linkistä:

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/530.65/huawei-b593-4g-reititin/10700/valojen-merkitys/

Sininen:
Tämä merkkivalo on jatkuvasti sininen, kun reititin on muodostanut yhteyden LTE-verkkoon, mutta mitään tietoja ei siirretä.
Tämä merkkivalo vilkkuu sinisenä, kun reititin on muodostanut yhteyden LTE-verkkoon ja tietoja siirretään.

Valkoinen: Tämä merkkivalo vilkkuu valkoisena, kun reititin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon.

Punainen: Tämä merkkivalo on jatkuvasti punainen, kun reititin ei onnistu muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon tai reititin ei pääse langattomaan verkkoon.

Langattoman verkon kanssa apua saat meidän Omagurupalvelusta.

Onko siis todellakin näin ettei tätä tutkita tarkkemmin Saunalahdella?

Taas sellainen olo että syy on pelkästään käyttäjässä.

Enpä osaa sanoa tekeekö Saunalahti/Elisa asialle jotakin. Minä en kyllä tuohon höpöhöpö vastaukseen tyytyisi , vaan vaatisin , että asiaa selvitetään paremmin.

Näiden mobiiliverkkojen kuuluvuus on melkoisen kimuranntti juttu. Suosittelisin laittamaan sen Huawein pitkän jatkoroikan perään ja sitten vain kuljettamaan sitä ympäri huoneistoa. Mahdollisesti jonkin ikkunan vierestä löytyy paikka , jossa kenttää on eniten. Kentän voimakkuuden näkee purkin Signal-valoista.  Jo aiemmin suosittelin laittamaan reitittimen verkkotyypin asetukseksi "vain 4G" , jolloin reititin ei hypi verkosta toiseen kuuluvuuden vaihdellessa.

Jos ei ala LTE:ssä verkko toimimaan , niin silloin suosittelen vaihtamaan halvempaan ja luotettavampaan 3G-liittymään. Hitaampi se kyllä on , mutta toimii luotettavammin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ei pidä tyytyä. Eihän tuo ole mikään ongelman ratkaisu, saati miten ongelmaa aloitetaan selvittämään.

Täällä on yhtä hyvä ratkaisuohje Sauniksen vikapalvelun kanssa: http://hikipedia.info/wiki/Liikennevalot

Varmin vaihtoehto on kiinteä liittymä, jos mobiilia ei kaipaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hieno asiakaspalveluhenkinen vastaus.

Saakohan tuollaisia laittamalla oikein palkkaa vielä?

Soita sinne ja kysy missä mättää kun ei yhteys pelaa. Jos antavat monoa Omaguruun, anna sinäkin monoa ja ota Mobiililaajakaista 3G tilalle. Hitaampi, mutta halvempi ja 3G-kattavuus on hyvä. Toimii myös 3G DC (Dual Carrier) -verkossa 21 Mbps asti 12,90 eurolla.

Täälläkin kuuluvuuskartan mukaana asutaan mitä parhaimmalla LTE-alueella. Todellisuudessa mitään LTE-verkkoa ei löydy ja jos löytyy, nopeus on muutama mega. Eli mummokin tuo rollaattorilla .JPG-tiedostoja nopeammin perille kun Elisan LTE. Rähisin tuosta vikapalveluun, eivät suostuneet kuuluvuutta parantamaan lähiaikoina, sanoin, että jees 3G tilalle sitten joka olikin. Päivittivät ja antoivat vielä hyvityksiä niin etten Saunalahden laskuja ole nähnyt sitten huhtikuun 2013 :D

Tee siis samoin äläkä vaivaudu tappelemaan surkean LTE-peiton kanssa 🙂
Onhan sinulla reitiittimen asetuksissa   verkkovierailu käytössä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
antero kirjoitti:
Onhan sinulla reitiittimen asetuksissa   verkkovierailu käytössä?

Reititin ei vaadi verkkovierailua toimiakseen.
hpguru kirjoitti:
antero kirjoitti:
Onhan sinulla reitiittimen asetuksissa   verkkovierailu käytössä?

Reititin ei vaadi verkkovierailua toimiakseen.

Eikös se verkkovierailu liitykään sim-kortin ja Saunalahden/Elisan verkon ominaisuuksiin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kaikki laitteet eivät vaadi verkkovierailua että netti toimii Saunalahden liittymällä.

Huawei B593 toimi minulla ilman verkkovierailua.

