Vastattu

4G Super - Toimii todella hitaasti Espoon Kauklahdessa

  • 23 elokuu 2019
  • 6 kommenttia
  • 562 katselukerrat

Terve,

Kesästä asti Kauklahden Kurttilassa Eslisa 4G super 100 Mbs toimii järjettömän hitaasti. Elisan oma speedtest antaa nopeudeksi lataus 2,0 Mbs, lähetys 1,1 Mbs.

Puhelinpalvelussa kehotettiin vain siirtämään modeemia toiseen huoneeseen.

Olisikohan jotain rajoituksia meikäläisellekin kytketty päälle?


yt. Mika
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 23 elokuu 2019, 19:05

Mobiililaajakaista on jaettua kaistaa. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän käyttäjiä tukiasemalla on, sitä enemmän hitaampi yhteys kaikilla. On siis mahdollista, että tukiasemalla on vain yksinkertaisesti ruuhkaa, jonka takia yhteysnopeudet jäävät alhaisiksi.

Muita vaikuttavia tekijöitä ovat mm. maaston muodot, oma sijainti tukiasemaan nähden, saatavilla olevat taajuudet, talon rakenteet ikkunoista lähtien sekä itse päätelaite.

@micagroove Onko tuo mobiililaajakaista antanut joskus suurempiakin nopeuksia? Oletko kokeillut resetoida päätelaitetta? Mikäli tuo mobiilireititin antaa mahdollisuuden lukita laite jollekin tietylle taajuudelle, kannattaa sitä kokeilla. Joskus parempien nopeuksien saaminen voi vaatia ulos asennettavia suunta-antenneja.

Mikäli mahdollista, olisi ihan hyvä, jos saisit kaivettua laitteen asetuksista seuraavat arvot: SINR, RSRP, RSRQ ja RSSI -arvot. Nämä kertoisivat suoraan yhteyden laadun.

Mikäli nopeudet jäävät jatkuvasti, kellonajasta riippumatta, alle 5Mbit/s, tee asiasta vikailmoitus Elisalle.
Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Terve,

Kesästä asti Kauklahden Kurttilassa Eslisa 4G super 100 Mbs toimii järjettömän hitaasti. Elisan oma speedtest antaa nopeudeksi lataus 2,0 Mbs, lähetys 1,1 Mbs.

Puhelinpalvelussa kehotettiin vain siirtämään modeemia toiseen huoneeseen.

Olisikohan jotain rajoituksia meikäläisellekin kytketty päälle?


yt. Mika

Hei.

Rajoituksia tuskin on, sillä Elisan liikenne on rajoittamaton. Raja on siinä, millainen lopullinen nopeus on. Kerroit että se on hidas, onko se hidas ruuhka-aikaan 18-24, vai kaikkina aikoina? Onko tietoa toimiiko naapurin Elisaa käyttävä mokkula yhtä hitaasti? Jos siirrät mokkulaa kilometrillä kotoasi, paraneeko nopeus? Jos takataskussa on Elisan liittymä kännykässä, hidasteleeko sekin? Mobiililiittymä käyttää alueesi Elisan 4G-asemia ja jos muitakin on - voi nopeus hidastua kaikilla. Myös modeemin speksit vaikuttavat nopeuksiin.

4G Superia markkinoidaan mielikuvilla supernopeasta internetistä, joka ei lagaa koskaan, mutta niin se on - sinulla on juuri toisenlaista kokemusta. Mainonta, tai liittymätyypin nimi, ei siis ole koko kuva. Parasta on tehdä vikailmoitus ja toivoa hyvää. Rukoilu ei kuitenkaan kannata pitkään, vaan aidan toisella puolella ruoho voi olla vihreämpää saman tien. Prepaidit testiin.

Operaattoreita on muitakin kuin Elisa.

Löydä ne ja ehkä saat joksikin aikaa käyttökelposen 4G-netin Espooseen.

Meillä on käytössä toisaalla Elisan Mobiililaajakaista 4G 50M 9,90 eurolla kuukaudessa pysyvänä hintana. Se palvelee 35-50 Mbps ajasta riippumatta. Koputtaa puuta ja toivoo parasta.

Nyt soi Phuture Noize - Suicidal Superstar (Radio Edit).

Hyvää illan jatkoa!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mobiililaajakaista on jaettua kaistaa. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän käyttäjiä tukiasemalla on, sitä enemmän hitaampi yhteys kaikilla. On siis mahdollista, että tukiasemalla on vain yksinkertaisesti ruuhkaa, jonka takia yhteysnopeudet jäävät alhaisiksi.

Muita vaikuttavia tekijöitä ovat mm. maaston muodot, oma sijainti tukiasemaan nähden, saatavilla olevat taajuudet, talon rakenteet ikkunoista lähtien sekä itse päätelaite.

@micagroove Onko tuo mobiililaajakaista antanut joskus suurempiakin nopeuksia? Oletko kokeillut resetoida päätelaitetta? Mikäli tuo mobiilireititin antaa mahdollisuuden lukita laite jollekin tietylle taajuudelle, kannattaa sitä kokeilla. Joskus parempien nopeuksien saaminen voi vaatia ulos asennettavia suunta-antenneja.

Mikäli mahdollista, olisi ihan hyvä, jos saisit kaivettua laitteen asetuksista seuraavat arvot: SINR, RSRP, RSRQ ja RSSI -arvot. Nämä kertoisivat suoraan yhteyden laadun.

Mikäli nopeudet jäävät jatkuvasti, kellonajasta riippumatta, alle 5Mbit/s, tee asiasta vikailmoitus Elisalle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mites kiinteän verkon liittymien vaihtoehdot, onko tarkistettu ?
Käyttäjätaso 2
Moikka micagroove ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Tässä olikin jo hyvin kattavasti kerrottu, mikä voi olla hitaiden yhteyksien syynä ja mitä olisi nyt hyvä lähteä testailemaan.
Tarkistelin vielä täältä nuo Elisan tukiasemat jotka aluetta palvelevat ja niissä ei suoraan vikaa tai hälytyksiä näy viikonlopun aikana olleen.
Tarkalla osoitteella ja liittymän tiedoilla päästään toki katsomaan antennien toimintaa tarkemmin 😊
Mikäli viankorjauksesta oli kehoitettu sijoittamaan reititintä uudelleen, voi olla,että se jää juuri kahden maston väliin tai suuntaukset ovat muutoin kehnot.
Mitään rajoituksia ei voida asettaa liittymille ja kun olit yhteydessä asiakaspalveluun ollut, on nopeuprofiilitkin tässä yhteydessä varmasti tsekattu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Miksi 4/5G:tä myydessä ei kerrota, että nopeus voi olla (vähemmän), kun mitä liittymän teoreetinen tai "myyty" maksimi antaisi myötä. Tämä olisi hyvä alku teki sitten voi kertoa myös miksi näin. Moni asiakas pettyy karvaasti ja tuntee itsensä huijatuksi, kun nopeus sitten onkin ihan joitan muuta kun mitä on myyty/ostettu.

Ilmeisesti tämäkin operaattoria velvoittava tiedonanto pitäisi jotenkin lobata lakiin, että operaattorien olisi pakko kertoa nämä jutut.

Netti on toki täynnä tietoja ja use kukin voisi myös näitä itse selvittää. Ikävä kyllä 90+% meistä ei ole nörtteja eihä heitä kiinnosta pätkääkään itse asioita selvittää. Vaikka usein asioiden selvittämättömyys osuus omaan nilkaan (ainakin joutuu maksamaan enemmän "tyhjästä").

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Miksi 4/5G:tä myydessä ei kerrota, että nopeus voi olla (vähemmän), kun mitä liittymän teoreetinen tai "myyty" maksimi antaisi myötä. Tämä olisi hyvä alku teki sitten voi kertoa myös miksi näin. Moni asiakas pettyy karvaasti ja tuntee itsensä huijatuksi, kun nopeus sitten onkin ihan joitan muuta kun mitä on myyty/ostettu.

Myyjät on ohjeistettu käymään asiakkaan kanssa vaihteluvälit läpi.

Osallistu keskusteluun