Suosittelen aloittajalle varmistamaan, että laitteessa on uusin ohjelmisto sisällä. Voit katsoa tarkemmin Elisan

tukisivuilta: http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/213.52/huawei-b593-paivitysohje/

Huom. ohjeet noudatettava tarkasti.
Onkos sinulla  välillä 'Elisa'-verkkoa vai koko ajan 'Saunalahti'-verkko, jolloin ei verkkovierailua tarvitakaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hallinnassa näkyi Saunalahti | Saunalahti kun laitteen vielä omistin.
Siispä tuolla kokemuksella ei voi sanoa, toimiiko ilman verkkovierailua, silloin, kun on 'Elisa'-verkko, jos tuota 'Elisa'-verkkoa ei ole ollut sinun alueellasi olenkaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Verkkovierailua ei ikinä ollut päällä, aina on toiminut.

Se ongelma kun laite vilkutti valoja eikä yhdistänyt johtui väärästä APN:stä. Saunalahdella vieläkin se ongelma että joillakin APN on LTE-liittymässä mainittu "internet", kun toisilla se ei toimi. Silloin lääke on "internet.saunalahti".

Vikapalvelu ei osannut sanoa mistä johtuu kun soittelin tuohon liittyen.

Olisiko aloittajallakin jotain tähän viittaavaa? Jos ei muuta, niin pyydät uuden laitteen tilalle. Voihan noissa vikojakin olla 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
Verkkovierailua ei ikinä ollut päällä, aina on toiminut.

Sekö jossain vaiheessa sitten toimikin tuo laite? Jotenkin keväällisestä laitevaihto-ketjustasi saa ihan eri käsityksen...

hpguru kirjoitti:Se ongelma kun laite vilkutti valoja eikä yhdistänyt johtui väärästä APN:stä. Saunalahdella vieläkin se ongelma että joillakin APN on LTE-liittymässä mainittu "internet", kun toisilla se ei toimi. Silloin lääke on "internet.saunalahti".

APN-sotkujen pitäisi jo olla taaksejäänyttä elämää, eli tällä hetkellä molemmat APN:t toimii MLK 4G-liittymillä. 

/quote

Tarkoituksenani oli saada helppo ja nopea liittymä, ilman yhteysongelmia....

/quote

 

Mobiiliverkossa tuon toteutuminen on niin paljon paikasta ja tuuristakin kiinni, että ehkä parempi pyrkiä purkamaan soppari ja palata takaisin kiinteän yhteyden käyttäjäksi.  
Huomenta Suutarilasta!

Haluan kiittää teitä kaikkia "ilmaisia OmaGuruja"! Hyviä neuvoja ja kommentteja tuli paljon.

Aivan ihana huomata miten avuliaita ja tietäviä ihmisiä täällä onkaan, tämä mamma kiittää sydämensä pohjasta!

Moni epäili kyse voisi olla kuuluvuusongelmasta, vaikkakin Elisan karttojen mukaan kuuluvuuden pitäisi olla hyvä.

Papparainen vinkkasi helppoa (myös "ei tietokonenerolle") sopivaa kokeilua:

"Näiden mobiiliverkkojen kuuluvuus on melkoisen kimuranntti juttu. Suosittelisin laittamaan sen Huawein pitkän jatkoroikan perään ja sitten vain kuljettamaan sitä ympäri huoneistoa. Mahdollisesti jonkin ikkunan vierestä löytyy paikka , jossa kenttää on eniten. Kentän voimakkuuden näkee purkin Signal-valoista"

 

Niinpä ajattelin että kokeilen ensimmäiseksi tuota. Yllätys, yllätys.. Monessakaan kohdassa ei tullut ollenkaan signaalia ja siinä paikassa missä olimme pitäneet reititintä oli signaali välillä 1-0 eli ei ihmekään että yhteys katkeili. Paras paikka löytyi olohuoneemme isojen ikkunoiden edestä, siinä signaali oli välillä 1-2. Tämän parempaa signaalia ei meidän kämpästä löytynyt. Nyt kyllä yhteys toimi koko ajan eikä siis näitä katkoksia tullut (kop kop).

 

Onko mielestänne tuo signaalin taso riittävä?

 

 

Mieleeni tuli vielä lisäkysymyksiä (anteeksi jos on blondimaisia)..

Vaikuttaako sääolosuhteet signaalin laatuun? Entä jos 4G verkossa alueellamme on paljon samanaikaisesti käyttäjiä?

 

 

hpguru kirjoitti:

"Hyvin usein tämä ongelma johtuu siitä että vaikka LTE onkin hyvin laaja, se on tehty muutamalla tukiasemalla ja sitä ns. tiiviyttä puuttuu, vaikka jonkun verran on paikattukin katveita. Tämä voi aiheuttaa kuvailemaasi ongelmia.

Suosittelen pakottamaan yhteys Vain LTE -tilaan josko se toimisi vakaammin."

Eli hänkin epäili tuota kuuluvuutta eli se on nyt siis todettu että paras signaali on 1-2 palkin verran.

Teenkö vielä tuon LTE-tilaan pakottamisen?

 

 

Kiitoksia jälleen kerran kaikille ja olisi kiva jos saisin näihin kysymyksiin vielä kommentteja/vastauksia?

 

 

 

 
Käyttäjätaso 7
Suutarila kirjoitti:
Moni epäili kyse voisi olla kuuluvuusongelmasta, vaikkakin Elisan karttojen mukaan kuuluvuuden pitäisi olla hyvä.

...

Vaikuttaako sääolosuhteet signaalin laatuun? Entä jos 4G verkossa alueellamme on paljon samanaikaisesti käyttäjiä?

...

Eli hänkin epäili tuota kuuluvuutta eli se on nyt siis todettu että paras signaali on 1-2 palkin verran.

Teenkö vielä tuon LTE-tilaan pakottamisen?

 

Joitakin asioita

- kuuluvuuskartat ovat vain suuntaa-antavia. Itse asun (mukamas) hyvällä DC-alueella, mutta sellaisesta olen saanut vain muutaman haisun, ja suurimman osan ajasta seilataan tavallisessa 3g-verkossa. Niin sisällä kuin ulkona rivitalon pihallakin.

- sisätiloissa ja kaupunkialueella rakennuksilla ja rakennusmateriaaleilla on suuri merkitys kuuluvuuteen

- sää, vuodenaika (lehdet puussa), tuuli, kuun vaihe sekä Marsin ja Jupiterin asento Venukseen nähden vaikuttavat, kaikkien muiden tekijöiden ohella

- kannattaa kokeilla eri verkkojen toimintaa, eli pakotukset vuoron perään LTE ja 3g-verkkoihin. Jos sattuukin niin, että 3g-DC-verkko antaa suurempia nopeuksia, maksat turhaan 4g:sta. Tosin 3g on todennäköisesti ruuhkaisempi, jolloin nopeudet vaihtelee ajankohdasta riippuen suuresti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ehdottomasti kannattaa pakottaa LTE:lle (=4G). Signaali on senverran heikko, ettei laite välttämättä pysy LTE:llä, jos signaalissa tapahtuu pienikin muutos/heikennys esim. ruuhka-aikaan.

Laitteen sijoituksesta: jos mahdollista, niin kannattaa myös kokeilla saada laite ylemmäs, koska signaali ei kaupunkiympäristössä tule yleensä taivaalta. Lisäksi paikan etsimisessä tärkeää, että antaa laitteen olla paikassa väh. muutaman minuutin ja ajaa samalla vaikka nopeustestejä, niin näkee miten yhteys käyttäytyy.

Käyttäjämäärä vaikuttaa useammallakin tavalla. Kapasiteettikin saattaa käydä vähäksi, mutta käyttäjämäärä vaikuttaa myös signaalin laatuun, kun radiotaajuuksilla "liikutaan".

Säätilan vaikutuksetkin ovat hyvin paikkakohtaisia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Suutarila kirjoitti:
 Papparainen vinkkasi helppoa (myös "ei tietokonenerolle") sopivaa kokeilua:

"Näiden mobiiliverkkojen kuuluvuus on melkoisen kimuranntti juttu. Suosittelisin laittamaan sen Huawein pitkän jatkoroikan perään ja sitten vain kuljettamaan sitä ympäri huoneistoa. Mahdollisesti jonkin ikkunan vierestä löytyy paikka , jossa kenttää on eniten. Kentän voimakkuuden näkee purkin Signal-valoista"

 

Niinpä ajattelin että kokeilen ensimmäiseksi tuota. Yllätys, yllätys.. Monessakaan kohdassa ei tullut ollenkaan signaalia ja siinä paikassa missä olimme pitäneet reititintä oli signaali välillä 1-0 eli ei ihmekään että yhteys katkeili. Paras paikka löytyi olohuoneemme isojen ikkunoiden edestä, siinä signaali oli välillä 1-2. Tämän parempaa signaalia ei meidän kämpästä löytynyt. Nyt kyllä yhteys toimi koko ajan eikä siis näitä katkoksia tullut (kop kop).

 

Onko mielestänne tuo signaalin taso riittävä?

 

 

Mieleeni tuli vielä lisäkysymyksiä (anteeksi jos on blondimaisia)..

Vaikuttaako sääolosuhteet signaalin laatuun? Entä jos 4G verkossa alueellamme on paljon samanaikaisesti käyttäjiä?

 

 

Teenkö vielä tuon LTE-tilaan pakottamisen?

 

 

 

 

 

Olen kv36: ja KoTe60:n kanssa kutakuinkin samoilla linjoilla. Mobiiliverkoissa toiminta on aina monesta asiasta kiinni ja sen paikan löytäminen modeemille teettää useimmiten aika lailla työtä. Kokeilla kannattaa noita edellisissä viesteissä esille tulleita vinkkejä.

Itsellänikin on vain pari palkkia kenttää , mutta silti pääsen käytännössä maksiminopeuksiin 4G-liittymälläni (Speedtest antaa lukemia DL= 45 .. 50 Mbit/s ja UL = 22...25 Mbit/s). No käyttäjämäärä ei liene vielä asuinseudullani järin suuri , koska nopeudet eivät vaihtele kovinkaan paljon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä, suosittelen pakottamaan yhteyden käyttämään Vain LTE -verkkoa. Aja sen jälkeen nopeustestejä.

www.speedtest.net

On hyvä kuulla, että pääsit jopa kahteen palkkiin kuuluvuudessa. Kokeile nopeustestillä mihin nopeuksiin pääset. Kannattaa myös kokeilla pakottaa yhteys 3G-tilaan niin näet toimiiko Dual Carrier LTE-verkkoja nopeammin (tällä hetkellä). Jos toimii, sinun ehkä kannattaa päivittää 12,90 liittymään niin saat saman DC-tuen myös siihen.

Mikäli liittymäsi on 14,90 € tarjous, kannattaa se pitää mikäli usein nopeus on DC-verkossakin yli 21 Mbit.
hpguru kirjoitti:
Kyllä, suosittelen pakottamaan yhteyden käyttämään Vain LTE -verkkoa. Aja sen jälkeen nopeustestejä.

www.speedtest.net

On hyvä kuulla, että pääsit jopa kahteen palkkiin kuuluvuudessa. Kokeile nopeustestillä mihin nopeuksiin pääset. Kannattaa myös kokeilla pakottaa yhteys 3G-tilaan niin näet toimiiko Dual Carrier LTE-verkkoja nopeammin (tällä hetkellä). Jos toimii, sinun ehkä kannattaa päivittää 12,90 liittymään niin saat saman DC-tuen myös siihen.

Mikäli liittymäsi on 14,90 € tarjous, kannattaa se pitää mikäli usein nopeus on DC-verkossakin yli 21 Mbit.

Jos liittymä on tuolla 14,90 euron tarjoushinnalla, niin ei sitä kannata vaihtaa parin euron takia. Eiköhän noihin verkkoihin tule parannuksiakin kahden vuoden alennuskauden aikana.
Kiitos jälleen viesteistä.

Teen näitä ehdottamianne muutosjuttuja viikonlopun aikana.

Liittymä on juurikin tuohon tarjoushintaan 14,90 kahden vuoden sopparilla.

Olin " Sulo Vilen" kun tartuin tuohon myyjän ehdotukseen. Välillä tämä kyllä kaduttikin, mutta näiden teidän ohjeiden avulla varmasti homma pelittää hyvin. Olen niin kiitollinen teille kaikille!

Oikein kivaa alkavaa viikonloppua ja laittelen viestiä "miten muijan kävi! 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei, kiitos viestistä!

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan alkaako yhteys pelittää nykyistä paremmin neuvoillamme.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Suutarila kirjoitti:
Olin " Sulo Vilen" kun tartuin tuohon myyjän ehdotukseen.

Jaa halavalla? :smileygrin:

Sepä se valitettavan usein ajaa ihmisen näihin mobiilikaistoihin. Kympin - parin säästö kuukaudessa saa ihmeellisesti vipinää punttiin, vaikka samanaikaisesti esim. sähkömyyjän kilpailutus on täysin unohtunut. Ja se sentään onnistuu vartissa eikä aiheuta mitään muuta kuin sähkölaskun pienenemisen!

Pari muistisääntöä tähän väliin:

1) missä myyntimies on lähellä, ei petos ole kaukana

2) onnistuneen kaupan kliimaksi on, kun asiakas kusee hunajaa ja myyjä silmään

3) jos se on liian hyvää ollakseen totta, niin useimmiten se ei ole.

Täältä tähän.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuohon OmaGuruun liittyen, tähän mennessä olet tainnut saada aika hyvin samat neuvot. Vielä semmoisen voisit kysäistä Asiakaspalvelusta Saunalahdelta, että mistä suunnasta se mobiilisignaali sinne teille tulee. Sen perusteella voisit myös kokeilla sitä laitteen sijoitusta. Ja se paras sijoituspaikka voi vaihdella vuorokaudenajan mukaan siten, että missä milloinkin on vähemmän käyttöä.

Osallistu keskusteluun